اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

برداشت سالانه یک میلیارد و 208 میلیون مترمکعب از آب زیرزمینی گلستان/ 181 حلقه چاه مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان با اشاره به اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی در استان گفت: سالانه یک میلیارد و 208 میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی در این استان برداشت می‌شود.

برداشت سالانه یک میلیارد و 208 میلیون مترمکعب از آب زیرزمینی گلستان/ 181 حلقه چاه مسدود شد

علی نظری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان ضمن تشریح برنامه‌های ایام الله مبارک دهه فجر اظهار کرد: در دهه فجر امسال ۵۶ پروژه با اعتبار ۱۶۷ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود که از این تعداد ۱۷ پروژه قابل افتتاح و ۳۹ پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه به مناسبت ایام‌الله دهه فجر در تمامی شهرستان‌ها پروژه قابل افتتاح و کلنگ‌زنی داریم، تصریح کرد: در راستای تأمین و عرضه آب چهار پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود، بهبود بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب ۶ پروژه و مهندسی رودخانه ۱۵ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین ۳۱ پروژه در دهه فجر امسال کلنگ‌زنی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان با تشریح خدمات نظام اسلامی به مردم این استان افزود: قبل از انقلاب فقط دو سد در این منطقه وجود داشت، بعد از انقلاب ۱۲ سد مخزنی اضافه شد و در مجموع 14 سد در دست بهره‌برداری است علاوه بر آن سه سد در دست اجرا و سه سد در دست مطالعه است که مجموعاً ۲۰ سد می‌شود.

نظری تعداد سدهای در حال ساخت را شامل سد چایلی، نرماب و آقدکش و سدهای مطالعاتی را شامل سد شصتکلاته، قره‌چای رامیان و ناردانلی آجی‌سو عنوان کرد.

وی در خصوص توسعه شبکه‌های آبیاری گفت: قبل از انقلاب ۲۱ هزار شبکه آبیاری در این منطقه داشتیم که بعد از انقلاب به ۳۰ هزار شبکه افزایش پیدا کرده است، در مجموع اکنون ۵۱ هزار شبکه آبیاری در استان گلستان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: در زمینه تامین و بهبود بهره‌برداری آب‌های سطحی قبل از انقلاب ۱۰ میلیون متر مکعب بهره‌برداری شد و بعد از انقلاب ۱۲۳ میلیون مترمکعب به این مجموعه اضافه شده که در حال حاضر ۱۳۳ میلیون مترمکعب قابلیت تامین و بهره‌برداری در استان وجود دارد.

نظری با بیان اینکه آب شرب تمامی شهرها و روستاها تامین می‌شود در خصوص زهکشی اراضی اولویت‌دار بیان کرد: هیچ پروژه زهکشی قبل از انقلاب نداشتیم اما طی سنوات گذشته ۴۵۰ هزار هکتار اراضی استان را مدنظر قرار دادند که ۲۸۰ هزار هکتار مطالعات فاز اول آن به اتمام رسید.

وی با اشاره به اینکه در سفر هیئت دولت به استان مطالعات ۵۲ هزار هکتار انجام گرفت، گفت: تاکنون زهکشی ۱۰ هزار هکتار اتمام و تحویل شده است، ۱۲ هزار هکتار بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ۶ هزار هکتار اضافه کردیم که بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در مجموع زهکشی 28 هزار هکتار در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان در خصوص مهندسی رودخانه‌ها در استان بیان کرد: از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۲ هزار و ۳۲۶ کیلومتر لایروبی رودخانه در استان انجام گرفت، ۵۱ کیلومتر دیواره‌سازی انجام شد.

نظری با بیان اینکه یک هزار و 531 کیلومتر تعیین حد حریم بستر انجام شده است، ابراز کرد: ایستگاه‌های بخش منابع آب در استان ۱۳۳ نقطه برای اندازه‌گیری آب سطحی و ۳۱۵ نقطه برای آب‌های زیرزمینی تعیین شده است.

وی در خصوص آبیاری اراضی از طریق آب‌های سطحی گفت: تاکنون ۸۲ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی با آب‌های سطحی آبیاری می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان پیرامون اقدامات آب منطقه‌ای در زمان سیل بیان کرد: در زمان سیل ۱۰۵ کیلومتر لایروبی انجام دادیم بعد از سیل تا الان ۲۱۴ کیلومتر اضافه کردیم که حدود ۳۱۹ کیلومتر لایروبی انجام گرفت.

به گفته نظری، 118 کیلومتر لایروبی در گرگانرود، ۶۳ کیلومتر در قره‌سو، ۲۳.۵ کیلومتر در اترک، ۸.۶ کیلومتر در نکارود، یک کیلومتر لایروبی در خلیج گرگان انجام گرفت، دو الی سه ماه قبل از سیل ۲۳ کیلومتر در خلیج گرگان لایروبی انجام شده بود.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته یک هزار و ۷۴۹ کیلومتر لایروبی در استان گلستان انجام شده است، گفت: در حین سیل ۲۶ کیلومتر تعویض کانال انجام دادیم، یکی از مشکلات استان نداشتن شیب از آق قلا تا گرگانرود ۲ در هزار که حدود ۲ سانتیمتر در ۱۰۰ متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: ۴۹۹ میلیارد تومان در زمان سیل به تاسیسات آبی استان خسارت وارد آمد که ۸۰ میلیارد تومان به استان اختصاص دادند که ۱۶ درصد از خسارت ایجاد شده را شامل می‌شود.

* لایروبی تنها چاره کاهش خسارت آسیب سیل نیست/ اعتبارات را اگر به موقع تخصیص دهند یک هزار و 21 کیلومتر لایروبی انجام می‌شود

نظری با بیان اینکه لایروبی تنها چاره کاهش خسارت آسیب سیل نیست، گفت: اعتبارات را اگر به موقع تخصیص دهند یک هزار و 21 کیلومتر لایروبی انجام می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت سدهای در حال ساخت استان گلستان ابراز کرد: سد نرماب با پیگیری‌هایی که انجام شد ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب در دولت شده بود که تخصیص یافت، مابقی اعتبار به صورت نقدی پیگیری می‌شود پیشرفت فیزیکی مخزن سد ۸۰ درصد رسیده که در مدیریت سیلاب بعدی مهم است، برای تکمیل مخزن سد ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان در خصوص سد آقدکش گفت: برای تکمیل این سد از بخش خصوصی کمک می‌گیریم که آنرا به بهره برداری برسانیم این سد از سال 1390 استارت خورد، اکنون ۲۵۰ میلیارد تومان برای افتتاح این سد منابع مالی لازم است.

نظری با بیان اینکه هیچ کدام قدرت مقابله با سیل را نداریم باید آن را مدیریت کنیم تا کاهش خسارت شود، افزود: در خصوص سد «چایلی» ۲۲ کیلومتر جاده جایگزین انجام شده که ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تونل انحراف ۷۰ درصد پیشرفت دارد و بدنه سد نیز پیمانکار آن گرفته شده و در دست اجرا است.

* از 210 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده در سال 1398، 181 حلقه تاکنون مسدود شده است

وی در خصوص تجاوز به حریم بستر رودخانه گفت: وضعیت استان در این زمینه خوب است، تجاوز به حریم بستر رودخانه خیلی کم اتفاق افتاد.

نظری در خصوص مسدود و ساماندهی چاه‌های غیرمجاز در استان گفت: 210 حلقه چاه غیرمجاز در سال 1398 شناسایی که 181 حلقه تاکنون مسدود شده است.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول