اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی/ برکات مادی و معنوی ثمره ایمان مردم بود

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی قابل احصا نیست، گفت: ایجاد ایمان حقیقی در مردم مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است که تمام برکات مادی و معنوی را با خود آورد.

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی/ برکات مادی و معنوی ثمره ایمان مردم بود

حجت‌الاسلام علی رهبر مدرس حوزه علمیه و سردبیر فصلنامه کوثر در گفت‌‌وگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس؛ ضمن تبریک دهه فجر و بزرگداشت اربعین شهادت حاج قاسم سلیمانی با اشاره به توجه خداوند در قرآن به مؤمنان گفت: قرآن گلایه‌هایی بیان می‌­کند مبنی بر اینکه که مردمانی ادعای ایمان دارند ولی قلبشان لرزان در برابر یاد خدا نیست: «أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اَللّٰهِ وَ مٰا نَزَلَ مِنَ اَلْحَقِّ(الحدید، ۱۶)» قرآن کریم در جای دیگری می‌فرمایند: «اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یُهٰاجِرُوا مٰا لَکُمْ مِنْ وَلاٰیَتِهِمْ مِنْ شَیْءٍ (الأنفال‏،۷۲)» قرآن کریم از مردمی به بدی یاد می‌کند که ایمان آوردند ولی هجرت نکردند. همچنین در جای دیگری قرآن از مدعیان ایمان نیز گلایه می­‌کند و می‌گوید: «یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللّٰهِ (النساء، ۱۳۶)

حق باوران کاشانه‌­ای دیگر گرفتند

وی ادمه داد: گلایه­‌هایی از این دست در قرآن زیاد داریم. اما مردم ایران در برهه­ سال 57 به این طرف اکثر چشم­گیر مردم ایمان به خدا را در عرصه­ رفتار آوردند و در جهاد اصغر و در جهاد اکبر به میدان آمدند. این بزرگترین دست­اورد انقلاب اسلامی است، این­که ایمان را از عرصه­ ادعا و از عرصه­ قشری­گرایی به متن قلب­‌ها و در میان دل­ها آورد. من یادم هست که در زمان دفاع مقدس در وصف رزمندگان غزلی سرودم و در آنجا برای اولین بار بیش از سی سال قبل گفتم: «حق باوران کاشانه­‌ای دیگر گرفتند.» حق باوری در جهاد، در هجرت و در اطاعات از ولی فقیه، این مهم­ترین دست­اورد است.

ملت قیام کرده

استاد حوزه علمیه با بیان آیات قرآن مبنی بر لزوم قیام در برابر ظالمان افزود: قرآن کریم از مردم صدر اسلام گلایه می­‌کند که شما برای خدا قیام نمی­‌کنید ولی ملت ما برای خدا قیام کرد. «قُلْ إِنَّمٰا أَعِظُکُمْ بِوٰاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّٰهِ مَثْنىٰ وَ فُرٰادىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا (سبإ، ۴۶)» من تمام اندرزهایم را در یک اندرز خلاصه می­‌کنم که یک­ نفر­، یک­ نفر یا دونفر، دونفر برای خدا قیام کنید. چرا ما می­‌گوییم اقامه نماز؟ اقامه نماز یعنی خیمه باید سرپا بشود. أن تقوموا لله؛ یعنی نه اینکه روی تشک بنشینید و دم از خدا بزنید، باید در عرصه­ عمل آن را نشان بدهید. انقلاب اسلامی که به رهبری امام راحل پیروز شد و با رهبری رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیه‌الله خامنه‌ای تداوم پیدا کرد؛ یعنی حق­ باوری. شما ببینید که در این ۴۱ سال و قبل از آن حدوداً از سال ۵۶ به این سو چقدر مردم پیشواباوری را به عرصه عمل آوردند.

شکر عملی ملت ایران

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مردم ایران شکر عملی را  تحقق بخشیدند، گفت: قرآن کریم می­‌فرماید اگر هم می‌خواهید شکر کنید، عمل کنید. «اِعْمَلُوا آلَ دٰاوُدَ شُکْراً وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبٰادِیَ اَلشَّکُورُ  (سبإ، ۱۳)  ای آل داود اگر می‌­خواهید شکر کنید، عمل کنید! ملت ما در عمل؛ خداباوری، اسلام­‌باوری، وحدت باوری، هوشیاری و پیشواباوری را جامع تحقق پوشیدند؛ دست­اوردها را نمی­‌شود  احصا کرد ولی این مهمترین دست­اورد است.

برکات مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی

رئیس هیئت مدیره بنیاد نهج‌البلاغه اصفهان در بیان اینکه چرا عمل به دستورات مهم‌ترین دستاورد است اظهار داشت: خداوند می­فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرىٰ آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَیْهِمْ بَرَکٰاتٍ مِنَ اَلسَّمٰاءِ وَ اَلْأَرْضِ (الأعراف‏، 96) اگر اهل قُرای ایمان بیاورند و پارسایی پیشه کنند، ما برکات آسمانی و زمینی را بر آنها فروخواهیم بارید و بابی برای آنها گوشوده ­خواهد شد» و در جای دیگری خداوند می­‌فرماید که اگر شما تقوا پیشه کنید، به شما فرقان عنایت می­‌کنیم: «یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اَللّٰهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقٰاناً (الأنفال‏، 29)» ملت ما این را به اثبات رساند. اکثریت چشم­گیر کسانی که در ایران اسلامی زندگی می­‌کنند، این انقلاب را برای خدا آغاز کردند و برای خدا ادامه می­‌دهند؛ اگر چه در این مسیر دشواری­‌هایی داریم.

پیشرفت های مادی انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام رهبر با تأکید بر پیشرفت‌های معنوی انقلاب اسلامی در باب پیشرفت‌های مادی گفت: خاندان پهلوی یک کشوری را با ۱۵% - ۲۰% ساختار تحویل ما دادند و بقیه­ آن تخریب بود. شما از کردستانی­‌ها بپرسید که در سال ۵۷ چند روستا برق داشت. وضع بهداشت، مدارس و... را بپرسید تا به شما بگویند. زیرا نسل امروز کمتر مطالعه انجام می­‌دهند، نسل امروز به اطلاعات فانتزیِ محدود اکتفا می­‌کنند. باید از قدیمی­‌ترها بپرسند که کشور چه بود و چه شد.

وی ادامه داد: من می­‌خواهم عرض کنم که الان اگر در کشور­ در نقاط دور، روستاهایی می­‌بینید که باز هم محروم هستند، این محرومیت­‌ها، باقیمانده­‌هایش حدود ۱۰-۱۵ درصد است؛ یعنی ما از نقطه ۱۵ به نقطه ۸۵ یا بالاتر رسیده­‌ایم. به این نکته باید توجه کرد که بسیاری از افرادی که غلط­ اندازی یا شبهه­‌پراکنی می­‌کنند، دست روی باقیمانده­‌ها می­‌گذارند و کارهای انجام شده را بیان نمی­‌کنند. این دسته نمی­‌گویند که شهرهای بزرگ اطراف تهران گاز نداشت، نمی­‌گویند که پزشکان خارجی در این کشور طبابت می‌کردند و ما دستمان را برای معاینه پیش آنها دراز می­‌کردیم. این نکته مورد غفلت است.

مقایسه پیشرفت‌ها با کشورهای دیگر

این مدرس حوزه علمیه در آخرین نکته خود گفت: ما با چه دشواری­‌ها و چه موانعی پیش آمدیم. دقیقاً مثل یک نوزادی که ناخواسته در رحم مادر جای گرفته است و پدر و مادر او  از شیوه­‌های مختلف برای سقط او استفاده­ می­‌کنند؛ اما او سالم به دنیا آمده و برای خودش کسی شده است. ما ژاپنی­‌ها نیستیم که کسی با آنها بعد از جنگ جهانی دوم کاری نداشت. ما کشوری­ هستیم که بعد از پیروزی انقلاب در تبریز ساواکی­‌ها حرکت را شروع کردند، در گنبد شروع کردند، در کردستان شروع کردند، در خوزستان شروع کردند، در مرزهای ما ناامنی بود. بعد هم درگیر­ی­‌های آمل و گنبد. برای سقط انقلاب این تلاش­‌ها شد، بعد هم دفاع مقدس پیش آمد که در آن زمان گاهی ما یک اورکت یا سیم­خاردار برای مقابله نداشتیم.

وی ادامه داد: ما این طوری جلو آمده­‌ایم و بلافاصله بعد از آن، مشکلات رنگارنگ تحریم­‌ها را تجربه کردیم. 41 سال است که ما در تحریم هستیم و انقلاب این­گونه رشد کرده است؛ چون ما گاهی از رشد انقلاب که دم می­‌زنیم، افرادی می­‌گویند که خیلی کشورها نیز رشد کرده‌اند؛ گاهی یک بچه­‌ای در رحم مادر است و مادربا آرامش در خانه بوده و با مراقبت شدید به­ سر می­‌برده و بعد هم در یک بیمارستان مجهز بچه به دنیا آمده است و الان برای خودش کسی شده است. اما انقلاب ما این­گونه نبوده است.

مقایسه ایران با کشورهای منطقه

حجت‌الاسلام رهبر اضافه کرد: البته خیلی کشورها به همین هم نرسیدند، کشورهایی که در خاورمیانه تا سوزن فرفره‌هایشان وابسته­ بیگانگان هستند و اگر بیگانگان از آنها حمایت نکنند، دوام نمی­‌آوردند، زیاد هستند. من در انتها تشکر می­‌کنم از عزیزانی که ترتیب این مصاحبه را دادند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول