اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

از فاتحان فاو تا فاتح دل‌ها

عملیات والفجر هشت از بزرگترین عملیات استراتژیک جهان در شبه جزیره فاو بود، در این عملیات رزمندگان خط‌شکن با چوب کبریت، چوب دستی و نیروهای پیاده فاو را فتح کردند و با در اختیار گرفتن سلاح دشمن علیه آنان جنگیدند.

از فاتحان فاو تا فاتح دل‌ها

خبرگزاری فارس مازندران- سرویس ایثار و شهادت| عملیات والفجر هشت یا نبرد اول فاو، عملیات آبی خاکی تهاجمی نیروهای مسلح ایران، در خلال جنگ ایران و عراق بود، عملیات والفجر هشت، در ساعت ۲۲:۱۰ روز ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ در منطقه خسروآباد تا رأس‌البیشه آغاز شد و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۶۵ با پیروزی نیروهای ایرانی، به پایان رسید.

در طول هشت سال دفاع مقدس ۲۲۰ هزار رزمنده از مازندران به جبهه فرستاده شدند و از این تعداد ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم انقلاب شد که برای کشور عزت و استقلال و افتخار آوردند.

فتح فاو در سه مرحله صورت گرفت، اروند با سرعت ۷۰ کیلومتر سرعت آب با جزر و مد فراوان بود و ارتش ایران، آمریکا، صدام، فرانسه و روس عبور از آن را غیرممکن دانستند.

عملیات والفجر هشت از بزرگترین عملیات استراتژیک جهان در شبه جزیره فاو بود، در این عملیات رزمندگان خط‌شکن با چوب کبریت، چوب دستی و نیروهای پیاده فاو را فتح کردند و با در اختیار گرفتن سلاح دشمن علیه آنان جنگیدند. 

 امدادهای غیبی، دعا، توسل، کمک‌های غیبی مانند ابابیل که در قرآن از آن یاد کرده‌اند تأثیر مهمی در پیروزی در این عملیات  داشت، فاو در روز سوم سقوط کرد اما با توسل به ائمه دوباره برگشت، در عملیات فاو ۱۷ هزار مجروح شیمیایی دادیم.

 

علی‌نقی اباذری از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس در گفت‌وگو با فارس در این رابطه اظهار کرد: عملیات والفجر هشت بسیار سنگین و غافل‌گیرانه بود و  برای دشمن در سطح بسیار بالایی انجام شد، این عملیات با حضور لشکرهای ویژه مازندران گلستان و  تعدادی گیلان بود.

‌وی افزود: مجموعه رزمندگان به فرماندهی سرلشکر مرتضی قربانی از اصفهان در گروه ما در این مأموریت شرکت کردند و بیشتر حجم کار را مازندران و گلستان برعهده داشت، در لشکر ویژه ۲۵ کربلا این سخت‌ترین و محکم‌ترین عملیاتی بود که صورت گرفت.

اباذری خاطرنشان کرد: در مقابل آب اروند خودش یک مانع بزرگ برای پیروزی بود چون چهار اسکله برای بارگیری قبل از جنگ و قبل انقلاب داشتیم، پدافند چهارلول و دولول در اسکله گذاشته بودند از وسط اسکله با تیر مستقیم هدف قرار می‌دادند‌، هر موجودی که راه می‌رفت حتی پرنده تا میانه راه نرفته به سویش شلیک می‌شد.

این سردار رزمنده گفت: در کنار این مسائل جنگ شهری هم داشتیم رزمندگان پس از عبور از آب به شهر می‌رسیدند ک وارد جنگ می‌شدند، تیپ ۴۸ فتح برای یاسوج جزو لشکر بودند،  عملیات والفجر هشت در ۲۰ بهمن آغاز شد این  کار سنگینی بر عهده فرماندهان بود، من در محور یک بودم وارد منطقه فاو اروند شدم یک ماه قبل از ما دوستان برای شناسایی و دیده‌بانی رفته بودند.

 

وی عنوان کرد: کار سنگین بود هفت ماه طول کشید تا جاده‌سازی و سنگرسازی بشود و سلاح در خط بیاید، اقدامات قبل از عملیات هم زیاد بود، من که غواص نبودم زمانی که وارد خط شدم در بخش اطلاعات بودم و مسؤولیت هدایت بچه‌‌ها را در محور اطلاعات داشتم.

اباذری اضافه کرد: شب سوم عملیات بود و دشمن آتش سنگینی در مقابل ما ایجاد کرد ما برای شناسایی رفتیم جاده فاوالبهار به شهر البهار ختم می‌شد، جاده دوم فاو به بصره و سومین آن به بندر موشکی ام‌القصر می‌رسید، شب سوم عملیات بود یگان تیپ نجف با فرماندهی شهید احمد کاظمی در کنار یگان ما عمل می‌کردند.

این رزمنده مازندرانی اذعان داشت: در آن برهه از زمان در جلوی چشمانم ۲۱ تانک دشمن را شمردم، به جاده وسطی که رسیدیم رزمندگان قرارگاه ما به خط اول آمدند، سردار حاج احمد کاظمی و فرمانده در حال مشورت بودند، حاج بصیر فرماندهی گردان غواصی را برعهده داشتند و این دلگرمی بزرگی برای همه بود.

وی خاطرنشان کرد: شدت درگیری بسیار بالا و آتش دشمن سنگین بود، شب سوم و چهارم شب سختی بود به سمت قرارگاه آتش سنگینی را به راه انداختند بچه‌ها پناهی نداشتند، سنگر گرفتند، دشمن با توجه به اینکه این‌ آمادگی را داشت پشت سنگر بود و از سلاح شیمیایی به طور گسترده استفاده کرده بود.

اباذری گفت: در برخورد با سلاح شیمیایی من چفیه بستم برخی ماسک زدند بسیاری جانباز شدند، دشمن نامردی تمام توان خود را برای از بین بردن نیروهای ما به کار گرفته بود، در این هنگام پنج عملیات در یک عملیات خلاصه می‌شد در شب اول عملیات غواصان ما شهید نشدند.

 

اباذری بیان کرد: بستن نام حضرت زهرا به پیشتنی سربازان امام راحل، راه را برای ما باز کرد غواصان با ذکر یا زهرا عبور کردند و دشمن غافلگیر شد، شهید، زخمی و شیمیایی زیاد دادیم، حضور سرداران بزرگی چون شهید طوسی، سردار کمیل  کهنسال مؤثر بود.

 وی اظهار کرد: در هنگام درگیری صورت حاج بصیر از  بس در مسیر گلوله بود سیاه شده بود، پس از پیروزی عراقی‌ها دیگر نمی‌توانستند با پایگاه موشکی به کشتی‌های ما بزنند و  برد سیاسی بسیار بزرگی نصیب ملت ایران شد قدرت نظامی هر کشوری به برد سیاسی است.

اباذری اعلام کرد: پس از ۷۵ روز درگیری سرانجام ما در عملیات فاو پیروز شدیم، قبل از عملیات والفجر هشت ژاپنی‌ها می‌گفتند شما توان ندارید بعد از عملیات مشتاق شدند، اولین شهیدی که دیدم شهید محسن بهاور از بابل بود که روی خاکریز افتاده بود، چهره پاکش فراموش شدنی نیست.

سردار مازندرانی که در عملیات فاو حضور داشت، ادامه داد: با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش‌ مشت محکمی به صورت آمریکا برخورد کرد تا  الان کسی جرات نمی‌کرد به آمریکا چپ نگاه کند ولی پس از اینکه عین‌الاسد را زدیم خودشان مهبوت ماندند اقتدار عملیات از دوران دفاع مقدس همچنان پابرجا است.

وی گفت: خدا و رهبری هدایت‌گر مردم ما هستند پیروزی از آن خداست ما تکلیف داشتیم که به جنگ رفتیم بهترین رزمنده‌ها در دل شب سرد زمستانی در آب جنگ کردند و  خط‌شکن شدند تا بتوانند پرچم اسلام را تا ابد با افتخار برافراشته کنند.

 

اباذری درخواست کرد: همایش پیشکستوان دفاع مقدس باید به صورت فصلی برگزار شود، چرا که این افراد در زمان جنگ جوانیشان را گذاشتند و امروز می‌توانند تصمیم‌ساز باشند در جنگ فرصتی نبود، ما امین مردم  هستیم، جان ناقابل را فدای مردم می‌کنیم، همین الان هم حاضریم.

در ادامه عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به نقش مازندران و لشکر ویژه ۲۵ کربلا در عملیات والفجر هشت و آزادسازی فاو پرداخت و اظهار ‌کرد: حماسه غیورمردان خط‌شکن لشکر ویژه ۲۵ کربلا تابلوی جاودانی است که تا همیشه تاریخ در حافظه مردمان این مرز و بوم، مانا و ماندگار خواهد بود.

 

وی از برگزاری همایش بزرگ فاتحان فاو با حضور رزمندگان و فرماندهان نیروهای مسلح استان و لشکر ویژه ۲۵ کربلا در استان خبر داد و گفت: این مراسم با سخنرانی یکی از فرماندهان دفاع مقدس در نیمه اول اسفندماه برگزار می‌شود.

ملکی هدف از برگزاری این همایش را تجلیل از فرماندهان حماسه‌ساز در این عملیات و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس برشمرد و با اشاره به برگزاری سه دوره همایش در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان، گفت: امسال چهارمین دوره مراسم را با رونمایی از هشت کتاب و تجلیل از هشت خانواده شهید شاخص فاو و مدافع حرم برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول