اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

از نامهربانی ابرها با مردم آذربایجان تا کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها/ ارزش افزوده 16 میلیون دلاری هواشناسی آذربایجان برای کشاورزان

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توصیه‌های هواشناسی در استان نزدیک به ۱۶ میلیون دلار ارزش افزوده، بهینه‌سازی و افزایش راندمان تولیدات برای کشاورزان انجام گرفته است.

از نامهربانی ابرها با مردم آذربایجان تا  کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها/ ارزش افزوده 16 میلیون دلاری هواشناسی آذربایجان برای کشاورزان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی دولتی‌مهر، امروز در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: جایگاه هواشناسی در دنیا بسیار ویژه است و با سبقه بیش از ۷۰ سال در کشور است و اولین بار نیز در فرودگاه شهید مدنی تبریز راه‌اندازی شد.

فعالیت۱۲۰ ایستگاه عملیات پایش در آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه ۱۲۰ ایستگاه عملیات پایش را در استان انجام می‌دهد، گفت: اداره‌کل هواشناسی مسوولیت انجام انواع پایش، اقلیم‌شناسی و شناختن پدیده‌های جوی را بر عهده دارد.

مدیرکل هواشناسی استان خاطرنشان ساخت: کارکنان هواشناسی در سخت‌ترین شرایط پایش جوی زمین را انجام می‌دهند.

وی با اشاره بر اقدامات انجام گرفته در استان اعم از زیربنایی، یادآور شد: گسترش شبکه اجتماعی جزو اولویت‌های ماست همچنین ارتقاء چندین ایستگاه به مانیتورینگ، انجام زیرساخت لینک دوم سامانه RVR فرودگاه شهید مدنی تبریز، گیرنده تصاویر ماهواره‌ای، ایستگاه پایش آلودگی هوا و گرد و غبار، ارتقاء پیش‌بینی تخصصی از لحاظ بازه زمانی، سامانه ذخیره‌ساز بالا از دیگر فعالیت و اقدامات می‌باشد.

دولتی‌مهر به پایش اقلیمی، خشکسالی و آب و هوا به‌صورت ماهانه، سال زراعی اشاره کرد و گفت: صدور اخطاریه، راه‌اندازی خبر زنده در صدا و سیما نیز جزو کارهای انجام گرفته است.

وی بیان داشت: نبود امکانات و بسترهای مناسب صدا و سیمایی منجر شده تا نتوانیم برنامه زنده مناسب هواشناسی داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان تصریح کرد: در صورت انجام سامانه RVR درجه‌بندی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز می‌تواند از cat1 به cat2 ارتقا یابد.

وی به‌روزرسانی و خودکارسازی ایستگاه جهادکشاورزی خسروشهر را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: داشتن آمار لحظه‌ای و ۲۴ ساعته از ایستگاه و تکمیل شدن پارامترهای موردنیاز جهت استفاده در تحقیقات علمی است.

دولتی‌مهر با بیان اینکه ما ۱۱۰ نفر نیرو در هواشناسی استان داریم، ادامه داد: اکثر نیروهای ما با مدرک بالاتر از لیسانس هستند.

وی ابراز کرد: انتقال ایستگاه سهند از دانشگاه سهند به محوطه سایت رادار و نصب و راه‌اندازی ایستگاه خودکار رادار و اتصال آن به شبکه سازمان از دیگر فعالیت‌هاست.

اتمام ایستگاه هوراند و آذرشهر

مدیرکل هواشناسی استان خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ایستگاه‌های آذرشهر و هوراند راه‌اندازی شده و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید که البته اقلیم‌شناس آنها به‌صورت خودکار خواهد بود.

وی با اشاره بر اینکه ۱۳ اخطاریه و ۴۴ اطلاعیه صادر شده است، اضافه کرد: ۳ ایستگاه اسکو، هشترود و بندر شرفخانه در دیتابیس سازمان است که این اقدام  به خاطر دریافت اطلاعات از سایت سازمان و سایت اداره‌کل هواشناسی است.

دولتی‌مهر یادآور شد: دو تفاهم‌نامه با دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی بسته‌ایم که این به خاطر تقویت فعالیت‌های علمی و تعمیق همکاری‌های مشترک در چارچوب اهداف وظایف محوله و حضور فعال محققان می‌باشد.  

وی، بررسی پروژه رخدادها به صورت پهنه‌بندی شده و حدی در استان را مطرح کرد و اذعان داشت: بر اساس نیاز کاربری نیازها و پیش‌بینی‌ها انجام می‌گیرد که در این میان از فعالیت و همکاری جهادکشاورزی تشکر می‌کنم.

وی توضیح داد: بررسی پروژه‌های رخدادی برای خشکسالی، ترسالی، آلودگی، گرد و غبار و غیره انجام می‌گیرد.

۳۰ هزار کشاورز ارتباط مستقیم و غیرمستقیم 

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: در نیازسنجی کاربری با ۳۰ هزار کشاورز ارتباط مستقیم و غیرمستقیم داریم به‌طوریکه توصیه‌ها در هواشناسی تهیه شده و توسط جهادکشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: با این توصیه‌ها نزدیک به ۱۶ میلیون دلار ارزش افزوده، بهینه‌سازی و افزایش راندمان تولیدات برای کشاورزان انجام گرفته است.

دولتی‌مهر گفت: بیش از ۴۰ درصد پست‌ها بلاتصدی داریم ولی با اخذ مجوز دو نفر را از طریق آزمون استخدام جذب کردیم.

اقدامات هواشناسی در سال‌جاری

وی به طرح‌های در دست اقدام اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد ایستگاه خودکار اقلیم‌شناسی در شهرستان هوراند و آذرشهر، اجرای پروژه  RVR دوم در فرودگاه شهیدمدنی تبریز، ارتقاء ایستگاه هواشناسی سنتی میانه به ایستگاه خودکار، راه‌اندازی مجدد ایستگاه جاده‌ای پیام و سنجش آلودگی نحوه ادامه پایش آنها، توسعه و تکمیل تجهیزات شبکه ایستگاه‌های هواشناسی، پیگیری به‌روزرسانی و دوال پلاریزاسیون نمودن رادار هواشناسی سهند از این دست اقدامات است.


دولتی‌مهر ابراز کرد: تکمیل و ارتقا شبکه باران سنجی، تکمیل مانیتورینگ مرکز پیش‌بینی و شریان‌های حمل و نقل اداره‌کل، بهسازی و نوسازی ابنیه و تاسیسات اداری محل استقرار ایستگاه‌های هواشناسی، به‌روزرسانی رادار سهند تبریز، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های پردازشی داده و تولید محصول و تجهیزات پایش گرد و غبار نیز جزو برنامه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید به اطلاعیه هواشناسی اعتماد داشته باشند زیرا شاید دیروز در اخبار استان دیدید که چگونه شدت باد یک پراید را به حرکت در آورده بود.

وی، چالش‌های موجود در هواشناسی را برشمرد و متذکر شد: گاها برخی چالش‌ها استانی نیست ولی همچنان باید تلاش کرد که این چالش‌ها را کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی استان در تشریح اطلاعات بارش در بازه زمانی بارش زراعی، گفت: در  سال آبی جاری حدود ۸۵.۶ میلی‌متر بارش بود که این میزان در سال آبی گذشته ۱۵۲.۱ و سال آبی بلند مدت ۱۰۶.۶ بود.  

دولتی‌مهر تصریح کرد: بیشترین بارش در چاراویماق در حدود ۱۱۹ میلی‌متر و کمترین بارش در جلفا در حدود  ۶۰ میلی‌متر و در خود تبریز  نیز۶۹ میلی‌متر است.

وی افزود: با مقایسه کمترین، بیشترین و خود شهرستان تبریز با کاهش ۴۱ درصدی بارش نسبت به سال گذشته روبه رو هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان، خاطرنشان کرد: چندین سال پیش، ۱۷ میلیون تومان به نرم‌‌افزاری خبری هزینه کردیم که الان آن را ۵۰ میلیون تومان نمی‌توان خرید در حالیکه استفاده از آن، مستلزم خرید یک مانتیور لمسی توسط صدا و سیماست که تاکنون این کار انجام نگرفته است ولی با پیگیری‌ها این مانیتور خریداری خواهد شد تا بتوان اطلاعات را دقیق‌تر در اختیار مردم بگذاریم.

انتهای پیام/60027/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول