اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

«ایران 2020» و آزادی رسانه | شبکه لبنانی: در ایران آزادی انتقاد از دولت‌ها وجود دارد

در میزگرد شبکه خبری المیادین با موضوع آزادی رسانه در ایران مطرح شد که هر چند رسانه‌ها محدودیت‌هایی دارند اما در ایران آزادی انتقاد از دولت‌ها در دوره‌های مختلف وجود داشته است.

«ایران 2020» و آزادی رسانه | شبکه لبنانی: در ایران آزادی انتقاد از دولت‌ها وجود دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش ویژه خود از تحولات ایران به مناسبت سالروز انقلاب اسلامی و انتخابات آتی مجلس، به بررسی وضعیت رسانه در ایران پرداخت.

المیادین در ویژه‌برنامه روز شنبه (۱۹ بهمن) میزبان «محمد صفری» سردبیر روزنامه «سیاست روز» و «علی رضا کریمی»‌ سردبیر روزنامه آفتاب یزد، بود.


المیادین؛ صفری و کریمی

 

محمد صفری در پاسخ به این سوال المیادین که آیا رسانه‌های ایران آزاد هستند؟ گفت، رسانه در هر جامعه‌ای دچار قید وبندهایی است. حتی در کشورهایی که ادعا می‌کنند کاملا دموکراتیک هستند. در جمهوری اسلامی هم ضوابطی و حتی خطوط قرمزی وجود دارد. رسانه‌ها در جمهوری اسلامی به استناد قوانین مطبوعات فعالیت می‌کنند که شرایط و استانداردهایی برای فعالیت رسانه‌ها فراهم کرده است... خبرنگاران و اصحاب رسانه در انتقاد از سیاست‌های دولت آزادند منوط به اینکه این نقد شفاف باشد و ناقض آزادی یا انتقام‌جویانه یا تخریبی نباشد. به هر حال شما در هیچ جایی آزادی مطلق برای رسانه‌ها نمی‌بینید که آزاد باشند هر انتقادی از نظام حاکم دارند، بیان کنند.

علی رضا کریمی سردبیر آفتاب یزد گفت، به نظر من آزادی رسانه‌ها نسبی است و نمی‌توان آن را مطلق دانست. حتی کشورهای غربی هم در آزادی رسانه‌ مطلق نیستند. در ایران هم رسانه‌ها به طور کامل آزاد نیستند و این نسبی است. در برهه‌هایی دیده‌ایم که فضا باز و برای کار، مناسب بوده است و در برخی اوقات هم دیده‌ایم که فضا بسته بوده به طوری که اصحاب رسانه نتوانسته‌اند به حقایق دسترسی پیدا کنند. خطوط قرمزی هم در چارچوب قانون وجود دارد. اما من فکر میکنم که مشکل اصلی برداشت‌های ناصواب از قانون که برخی اوقات جناحی یا سلیقه‌ای می‌شود، به محدود شدن عملکرد رسانه‌ها منجر می‌شود.

 

ملحم ریا مجری شبکه المیادین در واکنش به سخنان سردبیر روزنامه آفتاب یزد گفت، هر کس که مطبوعات ایران را دنبال کند، می‌بیند که انتقادها مطرح می‌شود هم از جانب روزنامه‌های اصلاح‌طلب هم روزنامه‌های اصولگرا. یعنی شاهدیم که در حوزه نقد، فضا باز است. مثلا روزنامه‌های اصلاح‌طلب انتقادهای تندی از وزیر خارجه می‌کنند... موضوع انتقاد مربوط به یک دولت نیست. دولت اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد نیز هدف انتقادهای تندی بوده‌اند. من که دست‌کم حدود بیست سال است که شخصاً فضای داخلی ایران را دنبال می‌کنم، می‌بینم که آزادی انتقاد از عملکرد دولت در فضای رسانه‌ای ایران از جانب دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی وجود دارد.

سردبیر آفتاب یزد گفت، بله در دوره احمدی‌نژاد انتقاد به دولت می‌شد اما هزینه سنگینی هم داشت و خیلی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب بسته شدند و تحت فشار قرار گرفتند اما بعد از آن از سال ۱۳۹۰ یا ۱۳۹۱ فضا تغییر کرد و اجازه انتقادات داده می‌شد. 

اما سردبیر روزنامه «سیاست روز» در پاسخ به حرف کریمی گفت، خیر به این شدتی که آقای کریمی گفت، نبود. دولت احمدی نژاد اجازه می‌داد انتقادها مطرح شود. خود ما در آن دوره از منتقدان بودیم. این وظیفه ما رسانه‌هاست که از دولتی که وابسته به جریان اصولگرایی بود انتقاد کنیم یا وقتی از خط اصولگرایی دور شد یا در خصوص مسائل مرتبط با رحیم مشایی نقد می‌کردیم. المیادین گفت، خب این نوع نقد درون گروهی بوده و زمانیکه شما از دولت احمدی‌نژاد انتقاد می‌کردید در حقیقت این نقد، درون جریان بوده است. صفری گفت، نمی‌توان اسمش را گذاشت، انتقاد داخلی، چرا که او از ابتدای انتخابش رسما اعلام کرد که به هیچ جریان سیاسی در کشور وابسته نیست و سخنانش هم موجود است. اما به هر حال ایشان از رحم اصولگرایی زاده شده است. در زمان ریاستش در شهرداری هم اصولگرایان از او حمایت کرده بودند. انتقادهای ما از رئیس جمهور سابق احمدی نژاد به این دلیل بود که احساس کردیم از اصول جریان اصولگرایی دور شده است هر چند که او بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که به هیچ گروه و حزبی وابسته نیست. [با این حال] برای نمونه من در سرمقاله‌ای در سیاست روز بشدت از آقای احمدی‌نژاد در خصوص مسئله آقای رحیم مشایی انتقاد شدیدی کردم و او و مشایی را با پوتین مقایسه کردم و بازتاب هم داشت اما رئیس جمهور وقت هیچ شکایتی از این بابت [علیه من] اعلام نکرد.

المیادین در ادامه از کریمی پرسید، الان شما به عنوان سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب چه مقایسه‌ای بین آزادی رسانه‌ای ایران و کشورهای منطقه دارید. آیا ایران آزادتر است یا کشورهای منطقه؟ کریمی گفت، نمی‌توانم در این خصوص قضاوتی کنم اما برخی رسانه‌ها در منطقه، رسانه‌های جهانی هستند و موفق بوده‌اند در مقایسه با ما در ایران. برخی رسانه‌هایی هم که دنبال می‌کنم فرقی با ما ندارند و برخی دیگر از این رسانه‌ها هم مرتبط با حاکمیت در آن کشورهاست.

 

المیادین پرسید، آیا رسانه‌های ایران الان در جذب مردم برای شرکت در انتخابات، نقشی مثبت ایفا می‌کنند یا منفی؟  و صفری گفت، رسانه‌ها در کشور به شکل کلی چه روزنامه‌ها چه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و صدا و سیما، رسالت اصلی‌شان ایفای نقش مثبت در انتخابات و تشویق مردم برای حضور حداکثری در انتخابات است. المیادین گفت، خب این امری طبیعی است. اما الان عملا رسانه‌ها چطور عمل می‌کنند بخصوص بعد از اعتراضات اخیرا به شورای نگهبان. الان رسانه‌ها چطور عمل می‌کنند؟ و صفری گفت، الان حتی انتقاد شورای نگهبان هم مطرح می‌شود و حتی رئیس جمهور هم در این خصوص انتقاد کرده است. باید در نظر داشته باشیم که شورای نگهبان، طبق قانون اساسی نهادی قانونی است. این شورا در رد صلاحیت‌ها به استناد اسناد و قانون عمل کرده و بیشتر کسانی که صلاحیتشان احراز نشده به دلیل عملکرد اقتصادی‌شان بوده است.

سردبیر «آفتاب یزد» در خصوص سوالی درباره رد صلاحیت‌ها گفت، حدود نود نفر از نمایندگان فعلی صلاحیتشان تایید نشده و گفته شده که حدود هفتاد نفرشان مشکل اقتصادی داشته‌اند و به نظر من باید دادگاهی برای این موضوع برگزار و دلایل این مسئله مشخص شود. نباید تعارف کرد و باید دادگاه برگزار شود و دادگاه بگوید که این نمایندگان چه مشکلات مالی دارند.

المیادین گفت، این حرف نشانه عدم اعتماد به شورای نگهبان است؟ کریمی گفت، ببینید برخی رسانه‌ها نمی‌توانند شورای نگهبان قانون اساسی یا برخی نهادهای دیگر را نقد کنند و ما از اینها [این نهادها] میخواهیم که سعه صدر خود را بیشتر کنند. نمیخواهم وارد مصادیق بشوم. از طرفی دیگر آنها در مقام مسئول، در مقام پاسخگویی هم بر بیایند.

 

المیادین در خصوص انتقاد از دولت حسن روحانی در خصوص پرونده هسته‌ای پرسید و صفری گفت، بله. این موضوع قابل انتقاد است. چرا که دغدغه‌مندان از ابتدا نگران این نتیجه بودند و آن را از ابتدای مذاکرات حدس می‌زدند. جریان اصولگرا بشدت منتقد این مذاکرات بود. آمریکا، کسی نیست که به تعهدات و قوانین متعهد باشد. حتی دولت باراک اوباما در اواخر دولتش در کنگره گفت که اگر چنین توافقی حاصل نشود، دیوار تحریم‌ها فرو می‌ریزد. حال همین سیاست در قبال اروپا دارد ادامه پیدا می‌کند. آمریکا حدود دو سال است که از توافق خارج شده است اما اروپایی‌ها از ابتدا از تعهداتشان شانه خالی کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول