اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر سودانی: نیروهایمان را به تدریج از یمن خارج می‌کنیم

یک وزیر دولت سودان گفت که امروز دیگر برای اعضای اصلی ائتلاف عربی هم روشن شده که جنگ یمن راه حل نظامی ندارد از همین رو سودان هم به تدریج نیروهایش را از یمن خارج می‌کند.

وزیر سودانی: نیروهایمان را به تدریج از یمن خارج می‌کنیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «فیصل محمد صالح» وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی سودان روز یکشنبه با تاکید بر اعتقاد کشورش به حل نشدن بحران یمن از طریق نظامی اعلام کرد که خارطوم به تدریج تعداد نیروهای خود را که برای جنگ به یمن رفته‌اند، کاهش می‌دهد.

او در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: «در حال حاضر به طور کلی درباره جنگ یمن تجدید نظرهایی حتی میان کشورهای اصلی عضو ائتلاف عربی صورت گرفته است. برای سودان ساده نیست که تصمیمی غیرمنتظره برای خروج نیروهایش بگیرد. از همین رو با توافق کشورهای ائتلاف عربی نیروهای خود را به تدریج کاهش خواهد داد».

وی افزود:« این عقیده وجود دارد که عملیات نظامی هرگز مشکل را حل نمی‌کند بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کند و ما بر این باوریم که تلاش‌های کنونی خیلی زود به افول اقدامات نظامی منجر می‌شود و جای آن را تلاش‌ها برای مذاکره و گفت‌وگو خواهد گرفت».

«عبدالله حمدوک» نخست وزیر شورای حاکمیتی سودان هم پیش از این تاکید کرده بود که مسئله یمن راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفت‌وگوی سیاسی میان طرف‌های ذیربط حل و فصل شود. او حضور نظامی سودان در یمن را بسیار محدود خواند و گفت که نیروهای سودانی فراتر از 25 هزار نفر نیستند و حضور نظامی سودان یکی از میراث به جای مانده از رژیم سابق عمر البشیر است.

سودان شریک ائتلاف عربی در جنگ علیه یمن است که از مارس 2015 تحت رهبری عربستان به بهانه بازگرداندن دولت مستعفی منصور هادی به قدرت در یمن مداخله نظامی کرده و جز کشتار و ویرانی برای آن ارمغانی نداشته است.

دولت انتقالی سودان حق پرداختن به موضوع سازش ندارد

وزیر فرهنگ سودان در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی هم گفت که دیدار عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی موجب اختلاف میان این شورا با دولت سودان شده که از این اتفاق اطلاع قبلی نداشته است.

او افزود: «با این حال این مشکل حل و فصل شد و شورای حاکمیتی با دولت به این توافق رسیدند که دولت انتقالی قادر به اتخاذ چنین مسئله مهمی(تصمیم سازش با اسرائیل) نیست تا زمانی که کشور در نبود یک پارلمان منتخب به سر می‌برد».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه هفته گذشته به اوگاندا سفر کرد و برای اولین بار با عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان دیدار و در مورد «همکاری برای عادی‌سازی روابط» میان تل‌آویو و خارطوم رایزنی کرد.

این دیدار در سودان و خارج از آن بخصوص از جانب گروه‌های فلسطینی، با نقد و انتقادهایی شدید روبه‌رو شد.

البرهان ادعا کرده است که ملاقاتش با نتانیاهو درراستای تلاش‌ها برای تضمین امنیت ملی سودان انجام شده و ارتباطی با مسئله فلسطین ندارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول