اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آمریکا در باتلاق افغانستان؛ ترامپ: به‌دنبال خروج سربازانمان هستیم

در پی اظهارات اخیر پامپئو درباره توافق با طالبان، ترامپ در سخنرانی خود در مجلس نمایندگان آمریکا، بر خروج سربازان این کشور از افغانستان تاکید کرد.

آمریکا در باتلاق افغانستان؛ ترامپ: به‌دنبال خروج سربازانمان هستیم

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در حالی که تلاش‌ها برای توافق آمریکا و طالبان از سوی واشنگتن در جریان است، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در سومین خطابه سالانه خود، موسوم به «سخنرانی وضعیت کشور» بار دیگر از خروج سربازان این کشور از افغانستان سخن گفت.

ترامپ در سخنرانی خود با اشاره به طولانی شدن جنگ افغانستان گفت تلاش‌ها در جریان است تا جنگ در این کشور پایان یابد.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه مذاکرات صلح در افغانستان جریان دارد،‌ افزود: «من به دنبال کشتن تعداد زیادی از مردم بی‌گناه افغانستان نیستم و این وظیفه ما نیست که در یک کشور دیگر به عنوان مامور اجرای قانون عمل کنیم.»

ترامپ با اذعان به اینکه جنگ افغانستان هزینه سنگینی را بر عهده خانواده‌های آمریکا متحمل کرده، تاکید کرد که به به‌دنبال خروج سربازان آمریکایی از افغانستان است.

وی گفت: «ما (اینجا) کسانی را داریم که اعضای خانواده‌شان را در جنگ افغانستان، از دست داده‌اند.»

ترامپ در حالی از ادامه مذاکرات صلح سخن می‌گفت که چندی پیش به دلیل کشته شدن یک سرباز آمریکایی در کابل، این روند را متوقف کرد و آن را مرده خواند.

این در حالی بود که زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در افغانستان، در حال رایزنی با سران طالبان در دوحه قطر برای رسییدن به توافق بود.

پس از آنکه این روند متوقف شد، طالبان اعلام کرد تا خروج کامل آمریکا از افغانستان جنگ ادامه دارد و واشنگتن را تهدید به افزایش حملات بیشتر علیه نیروهای این کشور در افغانستان کرد.

اما چندی بعد خلیلزاد با سفر به کشورهای منطقه بار دیگر این مذاکرات را از سر گرفت. مذاکراتی که دولت افغانستان در آن نقشی نداشته و موجب انتقاد احزاب سیاسی این کشور از به حاشیه رانده شدن دولت در این گفت‌وگوها شد.

اظهارات متناقض آمریکایی‌ها درباره خروج از افغانستان تا آنجایی بالا گرفت که وزیر خارجه آمریکا پس از بازگشت دست خالی خلیلزاد از مذاکرات اخیر دوحه، بار دیگر از توافق با این گروه ابراز امیدواری کرد.

پامپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به ازبکستان اعلام کرده که طالبان باید مدارکی دال بر اراده این گروه بر اجرا و توانایی کاهش خشونت در افغانستان ارائه دهد موضوعی که در حال حاضر از انجام آن عاجز است.

اما «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی‌ در توئیتی نوشت: امارت اسلامی اراده و توان حل مشکل را دارد. روند مذاکرات را توئیت ترامپ، خواسته‌های متعدد آمریکا و اختلافات مسئولین در واشنگتن و کابل با مشکلات مواجه ساخت.

این در حالی است که در جریان مذاکرات دوحه، آمریکا از طالبان خواسته بود تا «طرح کاهش خشونت‌ها» را بپذیرد. طرحی که با مخالفت شدید دولت افغانستان مواجه شد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول