اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

براری: تسلط کامل بر کل زنجیره فضایی داریم

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: تا ۲ سال دیگر به مدار هزار کیلومتری رسیده و گام بعدی ما رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری است و دیگر تا گام نهایی هیچ وابستگی به خارج از کشور نخواهیم داشت.

براری: تسلط کامل بر کل زنجیره فضایی داریم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی کشور در گفت‌وگویی با بیان اینکه خوشبختانه به فضل الهی امروز جوانان ما تسلط کامل بر دانش طراحی و ساخت کل زنجیره فضایی را دارند، گفت: درطول سالیان گذشته هیچ کشور پیشرو در عرصه فناوری فضایی حاضر به انتقال این فناوری به ایران نشد و حتی حاضر نبودند بر طراحی ماهواره های ما نیز نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به خودباوری و توانمندی بالای علمی جوانان کشورمان در عرصه های مختلف فناوری و تکنولوژی، یادآورشد: دانشمندان و متخصصان ایرانی تنها با تکیه بر توان و ظرفیت های علمی خودشان و با تعهد و خودباوری و اعتقاد به اینکه "ما می توانیم" طراحی و ساخت کل چرخه را اغاز کردند و دراین مسیر موفق شده و به دستاورد های بزرگی هم نائل آمدند.

** تنها 40 ثانیه کم آوردیم 

براری با بیان اینکه در دانش طراحی و ساخت ماهواره بر بومی پنجمین کشور دنیا هستیم، اظهارداشت: سال گذشته ماهواره‌بر سیمرغ در دومین پرتاب عملیاتی خودش توانست تا مدار ۵۰۰ کیلومتری برسد و تنها ۴۰ ثانیه زمان کم آوردیم تا به سرعت لازم برای تزریق ماهواره به مدار برسیم.

وی بااشاره به اینکه هرپرتاب یک تجربه علمی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: امروز خوشبختانه در حوزه های طراحی و ساخت ماهواره، پایگاه پرتاب، ماهواره بر، ایستگاه کنترل و هدایت، ایستگاه دریافت و کل چرخه این تکنولوژی با تکیه بر توان دانشمندان و متخصصان ایرانی خودکفا بوده و این چرخه به روش کاملا بومی در کشور فعال است.

** ماموریت های ۳ گانه ماهواره ظفر

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به مأموریت های سه گانه ماهواره تمام ایرانی ظفر، تصریح کرد: مأموریت اصلی این ماهواره رصد و تصویر برداری است. ظفر روزانه ۱۵ بار دور کره زمین می چرخد و می تواند از پدیده های روی زمین عکس برداری کند که ما در حوزه کشاورزی و محیط زیست از این تصاویر استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: مأموریت دوم این ماهواره قابلیت ذخیره و ارسال ۲۵۶ داده از ۲۵۶ نقطه از سراسر دنیاست که بعد از آن هم می تواند ضمن ذخیره سازی آنها، این داده ها را به ۲۵۶ نقطه دیگر نیز ارسال نماید.

براری ماموریت سوم ظفر را بررسی علمی تشعشعات و پدیده های فضایی عنوان کرد و اضافه کرد: یک محموله تحقیقاتی هم برای ماهواره ظفر لحاظ شده که با رصد واندازه گیری  تشعشعات و پدیده های فضایی توسط سنسورهایی که در این محموله تعبیه شده و ارسال آن برای دانشمندان و محققان ما، زمینه بررسی های علمی - فضایی و تخصصی بیشتر را برای ما فراهم می کند.

** تست های نهایی با دقت بالا انجام شده اند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تست های فنی در نهایت دقت انجام شده است، گفت: دانشمندان ما طی ۴ ماه گذشته تمام تلاش خود را برای انجام موفقیت آمیز این پرتاب به کار گرفته اند و تمامی تست ها و لیست هایی که مدنظر بوده به دقت بررسی گردیده و به فضل الهی تلاش مان این است ماهواره در مدار مورد نظرمان قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: ما اگر بتوانیم این گام را طی کنیم ضمن اینکه در ردیف ۱۱ کشور صاحب این تکنولوژی برتر قرار داریم، مدار ۵۰۰ کیلومتری نیز برای مان تثبیت می شود.

** درمنطقه خودمان اول هستیم

براری با بیان اینکه ما نهمین کشوری بودیم که صاحب چرخه کامل درفناوری فضایی شدیم، اظهارداشت: البته اکنون هم جزو ۱۱ کشوری که دارای این فناوری هستند، هستیم و در طراحی و ساخت پایگاه ماهواره ای و ماهواره بر نیز رتبه پنجم جهان را کسب نموده ایم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با اقتدارعلمی در سطح منطقه عنوان نخست را از آن خود کرده است، ادامه داد: در دنیا شاخصه و سنجه ای برای اینکه کدام کشور نسبت به کدام کشور دیگر در جایگاه بالاتری قرار دارد، نداریم اما همین که ایران در بین ۱۱ کشور دارای این فناوری نوین و پیشرفته است، گامی ارزشمند و دستاوردی بزرگ محسوب می شود.

** تا رسیدن به گام نهایی هیچ وابستگی نخواهیم داشت

رئیس سازمان فضایی کشور با تأکید بر اینکه در ۴۰ سال گذشته همواره تحریم بوده ایم و تنها با تکیه بر توان جوانان دانشمند و نخبه کشوربر تحریم و فشارها غلبه کنیم، گفت: امروز تسلط کامل بر زنجیره طراحی و ساخت ماهواره و کل چرخه فضایی در داخل وجود دارد؛ یعنی طی ده سال گذشته تلاشمان در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین بوده اما تا ۲ سال اینده به مدار۱۰۰۰ کیلومتری می رسیم و گام بعدی مان هم ۳۶ هزارکیلومتراست و تا گام نهایی به فضل الهی هیچ وابستگی به خارج از کشور نخواهیم داشت.

براری در پایان کسب موفقیت های بزرگ و افتخارآمیز درعرصه های علمی و به خصوص علوم فضایی را نتیجه اعتماد به جوانان دانست و اظهارداشت: همان گونه که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند همان طوری که با این جوانان توانستیم این مسیر را طی کنیم، ان شاء الله در ادامه راه هم با اعتماد به جوانان توانمند و نخبه کشورمان به تمام اهداف والای نظام و اعتلای هرچه بیشتر جمهوری اسلامی خواهیم رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول