اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

ساخت 200 محصول دارویی در 3 کارخانه داروسازی کرمانشاه/ مردم به تولید داخلی اعتماد کنند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: حدود 200 محصول دارویی در استان کرمانشاه چه در زمینه ماده اولیه و چه محصول نهایی تولید می‌شود، البته برخی از این محصولات انحصاری است و تنها در اختیار کرمانشاه است.

ساخت 200 محصول دارویی در 3 کارخانه داروسازی کرمانشاه/ مردم به تولید داخلی اعتماد کنند

قباد محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص دستاوردهای حوزه غذا و دارو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب یک جو کلی در کشور راه افتاد و آن اتکا به جوانان این وطن و تقویت روحیه خودباوری بود در سایه این خودباوری مردم، نخبگان و دانشمندان توانستند در تمامی زمینه‌ها تحولات بزرگی را ایجاد کنند.

وی یکی از این تحولات را در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و حوزه مواد آرایشی و بهداشتی دانست و گفت: ما امروز می‌توانیم در منطقه در زمینه تکنولوژی، ساخت دارو، مواد غذایی حرف اول را بزنیم به طوری که ما هم‌اکنون صادرات مواد اولیه به کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و سایر کشورهای همسایه را داریم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: قبل از انقلاب کارخانه داروسازی که متکی به توان داخلی باشد در کشور نداشتیم، اما امروز خوشبختانه در جای‌جای این کشور کارخانه‌های داروسازی متکی به توان داخل در حال فعالیت هستند.

وی به فعالیت سه کارخانه داروسازی در استان اشاره و بیان کرد: داروهایی که با کیفیت خیلی‌خوبی در این کارخانه‌ها با توان فرزندان همین استان تولید می‌شود، کل کشور را پوشش می‌دهد.

محمدی اضافه کرد: یکی از این کارخانه‌ها در زمینه فورمالاسیون مواد اولیه و 2 کارخانه دیگر در زمینه تولید مواد اولیه فعالیت می‌کنند و حدود 200 محصول دارویی در استان چه در زمینه ماده اولیه چه محصول نهایی تولید می‌شود، البته برخی از این محصولات انحصاری است و تنها در اختیار استان کرمانشاه است.

این مسؤول ادامه داد: هفت کارخانه تولید و تجهیزات پزشکی داریم که در این زمینه صادراتی نیز به کشورهای همسایه داریم.

فعالیت 281 کارخانه مواد غذایی در استان کرمانشاه

وی با اشاره به فعالیت 281 کارخانه مواد غذایی در استان، گفت: 21 کارخانه محصولات آرایشی بهداشتی در استان در حال فعالیت است که نه تنها با پوشش کرمانشاه، صادراتی به کشورهای همسایه، اقلیم کردستان، عراق و سوریه هم داریم.

محمدی از مصرف خودسرانه داروها به‌عنوان یک مشکل که روز به روز در حال افزایش است یاد کرد و افزود: متاسفانه یکی از معضلات استان که جز یکی‌دو استان اول کشور هستیم مصرف مواد نیروزا غیرمجاز است که در اکثر ورزشگاه‌ها توسط مربیان ناآگاه تجویز می‌شود.

وی با بیان اینکه طی یک‌سال گذشته بیش از 200 جلسه آموزشی در این راستا برگزار شده، گفت: با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان استان از 600 باشگاه ورزشی در سطح استان همواره بازدید مشترک به عمل می‌آید و موارد متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به پنج حوزه مدیریتی این معاونت اشاره و بیان کرد: حوزه مدیریتی دارو و مواد تحت کنترل، تجهیزات پزشکی، غذا و مواد آرایشی بهداشتی، آزمایشگاه کنترل غذا دارو و تجهیزات پزشکی و حوزه مدیریتی فرآوردهای طبیعی، سنتی و مکمل که هر کدام زیرشاخه‌ها و اداره‌های زیرمجموعه دارند در این زمینه فعال هستند.

کمبود دارو همیشه بوده، چه قبل از تحریم و چه بعد از تحریم

وی در خصوص کمبود دارو در استان، گفت: کمبود دارو چه قبل از تحریم و چه بعد از تحریم همیشه در استان بوده و هست، متاسفانه هیچ حوزه‌ای اندازه حوزه دارو تحت تاثیر تحریم قرار نگرفته است.

محمدی یادآور شد: با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه، خوشبختانه مشکلی که آسیب به بیمار برساند، نداشته‌ایم علت آن توان داخلی است، جوانان این مرز و بوم محصولات دارویی و تجهیزات مصرفی در داخل تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: بیش از 97 درصد از داروهای مصرفی در داخل کشور ساخته می‌شود، سه درصد باقی‌مانده که وارد نمی‌شود کمبود داریم سعی می‌شود جبران کنیم.

واکسن آنفولانزا و انسولین قلمی تولید داخل تا یک سال آینده وارد بازار می‌شود

محمدی بیشترین مصرف داروها در استان را از نوع آنتی‌بیوتیک‌ها عنوان کرد و افزود: اداره تحقیق، توسعه و آموزش مردمی داریم که کار آن فرهنگ‌سازی مصرف دارو با بررسی و رصد نسخه پزشکان و داروخانه‌ها است.

این مسؤول اظهار داشت: طی چند سال اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی حوزه‌ها طبق سیاست‌گذاری‌های صحیحی که در سطح کلان مملکت صورت گرفته در حال توسعه هستند به گونه‌ای که در زمینه دارو الان به جایی رسیده‌ایم که خوشبختانه هر داروی جدیدی که در دنیا ساخته می‌شود ظرف حداکثر 2 سال به دست جوانان ایرانی ساخته می‌شود.

به گفته محمدی، واکسن آنفولانزا و انسولین قلمی تولید داخل تا یک سال آینده وارد بازار می‌شود.

وی به حضور بیش از 60 دانشجو بین‌المللی در دانشکده داروسازی استان و 500 دانشجو ایرانی اشاره کرد و افزود: آینده بسیار خوبی در انتظار صنعت دارویی، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی کشور است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان از مردم خواست از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنند و خاطرنشان کرد: مردم به محصولات تولید داخل اعتماد داشته باشند تا به توسعه صنعت داخلی کمک کنند.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول