اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گفت‌وگوی کامل ظریف با المیادین؛ ترامپ با ترور سردار سلیمانی پایان آمریکا در منطقه را رقم زد

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با یک شبکه لبنانی، اقدام ترامپ در ترور سردار سلیمانی را سبب پایان حضور آمریکا در منطقه دانست و گفت، ایران سه اقدام تروریستی ترامپ را در مراجع قانونی دنبال خواهد کرد.

گفت‌وگوی کامل ظریف با المیادین؛ ترامپ با ترور سردار سلیمانی پایان آمریکا در منطقه را رقم زد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف»‌ وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با شبکه المیادین، در خصوص سردار شهید قاسم سلیمانی سخن گفت.

او در این گفت‌وگو، سردار را از حیث شخصیتی انسانی «وارسته، متواضع و شجاع» توصیف کرد و گفت، سردار همچنین استراتژیستی بسیار آینده‌نگر بود.

ظریف، شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی را «بسیار تلخ» توصیف و اعلام کرد که این اقدام تروریستی دونالد ترامپ، به مثابه پایان حضور نظامی آمریکا در منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سه اقدام تروریستی رئیس جمهور آمریکا را در مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد، گفت که دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی صهیونیست‌تر است و بیش از آنچه آنها دنبالش بودند، در قالب معامله قرن به صهیونیست‌ها داده است.

به گفته وزیر خارجه ایران، تشییع میلیونی مردم و حضور پرشور آنان در مراسم وداع با سردار سلیمانی، «سیلی دردناک‌تری»‌ به صورت آمریکا بود و آنان نشان دادند که فارغ از جناح‌های سیاسی، مردم خدمتگزاران را دوست دارند.

متن گفت‌وگو ؛

 ظریف در این گفت‌وگو، شهید سلیمانی را «انسانی وارسته و متواضع» خواند و گفت، «من کمتر فردی دیده بودم به این میزان از متواضعی با این میزان از توانمندی و قدرت. به عنوان یک انسان بسیار باهوش بود. بسیار پرکار بود. به عنوان یک رئیس، رئیس فرمانده بسیار شجاع بود و بسیار نگران افراد خودش و مهم‌تر از آن بسیار نگران افراد غیر نظامی. بارها می‌شد که به خاطر غیر نظامیان اقداماتی را انجام نمی‌داد».

ظریف با بیان اینکه «بسیار می‌شد که از غیر نظامیانی که در محیط عملیات بودند عذرخواهی می‌کرد» گفت: او شخصا به خانه‌های‌شان می‌رفت و عذرخواهی می‌کرد. به عنوان یک استراتژیست بسیار آینده‌نگر بود و به عنوان یک فرد سیاسی بسیار معتدل بود. آقای سلیمانی بسیار فرد عاقل و حساسی بود در مورد آینده. پیش‌بینی‌های درستی داشت در مورد آینده و بسیار هم با جدیت کارهایش را دنبال می‌کرد».

وزیر خارجه ایران، شهید سلیمانی را «سرباز واقعی صلح» دانست و گفت: منطقه ما یک سرباز واقعی برای صلح را از دست داد. من در جریان‌های مختلف در افغانستان، در عراق شخصا از کار خودم با سردار سلیمانی به یاد دارم که اگر سلیمانی نبود حکومت در افغانستان در سال ۲۰۰۱ تشکیل نمی‌شد. توافق بین گروه‌های افغانی صورت نمی‌گرفت. تلاش شهید سلیمانی بود که در میدان کمک کرد به مذاکرات بن و اجازه داد که نتیجه بگیریم. این‌ها چیزهائی است که برای خیلی‌ها در منطقه روشن نیست. بسیاری از تحولات در عراق نه تنها سردار سلیمانی رهبر مبارزه با داعش بود بلکه نقشی بسیار مهم در تفاهم، در رسیدن به هماهنگی، در کمک به دولت مردان عراقی در این حوزه ها داشت».
 
آشنائی من با شهید سلیمانی زمانی شروع شد که ایشان مسؤولیت سپاه قدس را به عهده گرفتند و من هم به عنوان فردی که در حوزه دیپلماسی فعال بودم مخصوصا در موضوعاتی مثل بوسنی و افغانستان و سایر موضوعات منطقه‌ای ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگ با ایشان داشتیم. همانطور که گفتم در کنفرانس بن که من نماینده ایران بودم سردار سلیمانی مسؤولیت قدس را به عهده داشتند و در گفت‌وگو با مقامات عالی گروه های مختلف افغانی و کمک بسیاری کردند به من برای این که به نتیجه برسیم. [المیادین: او در آلمان بود؟- خیر]. ایشان در ایران بود و ما در بن. دو بال دیپلوماسی و قدرت مقاومت کمک کرد برای این که صلح در افغانستان بر قرار شود. من به خاطر نمی آورم که ایشان سفر کرده باشند به اروپا. ولی اروپا را خوب می‌شناخت. آمریکا را هم خوب می‌شناخت.

آن چه که بیشتر از هر چیز از شهید سلیمانی در خاطرم هست، یکی شجاعت اوست و یکی توازن او. و در هر دوی اینها نمونه بود. هیچ وقت از شهادت نمی‌ترسید. به استقبال شهادت می‌رفت. اما با عمل عاقلانه. با عمل منطقی. بسیار هم متواضع بود. ما تقریبا هفته‌ای یک بار با هم قرار همیشگی داشتیم و من در همه این قرارها این دو خاصیت را از ایشان دیدم و شعور بسیار بالا و فهم و درک بسیار عمیق.

ظریف در خصوص گرایش سیاسی سردار گفت: ایشان اصلا فراتر از جناح بود. درست است که بعضی ها تلاش بیجائی دارند که این قهرمان ملی و قهرمان صلح در جهان را تبدیل بکنند به عامل جناحی ولی واقعا شهید سلیمانی فراتر از این حرفها بود. در عراق و سوریه که به صورت واضح میشود به این نکته رسید که در کنار مقاومت مردم عراق و سوریه نقش بارز شهید سلیمانی باعث شد که داعش شکست بخورد. هم در عراق و هم در سوریه. البته خود شهید سلیمانی هم همیشه به این نکته اذعان داشت که این مقاومت و در واقع شجاعت مردم عراق و مردم سوریه بود که داعش را شکست داد. ولی نقش شخص ایشان در کمک به این مقاومت و در یاری رساندن در هر جائی حتی در کردستان عراق زمانی که اربیل در حال سقوط بود هیچ کسی جز شهید سلیمانی به آنجا نرفت و در اربیل همراه با دولت اقلیم و در کنار دولت اقلیم در مقابل داعش ایستادگی نکرد. یعنی کسانی که مرحوم شهید سلیمانی را به طائفه گرائی متهم میکنند چطور میتوانند حضور ایشان در کنار کُردهای عراقی برای مبارزه با داعش را توجیه کنند و چطور میتوانند حضور ایشان را در کنار مقاومت فلسطین را توجیه کنند؟ مقابله با ظلم. مقابله با تروریسم. خوب بارزترین نمونه تروریسم دولتی در منطقه ما رژیم صهیونیستی است. مقابله با این خطرات برای صلح و امنیت منطقه در واقع بهترین نقاط در کارنامه سردار سلیمانی بوده است.

ایشان همه اینها[یی که گفتم] بود و شاید بیش از اینها بود. یعنی این که سردار سلیمانی کمک می‌کرد به تفاهم بین گروه‌های مختلف. کمک می‌کرد به رسیدن گروه‌های مختلف به یک نظر به یک تصمیم. این یک قدرت بسیار زیادی در اجماع سازی ایشان داشت. هم علاقه‌ای که به ایشان وجود داشت. خوب شهید سلیمانی نفوذ کلامی بسیار قوی داشت. ما دیدیم بعد هیچ کس این مقدار باور نمی‌کرد که چه میزان علاقه به ایشان در منطقه باشه و همین الآن هم به ایشان در بین مسؤولان ایرانی و بین سایر مسؤولان در منطقه بود و لذا بسیار فراتر از یک فرمانده نظامی و یک استراتژیست ایشان عمل می‌کرد.

ظریف درباره شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی گفت، یکی از تلخ‌ترین ساعات زندگی من بود. وقتی که به من تلفن زدند که شهید سلیمانی...
ساعت پنج و خورده‌ای صبح بود. یعنی حدود سه ساعت بعد از شهادت ایشان به من زنگ زدند که شهید سلیمانی به شهادت رسیده همراه با شهید ابو مهدی المهندس و چند تا دیگر از دوستان. یکی از دوستان که همیشه همراه شهید سلیمانی بود. حسین پور جعفری. خوب ایشان هم نمونه بارز تواضع و متانت و انسانیت بود. خیلی برای من سخت بود. ولی خوب من مجبور بودم به جای اینکه با احساساتم کار کنم، فورا موضع‌گیری کنم. ساعت شش صبح به وزارت خارجه آمدم. از ساعت هفت صبح جلسه شورای معاونان وزارت خارجه تشکیل دادیم تصمیم‌گیری‌هایی که لازم بود... خب بعد از ظهر هم که جلسه شورای عالی امنیت ملی بود هم در محضر رهبر معظم انقلاب قبل از ظهر و بعد در جلسه عادی شورا؛ به هر حال روز بسیار سخت و تلخی بود. من آن روز نتوانستم بروم به دیدن خانواده شهید سلیمانی. همسرم به دیدن خانواده شهید سلیمانی رفتند. فردای آن روز من روز شنبه توانستم بروم و با خانواده شهید سلیمانی اظهار همدردی کنم و همراه با آنها اظهار افتخار به این که من چنین دوستی داشتم و آنها چنین پدر و همسر.

ظریف در خصوص اقدام آمریکا به این ترور گفت: هیچ فرد عاقلی  چنین اقدامی نمی‌کرد. ترامپ با این اقدامش پایان حضور آمریکا در منطقه را رقم زد و من فکر می‌کنم اینجاست که شهید سلیمانی موفق‌تر از سردار سلیمانی خواهد بود. شهید سلیمانی کاری کرد که در زمان حیاتش خوب ما دیدیم که در کنار مقاومت مردم  علیه اشغال و تروریسم ایشان سوابقی را به جای گذاشت که در دلها ماند. این که بعضی ها خیال می‌کنند که جمهوری اسلامی در منطقه عملیات نیابتی انجام می‌دهد، کدام عملیات نیابتی می‌تواند میلیون‌ها آدم را در عراق و هند و روسیه و الجزائر و آمریکای جنوبی بیرون بیاورد؟ اینجاست که شهید سلیمانی با آن سابقه درخشان مبارزاتی، باعث شد که مردم در این منطقه به ماهیت آمریکا پی ببرند.

ظریف افزود: دولتی که آنقدر شجاعت ندارد که در برابر یک فرمانده بجنگد و باید این فرمانده را از طریق یک اقدام تروریستی بزدلانه شهید کند. شما باید با یک فرمانده نظامی باید در میدان نبرد بجنگید نه به صورت یک اقدام بزدلانه اینگونه عمل بکنید. آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی همیشه اینجوری عمل می‌کردند. من فکر می‌کنم آمریکا در چند هفته گذشته در اقدام کرده که ماهیت آمریکا را در منطقه به ما بهتر نشان داده است. یکی این که آنقدر بزدل است که نمی‌تواند با یک رهبری نظامی در میدان نظامی و میدان جنگ برخورد بکند و دوم این که به تمام کشورهای عرب منطقه ما نشان داد که در دعوای اعراب و رژیم صهیونیستی آمریکا  میانجی نیست. آمریکا از رژیم صهیونیستی صهیونیست‌تر است. آقای ترامپ معامله قرنی که پیشنهاد کرد در واقع از هر چه صهیونیست‌ها در هر وقت میخواستند بیشتر است و این دو واقعیت هست که من فکر میکنم آثار خون پاک شهید سلیمانی است و برای همین هم هست که میگویم شهید سلیمانی از ژنرال سلیمانی احتمالا در منطقه ما مؤثرتر است.

به گفته ظریف، اقدامی که آقای ترامپ انجام داد اقدام تروریستی دولتی است. خب آقای ترامپ هم الآن متهم به تروریسم اقتصادی است علیه مردم ایران هم به تروریسم فرهنگی. ایشان تهدید کرده است که مناطق فرهنگی ما را می‌زند و هم متهم است به تروریسم دولتی. جمهوری اسلامی از راه مراجع مختلف این سه اتهام ترامپ را دنبال خواهد کرد. فعلا در افکار مراجع عمومی آقای ترامپ به این سه گناه بزرگ و این سه جنایت شناخته شده است. به یاری خدا در سایر مراجع هم همین را پیگیری خواهیم کرد.
 
ظریف در بخشی دیگر در خصوص پیگیری‌های حقوقی گفت، دنبال خواهیم کرد. ببینید بالآخره محدودیت‌های قانونی در صحنه بین‌المللی وجود دارد اما ما از هر امکانی برای پیگیری این موضوع استفاده خواهیم کرد. از جمله محاکم داخلی. من فردا با حقوقدانان بین‌المللی جلسه دارم. با حقوقدانان بین‌المللی در این زمینه با محاکم داخلی جمهوری اسلامی ایران که حتما صلاحیت دارند برای رسیدگی به  قتل تروریستی یک فرمانده ایرانی همکاری خواهیم کرد و در حوزه های دیگر هم دنبال خواهیم کرد ان شاء الله به بهترین وسیله.

وزیر امور خارجه در خصوص جمعیت تشییع کننده در مراسم سردار سلیمانی نیز گفت: ما توقع داشتیم که مردم در شهادت سلیمانی عزادار شوند. ولی این جمعیت واقعا بی‌نظیر بود و شاید در تاریخ بی‌نظیر باشد. در تهران، در آبادان، در اهواز، در مشهد، در کرمان. این که تعدادی از مردم در یک فاجعه انسانی به خاطر عشق به سردار سلیمانی کشته بشوند برای این که تلاش می‌کنند پشت جنازه سردار سلیمانی... اصلا قابل باور نبود.

ظریف گفت: این شهادت باعث شد که همه مردم ایران هر کس با هر دیدگاه سیاسی اولا نشان بدهد که خدمتگزاران به وطن را دوست دارند. آقای پامپئو بعد از شهادت سردار سلیمانی یک حرف احمقانه زد. گفت مردم در خیابان‌های تهران و بغداد می‌رقصند. مردم به او نشان دادند. این یک واقعیتی بود که آمریکایی‌ها باید اینگونه تو دهنی میخوردند. به نظر من این سیلی به آمریکا از هر سیلی دیگری شدیدتر و سنگین‌تر بود و ان شاء الله شدت و سختگیری ادامه پیدا خواهد کرد تا خروج آمریکا و واقعا غبارها وزنگارهایی که بعضی دعواهای بی معنی داخلی ایجاد کرده بود شهادت سپهبد سلیمانی بسیاری از آنها را زدود. ان شاء الله ما هم کمک کنیم که این غبارها و زنگارها بر نگردد.
 
ظریف با اشاره به سوریه نیز گفت: شهید سلیمانی در سوریه در مقابله با داعش، در جلوگیری از گسترش تروریسم، در حمایت از مردم سوریه، در بازسازی سوریه نقشی بسیار برجسته داشت. در لبنان هم کل جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم لبنان، در کنار مقاومت در لبنان هست و سردار سلیمانی هم به همین نحو عمل می‌کرد و همیشه برای مردم لبنان و برای حضرت حجه الاسلام نصرالله رهبر لبنانی، همچون من، احترام ویژه‌ای قائل بودند و معتقد بودند که مردم لبنان و حزب الله و سایر گروه های لبنانی خودشان بهترین تصمیم‌گرندگان برای آینده لبنان هستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول