اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

اردوغان: ترکیه نمی‌گذارد «معامله قرن»، روند صلح را به خطر بیندازد

رئیس‌جمهور ترکیه در اجلاس پارلمانی کشورهای حامی قدس در مالزی گفت کشورش نخواهد گذاشت رویای به خطر انداختن صلح از طریق «معامله قرن» به واقعیت تبدیل شود.

اردوغان: ترکیه نمی‌گذارد «معامله قرن»، روند صلح را به خطر بیندازد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در اجلاس پارلمانی کشورهای حامی «قدس» در «کوالالامپور» پایتخت مالزی گفت، کشورش نخواهد گذاشت طرح موسوم به «معامله قرن» روند صلح را به خطر اندازد.

به نوشته روزنامه «ینی شفق»، اردوغان روز یکشنبه در سخنرانی ویدئویی در این نشست با تأکید بر اهمیت برگزاری آن در این برهه حساس گفت: «این به اصطلاح معامله قرن که اورشلیم (قدس) را پایتخت اسرائیل اعلام کرده است فقط یک رویا است که روند صلح در منطقه را به خطر می‌اندازد. ما نمی‌گذاریم این رویا به واقعیت بپیوندد».

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «ما این طرح را که الحاق سرزمین‌های فلسطینی‌ها را دربر دارد، کشور سرزمین را به‌طور کامل از بین می‌برد و به‌طور کامل اورشلیم(بیت المقدس) را تصاحب می‌کند به رسمیت نمی‌شناسیم. ما هرگز این تلاش را که در ظاهر راه‌حل دو کشوری را قبول می‌کند ولی در واقعیت به معنای مشروعیت دادن به اشغالگری اسرائیلی‌ها تحت حکم دولت آمریکا است، نخواهیم پذیرفت».

اردوغان افزود، رژیم صهیونیستی به‌طور غیرقانونی و غیرعادلانه به مرزهای کنونی خود رسیده است و فلسطینیان را سال‌ها با اشغال، تخریب و رنج مواجه کرده‌اند.

او گفت: «ترکیه هرگز در برابر الحاق اورشلیم ساکت نمی‌ماند و برادران فلسطینی خود را در این مبارزه تنها نمی‌گذارد».

اردوغان در ادامه گفت: «می‌خواهم یک بار دیگر تأکید کنم که اورشلیم خط قرمز ما است. به‌عنوان کشورهای مسلمان این مسئولیت را داریم که از مسجدالأقصی حفاظت کنیم، اورشلیم را سمبل صلح بدانیم و از حق فلسطینی‌ها دفاع کنیم».

او خطاب به حامیان منطقه‌ای معامله قرن گفت: «سیاست اتخاذ شده توسط برخی کشورهای اسلامی بر خلاف این تلاش (برای محافظت از فلسطینی‌ها)، که شروع فرایندی است که تمام جهان به‌خصوص خاورمیانه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، تصویر ناراحت‌کننده‌ای را ایجاد کرده است».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش طی نشست خبری به همراه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح معامله قرن خود که مدعی است برای پایان دادن به منازعه فلسطینیان و صهیونیست‌ها است، رونمایی کرد. در این طرح، شهر قدس به کلی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به این رژیم واگذار شد و مقرر گردید که تنها بخش‌هایی از شرق این شهر به دولت فلسطین واگذار شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول