اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

سرکوب تانک‌های سرکوبگر در همدان

روز قبل از ۲۲ بهمن مردم همدان تانک‌های سرکوب‌گر اعتراضات تهران که از کرمانشاه راهی شده بود را در مسیر متوقف کردند و همین اتفاق در پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری داشت.

سرکوب تانک‌های سرکوبگر در همدان

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همواره یادآور همدلی و اتحاد ملت ایران به ویژه مردم همدان است که در دوران رژیم منحوس پهلوی دست در دست هم داده و با وحدت و یکدلی انقلاب را به پیروزی رساندند.

مردم همدان در آن روزها، با وجود فشار رژیم و برقرارى حکومت نظامى در شهر، مرتب در راهپیمایى‌ها و تظاهرات علیه رژیم شرکت فعالى داشتند و براى پیروزى نهایى لحظه‌شمارى مى‌‌کردند.

از طرف دیگر، هرگونه خبرى از تهران، مردم را به هیجان مى‌آورد؛ به طورى که به محض شنیدن خبر اعلام برقرارى حکومت نظامى در تهران و خبر حمله‌ افراد گارد شاهنشاهى به همافران و هنرآموزان نیروى هوایى در پادگان فرح‌آباد در همدان تظاهرات عظیم و توفنده‌اى شروع شد که به‌ صورت پراکنده تا بامداد روز ۲۲ بهمن به طول انجامید، این تظاهرات پس از چند ساعت، از ساعت ۹ صبح دوباره آغاز شد و مردم تا ساعت ۱۰ به تظاهرات خود ادامه دادند.

علاوه بر این، مردم همدان از حرکت تیپ ۳ همدان که قصد حرکت به سوى تهران را داشت، جلوگیرى کردند.

در گزارشى که در دفتر وقایع روزانه ستاد بزرگ ارتشتاران ثبت شده، در این باره چنین آمده است: «پرسنلى از تیپ ۳ همدان جهت جلوگیرى از اغتشاشات به شهر تهران اعزام شده بودند. در اثر اصابت گلوله‌ اخلالگران، تعداد زیادى از پرسنل زخمى و یک نفر درجه‌دار کشته شده است، ولى از عده‌ دقیق زخمى و کشته‌ها اطلاعى در دست نیست».

در همان روز، ارتش سوم کرمانشاه به منظور سرکوب مردم تهران به سوى این شهر حرکت کرد که در طول مسیر، از اسدآباد تا همدان، با مقاومت مردم روبه رو شد، به طورى که مردم در مسیر جاده‌ اسدآباد ـ کرمانشاه، موانع ایجاد کردند و حتى با آنها درگیر شدند که شخصى به نام سعیدى که با نارنجک دستى قصد حمله به تانک‌ها را داشت، در اثر انفجار آن، دست خود را از دست داد. تانک‌ها با مقاومت مردم، در نهایت در همدان متوقف شدند.

در آن روز، مردم بنا به دستور آیت‌الله مدنى به جاده کرمانشاه ـ تهران هجوم بردند و ضمن مسدود کردن جاده، افراد مسلح در تانک‌ها را خلع سلاح کرده، اسلحه‌هاى آنان را جمع‌آورى و به محل تعیین شده منتقل کردند.

در همان روز (۲۲ بهمن)، انقلاب به پیروزى رسید و صداى انقلابیون از طریق رادیو و تلویزیون به گوش تمام مردم ایران رسید.

مردم همدان با شنیدن این خبر، غرق در شادى و سرور شدند، به همدیگر تبریک گفتند و شیرینى توزیع مى‌کردند. فرداى آن روز، مردم، هنگ ژاندارمرى در خیابان میرزاده‌ عشقى و شهربانى را تصرف کردند و ۳۴ دستگاه تانک توسط آنها ضبط شد.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول