اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در چین تحصیل می‌کنند/ بابت دانشجوهای چینی در ایران نگرانی وجود ندارد

معاون دانشجویی وزیر علوم با بیان اینکه موردی از ابتلا به ویروس کرونا بین دانشجویان نداشته‌ایم، گفت: تعداد دانشجویان چینی در کشور زیاد نیست و این افراد هم تعطیلات سال نو به کشور خود نرفتند؛ از این رو بابت دانشجویان چینی در ایران نگرانی نداریم.

۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در چین تحصیل می‌کنند/ بابت دانشجوهای چینی در ایران نگرانی وجود ندارد

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ انتشار ویروس خطرناک کرونا، همه کشورها را تحت تاثیر قرار داده است و اقدامات متعددی از جمله مراقبت‌های پیشگیرانه، کنترل در مرزها، محدودویت سفرها و بازگرداندن شهروندان از شهرهای درگیر با ویروس از سوی دولت‌ها در حال انجام است.

ویروس کرونا از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد اما اکنون به کشورهای دیگری هم راه یافته است. ووهان شهری در ۸۰۰ کیلومتری پکن، پایتخت چین است که ۱۱ میلیون جمعیت دارد.

تاکنون هزاران نفر درگیر ویروس کرونا شده‌اند و چند صد نفر هم براساس ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند؛ اما چندین فرد مبتلا به این ویروس توانستند با آن مقابله کنند و متخصصان هم خبر می‌دهند که سرعت انتشار ویروس کاهش یافته است.

در ایران هم اقداماتی برای پیشگیری از شیوع ویرویس کرونا انجام شده است.

ایران دانشجویان خود را از شهر ووهان چین خارج کرد

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا این لحظه، از همه موارد مشکوک به مبتلا به ویروس کرونا نمونه گرفته شده است؛ اما جواب هیچ یک از نمونه‌ها مثبت نبوده که در نتیجه تاکنون فردی مبتلا به ویروس کرونا در کشور نداشته‌ایم

در مهم‌ترین اقدام خبرساز در این باره در ایران، به تازگی یک گروه از دانشجویان ایرانی که در شهر ووهان چین تحصیل می‌کردند پس از چندین روز پیگیری، با پرواز اختصاصی به کشور بازگشته‌اند؛ اخیرا هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آیین‌نامه‌هایی برای پیشگیری برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی ابلاغ کردند.

درباره جزئیات اقدامات پیشگیرانه وزارت علوم در برابر ویروس کرونا در جامعه دانشگاهی با مجتبی صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت‌وگو کرده‌ایم.

آنچه در این گفت‌وگو می‌خوانید:

*هیچ مورد از ابتلا به ویروس کرونا بین دانشجویان دیده نشد

ابلاغ دستورالعمل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به همه دانشگاه‌ها 

*دانشجویان ایرانی و دانشجویان غیرایرانی جداگانه کنترل می‌شوند

*هر دانشجوی خارجی پس از رفت‌وآمد به کشورش کنترل می‌شود

*دانشجویان چینی تعطیلات امسال به چین نرفتند

* ۲ هزار و ۵۰۰ ایرانی در چین تحصیل می‌کنند

*امکان اعزام دوباره هواپیما برای بازگرداندن باقی دانشجویان از چین

*دانشجویان محصل در چین برای بازگشت به کشور نگران نظام وظیفه نباشند

*دستورالعمل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به دانشگاهی کشور ابلاغ شد

فارس: اخیرا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی ابلاغ کرده‌اند. با توجه به اینکه در دانشگاه های ایران هم دانشجویان بین المللی از دیگر کشورها حضور دارند، آیا تا کنون بررسی موردی از موارد مشکوک به ویروس کرونا در دانشجویان انجام شده است؟

صدیقی: هنوز ایران درگیر ویروس کرونا نشده و امیدوار هستیم که درگیر نشود و وضع سلامتی ادامه پیدا کند. این هفته دستورالعمل پیشگیری و مراقبت از شیوع ویروس کرونا به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

این دستورالعمل شامل یک سری توصیه های اختصاصی به دانشگاه ها است به همراه یکسری توصیه های عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که هر دو دستورالعمل به دانشگاه ها ابلاغ شده است. وزارت بهداشت هم این دستورالعمل‌ را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده است.

این دستورالعمل به صورت مشخص، روش پیشگیری، اقدام و رعایت مسایل بهداشتی در بحث تغذیه و محیط های عمومی مانند خوابگاه ها و سلف سرویس ها را مشخص کرده و بیان شده که دانشگاه ها و دانشجویان چه کارهایی را باید انجام دهند و و اگر به موارد خاص و مشکوک برخورد کردند باید حتما موارد مشکوک کنترل و سپس وارد محیط‌های آموزشی شوند تا از بروز هرگونه مشکل پیشگیری شود. دانشجویان از این طریق با این بیماری و روش‌های پیشگیری و مراقبت در برابر آن آشنا می‌شوند.

همچنین در بعد دانشجویی هم از کمک کانون‌های همیار سلامت در کنار مراکز بهداشت و درمان دانشگاه ها در پیشگیری از ویروس کرونا استفاده خواهیم کرد و این افراد باید آموزش های لازم را ببینند تا در اجرای برنامه کشوری مرتبط با آموزش و پیشگیری همکاری کنند.

*هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در دانشگاه‌ها نداشتیم

فارس: با توجه به اینکه در دانشگاه های ایران هم دانشجویان بین المللی از دیگر کشورها حضور دارند، آیا تا کنون بررسی موردی از موارد مشکوک به ویروس کرونا در دانشجویان انجام شده است؟

صدیقی: در دستورالعملی که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده اعلام شده که در بخش دانشجویان ایرانی و در بخش دانشجویان غیر ایرانی بررسی و کنترل انجام شود که خوشبخانه تاکنون مشکلی نداشته ایم. 

در این دستورالعمل ها تاکید بر بررسی‌ جداگانه در دو بخش دانشجویان ایرانی و دانشجویان غیر ایرانی شده است.

*دانشجویان خارجی در صورت رفت‌وآمد به کشورشان، کنترل و در صورت نیاز قرنطینه می‌شوند

درباره دانشجویان غیر ایرانی هم به دانشگاه ابلاغ شده که اگر این دانشجویان مسافرت به کشور خود داشتند پس از بازگشت حتماً باید کنترل و چک شوند و در صورت نیاز حتما مدت و شرایط قرنطینه را طی کنند و بعد وارد کلاس شوند؛ همچنین به حوزه های آموزشی هم اعلام کرده‌ایم که غیبت این دانشجویان مواجه شود تا اگر حتی این دانشجویان یک یا دو هفته امکان حضور در کلاس‌ها را داشتند با مشکلی مواجه نشوند.

تعداد دانشجوهای چینی در ایران زیاد نیست؛ دانشجوهای چینی تعطیلات سال نو به چین نرفته‌اند زیرا در ایران فصل امتحانات پایان ترم دانشگاه بود، از این رو بابت دانشجویان چینی نگرانی ویروس کرونا را نداریم

به طور کلی تاکنون مشکلی بین دانشجویان در زمینه ابتلا به ویروس کرونا نداشتیم.

*بابت دانشجویان چینی محصل در ایران نگرانی نداریم

فارس: چه تعداد دانشجوی چینی در ایران تحصیل می‌کنند و نگرانی بابت حضور این دانشجویان در ایران بابت احتمال ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد؟

صدیقی: تعدادی دانشجوی چینی در کشور در حال تحصیل بودند که تعداد این افراد محدود است و این افراد خوشبختانه در ایام تعطیلات سال نو به کشور خود نرفتند؛ زیرا در ایران ایام امتحانات و پایان ترم تحصیلی بود و باید در ایران می‌مانند، به این ترتیب از نظر رفت آمد این دانشجویان به کشور چین نگران نیستیم.

آن دسته از دانشجویان که محصل آموزش زبان فارسی بودند و به کشور خود بازگشته اند، در بازگشت باید حتما مدت قرنطینه را طی کنند و سپس وارد کلاس‌ها شوند. 

۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در چین تحصیل می کنند و در ایالت درگیر ویروس کرونا در چین ۱۵۰ دانشجوی ایرانی حضور دارند؛ از این تعداد ۷۸ نفر تقاضای بازگشت به کشور داده‌اند و ۵۷ دانشجو از چین بازگشتند 

* تحصیل ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در چین 

فارس: اخیراً دانشجویان محصل در کشور چین به کشور بازگشته اند و طبق اعلام اکنون در قرنطینه به سر می برند؛ علاوه بر افرادی که به کشور بازگشتند در مجموع چه تعداد دانشجوی ایرانی در کشور چین تحصیل می‌کنند که در معرض ابتلا به این بیماری هستند؟

صدیقی: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در کشور چین تحصیل می کنند و در این ایالتی از چین که درگیر ویروس کرونا شده تقریبا ۱۵۰ دانشجوی ایرانی وجود دارد که از این تعداد حدود ۷۸ نفر از دانشجویان تقاضای بازگشت به کشور را دارند یعنی برای بازگشت ثبت نام کرده‌اند.

*۵۷ دانشجو از چین بازگشتند


ایران دانشجویان خود را با از پروازی اختصاصی از قلب شیوع ویروس کرونا به کشور بازگرداند

در حال حاضر اولین سری از دانشجویانی که برای بازگشت به کشور ثبت نام کرده بودند حدود پنجاه نفر (۵۷ نفر) به کشور بازگشتند.

دانشجویان بازگشته از چین حدود دو هفته را در مکانی که برای قرنطینه در نظر گرفته شده است (خارج از محوطه فرودگاهی) باقی خواهند بود و پس از حصول اطمینان از سلامت آنان به خانواده هایشان باز می‌گردند.

طبق اعلام وزارت بهداشت درباره قرنطینه دانشجویان ایرانی بازگشته از چین، براساس پروتکل بهداشتی، این افراد به صورت روزانه معاینه می‌شوند و در سه روز آینده، آزمایش PCR برای تشخیص ویروس کرونا از آنان گرفته خواهد شد. زمانی که معاونت بهداشت و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، سلامت این افراد را به صورت قطعی تایید کند، از قرنطینه خارج خواهند شد

*لازم باشد باز هم برای بازگرداندن دانشجویان از چین هواپیما اعزام می‌کنیم

فارس: تکلیف باقی دانشجویانی که در چین حضور دارند چه می‌شود؟

صدیقی:‌ همه دانشجویانی که برای تحصیل به کشور چین رفته‌اند چه با بورس چه با هزینه شخصی مشخص هستند و اطلاعات این دانشجویان در سفارت موجود است؛ همه دانشجویان محصل در کشور چین اگر قصد بازگشت به کشور را داشته باشند، در صورت اعلام آمادگی، امکان بازگشت  آنان وجود خواهد داشت.

اگر باز هم از بین دانشجویان که در چین حضور دارند، دانشجویان دیگری مایل به بازگشت به کشور باشند، با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد بحران استانداری تهران، برنامه‌ریزی برای این کار انجام می‌شود و اگر نیاز باشد باز هم هواپیما برای بازگردادن این دانشجویان اعزام می شود.


تدابیر شدید بهداشتی در شهرهای درگیر با ویروس کرونا برقرار است

*دانشجوهای محصل در چین نگران اعزام به سربازی نباشند

فارس: گفته می‌شد که برخی دانشجویان به دلیل نگرانی بابت اعزام به سربازی ترجیح داده‌اند درخواست بازگشت به کشور ندهند. با اطلاعیه سازمان نظام وظیفه این مشکل حل شد؟

صدیقی: برای دانشجویان محصل در چین که مایل به بازگشت هستند از نظر موضوع نظام وظیفه هم مشکل خاصی وجود ندارد و سفارت اعلام کرده که این دانشجویان می‌توانند به کشور بازگردند و پس از این که مشکل ویروس کرونا برطرف شد یا دوباره به محل تحصیل خود در چین بازگردند، یا اگر تمایل به انتقال ادامه تحصیل به داخل را دارند، وضعیت انتقال آنان به دانشگاه های داخل کشور بررسی میشود.

اداره دانشجویی وزارت امور خارجه ایران و سفارت ایران در چین، شماره تلفن‌هایی را برای پاسخگویی درباره وضعیت دانشجوهای حاضر در چین و ایرانیان مقیم چین اعلام کرده است

به گزارش فارس، بنابر اعلام وزارت امور خارجه برای پاسخگویی به خانواده‌های هم میهنان مقیم چین، اداره دانشجویی وزارت امور خارجه با شماره‌های ٠٠٩٨٢١۶١١۵٣٢٠۵ و ۰۰۹۸۹۱۲۸۰۴۹۱۳۴ پاسخگوی تماس‌های تلفنی است. شماره تلفن ۸۶۱۷۸۱۲۰۵۰۴۱۳+ بخش کنسولی سفارت ایران در چین هم به صورت اختصاصی برای پیگیری وضعیت هموطنان ایرانی به صورت شبانه روز به پاسخگویی به ایرانیان مقیم چین اختصاص داده شده است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین همچنین اقدام به ارسال بسته‌های مواد غذایی و بهداشتی برای همه دانشجویان مقیم این شهر می‌کند. فاصله سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین با شهر محل قرنطینه ۱۲۰۰ کیلومتر است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول