اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

باقری: نگاه‌مان به بیانیه گام دوم باید مثل نگاه به عهدنامه مالک اشتر باشد

معاون بین‌الملل قوه قضائیه با طرح این سوال که آیا مدیران صداوسیما گزاره‌های بیانیه را در تولیدات خود لحاظ می‌کنند؟ گفت: نگاه‌مان به بیانیه گام دوم باید مثل نگاه به عهدنامه مالک اشتر باشد

باقری: نگاه‌مان به بیانیه گام دوم باید مثل نگاه به عهدنامه مالک اشتر باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علی باقری، معاون بین‌الملل قوه قضائیه، عصر امروز(چهارشنبه ۱۶ بهمن) در نشست "تاملاتی در بیانیه گام دوم؛ از زمینه صدور تا راهکار تحقق" که از سوی مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع) در موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد، گفت: بیانیه گام دوم از نگاه یک پدر، اما در مقام رهبر، صادر شده است.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم با تحکم صادر نشده، گفت: از آن‌جایی که نگاه پدرانه در این بیانیه حاکم است، گفت: فرزندان باید بفهمند که این بیانیه چیست و آن را فهم کنند.

باقری تصریح کرد: به‌خاطر وجود همین نگاه پدرانه در بیانیه گام دوم است که برخی آن را جدی نگرفته‌اند.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه، با بیان اینکه باید نگاه‌مان به بیانیه گام دوم همانند نگاه به فرمان امیرالمومنین علیه‌السلام به مالک اشتر باشد، تصریح کرد: اگر عهدنامه مالک اشتر، عهدنامه امام‌علی(ع) است، بیانیه گام دوم هم عهدنامه سیدعلی است.

وی با بیان اینکه مسئولیت مجموعه‌های فرهنگی و افراد دلسوز و دغدغه‌مند در قبال بیانیه گام دوم بسیار بالاست، تصریح کرد: این مجموعه‌ها و افراد باید عمل به محتوای بیانیه را برای خود، الزام‌آور بدانند.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه ادامه داد: این بیانیه، صرفاً توسط یک مرجع تقلید یا مجتهد دینی صادر نشده، بلکه از سوی نایب حضرت صاح‌الزمان(عج) که در مقام ولی امر هستند صادر شده است.

باقری، توجه به شرایط صدور بیانیه، برای فهم آن را حائز اهمیت دانست و افزود: این بیانیه نه در شرایط عادی، بلکه در شرایط جنگی همه‌جانبه صادر شده است. 

وی، تکرار سخن حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه جنگ در راس امور است را یادآور شد و گفت: علت تکرار این فرمایش حضرت امام این بود که برخی، جنگ را باور نکرده‌ بودند. امروز هم چون برخی جنگ را باور ندارند، رهبر انقلاب مدام بر آن تاکید می‌کنند.

باقری، بیانیه گام دوم را مشتمل بر ترسیم سه سطح مبارزه دانست و گفت: رهبر انقلاب، همه مواد لازم را برای این سه سطح جنگ، در بیانیه گام دوم فراهم کرده‌اند، اما تدارک این مواد برای عملیات، وظیفه‌ عده‌ای دیگر است.

وی افزود: همانطور که شهید چمران وظیفه جنگ‌های نامنظم را برعهده داشت و شهید طهرانی مقدم بر روی ساخت موشک برای آینده کار می‌کرد، عده‌ای نیز وظیفه دارند عملیات‌های نامنظم را درباره بیانیه انجام دهد و برخی دیگر، کارهای مبنایی را مورد توجه قرار دهند. درواقع این دو با هم منافاتی ندارند.

باقری سطح نخست مبارزه در بیانیه گام دوم را عرصه واقعیت‌ها دانست و گفت: نزدیک به صد گزاره درباره واقعیت‌های انقلاب در بیانیه گام دوم مطرح شده است. آیا مسئولان صداوسیما این صدگزاره را در مقابل خود گذاشته‌اند تا آن گزاره‌ها را در همه بخش‌ها اعم از خبر و سریال و برنامه کودک، لحاظ کنند؟

وی افزود: علاوه بر صداوسیما، آیا آموزش و پرورش، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها کاری برای لحاظ کردن این گزاره‌ها در برنامه‌های خود کرده‌اند؟

باقری با بیان اینکه ادامه در صحنه جدی جنگ روایت‌ها هستیم، تصریح کرد: طرف مقابل، روایت‌های واژگونه را از واقعیت‌ها مطرح می‌کند و گاهی هم به‌نتیجه می‌رسد.

وی، سطح دوم جنگ در بیانیه گام دوم را مربوط به عرصه باورها و حقیقت‌ها دانست و گفت: تهاجم فرهنگی که‌ سال‌ها پیش مورد تاکید رهبر اتقلاب قرار گرفت، اکنون تبدیل به شبیخون فرهنگی شده است. 

باقری ادامه داد: حدود پنجاه گزاره در عرصه حقیقت‌های انقلاب در بیانیه گام دوم وجود دارد که ساحت باورهاست. 

وی در پاسخ به عده‌ای که می‌گویند چقدر می‌خواهید برخی حرف‌ها را شعار دهید؟ گفت: این آرمان‌ها و حقیقت‌ها، مثل پرچم هستند که برای همیشه باید برافراشته باشد؛ نمی‌توان گفت این پرچم تا کی باید افراشته باشد.

باقری، عرصه سوم جنگ مطرح شده در بیانیه گام دوم را عرصه حکمرانی دانست و گفت: نزاع و تقابل اندیشه‌ای از ابتدای انقلاب وجود داشت و که نماد آن؛ دولت موقت داشت و اکنون هم این تقابل که ما باید حکومت دینی باشیم یا نه، وجود دارد.

وی با بیان اینکه درباره مسئولیت‌های حاکمیت دینی، پنجاه ‌گزاره در بیانیه گام دوم وحود دارد، گفت: نهادهای مختلف باید این گزاره‌ها را سرلوحه خود قرار دهند.

باقری با اشاره به مخاطب قرار گرفتن جوانان در بیانیه گام دوم گفت: نزدیک به بیست گزاره درباره مسئولیت‌های جوانان در بیانیه آمده است. این تاکید برای این بود که به جوانان، مسئولیت‌پذیری را القا کند تا آن مسئولیت‌پذیری،  منشاء خدمت شود، نه اینکه دیگران در خدمت جوانان باشند تا آن‌ها به پُست برسند.

وی تصریح کرد: اینجا سخن از مسئولیت‌گیری نیست، بلکه بحث  مسئولیت‌پذیری جوانان است. شهید باکری که برای مسئولیت‌گرفتن، لابی نمی‌کرد؛ او فرماندهی بود که در بخشی کوچک، فضایی را ایجاد کرده بود که مورد الگوگیری دیگران قرار گرفت. 

معاون بین‌الملل قوه قضائیه تصریح کرد: الگوی شهید باکری را باید ترویج داد نه مطالبه مسئولیت‌گرفتن جوانان که معلوم نیست چه نتیجه‌ای دارد.

باقری با اشاره به بخش‌هایی از بیانیه گام دوم مبنی بر لزوم پیراستن مسئولین از رذیلت‌های اخلاقی گفت: آیا ما سازوکاری داریم تا مسئولین از رذیلت‌های اخلاقی به‌دور باشند؟

وی ادامه داد: آنچه رهبر انقلاب در این باره مطرح کرده‌اند، یک نصیحت اخلاقی نیست، بلکه حکم حکومتی است.

باقری با بیان اینکه در بیانیه گام دوم تصریح شده که دلهای مسئولان باید برای رفع محرومیت‌‌ها بتپد، تصریح کرد: بسیاری از سازوکارهای حاکمیتی این اجازه را نمی‌دهد که دل‌های مسئولان برای محرومیت‌ها بتپد.

وی تصریح کرد: عملیاتی کردن این دستورات، نیازمند روش‌ها و نگاه‌هایی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول