اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

تشبیه استعدادیابی در شعر با یافتن معدن طلا/ مؤدب: چراغ محافل فرهنگی را خاموش نکنید

رئیس موسسه فرهنگی شهرستان ادب گفت: میدانی که می‌تواند سایر میدان‌ها را اداره کند و فعالیت و شوق آنها را نگه دارد تا به اهداف برسیم، فرهنگ است، ولی متأسفانه به مجرد اینکه فضا برای کار سخت می‌شود، نخستین چراغ‌هایی که خاموش می‌شود از فرهنگ است.

تشبیه استعدادیابی در شعر با یافتن معدن طلا/ مؤدب: چراغ محافل فرهنگی را خاموش نکنید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری هشتمین دوره آموزش شعر جوان کشور که تحت عنوان آفتابگردان‌ها برگزار می‌شود، صبح امروز با حضور علی‌محمد مؤدب رئیس مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب، محمدمهدی سیار، میلاد عرفا‌نپور و علی داودی در این مؤسسه فرهنگی - هنری برگزار شد.

براساس این گزارش، در ابتدای این نشست، میلاد عرفان‌پور ضمن اشاره به آغاز به کار آفتابگردان‌ها اظهار داشت: دوره‌های آموزشی شعر جوان کشور به نام آفتابگردان‌ها از سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد و تا الان بیش از یک‌هزار شاعر نوجوان و جوان عضو و یا فارغ‌التحصیل آن هستند. 

تلاش آفتابگردان‌ها برای به صحنه آوردن نسل جدید ادبی در کشور

وی با توضیح درباره دوره‌ آفتابگردان‌ها خاطرنشان کرد: دوره آفتابگردان‌ها با این هدف آغاز به کار کرد که ما بتوانیم زمینه بروز و ظهور نسل نویی در شعر نو در حوزه شاعران جوان کشور باشیم. نسلی که در شعر خود پرچمدار گفتمان انقلاب، اخلاق،‌ انسانیت و معارفی باشند که در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی خود دنبال می‌کنیم، چرا که طی یک رصد متوجه شدیم با خلأ آموزشی و خلأ برنامه‌های تربیتی در حوزه شعر روبه‌رو هستیم و پس از سال‌ها که جشنواره‌های دانش‌آموزی رو به افول گذاشت و مفهوم شعر انقلاب دچار غربت شده بود، آفتابگردان‌ها تلاش موفقی شد برای به صحنه آوردن نسل جدید کشور که طلایه‌دار بخشی از شعر در منطقه‌ای از کشور هستند. 

عرفان‌پور تصریح کرد: آغاز دوره هشتم آفتابگردان‌ها تا چندی دیگر کلید می‌خورد. ما برنامه‌های متنوعی را به شکل رایگان در آن اجرا خواهیم کرد، چرا که عضویت در دوره با استعدادیابی صورت می‌گیرد. فرایند در دو مرحله با لحاظ شاخص‌هایی متنوع انجام می‌شود که حتی سن، محل سکونت، مطالعات و سواد ادبی شرکت‌کنندگان در عضویت دخیل است و هر سال پس از دوره مقدماتی، تعدادی عضو شده و برنامه‌های حضوری و غیرحضوری آموزشی برای آنها ارائه می‌شود که هم برادران و خانم‌های شاعر به عضویت درمی‌آیند. این برنامه‌ها اعم از اردوهای آموزشی چند روزه، مشاوره یا نقد آثار به شکل تلفنی و مکتوب، همچنین سیر مطالعاتی به اعضا ارائه می‌شود. 

هراس‌ها در نزدیکی قله بیش‌تر می‌شود

در بخش دیگر این نشست خبری،‌ علی‌محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ هنری شهرستان ادب اظهار داشت: ملت ایران در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه دهه پنجم انقلاب در نزدیکی رسیدن به قله‌های بسیار بلندی در حوزه‌های مختلف قرار دارد، اما همیشه دشوارترین لحظات در مقاطعی است که بیش از همیشه به قله نزدیکیم، هراس‌ها همیشه در آن بلندترین نقطه‌ها جلوه می‌کند تا ما را ناامید کنند. 

وی افزود: دشواری‌هایی که طی سالیان اخیر همه ما را درگیر کرده و در جریان آن هستیم که بخشی به معیشت و بخشی رویارویی‌های نظامی و مهم‌ترین بخش در صحنه فرهنگ، ادبیات و رسانه مشهود است، نشان می‌دهد دشواری‌هایی رخ نموده که تهدیدی است برای ذهنیت ما به منظور رسیدن به قله‌های عظمت. کسانی که از واقعیت میدان‌های مختلف در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی مطلع‌اند، می‌دانند ما بسیار به اهداف انقلاب نزدیک شده‌ایم، اما آن چیزی که حتما باید در لحظات دشوار پررونق‌تر باشد، میدان ادبیات، فرهنگ و رسانه است. 

نخستین چراغ‌هایی که خاموش می‌شود از فرهنگ است

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ضمن اشاره به مشکلات موجود در بخش اقتصادی گفت: درست است که مشکلات وجود دارد، اما بخشی که هرگز نباید سقوط کند، میدان فرهنگ است، میدانی که کلمات آن را میانه‌داری می‌کنند، اما متأسفانه نگاه به فرهنگ علی‌رغم شعارهایی که در حوزه اجرایی داده می‌شود، عمیق نیست، چرا که فرهنگ است که باید فعالترین میدان باشد، چون به دلایلی ممکن است نتوانیم کارآمدی شایسته داشته باشیم، اما آن میدانی که می‌تواند سایر میدان‌ها را اداره کند و فعالیت و شوق آنها را نگه دارد تا به اهداف برسیم، فرهنگ است، ولی متأسفانه به مجرد اینکه قدری فضا برای کار سخت می‌شود، نخستین چراغ‌هایی که خاموش می‌شود، از فعالیت‌های فرهنگی است. 

مؤدب ضمن اشاره به روشن نگه داشتن چراغ‌های فرهنگ با برنامه‌هایی چون دوره‌های آموزشی آفتابگردان‌ها یادآور شد: ما تلاش داشته و داریم در این دوره‌ها برای حرف‌های اصلی مردم و برای ادبیات در دل سختی‌ها همچنان پرامید کار کنیم تا با علم‌داری ادبیات و فرهنگ مردم بتوانند از آخرین مراحل صعود به قله به سلامت بگذرند. 

شعر، هنر اول و آخر این سرزمین است

بخش دیگر این نشست خبری، به سخنان علی داودی از اساتید دوره‌های آفتابگردان‌ها اختصاص داشت که وی گفت:‌ مسئله شعر به عنوان هنر اول و آخر این مرز و بوم شناخته می‌شود و با مسائل کلان کشور گره خورده است. با مسائل و مباحثی چون معاصر بودن، گفتمان روز انقلاب و در دوره‌های آفتابگردان‌ها مسئله آموزش بسیار حساس است و موضوعات مذکور با آموزش هم‌راستا شده است، چرا که برای ادامه حضور جامعه، آموزش شعر مهم است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ورود استعدادهای جدید را به دامان شعر کشور مهم برشمرد و گفت: باید مراکز و مراجعی باشند تا شاعران جوان را راهنمایی کنند. شهرستان ادب با این رویکرد شکل گرفت و توانست طی چند دوره چهره‌های مختلفی را به شعر معرفی کند. 

پیدا کردن رگه‌های طلا لابلای اشعار شاعران نوجوان و جوان

در ادامه، محمدمهدی سیار از اساتید برجسته شهرستان ادب، خاطره‌ای را که اسماعیل امینی از مرحوم قیصر امین‌پور روایت کرده بود، بیان کرد و گفت: آقای امینی درباره مرحوم امین‌پور می‌گفت: گاهی در مجموعه‌هایی که قیصر فعالیت می‌کرد، مثل دفتر شعر جوان یا مجلات رشد، همیشه فراخوان‌هایی برای ارسال آثار از سوی شاعران نوجوان و جوان ارائه می‌شد و پس از آن قیصر اشعاری را دریافت می‌کرد. او همیشه با این اشعار همانند معدن طلا برخورد می‌‌کرد و لابلای کاغذها به دنبال رگه‌های طلا می‌گشت و هرگاه این رگه‌ها را می‌یافت، همانند فردی که ثروتی یافته باشد خوشحال می‌شد. 

وی افزود: فکر می‌کنم دوره آفتابگردان ها برای ما که عاشق شعر هستیم و برای هر کسی که ارزش و قدر شعر را در حیات فرهنگی و مادی ما می‌داند، یک فرایند طلایابی است، چرا که با معدن طلا مواجه هستیم. 

سیار تصریح کرد: بنده بارها مشاهده کردم کارشناسانی که در گروه شعر در مؤسسه شهرستان ادب همراه هستند، همین‌قدر با شوق، شعرهایی که از سراسر کشور از دورترین شهرها و روستاها می‌رسد، با این نگاه می‌نگرند و لابلای آن شعرها می‌گردند تا رگه‌های طلا را بیابند. بنده این ذوق را دوست دارم و فکر می‌‌کنم در طول تاریخ حیات ادبی ما کم‌نظیر باشد. اینکه مجموعه‌ای با پیوستگی هشت‌ساله هم و غم خود را برای یافتن رگه‌های طلا اختصاص دهد. البته ما از بچه‌های افغانستانی هم عضو داریم. 

این شاعر جوان کشورمان در ادامه سخنان خود به برگزاری اردو، کارگاه‌های آموزشی، نقد آثار و مجاورت با اساتید اشاره کرد و گفت: در ادامه موارد مذکور، ما شاهد شکل‌گیری جمع‌هایی هستیم که بسیار ارزشمند است. حتی ما مدرسین آفتابگردان‌ها از نگاه‌های جوان بسیار می‌آموزیم و گام‌های آتی شعر را مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: طی هشت دوره، این شوق مشهود بوده است و این مسیر آغاز معرفی ۱۳۰ گنجینه است که امیدواریم بتوانیم این گنج‌ها را به اندازه قیمت‌شان بشناسیم.

انتخاب ۱۳۱ نفر از بین هزار داوطلب

عرفان‌پور در بخش پایانی این نشست با تأکید بر اینکه ما برای دوره هشتم با استقبال غیرقابل وصف یک‌هزار داوطلب از سراسر کشور مواجه بودیم، گفت: ممکن است برخی از دوستان مطرح کنند که ما مگر این همه شاعر داریم؟ ولی من در پاسخ می‌گویم بله، ما هر سال با اقبالی بیش از گذشته مواجهیم و امسال استقبال ۵۰ درصد بیش از سال گذشته بود و این نشان از ثمر دادن استعدادهایی که پیشتر تربیت شده و در سایر شهرها مبلغ شعر خلاقه شدند. تمام این موارد در کنار هم موجب افزایش داوطلبان این دوره‌ها شده است.

عرفانپور با بیان اینکه ۱۳۱ نفر در نهایت انتخاب شدند که ۷۸ نفر مرد و ۵۱ نفر زن هستند، گفت: اغلب این شاعران جوان و نوجوان هستند و میانگین سنی آنها ۲۴ سال است و ما تقریباً از همه استان‌ها نماینده داریم. 

وی افزود: دوره هشتم آفتابگردان‌ها با برنامه‌های متنوعی آغاز شده که بخشی اردوهای چهار روزه آموزشی و ادبی است که هم برای بانوان و هم آقایان سه بار در طول سال برگزار می‌شود. این دوره‌ها در بهمن و اسفندماه سال جاری برقرار خواهد شد و به جز این اردوها در طول سال با شعرا در جهت ارتقای محتوایی و ادبی شعر در ارتباط هستیم. 

سردار سلیمانی با شهادتش به عرصه فرهنگ آمد

مؤدب نیز در پایان این نشست خبری ضمن اشاره به فعالیت‌های شهید سپهبد سلیمانی تصریح کرد: ما بارها به مناسبت‌های مختلف آرزو می‌‌کردیم کاش شهید سلیمانی بخشی از وقت خود را در فرهنگ می‌گذراند، چرا که محبت ایشان به کار فرهنگ می‌آید. ما دعا می‌کردیم ایشان از میدان نظامی وارد فرهنگ شود، اما رویای ما به نوعی دیگر محقق شد و ایشان با شهادت وارد میدان فرهنگی شد و قطعاً ایام و روز شهادت ایشان ایام الله هستند و آغاز فعالیت‌های فرهنگی خواهد بود، چرا که عنان قلم‌ها و قلب‌ها را به دست گرفته و وارد میدان تأثیر و تأثر شده و خوشحالیم در این دوره جدید که با خون حاج قاسم گویی مقطع جدیدی در تاریخ ایران آغاز شده، ما در کنار جوانان هستیم و از وظیفه ادبیات که چسب اجتماع است با الهام از محبتی که در وجود این بزرگوار بوده کار می‌کنیم و سعی می‌کنیم در این دوره‌ها بخشی را به شناخت جوهره اصلی مجاهدت آن بزرگوار اختصاص دهیم. 

وی با مخاطب قرار دادن نهادهای اجرایی کشور گفت: گمان نمی‌کنم در روزهایی که ممکن است در  حوزه‌های اجرایی دشواری‌هایی پیش آید، اولین جاهایی که ما دچار غفلت شویم، فرهنگ است. شاید در یک سال گذشته بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی کاهش یافته باشد، در حالی که محافل ما باید بیشتر و پیشتر شود. اگر مدیریت درست باشد باید این حوزه‌ها فعال‌تر باشند، اما متأسفانه شاهد غفلت و کاهش سطح فعالیت‌های فرهنگی در سازمان‌ها و نهادها هستیم. 

در پایان این نشست خبری، عرفان‌پور گفت:‌از بیش از یک‌هزار فارغ‌التحصیل آفتابگردان‌ها بیش از ۲۵ مجموعه شعر منتشر شده که بیش از ۶ مجموعه نامزد و یا برگزیده جشنواره ادبی شده‌اند و سهم قابل توجهی از سرودهای انقلابی متوجه شعرایی است که فارغ التحصیل آفتابگردان‌ها هستند. در واقع نیمی از آنچه در موسیقی و سرودهای انقلابی داریم محصول اعضای دوره آفتابگردان‌هاست. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول