اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کارمند مستعفی کارآفرین شد!/ وام 30 میلیونی بسیج برکت کارم شد

امروز نام مرصعی و برندش نمادی از تلاش و خلاقیت است، این جوان زنجانی با هدف اشتغالزایی، کار اداری و کارمندی را رها و فعالیت شرکت خود را تنها با دو نیرو و مشکلات فراوان آغاز می‌کند، اما امروز با داشتن بیش از ۳۰ نیروی زیر مجموعه برنامه توسعه و گسترش کار خود را در سر می‌پروراند.

کارمند مستعفی کارآفرین شد!/ وام 30 میلیونی بسیج برکت کارم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ سمیه محرمی: نامه استعفا را که بر روی میز می‌گذارد به کاری که می‌کند ایمان دارد، نمی‌خواهد برای همیشه یک کارمند بماند بلکه آرزویی بزرگ‌تر در سر می‌پروراند و می‌خواهد این رویا را دنبال کند.

تلفنش به صدا در می‌آید، دقایقی پس از سکوت می‌گوید «هیچ وقت به اندازه امروز مطمئن نبودم، انجامش بدیم»، «ب روز» از روزی که پا در این راه می‌گذارد فقط یک رویا در سر دارد و آن هم اشتغالزایی و کارآفرینی است و تا وقتی که به آن نرسد، از پای نمی‌ایستد.

امروز نام مرصعی و برندش نمادی از تلاش و خلاقیت است، این جوان زنجانی با هدف اشتغالزایی، کار اداری و کارمندی را رها و فعالیت شرکت خود را تنها با دو نیرو و مشکلات فراوان آغاز می‌کند، اما امروز با داشتن بیش از ۳۰ نیروی زیر مجموعه برنامه توسعه و گسترش کار خود را در سر می‌پروراند.

داستان بهروز مرصعی وقتی بیش از پیش نمادی از توانمندی و اراده قوی است که بدانیم او معلولیت داشته اما با وجود این شرایط علاوه بر اینکه از پای نایستاده بلکه امروز کارگاه او شرایط اشتغال برای معلولان را فراهم کرده و تعداد قابل توجهی از کارکنان این شرکت را معلولان جسمی تشکیل داده‌ است.

در حالی که یکی از چالش‌های استان زنجان عدم ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی و عرضه محصولات به صورت خام است اما بهروز مرصعی با راه‌اندازی این شرکت نشان داده که تنها با داشتن کمی خلاقیت و اندکی همت می‌توان در راه تولید و کارآفرینی موفق شد، امروز بهروز مرصعی مسیری روشن را برای افراد با ایده باز کرده است.

فارس: خود را معرفی کرده و در مورد نحوه آغاز فعالیت شرکت خود بفرمایید؟

بهروز مرصعی هستم با 33 سال سن و مدرک کارشناسی نرم‌افزار که از سال 1386 تا 1397 در یکی از ادارات استان مشغول به کار بودم اما کار در اداره را رها کرده و به دنبال ایده خود رفتم.

فارس: در مورد شرکت خود بفرمایید و بگویید چگونه به فکر دایر کردن این شرکت افتادید؟

بهروز مرصعی: متوجه شدم که میوه و سبزیجات به صورت فله‌ای و بدون لحاظ شرایط بهداشتی و غیر اصولی عرضه می‌شود، برای همین به فکر افتادم تا تولیدات را به صورت مکانیزه از فروش فله‌ای خارج کرده و به صورت عرضه اصولی و بهداشتی درآورم.

فارس: نحوه آغاز به کارتان را بفرمایید و بگویید با چه فکری و چگونه کار خود را آغاز کردید؟

مرصعی: با مشاهده شرایط عرضه سبزیجات فله‌ای از سال 1393 طرحی نو را در ذهن پرورانده و پیاده‌ کردم و پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت کار خود را در تاریخ یکم مرداد‌ماه سال 1394 به صورت رسمی آغاز کردم.

کار خود را با دو نفر نیرو آغاز کردم، اما با گذشت بیش از چهار سال امروز 32 نفر به صورت مستقیم و 67 نفر به صورت غیر مستقیم با این شرکت همکاری دارند.

همچنین ۱۵ نفر نیز به صورت اشتغال در منزل با این شرکت همکاری می‌کنند که شامل افراد و زنانی می‌شود که به هر دلیلی نمی‌توانند بیرون از منزل کار کنند و شرکت شرایطی را فراهم کرده که این افراد بدون خروج از خانه در این حوزه فعالیت کنند.

فارس: شاخصه اصلی شرکت خود را بفرمایید؟

مرصعی: با آغاز فعالیت شرکت برای نخستین بار در استان زنجان عرضه محصولات کشاورزی از حالت فله‌ای خارج شده و به صورت مکانیزه تهیه و آماده تحویل است و فرآیند تهیه و شست‌و‌شوی محصول با گاز ازن اتفاق می‌افتد که نخستین شرکت استان و سومین شرکت فعال کشور در این حوزه است.

برای فعالیت این شرکت مجوزهای خود را از معاونت غذا و دارو و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان زنجان در کمتر از پنج ماه اخذ کردم که می‌شد این مجوزها را در کمتر از یک هفته اخذ شود که طولانی شدن فرآیند اخذ مجوز ریشه در قانون‌ دارد که نیازمند اصلاح است.

فارس: کمک بسیج سازندگی به این شرکت را توضیح دهید؟

مرصعی: در راه احداث و راه‌اندازی شرکت خود از کمک بسیج سازندگی نیز استفاده کردم و بسیج سازندگی با ارائه تسهیلات در برهه حساس موجب شد این شرکت روی پا بماند، با اینکه 610 میلیون تومان برای این شرکت هزینه کردم اما وام 30 میلیون تومانی بسیج سازندگی در آن برهه موجب روی پا ماندن این شرکت و برکت کارم شد.

فارس: اگر به گذشته باز‌گردید بار دیگر حاضر به فعالیت در حوزه خواهید بود؟

مرصعی: اگر بار دیگر به گذشته بازگردم این راه را ادامه خواهم داد، چرا که اشتغالزایی و تقسیم حقوق و سود بین خود و همکاران در روزهای پایانی ماه شور و انگیزه مضاعفی به بنده می‌دهد که به این امید به کار خود ادامه می‌دهم.

علت تلاش و تحمل سختی در این راه علاقه‌ام به اشتغالزایی و آوردن نان بر سر سفره چند خانواده است تا روزی حلال برای خود و خانواده کسب کنند.

اکنون فاز یک و 2 شرکت در حال فعالیت است که برنامه‌ریزی داریم تا فاز سوم این شرکت نیز به زودی در حوزه خشکبار راه‌اندازی شود که با این اقدام اشتغالزایی برای 15 نفر دیگر فراهم می‌شود.

فارس: مهم‌ترین مشکلات خود در فعالیت این شرکت را بفرمایید و چالش‌های پیش‌روی خود را چه می‌دانید؟

مرصعی: بنده به امید خرید محصولات توسط ادارات، بیمارستان‌ها و دستگاه‌های عمومی نسبت به راه‌اندازی واحد مکانیزه کرده و آزمایشگاه دایر کردم تا فرآیند شست‌و‌شو با کیفیت بالا اتفاق بیفتد اما هنوز این باور بین بخش دولتی و نهادها وابسته برای خرید از واحدهای مجوز دار ایجاد نشده و خریدهای خود را از مراکز بدون مجوز انجام می‌دهند و برای حداقل سود حاضر به خرید شرکت‌های دارای مجوز نیستند.

شرکت‌های دارای مجوز بیش از واحدهای فاقد مجوز مورد آزار و اذیت دستگاه‌های مختلف قرار می‌گیرند و با وجود اینکه هزینه هنگفتی بر روی دست می‌گذارند، اما شرکت‌های فاقد مجوز با حداقل هزینه و با فروش بیشتر سود بیشتری هم می‌کنند در حالی که بسیاری از تولیدی‌ها مجوز نداشته و به صورت غیراصولی و غیر استاندارد محصولات خود را تولید و عرضه می‌کنند.

بنده از مسؤولان استان به ویژه از مسؤولان بهداشت غذا عاجزانه درخواست دارم که برای حمایت از شرکت‌های دارای مجوز بهداشت و سیب سلامت و در راستای حمایت از کارآفرینی شرکت‌های خدمات غذایی و مراکز عمومی و تالار و رستوران‌ها و... را مجاب به خرید از شرکت‌های دارای مجوز بهداشت کنند و تهیه مواد اولیه خود را از مراکز دارای نشان سیب سلامت و مورد اعتماد سازمان غذا و دارو انجام دهند.

فارس: سخن پایانی خود را بفرمایید

باید یادآوری کنم یکی از چالش ما در مسیر تولید این است که از سویی بانک‌ها کار ما را بی‌ارزش و فاقد سود مالی می‌دانند و حاضر به ارائه تسهیلات نیستند در حالی که برای سازمان امور مالیاتی بین شرکت ضعیف و نوپایی چون ما با شرکت ایران‌ترانسفو فرقی وجود ندارد و دریافت مالیات‌های سنگین و جریمه‌های آن آزاردهنده است.

انتهای پیام/73009/ق.گ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول