اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

از پیگیری دانشجوی مطالبه‌گر تا عزم روحانی صنعتگر/آرد و گلوکز دنا احیا می‌شود+فیلم

یکی از این واحدهای تولیدی کارخانه آرد و گلوکز دنا است که در سال‌های اخیر متولی آن سازمان اقتصادی کوثر بوده اما با وجود این که سازمان در کل کشور اقدامات گسترده‌ و ارزنده‌ای برای راه اندازی مجدد چنین کارخانه‌هایی داشته در استان به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری و سنگ اندازی‌ها حرکتی به سمت خروج از رکود انجام نشده است.

از پیگیری دانشجوی مطالبه‌گر تا عزم روحانی صنعتگر/آرد و گلوکز دنا احیا می‌شود+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج یکی از مشکلات سال‌های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد موضوع واگذاری‌های فرا قانونی و  یا غیر قانونی و همچنین مشکل تعطیلی همان اندک واحدهای تولیدی در استان بوده است.

استانی که در سال‌های اخیر در بدترین وضعیت اشتغال قرار داشته و به عنوان یکی از بیکارترین استان‌های ایران شناخته شده است اما با همین وضعیت مسوولان نسبت به واگذاری‌های منجر به تعطیلی و رکود کارخانه‌ها دغدغه چندانی نداشته‌اند.

یکی از این واحدهای تولیدی کارخانه آرد و گلوکز دنا است که در سال‌های اخیر متولی آن سازمان اقتصادی کوثر بوده اما با وجود این که سازمان در کل کشور اقدامات گسترده‌ و ارزنده‌ای برای راه اندازی مجدد چنین کارخانه‌هایی داشته در استان به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری و سنگ اندازی‌ها حرکتی به سمت خروج از رکود انجام نشده است.

در روزهای اخیر از سوی بسیج دانشجویی سوالات زیادی در خصوص این کارخانه از جمله عزم برای فروختن و واگذاری آن مطرح شده است. 

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، امیرحسین نظافت دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مدت‌هاست خبرها حکایت از حال ناخوش کارخانه آرد و نشاسته یاسوج را دارد.

کارخانه‌ای که قریب به 30 سال از فعالیت آن می‌گذرد اما به دلیل سهل‌انگاری در مدیریت نتوانسته دین خود را در قبال مردم استان  ادا کند.

زمزمه ‌هایی به گوش می‌رسد که در آینده نزدیک ممکن است شاهد واگذاری کارخانه آرد دنا به بخش خصوصی باشیم و امروز درگیر معضلاتی شده که در صورت عدم رسیدگی مسؤولان می‌تواند بحران‌های جدی‌تری برای استان ایجاد کند.

روسای جدید کارخانه در دیدار اخیر با بسیج دانشجویی اذعان داشتند که هدفشان از حضور در این استان چیزی جز اصلاح و نجات کارخانه نیست؛ که اگر این اتفاق محقق نشود هلدینگ اقتصادی کوثر ابایی ندارد تا در واگذاری کارخانه‌ آرد و گلوکز دنا به بخش خصوصی اقدام کند.

 در اینجا سوالاتی مطرح می‌شود که منتظر پاسخ مستدل آنها از سوی مسؤولان ذی ربط هستیم؛ چرا که جامعه دانشجویی برای مطالبه حقوق حقه مردم استان ، حق اشتغال جوانان و حق پیشرفت بدون فساد استان کوتاه نخواهد آمد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب از تلاش دست نمی‌کشد.

چه اقداماتی مثبتی صورت گرفته است  که حداکثر تلاش برای عدم واگذاری کارخانه به بخش خصوصی صورت گرفته باشد!؟

آیا شاهد تلاش مدیریت برای نجات این کارخانه و عدم واگذاری به بخش مریض الاحوال خصوصی خواهیم بود؟

خواست کارگران کارخانه مبنی بر عدم واگذاری به بخش خصوصی مورد توجه قرار خواهد گرفت؟

ساز و کار مدیریت جدید آیا منجر به بهبود سیستم مدیریتی و خط تولید خواهد شد؟!

با عنایت به گفته‌های مدیریت جدید کارخانه که از گذشته باید عبرت بگیریم، حداکثر تلاش ایشان برای دچار نشدن این کارخانه به بیماری خصوصی سازی با توجه به سابقه و تجربه‌ی منفی این مقوله به چه روندی را در حال گذراندن است!

استاندار و فرماندار و سایر مسؤولان استانی مربوط، در این برهه حساس کمبود اشتغال و پیامدهای اجتماعی ناشی از آن، آیا نقش مشخص و موفقی برای خود در مواجهه با این شرایط و اقدام به همکاری با مدیریت تعریف کرده‌اند؟

کارخانه آرد یاسوج هم لقب صنعت خاموش استان را از آن خود خواهد کرد؟ مسؤولان استانی در مقابله با تکمیل پازل بیمار خصوصی سازی استان چه اقداماتی را انجام دادند؟!؟ 

تلاش مدیران و مسئولان استانی ذی ربط برای تحقق شرایط مطلوب در کارخانه و سروسامان دادن اوضاع کارگران چه خواهد بود؟

سوال اساسی که ذهن افکار عمومی را به خود مشغول نموده این است که مدیر جدید کارخانه تاکنون چه واکنشی نسبت به متخلفان داشته‌اند؟! 

ساز و کار مدیریت جدید کارخانه جهت اقدام به رفع فساد از کارخانه چرا به چنین اقداماتی منجر شده است؟ 

 مدیر جدید کارخانه از کمبود بودجه کارخانه و نقطه سر به سر هزینه‌های آن صحبت کرد، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این بازگشت‌های غیرقانونی هزینه‌ای برای سازمان و کارخانه در پی نداشته است؟!

ما همچنان منتظر شفاف سازی رئیس جدید کارخانه آرد، نسبت به ایجاد دومینوی رفع تخلفات مالی و بهداشتی در کارخانه هستیم؛ تخلفاتی که به گفته خودشان از همه آنها مطلع بوده است.

همچنین خواستار بیان توضیح اقدامات مدیریت در جهت رفع فساد از سیستم کارخانه می‌باشیم که تا کنون اخباری مبنی بر معرفی عوامل تخلفات در کارخانه آرد به مراجع قانونی نشده‌ایم.

امید است مسؤولان جدید کارخانه و عوامل موثر اجرایی استانداری و ذی ربطان پاسخگوی افکار عمومی و رفع تشویش نسبت به ابهامات مطرح شده در خصوص معضلات کهنه شده در کارخانه باشند.

به گزارش فارس بعد از این که بسیج دانشجویی مواضع خود در خصوص این کارخانه را اعلام کرد در کمترین زمان ممکن حجت‌الاسلام نجابت مدیر جدید کارخانه نشستی با حضور جنبش عدالت‌خواه و بسیج دانشجویی و همچنین رسانه‌های استان برگزار کرد و به همه سوالات پاسخ گفت.

وی با بیان این که چرا باید جوانان استان ما در به در دنبال کار در مناطقی مثل عسلویه با هزاران مشقت باشند در حالی که بهترین ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را در خود استان برای اشتغال داریم اظهار کرد: فرزندان استان توانمندی خود را در کشور نشان داده‌اند و نشانه آن این همه نخبه است که در رده‌های عالی مدیریتی کشور مشغول به خدمت هستند حیف است که جوانان جویای کار این همه سختی را تحمل کنند.

نجابت به رویکرد سازمان اقتصادی کوثر و راس آن اسکندری مدیرعامل اشاره کرد و گفت: اگر تا قبلا تنها 11 نفر نیروی ایثارگر در بنیاد بود اکنون یک هزار و 500 نفر ایثارگر مشغول به کار هستند و این افتخاری برای سازمان اقتصادی کوثر است.

نجابت به برخی از کارهایی که در حوزه اقتصادی علی‌رغم کسوت روحانیت انجام داده اشاره کرد و گفت: کارهای زیادی انجام داده‌ام و با صنعت بیگانه نیستم و امروز آمده‌ام با ارتباطاتی که در مرکز دارم و با همت فرزندان استان و کمک شما رسانه‌ها و تشکل‌ها این واحد تولیدی را هم برای رونق تولید و هم اشتغال راه‌اندازی کنم.

نجابت گفت: کارخانه‌ای که 7 سال خاک می‌خورد اکنون یک و نیم ماه است که در حال تولید بوده و اگر از نانوایی‌های شهر نظرسنجی کنید در همین مدت کم به کیفیت آرد ما اذعان خواهند کرد.

وی از اقدامات اساسی که در کارخانه در حال انجام است گفت و با بیان اینکه اولین اصل برای من رعایت اصول بهداشتی است افزود: کاری بدتر از این نیست که نان ناسالم به خورد مردم بدهیم.

به گزارش فارس این در حالی است که تا پیش از این از زبان مسوولان مربوطه از شپشک زدن گندم‌ها در این واحد تولیدی شنیده بودیم و چند مدت به خاطر عدم رعایت مقرارت و موازین بهداشتی تعطیل شده بود.

مدیر کارخانه آرد و نشاسته از رویکرد استاندار و صمیمی‌دوست معاون وی در قبال این کارخانه تقدیر و تشکر کرد و گفت: به کمک مسوولان استانی و با همت فرزندان استان خط تولید فراورده‌های آرد از جمله نشاسته و گلوکز را راه‌اندازی خواهیم کرد و زمینه اشتغال بیش از 250 نفر دیگر فراهم می‌شود.

وی از کار بی‌بدیل دیگری که در ذهن خود به آن پرداخته و به مرور عملیاتی می‌شود اشاره کرد و گفت: این که سالانه بخواهیم بالای 1 میلیارد تومان هزینه کارخانه کنیم مبلغ درشتی برای استان است به همین منظور بسیاری از اقدامات برای تولید قطعات را در خود کارخانه و با استفاده از بومی‌سازی دانش آن انجام خواهیم داد و حتی قطعات مورد نیاز کارخانه‌های همانند آرد و گلوکز دنا را نیز خواهیم ساخت و به نوعی صادر کننده قطعات می‌شویم.

نجابت با بیان اینک آدم قاطعی هستم و اگر قرار شود پسرم تعزیر شود اولین تازیانه را خودم بر او خواهم نواخت افزود: سازمان اقتصادی کوثر وقتی بداند که آبرویش در استان حفظ خواهد شد هرگز اقدام به فروش کارخانه نخواهد کرد.

در ادامه شایان نادری از جنبش عدالتخواه با بیان این که استان بیش از هر زمان نیاز به تولید و اشتغال دارد به مطالبه‌گری جریانات و تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: اگر مطالبه‌گری وجود دارد به خاطر مردم است و همه به دنبال شفافیت هستیم.

این فعال جنبش عدالتخواهی گفت: اگر بدانیم که مسوولان جدید کارخانه به دنبال تولید و اشتغال و رفع مشکلات هستند با همه توان حمایت خواهیم کرد و در غیر این صورت همچنان مطالبه‌گر خواهیم بود.

عبدالحسینی از تشکیلات بسیج دانشجویی دغدغه‌های خود و بسیج دانشجویی را در قالب چند مورد اعلام کرد از جمله این که باید شفاف گفته شود مشکلات را دنبال خواهیم کرد و از سازمان اقتصادی کوثر می‌خواهیم که محاکمه مدیران قبلی در دستور کار قرار گیرد.

 

 

وی افزود: دو مدیریت قبلی تن به جلسات این چنینی نمی‌دادند و همچنین وعده‌های زیبا می‌دادند اما سنگر خدمت را در نهایت تغییر دادند!.

عبدالحسینی خاطرنشان کرد: باید وضعیت کیفی کارخانه تغییر کند چرا که وضعیت یاسوج از نظر آرد چندان خوب نیست و نان خوبی به دست مردم نمی‌رسد و باید روی این موضوع تمرکز شود.

وی تاکید کرد: انتصاب‌های مورد داری انجام شده که باید پیگیری شود و اگر کسی به ناحق سر کار آمده و یا به ناحق اخراج شده باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/82009/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول