اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

رشد ورود گردشگر به کشور

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال نسبت به 10 ماهه گذشته سال قبل 20 درصد رشد ورود گردشگر داشته‌ایم.

رشد ورود گردشگر به کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، ولی‌الله تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی اظهار داشت:بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری که در پایان سال 2019 میلادی منتشر شد یک میلیارد و 500 میلیون نفر گردشگر بین‌المللی در سال گذشته میلادی داشته‌ایم.

وی بیان داشت: این آمار نسبت به سال 2018 نزدیک به 4 درصد رشد داشته است و حدود 53 میلیون نفر به گردشگران بین‌المللی در سال 2019 اضافه شده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: طی ماه‌های گذشته اتفاقات خوبی برای کشور ما و همین طور دنیا به واسطه ویروس کرونا شکل نگرفته است و همین موضوع موجب کاهش گردشگران در دنیا و به طبع آن در ایران شده است. ولی در 10 ماهه امسال 7 میلیون و 870 هزار نفر گردشگر ورودی داشته‌ایم که به نسبت 10 ماهه گذشته سال قبل با توجه به مشکلاتی که وجود داشت رشد 20 درصدی داشته‌ایم.

تیموری افزود:‌در حال حاضر نسبت به 10 ماهه سال گذشته در کشورمان رشد گردشگری محقق شده است و این نشان می‌دهد که ظرفیت‌های بالای گردشگری در کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. 

وی بیان داشت: متاسفانه رویدادهای تلخی که اتفاق می‌افتد جلوی رشد سریع گردشگری را می‌گیرد و در دنیا چنین اتفاقاتی تجربه شده است. 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی  با اشاره به اینکه برآورد وزارت میراث فرهنگی این بود که در سال جاری به 10 میلیون گردشگر می‌رسیم، گفت:‌در روزهای ابتدایی سال میلادی برای گردشگران اروپایی و همینطور عید بهاره چینی تدارکات مفصلی در کشورمان دیده بودیم و در این خصوص هم اطلاع رسانی خوبی شکل گرفته بود و در 9 استان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده بود ولی متاسفانه با شیوع ویروس کرونا موجب شد بخش عمده‌ای از تدابیر گردشگری ما محقق نشود. البته ما همچنان شاهد این هستیم که گردشگری نشاط لازم را دارد.

تیموری بیان داشت: با توجه به اینکه جلوی رشد ویروس کرونا و اپیدمی آن گرفته شده ولی همچنان گردشگران با احتیاط زیادی نسبت به آغاز دوره گردشگری خود اقدام می‌کنند و البته ما اقداماتی را با آغاز اسفند ماه در حوزه گردشگری در نظر گرفته‌ایم که فصل دوم گردشگری بین‌المللی محسوب می‌شود و امیدواریم روزهای پرنشاطی داشته باشیم.

وی گفت: در کنار ظرفیت‌های گردشگری صنایع دستی هم وجود دارد و گردشگری و صنایع دستی ارتباط تنگاتنگی را با یکدیگر دارند و قطعا گردشگری بدون حضور هنرمندان صنایع دستی و ابتکار عمل این عزیزان میسر نیست و وقتی آنان خودشان را در کنار فعالان گردشگری می‌بینند کمک به رونق صنایع دستی هم می‌شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: ما حوزه میراث فرهنگی را هم به عنوان ظرفیت اصلی گردشگری می‌دانیم و به معرفی گردشگری کمک کرده است.

تیموری خاطرنشان کرد: هنگامی که صحبت از گردشگری ایرانی می‌شود ما را به عنوان یک صنعت فرهنگی می‌شناسند و با اتکاء به حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

وی درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه امسال استان محور است و هر استان با تمام ظرفیت‌ها اهم از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این نمایشگاه وارد می‌شود و مسائل مربوط به همه امورات زیرساختی مختلف مانند ریلی، هوایی و زمینی در این نمایشگاه حضور دارند. 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: 985 شرکت داخلی در 13 سالن این نمایشگاه حضور دارند و حدود 60 شرکت خارجی هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و نمایشگاه ملی صنایع دستی حضور خواهند داشت.

تیموری افزود:‌این نمایشگاه می‌تواند کمک کند که سفرهای نوروزی را شهروندان بهتر برنامه‌ریزی کنند و اولویت‌های گردشگری خود را بهتر بشناسند.

وی بیان داشت: خروج از برجام، تهدید ترامپ، اتفاقات منطقه‌ای و ویروس کرونا تماما موجب شد تاثیر زیادی در حوزه گردشگری گذاشته شود و سازمان گردشگری جهانی با توجه به ویروس کرونا پیش‌بینی‌هایی برای سال آینده کرده است که تحت تاثیر این ویروس قرار دارد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت:‌سازمان جهانی گردشگری معتقد است که قطعا این ویروس در وضعیت گردشگری بین‌المللی تاثیر می‌گذارد و برای سال آینده عدد 5 درصدی رشد جهانی گردشگری را پیش‌بینی کرده است.

تیموری خاطرنشان کرد: ما برای توسعه گردشگری داخلی بسته‌های حمایتی را به بخش‌های ذیربط پیشنهاد کرده‌ایم و امیدواریم که این تسهیلات در حوزه گردشگری محقق شود.

وی گفت:‌امیدواریم بتوانیم به زودی از این وضعیت خارج شویم. 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا امنیت جانی هموطنان‌مان در اولویت قرار دارد ولی ما یک سال بر روی بازار گردشگری چین کار کرده‌ایم و امیدواریم که با فروکش کردن این ویروس بتوانیم از این ظرفیت در حوزه گردشگری استفاده کنیم.

تیموری گفت:‌در حال حاضر وزارت بهداشت در فرودگاه‌ها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر مشکلی نداشته باشند می‌توانند وارد کشور شوند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کنسلی‌های سفر به ایران خیلی کم بوده و عمدتا سفرهای خود را به تاریخ‌های مناسب دیگری منتقل کرده‌اند و در حال حاضر هم کارهای اجرایی در این خصوص متوقف است تا وضعیت این ویروس فروکش کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی درباره برند ملی گردشگری نیز گفت: مطالعات علمی این برند انجام شده است و این برند کپی برداری نبوده و به زودی از آن رونمایی خواهد شد چرا که ما نیاز به یک برند گردشگری برای پیشبرد کارهای جمهوری اسلامی در این خصوص داشته‌ایم. 

تیموری درباره تلفیق دو نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری گفت: این دو نمایشگاه به صورت رسمی در کنار هم شروع به کار می‌کنند و همه غرفه‌ها در جهت تقویت حوزه صنایع دستی و گردشگری فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار شده که مراحل آن به خوبی در حال پیش رفتن است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای خروج گردشگران چینی از کشور شده است،‌گفت: اخیرا ما مشکلاتی برای اسکان گردشگران چینی در هتل‌ها و مراکز اقامتی داشته‌ایم البته وزارت بهداشت بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام داده است و در حال حاضر حداقل یک صد گردشگر در کشور ما از کشور چین حضور دارند و شیوع ویروس کرونا اجازه افزایش گردشگر از این کشور را به ما نداده است و امیدواریم در ماه‌های آینده با فروکش کردن این ویروس تدارک سفر آنها را به داخل کشور داشته باشیم و چین برای ما یک بازار مهم در حوزه گردشگری است.

* برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در پایان هر فصل

در ادامه این نشست پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور  گفت: از سال 94 تصمیم گرفته شد دو نمایشگاه ملی را در حوزه صنایع دستی برگزار کنیم که نمایشگاه دوم آن عیدانه نامگذاری شد و اولین نمایشگاه عیدانه در محل وقت وزارت صنایع میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

وی بیان داشت:‌این نمایشگاه جزو معدود نمایشگاه‌هایی بود که در طول 7 روز برگزار می‌شد و مورد استقبال قرار می‌گرفت.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: با توجه به تاکید مونسان وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی امیدواریم که پایان هر فصل نمایشگاهی به صورت ملی در این حوزه داشته باشیم و امسال نیز با توجه به تاکیدات صورت گرفته نمایشگاه صنایع دستی همراه با گردشگری برگزار شد.

محمودیان گفت: برگزاری این دو نمایشگاه در کنار هم قطعا به نفع صنایع دستی کشور است و از 23 تا 26 بهمن ماه این نمایشگاه برگزار می‌شود و در 4 هزار متر مربع فضایی که در اختیار صنایع دستی قرار گرفته است بازدید کنندگان می‌توانند نسبت به خرید صنایع دستی نیز اقدام کنند. 

وی افزود: در این نمایشگاه کارگاه‌های مختلفی هم در نظر گرفته شده تا بازدید کنندگان بتوانند با مراحل تولید صنایع دستی بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول