اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

روزهای داغ انتخابات و آخرین خبرها از آرایش نیرویی جریان‌های سیاسی/ اما و اگرهای چهار مبل بهارستان

تبلیغات رسمی انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز بیست و چهارم بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شود، تقریباً تکلیف حضور کاندیداها در انتخابات و آرایش نیروهای سیاسی آخرین مراحل خود را پشت سر می‌گذارد و برخی از جریان‌های سیاسی به جمع‌بندی نهایی نیز رسیده‌اند.

روزهای داغ انتخابات و آخرین خبرها از آرایش نیرویی جریان‌های سیاسی/ اما و اگرهای چهار مبل بهارستان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین با پایان مهلت نهایی اعلام صلاحیت داوطلبان یازدهمین دورهٔ انتخابات مجلس شورای اسلامی، تقریباً وضعیت نیروهای سیاسی در انتخابات پیش‌رو مشخص شده است. البته برخی از منابع از احتمال تجدیدنظر در ارتباط با احراز صلاحیت حیت برخی از چهره‌ها و نیز جابجایی برخی از کاندیداها در میان حوزه‌های انتخابیه سخن می‌گویند. در این گزارش به تحلیل وضعیت آرایش نیروهای سیاسی می‌پردازیم.

شیخ و سید در برابر هم

گزینه‌های مطرح اصلاح‌طلب در حوزهٔ انتخابیه قزوین، آبیک و البرز، سالار قاسمی، علی‌اکبر حاج‌محمدی کشمرزی، محمدفاضل الموتی و سیده حمیده زرآبادی هستند. گزینه‌هایی که به نظر می‌رسد هنوز ترکیب نهایی آن‌ها با توجه به ابهام در تأیید یا رد صلاحیت زرآبادی مشخص نیست. اما آنچه مبرهن است، اختلافات گسترده در تعیین کاندیدای نهایی جریان اصلاح‌طلب در قزوین وجود دارد.

این اختلاف از دو چهرهٔ اصلی جریان اصلاحات در قزوین ریشه می‌گیرد، قدرت‌الله علیخانی و سیدناصر قوامی هرکدام در یک سوی میدان ایستاده‌اند و اختلافاتی که بعد از وقایع درونی شورای شهر قزوین بروز کرده بود، امروز به اختلافات عمیق انتخاباتی تبدیل شده است.

اختلافات جریان علیخانی و جریان تشکیلاتیِ شورای اصلاح‌طلبان استان قزوین، با ورود سالار قاسمی به عرصهٔ انتخابات شدت پیدا کرد. سالار قاسمی چهرهٔ نام آشنایی در میان کاندیداهای اصلاح‌طلب استان قزوین است. او علاوه بر سبقهٔ فعالیت سیاسی در استان قزوین، بیش از پنج سال نیز مدیرکل آموزش و پرورش استان بوده و سپس در سال گذشته به استان البرز منتقل شد.

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استان قزوین به ریاست سیدناصر قوامی، برای حمایت از سالار قاسمی به جمع‌بندی رسیده است و عزم خود را برای حمایت از کارزار انتخاباتی سالار جزم کرده است. هفدهم بهمن ماه، سیدناصر قوامی در بیانیه‌ای با عنوان شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، حمایت قاطع خود را از مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان قزوین اعلام کرد. اما این بیانیه یک تفاوت اساسی داشت و آن اینکه قوامی به حمایت روحانی برجسته آیت‌الله شیخ علی محمدی تاکندی از کاندیدای خود سخن به میان آورده بود و تصویر مربوط به دیدار آن‌ها با این مجتهد پرنفوذ نیز منتشر شد.

بلافاصله، بیانیهٔ جمعی دیگر از احزاب اصلاح‌طلب با عنوان شورای هماهنگی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، از سوی کانال تابان منتشر شد(هفته‌نامه‌ای که توسط محمدعلیخانی عضو شورای شهر تهران مدیریت می‌شود). این بیانیه اعلام کرد که اصلاح‌طلبان قزوین در حال بررسی گزینه‌ها هستند و از برخی از آن‌ها نیز نام‌برده شده بود که نام سالار قاسمی در آن به چشم نمی‌خورد. علاوه برآن رسانهٔ علیخانی تأکید کرد که آیت‌الله محمدی تاکندی از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند و هنوز به جمع‌بندی نرسیده و در صورتی که قرار بر حمایت باشد این امر از طریق نامهٔ مکتوب اتفاق خواهد افتاد.

بستن لیست در ویلای سه هزار متری!

در هر حال اظهارات برخی از نزدیکان رسانه‌ای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد آیت‌الله تاکندی تصمیم خود را برای حمایت از سالار قاسمی گرفته است. سخنان سالار قاسمی در جمع عده‌ای از مردم شهر شریفیه نیز نشان داد او قصد آشتی با علیخانی‌ها و شورای هماهنگی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب را ندارد. قاسمی گفته است: بعضی‌ها که در باغ ویلاهای ۳ هزار متری برای استان نماینده تعیین می‌کنند درد مردم را نمی‌فهمند. این سخن قاسمی کنایهٔ صریح او به ویلای سیاسی منسوب به قدرت علیخانی در نجف آباد قزوین است.

جریان قدرت‌الله علیخانی که امروز مشخصاً توسط فرزند او هدایت می‌شود به نظر در فضایی متفاوت از شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استان، به تعیین کاندیدای نهایی خود مشغول هستند. در کنار حمیده زرآبادی(درصورت تأیید صلاحیت) علی‌اکبر حاج‌محمدی و محمد فاضل الموتی، شایعاتی نیز از تغییر حوزهٔ انتخابیه توسط پروانه مافی نمایندهٔ فعلی تهران برای قرارگیری در لیست علیخانی مطرح شده است.

البته برخی از فعالان اصلاح طلب به اعلام صلاحیت سیده حمیده زرآبادی نمایندۀ فعلی قزوین در آخرین فرصت‌های باقی‌مانده امید دارند. اتفاقی که باز هم نمی‌تواند دوجریان اصلاح‌طلب قزوین را پیوند دهد، چرا که رئیس شورای اصلاح‌طلبان قزوین در دوسال گذشته انتقادات زیادی به نمایندهٔ اصلاح‌طلب قزوین داشته است.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و گزینه‌های نهایی در قزوین

جریان‌های اصولگرا نیز تصمیم گرفتند رفتار صرف حزبی و جناحی را کناربگذارند و کمی فراتر از چارچوب داخل جناح عمل کنند. طراحی سازوکاری با مشارکت مردم و اتکا به افکار عمومی نخستین تجربهٔ فراجناحی بود که تحت عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی رقم خورد. این جریان گرچه در مرحلهٔ بررسی مصداقی خود با فراز و فرودهایی نیز روبرو بود، اما تلاش کرد تا با همراه کردن سلیقه‌های گوناگون ارزشی و انقلابی به جمع‌بندی نهایی رسیده و به نوعی یک وحدت فراگیر شکل بدهد. گرچه این وحدت بیشتر به شکل یک ائتلاف نمود پیدا کرد.

سید محور وحدت، شورا محور ائتلاف

در جریان وحدت و شکل‌گیری ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بیش از ۱۲ داوطلب انتخابات در حوزهٔ انتخابیه قزوین، آبیک و البرز مورد بررسی قرار گرفتند، در نهایت جمع بندی این شورا ۶ داوطلب در استان قزوین بودند که با مشارکت و رأی‌گیری بیش از ۱۰۰۰ نفر از گروه‌های مردمی به ۴ نامزد نهایی رسیدند. حجت الاسلام سید مرتضی حسینی(نماینده سابق مجلس)، فاطمه محمدبیگی، لطف‌الله سیاهکلی و میثم پیله‌فروش گزینه‌هایی بودند که جریان انقلابی برای ثبت‌نام در انتخابات برگزید.

اما پیش از آغاز ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی، سیدمرتضی حسینی تصمیم گرفت محور توافق و تفاهم در جریان نیروهای انقلابی باشد و از ثبت‌نام در انتخابات از حوزهٔ انتخابیه قزوین انصراف داد. این اقدام وی باعث شد تا شورای ائتلاف از محمدباقرآقاعلیخانی برای ثبت‌نام دعوت کند.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، دوازدهم بهمن ماه جاری، با سازوکار انتخاب نیروهای مردمی و در نهایت بهره‌گیری از ابزار علمی نظر سنجی اعلام کرد که به دو گزینهٔ لطف‌الله سیاهکلی و فاطمه محمدبیگی رسیده است. اتفاقی که مورد حمایت ائتلاف پیروان ولایت و دیگر تشکل‌های اصولگرایی نیز قرار گرفت و زمینهٔ وحدتی منسجم را برای این ائتلاف نو در قزوین فراهم کرد.

به نظر هم می‌رسد با توجه بسیج نیرویی و پایه‌کارآمدن جریان‌های گوناگون اصولگرایی و حتی فراجریانی در این ائتلاف، دو گزینهٔ نهایی آن‌ها رقابتی داغ در انتخابات داشته باشند و رقبای آن‌ها نیز کار سختی پیش رو خواهند داشت.

مستقل‌ها در میدان

داوود محمدی نمایندهٔ فعلی مجلس مطرح‌ترین کاندیدای غیر جناحی و مستقل انتخابات در قزوین است. او در دورهٔ گذشته بیش از ۱۰۸ هزار رأی کسب و به مجلس راه پیدا کرد. این بار نیز وی به گفتهٔ خودش با اتکا به کارنامهٔ نمایندگی خویش وارد میدان شده. اما به نظر می‌رسد محمدی برنامه‌ریزی روی مراکز سنتی رأی خود در میان اقوام کردزبان، منطقهٔ الموت و طارم و پایگاه خویش در آبیک و البرز را رها نکرده و معتقد است همان پایگاه رأی سابق را دارا است. گرچه انتقادات به عملکرد وی در ارتباط با وضعیت آب شرب شهر آبیک و قول‌هایی که داده بود و عدم تحقق وعده‌های اجرایی وی در ارتباط با وضعیت راه‌های طارم، داوود محمدی را در میان مردمی که سابقاً از او حمایت کرده‌اند در شرایط دشواری قرار داده است.

مهدی اللهیاری نیز یکی از کاندیداهای مستقل و مشهور در حوزهٔ انتخابیه قزین است. اللهیاری در دوره قبل با کسب بیش از ۶ هزار رأی جایگاهی بهتر از دهم پیدا نکرد، اما خودش معتقد است در این دوره وضعیت بهتری پیدا کرده و رقابت جدی خواهد داشت. او با وجود گرایش اصولگرایانه به سازوکار وحدت تن نداد و مستقل وارد گود رقابت شد.

یاسر سبحانی نیز دیگر کاندیدای مستقل و نام آشنای انتخابات است، کاندیدایی که پرشورترین کارزار انتخاباتی در دورهٔ قبل را شکل داد و حتی نمایندگان مجلس نهم از حوزه قزوین را نیز دعوت به مناظره در برابر مردم کرد. سبحانی خود را دانشگاهی‌ترین کاندیدای قزوین می‌داند و منتقد جریان‌های جناحی و سیاسی کشور است. او این بار امیدوار است بتواند نظر مردم را در میان دعوای گروه‌های سیاسی به خود جلب کند.

بویین‌زهرا و معادلات چندگانه

در حوزهٔ انتخابیه بویین زهرا نیز، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به صورت رسمی اعلام کرد که از نامزدی روح‌الله عباسپور حمایت می‌کند. عباسپور سابقهٔ نمایندگی مردم در همین حوزه را در مجالس هشتم و نهم دارد. اما در دورهٔ گذشته رقابت را به کاندیدای لیست امید واگذار کرد.

روح‌الله بابایی صالح نماینده‌ٔ فعلی بویین‌زهرا و آوج، معلم و فعال سیاسی که در دوره گذشته توانست با جلب حمایت همه جانبهٔ اصلاح‌طلبان و هواداران دولت تدبیر و امید نامزد لیست امید شده و به مجلس راه پیدا کند، در این دوره دوباره پا به میدان رقابت گذاشته. میدانی که نه اصلاح‌طلبان و نه حامیان دولت و نه اصولگرایان از او استقبال نمی‌کنند و احتمالاً اگر بخواهد تا پایان رقابت در میدان باشد باید مستقلا کارزار انتخاباتی خویش را اداره کرده و از کارنامهٔ خود نزد افکار عمومی دفاع کند. کارنامه‌ای که مورد انتقاد مردم، نخبگان و حتی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم قرار دارد.

جریان اصلاحات در شهرستان بویین‌زهرا و آوج همچنان منتظر تأیید صلاحیت قدرت‌الله علیخانی است. او سابقهٔ دو دوره نمایندگی مردم بویین زهرا در مجالس ششم و هفتم و یک دوره نمایندگی مردم قزوین در مجلس هشتم را دارد و در مجلس نهم نیز در عرصهٔ رقابت ناکام بوده و به داوود محمدی و سید مرتضی حسینی باخته است! قدرت علیخانی در انتخابات مجلس دهم نیز ثبت‌نام کرد اما صلاحیت او تأیید نشد. برخی از فعالان سیاسی اصلاحطلب در این دوره برای تأیید صلاحیت او امیدوار هستند. اگر این اتفاق رخ دهد، علیخانی جدی‌ترین رقیب روح‌الله عباسپور خواهد بود.

اما قدرت علیخانی در هفتهٔ گذشته و در جمع فعالان اصلاح‌طلب بویین زهرا و آوج، خواسته بود که یکی از سه گزینهٔ محمدحسن قهرمانی، رضا آقاعلیخانی و محمدحشمتی را انتخاب کرده و از او حمایت کنند.

تاکستان، ایستگاه آخر

تاکستان محل رقابت سه نماینده ادوار است. گرچه هنوز شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این حوزه نتوانسته ورود کرده و به جمع‌بندی برسد، اما اصلاح‌طلب‌ها هم‌اکنون روی نمایندهٔ فعلی خویش به جمع‌بندی رسیده‌اند. بهمن طاهرخانی در صورتی که خبرجدید از تجدیدنظر در ارتباط با صلاحیت امیرطاهرخانی منتشر نشود کاندیدای جبههٔ اصلاحات خواهد بود.

این درحالی است که خبرهای جسته و گریخته از احراز صلاحیت امیرطاهرخانی نمایندهٔ دورهٔ هشتم مجلس به گوش می‌رسد. در صورت احراز صلاحیت امیر طاهرخانی، احتمالاً بهمن طاهرخانی نیز به نفع وی از رقابت انتخاباتی انصراف خواهد داد.

رجب رحمانی نیز در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و نهم، مجموعاً به مدت بیست سال نمایندگی مردم تاکستان را برعهده داشته و مورد حمایت اصولگرایان بوده است. رجب رحمانی نیز امروز منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان است و به احتمال زیاد به عنوان یک اصولگرای سنتی، رقیب اصلی کاندیدای نهایی اصلاحات در تاکستان خواهد بود.

اما دیگر طیف‌های اصولگرا نیز در انتخابات پیش رو از عباس بیگدلی حمایت می‌کنند. از مهم‌ترین حامیان عباس بیگدلی به سیدشمس‌الدین موسوی شالی، فرزند مرحوم آیت‌الله سیدحسن موسوی شالی اشاره می‌کنند. عباس بیگدلی نیز توانسته اقبال مناسبی از سوی مردم شهرها و مناطق گوناگون تاکستان کسب کند و احتمالاً یک پای رقابت جدی در تاکستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، هنوز معادلات انتخاباتی در قزوین کامل نشده و در برخی از موارد، شکل‌گیری کامل آرایش نیروها در جریان سیاسی منوط به شب اعلام آغاز تبلیغات رسمی و مشخص شدن آخرین نظر شورای نگهبان در ارتباط با صلاحیت نامزدها است. اما آنچه مشخص است نشاط سیاسی و چیدمان معادلات میان گروه‌ها و حتی افکار عمومی کاملاً فضای استان را به خود مشغول ساخته و به نظر می‌رسد با توجه به حضور سلیقه‌های رنگارنگ سیاسی در میدان رقابت انتخاباتی و نیز حساسیت مردم برای تعیین سرنوشت خود با انتخاب وکلایی برای قانونگذاری، نظارت و رایزنی، انتخابات باشکوهی رقم بخورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول