اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

رونمایی دوباره از مردم‌سالاری

رابطه میان امام جامعه و آحاد مردم که در لسان آیات و روایات ما از آن به عنوان «ولایت» یاد شده است، محوری‌ترین عنصر در تحلیل رشد و پیشرفت یک فرد و جامعه است.

رونمایی دوباره از مردم‌سالاری

خبرگزاری فارس ـ گروه اندیشه: بیانات اخیر رهبری، توجه به یک دارایی کشور بود که ۴۰ سال است ملت ایران آن را به دست آورده و حفظ کرده‌اند. این سرمایه بی‌نظیر که اساس همه تحولات انقلاب اسلامی از آغاز نهضت آن در سال ۴۲ تا به امروز است، «مردم‌سالاری اسلامی» یا همان «مردم‌سالاری دینی» است.

این همان «نظام امت و امامت» است که در کلمات بانیان این انقلاب از امام خمینی تا شهید بهشتی و رهبری بازتاب پیدا کرده است. رابطه‌ای وثیق میان رهبری نظام با مردم که استخوان‌بندی کلی نظام سیاسی و اجتماعی ما را همین ارتباط می‌سازد.

ولایت فقیه و مرد‌م‌سالاری در کنار هم ۲ اصل از اصول اساسی و بنیادین نظام سیاسی ما هستند که در کنار هم بیانگر نظریه سیاسی انقلاب اسلامی هستند. این رابطه میان امام جامعه و آحاد مردم که در لسان آیات و روایات ما از آن به عنوان «ولایت» یاد شده است، محوری‌ترین عنصر در تحلیل رشد و پیشرفت یک فرد و جامعه است.

در یک روایت نورانی و قدسی از امام باقر (ع) نقل شده است که« قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ کُلَّ رَعِیَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ أَطَاعَتْ إِمَاماً جَائِراً لَیْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِیَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ کُلِّ رَعِیَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ أَطَاعَتْ إِمَاماً هَادِیاً مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَعْمَالِهَا ظَالِمَةً مُسِیئَةً».

در این روایت دو جامعه با یکدیگر مقایسه شده‌اند و قاعده برخورد خداوند با این دو دسته بیان شده است، سنتی که بیانگر نحوه تعامل خداوند با این دو قوم در دنیا و آخرت است.

جمع اول، قومی است که از یک امامی که از سوی خدا تعیین نشده است، اطاعت می‌کند. در واقع رابطه ولایی در این جامعه، رابطه طاغوتی است. این جامعه ولو در اعمال فردی‌شان نیکوکار و با تقوا باشند، اما مورد عذاب الهی قرار می گیرند یعنی در این دنیا هم به اهداف خود نخواهند رسید.

در مقابل، جامعه‌ای که از یک امام هدایت‌گری که از سوی خدا منصوب شده است، تبعیت می‌کند و رابطه ولایی خود را با امام بر حق شکل می‌دهد، ولو در اعمال فردی خود، گناهکار و ظالم باشند، مورد عفو قرار می‌گیرند؛ یعنی به اهداف نهایی و مطلوب در این جامعه رسیده می‌شود.

این نشان می‌دهد جامعه‌ای که در آن نظام ولایی بر مبنای ولایت حق شکل بگیرد، اصلی‌ترین عامل پیشرفت و نیل به اهداف عالیه در آن وجود دارد و اعمال فردی ظالمانه آن‌ها، به تدریج از بین خواهد رفت.

رهبری در این دیدار یک بار دیگر از این سرمایه ملی‌مان، پرده‌برداری کردند.

یاسر منتظر

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول