اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

تأمین آب شیرین در دل کویر + فیلم

به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قم و با راه اندازی و تعمیر دستگاه های آب شیرین کن، مشکل تامین آب شرب شیرین در دهستان قمرود حل شده و مردم این منطقه در تمام فصول سال می توانند از آب شیرین و کاملا بهداشتی بهره مند شوند.

تأمین آب شیرین در دل کویر + فیلم

خبرگزاری فارس - حسین طالب علی: در کنار شهر قم، در فاصله ای کوتاه، شاید بیشتر قمی‌ها نیز باور نکنند مردمانی زندگی می‌کنند که در ابتدایی‌ترین ملزومات حیات دچار معضل هستند. روستاهایی هستند که حتی نامشان نیز به گوش بسیاری از مردم قم نرسیده، روستاهایی مانند علی آباد کورگل، جعفر آباد، مشک آباد، فرج آباد قاشقابلاغ و صید آباد. این روستاها در جوار شهر کریمه اهل بیت(س) هستند ولی گویی سال‌ها از این شهر دورافتاده اند. 

روستاهایی که تا چندی پیش تامین آب شیرین و شرب یکی از بزرگترین دغدغه‌های اهالی نجیب آنها بود. روستاهایی که در آنها نه از راه، نه از فاضلاب و نه دیگر امکانات اولیه که برای ما حتی یک روز هم نبودنشان فاجعه است خبری است.

آقا اسماعیل از اهالی روستای صید آباد است، وی با اشاره به اینکه از هر یک از اهالی روستاهای قمرود درباره مشکلاتشان سوال کنی نخستین چیزی که می گویند موضوع آب شیرین است، گفت: ما برای تامین آب شیرین مشکلات زیادی تحمل می کردیم. آب این منطقه به شدت شور است و تهیه آب با تانکر نیز مشکلاتی را برای سلامتی اهالی ایجاد کرده است.

محمدعلی از دیگر اهالی این منطقه با تاکید بر اینکه آبرسانی با تانکر جوابگوی نیاز اهالی نبود و مرهمی مقعطی بود، گفت: برای رفع مشکل چند دستگاه آبشیرین کن در روستاهای اطراف مستقر کردند ولی آن هم پس از مدت کوتاهی تقریبا از بین رفت و کیفیت آب تولیدی خراب شد.آقا اسماعیل از اهالی روستای صید آباد است، وی با اشاره به اینکه از هر یک از اهالی روستاهای قمرود درباره مشکلاتشان سوال کنی نخستین چیزی که می گویند موضوع آب شیرین است، گفت: ما برای تامین آب شیرین مشکلات زیادی تحمل می کردیم. آب این منطقه به شدت شور است و تهیه آب با تانکر نیز مشکلاتی را برای سلامتی اهالی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تابستان امسال برادران سپاه برای حل این مشکل وارد منطقه شدند و با همکاری اهالی علاوه بر احداث آب شیرین کن با ظرفیت بالا، دستگاه های قبلی را نیز تعمیر کرده و در اختیار اهالی قرار دارند و امسال نخستین سالی بود که ما مشکل تامین آب شیرین نداشتیم.

 

ورود قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه 

علی اکبر تیموری دهیار قمرود در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه مشکل تأمین آب شیرین از معضلات جدی مردم قمرود و روستاهای اطراف آن بود، اظهار کرد: سال‌ها قبل آب و فاضلاب روستایی چند آب شیرین کن را در روستاها نصب کرده بود که جوابگوی اهالی نبود و بیشتر آنان خراب شده بود و با مشکلات زیادی آب شیرین مورد نیاز اهالی تأمین می‌شد.

وی ادامه داد: با ورود قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه علی بن ابیطالب (ع) به دهستان قمرود موضوع بهسازی و تعمیر آب شیرین کن‌های قدیمی و تهیه و نصب آب شیرین کن‌های جدید مطرح شد و قرارگاه پذیرفت یک آب شیرین کن صنعتی بزرگ احداث کند تا علاوه بر قمرود مشکل آب دیگر روستاهای منطقه را نیز حل کند.

دهیار قمرود با اشاره به اینکه این طرح توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی عملیاتی شد، گفت: با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن صنعتی و تعمیر دستگاه‌های قبلی مشکل تأمین آب شیرین در منطقه حل شد و ما امسال تابستان در این زمینه مشکلی نداشتیم و تمام اهالی قدردان زحمات سپاه و آب و فاضلاب روستایی هستند.

تیموری با تأکید بر اینکه آب‌شیرین‌کن صنعتی موجود، آب موردنیاز حدود پنج هزار نفر را تأمین می‌کند، بیان کرد: این دستگاه پاسخگوی روستای قمرود و روستاهای اطراف آن هست و بنده بارها به مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی گفتم که این کار باقیات‌الصالحاتی برای شما و همکارانتان است.

وی با اشاره به اینکه این قرارگاه علاوه بر رفع مشکل آب شیرین، فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی مؤثری را در منطقه انجام داده است، گفت: تعمیر منازل افراد بی‌بضاعت، اعزام اهالی به مشهد و کربلا، کمک به اشتغال‌زایی و برپایی دوره‌های آموزشی، احداث خانه عالم و استقرار روحانی در روستاها هم از فعالیت‌های این قرارگاه سپاه در منطقه قمرود است که اگر نهادهای استانی نیز به کمک آن‌ها آمده و حمایت مادی و معنوی از فعالیت‌ها کنند قطعاً کارهای بزرگ‌تری در منطقه انجام می‌شود.

 


مشارکت مردم و دستگاه ها، محور اصلی فعالیت های قرارگاه پیشرفت و آبادانی

محمود داوود آبادی مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه بعد از تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی از آنجایی که نقطه هدف فعالیت محرومین نقاط استان بود دهستان قمروز به عنوان نخستین دهستان در دستور کار قرارگاه قرار گرفت، اظهار کرد: مدل کار ما در موضوعات عمرانی دو بحث احصاء پروژه‌های حیاتی و ضروری و دوم پروژه‌هایی در قالب پیشرفت روستاها است.

وی ادامه داد: پروژه‌های حیاتی مانند تأمین زیرساخت‌های روستا از جمله آب رسانی، تامین آب شرب، راه و برق که الزامات یک روستاست که اگر بخواهیم در آن کار تولیدی کنیم باید تأمین شود. پروژه‌های پیشرفت نیز پروژه هایی هستند که ما بعد از اینکه نیازهای ضروری منطقه را احصا کردیم بتوانند در چهار حوزه فرهنگی، بهداشتی، اشتغال و سلامت و تعلیم و تربیت به رشد و آبادانی روستا کمک کنند.

داوود آبادی مثلث مشارکت مردم، دستگاه‌های ذیربط و قرارگاه پیشرفت و آبادانی را محور فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: در روزهای نخست حضورمان در منطقه برای اینکه بتوانیم مردم را همراه کنیم در نگاه اولیه دیدم آب شرب، مشکل اولیه است. حداقل در 10 روستا دستگاه صنعتی تولید آب شیرین کن بود و هزینه هم برای آن شده بود، ولی چون مدیریت نشده بود و دستگاه متولی آن را نصب کرده بود اهالی نیز تا حد توان از آن استفاده کرده بودند و سرویس و نگهداری نیز نشده بود و تجهیزات آن از جمله ممبران ها از بین رفته بود.

وی با اشاره به اینکه شوری آب در این منطقه از ای سی چهار هزار تا 12 هزار و حتی بالاتر است، بیان کرد: سرویس این دستگاه‌ها باید سریعتر انجام و فیلترهای آن نیز مرتب عوض می شد که مردم با این نحو سرویس آشنا نبودند و تصور نمی‌کردند دستگاه ها باید متولی داشته باشد تا بخشی از پول آب را بگیرد و برای سرویس و نگهداری خود این دستگاه‌ها استفاده کند.

 

داوود آبادی گفت: از آنجایی که نمی خواستیم کار رایگان انجام دهیم از ابتدا به دنبال جلب مشارکت اهالی بودیم چرا که اعتقاد داریم وقتی مردم نیز پای کار باشند خودشان نیز از این تجهیزات حفظ و نگهداری خواهند کرد. این نیاز سنجی صورت گرفت و مردم را جمع کردیم و قول و قرار گذاشتیم و توافق کردیم که یکبار دستگاه‌ها را با هزینه خودمان تعمیر کنیم. سپس از میان اهالی هر روستا یک نفر انتخاب شود تا دستگاه را تحویل بگیرد و بخشی از پول آب را از مردم بگیرد تا هر گاه دستگاه نیاز به سرویس داشت از محل درآمد آن، سرویس های مورد نیاز انجام و لوازم آن تهیه شود تا این دستگاه ها به صورت مستمر فعالیت کنند.مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم افزود: از سوی دیگر برای اینکه دستگاه‌های صنعتی بیشترین بهره وری را داشته باشند باید بیش از 65 درصد ظرفیت تولیدشان مورد استفاده قرار گیرد که اگر آب تولید شده توسط این دستگاه‌های صنعتی مصرف نشود در ممبران می‌ماند و دستگاه آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه در 6نقطه با شرکتی قرارداد بستیم تا دستگاه‌های موجود را تعمیر و سرویس کنند، ابراز کرد: در این طرح تعمیر و سرویس دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی با ظرفیت 10 متر معکب در روز در روستاهای علی آباد کورگل، جعفر آباد، مشک آباد، فرج آباد قاشقابلاغ و صید آباد انجام و مشکل آب شیرین این مناطق به صورت کامل حل شد. 

مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه علی بن ابیطالب (ع) با اشاره به اینکه در گام دوم مطالعه کردیم تعداد این دستگاه‌ها به نسبت آب مورد نیاز روستاها کم است، اظهار کرد: با مطالعاتی که انجام دادیم تصمیم گرفتیم در مرکز دهستان قمرود ایستگاه تولید آب شیرین با حجم بالاتری احداث کنیم تا اگر هر دستگاه به هر دلیل مشکل تولید پیدا کرد مرکزی داشته باشیم که بتواند همه دهستان را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: در این راستا مرکز تولید 40 متر معکب در روز را احداث کردیم که در ورودی آن مخزن پنج هزار متری برای جمع آوری آب شبکه قرار دادیم و دو مخزن خروجی پنج هزار لیتری نیز در خروجی آن قرار دادیم که یکی از مخزن ها برای استفاده مردم قمرود و دو روستای اطراف آن در نظر گرفته شد و مخزن دیگر به پمپ مجهز شد تا آب را در مواقع نیاز با تانکر به روستاهای مورد نیاز منتقل کنند.

داوود آبادی تصریح کرد: در مجموع برای تعمیر دستگاه های قبلی و احداث مرکز تولید 40 متر مکعبی بالغ بر یک میلیارد و 950 میلیون ریال اعتبار صرف شد و پس از اتمام کار تا به امروز گلایه ای از اهالی مبنی بر مشکل تامین آب شیرین نداشتیم و این مشکل به کلی در منطقه قمرود حل شد. 

 

مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قم با اشاره به اینکه موسسه علی بن ابیطالب(ع) که از مؤسسات قرارگاه خاتم الانبیا(ص) کمک خوبی برای تامین هزینه های احداث مرکز تولید آبشیرین در دهستان قمرود کردند، گفت: این موسسه پروژه های سنگین عمرانی را در اختیار دارد که علاوه بر آن مأموریت دارد تا 70 کیلومتر شعاع محلی که فعالیت می‌کند خدمت رسانی کرده و در این زمینه توانستیم همراهی آنان را جلب کنیم.وی از هماهنگی و مشارکت شرکت آب فاضلاب روستایی استان قم برای بهبود وضعیت آب رسانی در منطقه قمرود خبر داد و گفت: از آنجایی که در انجام طرح ها به دنبال جلب مشارکت هستیم با مدیر عامل شرکت آب فاضلاب روستایی که متولی کار هستند هماهنگی لازم صورت گرفت و در جریان اجرای طرح نیز قطعاتی در اختیار ما قرار دادند و یکی از دستگاه‌ها را در روستای صید آباد تعمیر و بازسازی کرده و در تهیه انشعاب برق لوله گذاری برای برخی دستگاه ها نیز به ما کمک کردند.

داوود آبادی در پایان با تاکید بر اینکه با رفع مشکل آب شیرین توانستیم مشارکت مردم را جلب کرده و اعتماد آنان را با خودمان همراه کنیم، خاطرنشان کرد: این روند باعث شد بتوانیم در پروژه‌های بعدی همراهی مردم را داشته باشیم و این همراهی در طرح های مختلف و اینکه مردم کار را از خودشان بدانند و پای کار باشند قطعاً فضای دهستان قمرود را با تغییر و تحول اساسی مواجه کرده و این منطقه را به سمت پیشرفت و آبادانی خواهد برد.

 

 

انتهای پیام/2258*40+/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول