اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

سکوت یکساله مسؤولان در قبال کشتی غرق شده در بندر شهید رجایی +فیلم و عکس

11 ماه پیش یک کشتی بزرگ با بیش از 150 کانتینر در بندر شهید رجایی غرق شد و حالا سازمان بنادر در حال اسکراپ این کشتی و بیرون کشیدن آن در سکوت خبری است. اما اصل ماجرا چیست؟

سکوت یکساله مسؤولان در قبال کشتی غرق شده در بندر شهید رجایی +فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ۲۸ اسفندماه سال گذشته بود که یک کشتی باری ۹۰ متری با بیش از ۱۵۰ کانتینر در بندر شهید رجایی هرمزگان غرق شد و از آن زمان تاکنون دو پست اسکله مهم‌ترین بندر ایران را مسدود کرد.

در آن زمان، الله مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر هرمزگان در بیان دلایل این رخداد تلخ که ضربه بزرگی به چهره ایمنی و تراز بندر شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین بندر ایران در منطقه وارد کرد، گفت: کلیه ابعاد موضوع در دست بررسی است اما بیان دلایل وقوع چنین اتفاقاتی گاه تا ماه‌ها و سال‌ها زمان نیاز دارد! 

 

حق شناس معاون وقت دریایی سازمان بنادر ایران اما در گفت‌وگو با رسانه‌ها، گفت: ظاهرا در ناهماهنگی که بین افسر اول کشتی و متصدی جرثقیل و تخلیه و بارگذاری رخ داد، این کشتی غرق می‌شود اما برای یافتن دلایل دقیق‌تر، کمیته‌ای تشکیل شده تا گزارشی تهیه و ارائه کند.

دو پست اسکله بندر شهید رجایی یک سال است که مسدودند!

یک منبع آگاه به خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: متأسفانه از زمان غرق شدن کشتی در ۲۸ اسفندماه سال ۹۷ تاکنون دو پست اسکله مهم بندر شهید رجایی که متعلق به شرکت سینا نیز بوده از مدار سرویس دهی خارج هستند و در طول این مدت خسارات بسیار زیادی متوجه بندر شهید رجایی شده اما مسؤولان سعی در کتمان این موضوع و عدم اطلاع‌رسانی از زوایای پیدا و پنهان این رخداد تلخ که در اثر سوء مدیریت در این بندر رخ داده، هستند.

وی افزود: کشتی پیش از واژگونی در زیر گنتریکرین‌ها به تدریج در حال چپ شدن بود اما متأسفانه اپراتورهای وقت، اساسا با بی‌توجهی نسبت به این موضوع، رخداد تلخی را موجب شدند که خسارات زیادی را بر جای گذاشت.

محموله کشتی غرق شده چه بود؟

«علی م» یکی از کارگران حاضر در زمان واژگونی کشتی می‌گوید: کشتی غرق شده حاوی ۱۵۳ کانتینر شامل سنگ لاشه، کلر، روغن صنعتی و کود پتاسیم بود که در اثر واژگونی این کانتینرها به دریا ریخت و بسیاری از مواد شیمیایی از جمله کود پتاسیم روانه دریا شد و اگر چه تلاش کردند تا برخی از کانتینرها را از دریا بیرون بکشند اما برخی کانتینرها در اثر ضربه از هم باز شده بود و محموله آنها به دریا ریخته شده بود.

وی افزود: تعداد زیادی از کانتینرها بدون این که بیرون کشیده شوند، در کف دریا باقی ماندند و فقط تعداد معدودی از کانتینرها را از آب بیرون کشیدند.

این کارگر می‌گوید از ساعت‌ها قبل از واژگونی شاهد چپ شدن تدریجی کشتی بودیم و فکر می‌کردیم که اپراتورهای جرثقیل‌ها در حال اصلاح وضعیت کشتی برای بازگشتن آن به وضعیت معمول هستند اما پس از ساعتی به ناگاه کشتی در مجاور اسکله واژگون شد و کانتینرها به دریا ریختند.

پای یک کارگر کشتی قطع شد

اگر چه مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی در ساعات اولیه در خبری خوشحال کننده گفتند که همه عوامل کشتی سالم هستند اما یکی از کارگران کشتی در اثر این سانحه یکی از پاهای خود را از دست داد. او اکنون دیگر امکان کار ندارد و پس از تحمل سختی‌های فراوان ناشی از دست دادن یک پا، گرفتار کش و قوس‌های گرفتن خسارت است.

هزینه بیش از 11 ماه تعطیلی دو اسکله مهم را چه کسی می‌دهد؟

بنادر سرمایه‌های بزرگ یک کشورند که با انبوهی از سرمایه‌گذاری‌های کلان ملی ساخته شده‌اند و تجهیزات و امکانات مستقر در روی هر کدام از پست‌های اسکله این بنادر بسیار گرانقیمت و راهبردی بشمار می‌روند اما جالب است بدانید که از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا به امروز دو پست بسیار مهم از اسکله‌های بزرگ‌ترین بندر ایران تعطیل است و صدها میلیارد خسارت کلان ناشی از این تعطیلی از جیب منافع ملی همه ایرانیان می‌رود.

کشتی پس از سقوط وضعیتی در زیر آب پیدا کرده که امکان استفاده از دو پست مهم اسکله شهید رجایی میسر نیست چرا که آنها را اشغال کرده و عملا امکان تردد در این دو پست اسکله وجود ندارد. 

جای این سوال باقی است که واقعا چه کسی تاوان این سوء مدیریت را خواهد داد و این خسارات به منافع ملی را چه کسی پاسخگوست؟ کدام گزارش درست و اصولی از دلایل این واژگونی کشتی تهیه شد؟ مسببین این حادثه در ابعاد جز و کلان چه کسانی بودند و چه برخوردی با آنان صورت گرفت؟

اسکراپ در سکوت!

از چند هفته گذشته اما عملیات اسکراپ این کشتی با هزینه 22 میلیارد تومان (!) از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی در سکوت خبری آغاز شده است تا بلکه بتوانند این افتضاح مدیریتی را در سالگرد وقوع آن حادثه پوشش دهد اما واقعا مگر شرکت بیمه‌کننده این کشتی نباید خسارت این حادثه را پرداخت کند؟ پس چرا بودجه مورد نیاز برای بیرون کشیدن این کشتی از زیر آب را سازمان بنادر پرداخت می‌کند؟

 

 

خسارت مادی ناشی از تعطیلی یک ساله دو پست اسکله از بزرگ‌ترین بندر ایران به یک سو، حالا اعتبار لازم برای بیرون کشانیدن این کشتی به میزان 22 میلیارد تومان از سوی دیگر نیز به بیت‌المال تحمیل شده است. این بودجه کلان در سکوت خبری و بی سر و صدا در حال هزینه‌کرد است!

بایکوت معنادار رخدادهای داخلی بنادر هرمزگان زنگ یک خطر ملی است

شیوه اطلاع رسانی از رخدادهای به وقوع پیوسته در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران که گاه ممکن است ابعاد و اهمیتی ملی داشته باشد در اغلب مواقع با هدایتی معنادار اطلاع رسانی و گاه اساسا اطلاع رسانی نمی‌شود. به عنوان نمونه در ۱۰ روز اخیر دو آتش سوزی بزرگ از جمله یک آتش سوزی در محدوده نفتی بندر شهید رجایی در اراضی شرکت بناگستر کرانه رخ داده که حدود ۵۰ تن قیر در آتش می‌سوزد اما کوچک‌ترین خبری از آن به بیرون درز پیدا نمی‌کند و از آن جایی که این بندر در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر بندرعباس با ساختار حفاظتی و کنترلی ویژه قرار دارد، لذا اطلاعی از رخدادهای آن به بیرون درز نمی‌کند و سازمان بنادر نیز بسیاری رخدادها را در سکوت خبری به پیش می‌برد.

سکوتی خبری که اغلب برای درپوش نهادن بر سوء مدیریت‌هایی است که در یک مورد سبب وقوع رخداد تلخ واژگونی کشتی 90 متری در 28 اسفند 97 شد.

تأثیر مخرب واژگونی کشتی بر وجهه بندر شهید رجایی

 علی اعلا یک دانش‌آموخته اقتصاد در این زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از معیارهای رتبه‌بندی بنادر در جهان موضوع ایمنی است و وقوع رخدادهایی نظیر واژگونی کشتی در این بنادر، تأثیر بسیار مخربی بر وجهه جهانی بنادر ایران از جمله بندر شهید رجایی گذاشته و تمایل به تردد کشتی‌های خطوط جهانی به این بندر را کم می‌کند. 

وی افزود: در شرایطی که دشمنان به دنبال تحریم اقتصادی کشورمان و کاستن از ظرفیت‌های تجاری کشورمان هستند، سوء مدیریت ناشی از مدیریت ناصحیح در مواردی این‌چنینی عملا علت مضاعفی بر موضوع است.

انتهای پیام/3264/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول