اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

رها سازی 72 میلیون متر معکب آب از سد کوثرگچساران برای مصرف آشامیدنی پنج استان جنوبی کشور

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: از مهر ماه امسال تا کنون 72 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای مصرف آشامیدنی استان‌های جنوبی کشور رهاسازی شده است.

رها سازی 72 میلیون متر معکب آب از سد کوثرگچساران برای مصرف آشامیدنی پنج استان جنوبی کشور

اکبر خدری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است که آب آن  از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود.

 وی ادامه داد:  این سد سالانه  آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران  با بیان اینکه در سال آبی جاری ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر به پنج استان جنوبی کشور اختصاص یافت، گفت: از این میزان ۷۷ میلیون متر مکعب به  استان بوشهر،۴۶ میلیون متر مکعب به استان خوزستان، ۲۱ میلیون متر مکعب به هرمزگان و فارس و ۱۱ میلیون متر مکعب به شهرستان گچساران تخصیص یافته است.

 خدری  عنوان کرد: امسال 15میلیون متر مکعب آب کشاورزی، ۱.۵ میلیون متر مکعب آب صنعت و ۳۷ میلیون متر مکعب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد راهسازی شده است.

 وی ادامه داد: از مهر ماه امسال تا کنون  72 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای مصرف آشامیدنی استان‌های جنوبی کشور رهاسازی شده است.

 این مسوول با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۱۵ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شده است، گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون217 میلی‌متر باران در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر گچساران به ثبت رسیده است.

خدری عنوان کرد: بارندگی‌های امسال  موجب ذخیره سازی464 میلیون متر مکعب آب در پشت سد کوثر این شهرستان شده  است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران  با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتنی با سطح دریا 625 متر است، عنوان کرد: هم اکنون تراز این سد بتنی به 619متر رسیده است.

ه گزارش فارس،  آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود آمده است.

این سد هم اکنون تامین آب آشامیدنی گچساران، دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر، تامین آب شهر لیکک و روستاهای مسیر، تامین آب صنایع منطقه، تامین آب کشاورزی لیشتر، خیرآباد و دشت مور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر انجام و یا در حال تکمیل است.

 آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، چرام، لنده ، لیکک و روستاهای تابعه از سد کوثر گچساران تامین خواهد شد.

انتهای پیام/82031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول