اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

37 درصد از تازه شاغلان سال گذشته بیمه شده‌اند/ معرفی هفت کریدور گردشگری

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از 430 هزار اشتغالی که در سال گذشته در کشور ایجاد شد، تنها 37درصد بیمه شدند و کسب و کار رسمی شکل گرفته است.

37 درصد از تازه شاغلان سال گذشته بیمه شده‌اند/ معرفی هفت کریدور گردشگری

عیسی منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه چرا بیمه قالیبافان به خوبی اجرا نمی‌شود و کارگران قالیباف از نداشتن بیمه گلایه دارند، اظهار داشت: در شرایط رکودی نمی‌توانیم اشتغال رسمی و بیمه را پیگیری کنیم، زیرا هر چه شرایط اقتصادی سخت باشد، بیمه شدن نیز سخت می‌شود.

وی گفت: از 430 هزار اشتغالی که در سال گذشته در کشور ایجاد شد، تنها 37درصد بیمه شدند، یعنی کسب و کار رسمی به سختی صورت می‌گیرد. بقیه در مشاغل غیر رسمی و غیر بیمه‌ای مشغول شده‌اند.

وی همچنین گفت: وقتی رکود اقتصادی حاکم است، نمی‌توانیم برای همه صنایع و کارخانه‌ها الزام بیمه داشته باشیم، اما در مواردی که وزارت کار از محل منابع صندوق توسعه ملی در قالب وام‌های اشتغال روستایی به کارآفرینان پرداخت کرده، الزام کرده‌ایم که قطعاً کارگرانی که مشغول کار می‌شوند، بیمه شوند. 

* طرح روستای بدون بیکار

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طرح روستای بدون بیکار در طرح مشاغل روستایی و عشایری دنبال می‌شود و تسهیلات در حوزه‌هایی مانند پرورش دام، کشاورزی، گردشگری روستایی و بوم‌گردی پرداخت می‌شود. اگر در یک روستا مزیت گردشگری داشته باشد، اولویت وام برای بوم‌گردی و گردشگری پرداخت می‌شود. در قانون نیز گفته شده اشتغال روستایی برای روستاها و مناطق عشایری و شهرهای زیر 10 نفر اختصاص یابد.

منصوری گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری امضا کرده‌‌ایم که آنها دو اولویت  معرفی کردند، اما ما الگویی ارائه کردیم که پنج مورد اولویت در آن بود، از جمله ایجاد هفت کریدور گردشگری در کشور پیشنهاد شد که چند مقصد گردشگری در کشور تعریف کردیم که در هر مقصد چند نقطه به عنوان محل استقرار گردشگران تعریف شد. این هفت کریدور شامل گیلان، اورامانات‌، سروآباد، مریوان و یک مسیر از اصفهان تا گیلان، البرز مرکزی، سیستان و بلوچستان و کردستان تعریف شد.

* هفت کریدور گردشگری تعریف کرده‌ایم

به گفته معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس مصوبه ملی به ازای هر واحد گردشگر که وارد کشور می‌شود، باید مزیتی تعریف کنیم که وقتی گردشگر از آن سوی دنیا می‌آید، این مزیت‌ها را به او نشان بدهیم. در این زمینه هفت کریدور گردشگری تعریف کرده‌ایم. همچنین یکسری خانه‌های خلاق در استان کرمانشاه و کردستان ایجاد کرده‌‌ایم که وزیر میراث فرهنگی خانه‌های خلاق را افتتاح کرد.

* برای گردشگری باید با کار خلاق، جذابیت ایجاد کرد

وی افزود: کاربرد خانه‌های خلاق این است که توسعه صنایع منطقه‌ای مانند صنایع دستی انجام می‌دهند. به عنوان مثال ساز استان کردستان که در آنجا تولید می‌شود، یک صنعت خلاق است اما عد‌ه‌ای از هنرمندان از فرانسه آمده‌اند و می‌خواهند طبق سلیقه و فرهنگ آنها این کار در کردستان ساخته شود و آنها بتوانند از این صنعت خلاق در کشور خود استفاده کنند، بنابراین سه‌تاری درست شد که مطابق موسیقی فرانسه کار می‌کند. مسئله دیگر این است که گردشگر وقتی وارد می‌شود، همراه مردم زندگی کند یا به همراه مردم کار صنایع دستی را خودش انجام دهد و این گونه است که می‌توان جذابیت گردشگری برای خارجی‌ها ایجاد کرد.

* دولت یک واحد پول خرج می‌کند 10 واحد ارزش افزوده با گردشگر می‌آید

منصوری گفت:‌ حوزه دومی که مد نظر است این است که محاسبه شده این است به به ازای هر واحد گردشگری که وارد کشور می‌شود چقدر اشتغال می‌توانیم ایجاد کنیم. شرکت‌های گردشگری به ازای هر گردشگری که می‌‌آورند ما به آنها کمک بلاعوض می‌کنیم، یعنی در واقع دولت یک واحد خرج می‌کند تا 10 واحد برای کشور ارزش افزوده ایجاد شود. البته بعد از حادثه هواپیمای اکراین و بیماری کرونا در چین ورود و گردشگران کم شده حتی مسافر و زائر به مشهد هم کم شده است اما این مشکلات مقطعی است و رفع می‌شود.

* کولبر با درآمد بالا جذب مشاغل رسمی نمی‌شود

وی همچنین در مورد اینکه چگونه می‌توان برای کولبران اشتغال مولد ایجاد کرد، عنوان کرد: تا زمانی که کولبر درآمد بالایی از محل این کار دارد، نمی‌توانیم آن را به اشتغال رسمی وادار کنیم البته می‌توان خود مسیر کولبری و کار کولبری به عنوان یک مقصد گردشگری و هدف گردشگری قرار گیرد. 

* کمبود کارگر در جایی که نرخ بیکاری 35 درصد است!

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود:‌ در کشور ما نرخ بیکاری قبلاً 11 درصد بود الان این رقم به 10.6درصد رسیده است. یک بخشی مهم از بیکاری در کرمانشاه، اورامانات، جوانرود، ثلاث باباجانی است که نرخ بیکاری به 35 درصد می‌رسد، اما این نرخ برای مشاغل رسمی است، در حالی که بسیاری از جوانان آنجا در مشاغل کاذب و یا کولبری حضور دارند. 

منصوری اظهار داشت:‌ با همکاران طرح تکاپو به این مناطق رفتیم در حالی که حتی یک بیکار پیدا نکردیم. در شهر مرزی جوانرود برج‌هایی ساخته شده در مرکز شهر بازار ایجاد شده و اشتغال غیررسمی رونق گرفته است، اما خبری از اشتغال رسمی نیست و  به آنها گفتیم هر کس را که به عنوان بیکار معرفی کنید ما حاضر پول بیمه آنها را بدهیم، اما کسی نیامد چون درآمد شغل غیر رسمی و کولبری بالا است، سراغ کار بیمه‌ای نمی‌آیند.

* مسیر کولبری مقصد گردشگری

منصوری افزود: در سفری که به اقلیم کردستان عراق داشتیم مذاکره شد تا مراودات بین دو کشور آسان‌تر و روان‌تر شود، اما همین مسیر کولبری می‌تواند در جهت رونق گردشگری و به عنوان هدف گردشگری تبدیل شود یعنی همان کار کولبری را به رسمیت بشناسیم و همه این کار تبدیل به تجارت رسمی شده و درآمد آنها رسمی شود. در حال حاضر یک ماشین ظرفشویی در جوانرود 5 میلیون تومان و در تهران 12 میلیون تومان است سود این کار نصیب کولبر نمی‌شود، بلکه نصیب واسطه‌ها می‌شود. طرحی که وزارت کار برای اشتغال تهیه کرده توسط شورای امنیت ملی به عنوان محور برای ساماندهی کولبران شناخته شده است.

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین هنگام بازدید خبرنگاران از روستای دررود از توابع نیشابور که مشرف به قله بینالود است، گفت: مزیت این روستا به عنوان پایگاهی برای گردشگرانی که می‌خواهند از طبیعت بینالود استفاده کنند مواردی مانند افتتاح زیپ لاین و کوهنوردی است می‌توان در اینجا وب‌سایتی راه‌اندازی کرد که گردشگران و کوهنوردان از سراسر دنیا بتوانند به منطقه دررود بیایند و از طبیعت و کوهنوردی استفاده کنند. یعنی کلبه بوم‌گردی نباید هدف باشد، بلکه هدف طبیعت و کوهنوردی باشد که کلبه بوم‌گردی محلی برای استقرار گردشگران باشد و همه موارد و هزینه‌ها به صورت شفاف در وب‌سایت اعلام شود.

منصوری همچنین با انتقاد از اینکه کار روستایی در کشور ما صاحب ندارد، اظهار داشت:‌ البته یک معاونت روستایی در ریاست جمهور زیر مجموعه معاون اول رئیس جمهور قرار دارد، اما ابزار و شبکه ندارد باید توسعه روستایی در یکجا مدیریت شود. در حال حاضر بخش‌های مختلفی مانند بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و یا بحث مشاغل خانگی در بخش روستایی کار می‌کنند، اما باید یک مسئول هماهنگی برای توسعه روستایی داشته باشیم.

معاون وزیر کار گفت: نظام حکمرانی در کشور ما یک اشکال اساسی دارد که وقتی یک حادثه یا واقعه طبیعی مانند سیل سیستان اتفاق می‌افتد، جایی که بتوان هماهنگی در آن انجام داد وجود ندارد. با نظام اداری کنونی نمی‌توانیم مشکل سیستان و بلوچستان را حل کنیم مثلاً اگر قرار باشد برای سیستان و بلوچستان مسیل رودخانه را درست کنیم، هیچ کس نمی‌تواند زیرا وزارت نیرو می‌گوید فقط بلد است سد درست کند، وزارت راه فقط بلد است پل و جاده بسازد و وزارت جهاد کشاورزی هم کار کشاورزی بلد است اما نیاز آنجا ساخت مسیل برای هدایت سیلاب است که هیچ کس آن را برعهده نمی‌گیرد و ایراد در نظام حکمرانی در کشور است.

وی افزود:  وزارت میراث فرهنگی می‌گوید من فقط برای هتل و کلبه بوم‌گردی وام می‌دهم، در حالی که نه هتل و نه کلبه برای گردشگر جذابیت دارد بلکه برای گردشگر مقصد گردشگری و صنایع خلاق و مزیت کشور ما جذابیت دارد. مثلاً در رودخانه کوهرنگ می‌توان قایق‌هایی با محافظ و با افراد آموزش دیده در نظر گرفت که در آنجا صنعت رفتینگ یا قایق‌سواری در آب‌های خروشان را‌ه‌اندازی شود و این می‌تواند برای گردشگر جاذبه داشهته باشد وگرنه صرف هتل در آنجا فایده‌‌‌ای ندارد.

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌باید سازمان توسعه اشتغال ایجاد کنیم.

منصوری همچنین گفت: در منطقه سیستان و بلوچستان می‌توان از رودهای آن استان به عنوان ماهیگیری استفاده کرد و وام به کشتی‌هایی بدهیم که دارای یخچال برای نگهداری ماهی باشند و قایق‌های متعددی در اختیار گردشگران و صیادن قرار دهیم که به روش فیش فایندر محل تجمع ماهی‌ها را پیدا کنند و به صد ماهی بپردازند و این ماهی‌ها به کشتی یخچال‌دار منتقل شود و این می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

وی همچنین در مورد اینکه یک گردشگر ایرانی و یا خارجی از کجا بداند در هر منطقه‌ای از کشور چه جذابیتی وجود دارد آیا سایتی برای معرفی مقصد گردشگری وجود دارد، گفت:‌ هر کریدوری گردشگری باید یک سایت داشته باشد. مثلاً الان اگر شما بخوئاهید برای رفتن به قله کلیمانجارو به آفریقا بروید وارد سایت می‌شوید و با 1500 دلار ثبت‌نام می‌کنید در آنجا راهنما، آشپز،‌ باربر همراه شما می‌شوند و برای این مقصد 600 نفر شاغل هستند. اما اگر در ایران بخواهیم به قله دماوند صعود کنیم، هیچکس به عنوان راهنما، کمک و یا آشپز پیدا نمی‌کنیم. یا اگر یک گردشگر بخواهد به البرز مرکزی منطقه دیلمان مسافرت کند و دوست داشته باشد، در این مسیر اسب سواری کند یا در فلان هتل اقامت کند و یا یک شب در کمپ بماند هیچ جایی برای اطلاع‌رسانی و کمک به او وجود ندارد، در حالی که باید همه اینها به صورت شفاف و از طریق سایت به همه مردم اطلاع‌رسانی شود.

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گام بعدی بحث لیزینگ برای گردشگری که با صندوقی مثل کارآفرینی امید باید مذاکره کنیم که یک گردشگر وقتی می‌خواهد به یک مقصد برود، اعتباری به او داده شود که الان خرج کند و بعداً پولش را به صورت قسطی از او دریافت کنیم.

وی گفت: الان اگر یک نفر بخواهد برای سفر به ژنو برود کافی است در سایت جست‌وجو کند همه هتل‌ها و محل‌های اقامت به او معرفی می‌شوند و با قیمت مشخص اعلام می‌کنند و گردشگر تصمیم می‌گیرد کدام گزینه را انتخاب کند. اما در کشور ما چنین امکاناتی هنوز فراهم نشده است.

منصوری اظهار داشت: از 38 هزار روستای فعال در کشور ما 4996 روستا به عنوان کانون گردشگری و مقصد گردشگری انتخاب شده است و ما باید امکانات را به روستا بیاوریم. بنابراین صرف توزیع کردن وام هنر نیست بلکه باید سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری کنیم.  در حالیکه سیستم اجرایی کشور این مسائل را متوجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه 50 میلیون کُرد در تمام دنیا وجود دارد، گفت: پیشنهاد کردیم در خانه خلاق کردستان نماهنگ «درین درین» به زبان کردی درست شود که وقتی این در فضای مجازی منتشر می‌شود از این جمعیت کرد در دنیا تعداد زیادی استقبال می‌کنند.  همچنین می‌توانیم در مورد سایر اقوام و زبان‌ها در کشور محتوای دیجیتال تولید کنیم مثلاً به زبان بلوچی یا زبان ترکی و یا زبان‌های دیگر محتوای دیجیتال منتشر کنیم. 

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:دولت باید بستر را فراهم کند و بخش خصوصی استارتآپ‌ها را اجرا کنند .

* تولید مبتنی بر قرداد سود کشاورزان را افزایش داد

منصوری همچنین با اشاره به لزوم ساماندهی بازار زعفران عنوان کرد:‌مثلاً‌ قبلاً‌28 دلار با یک کارخانه بسته‌بندی زعفران کار می‌کردند الان روشی در مورد تولید مبتنی بر قرارداد اجرا کرده‌ایم که همین کارخانه با چند هزار کشاورز تولید مبتنی بر قرارداد امضا کند و به این وسیله هم درآمد کشاورز افزایش می‌یابد و هم سود این کارخانه بیشتر می‌شود و در هر کیلوگرم زعفران بین 300 تا 800 هزار تومان پول بیشتری نصیب کشاورز می‌شود.

وی همچنین در مورد پوشاک نیز بیان داشت: در بخش پوشاک سلیقه مشتری و مصرف‌کننده به عنوان ملاک است باید براساس سلیقه مشتری تولید و عرضه انجام شود. 

معاون کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عمده زعفران در ایران تولید می‌شود، اظهار داشت:‌ قیمت زعفران را ما تعیین می‌کنیم اما وقتی تعداد تولیدکنندگان در دنیا زیاد شوند دیگر نمی‌توانیم مرجع قیمت‌گذاری باشیم. در حال حاضر نیز ارزش افزوده زعفران نصیب اسپانیا و امارات می‌شود. آنها از زعفران ماده مؤثره در تولید دارو و محصولات جانبی آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند اما ما فقط زعفران را به صورت فله‌ای و خام صادر می‌کنیم.

* تولید سالانه 200 کیلوگرم زهر زنبور عسل

منصوری در مورد صنعت زنبورداری گفت: گردش مالی زنبورداری 250 میلیارد تومان است، در حالیکه حداقل 100 هزار میلیارد تومان می‌تواند در این صنعت گردشگری مالی داشته باشد و از تولید 3.5 تن ژل رویال که ایمنی بدن را بالا می‌برد و نیز زهر زنبور عسل می‌توان ارزش افزوده بسیار بالاتری نسبت به تولید عسل به دست آورد. از زهر زنبور عسل میلیتین درست می‌شود که ماده مؤثر داروی ضد سرطان است در کشور ما سالانه 200 کیلو زهر زنبور می‌توان تولید کرد بدون اینکه زنبور از بین برود. هر میلی‌گرم زهر زنبور 104 هزار دلار ارزش دارد که در واکسن‌سازی و سرم‌سازی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول