اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

انتقاد از بیمه‌ نداشتن 63 درصد کارگران جدید/80 درصد کارگران حداقل مزد را دریافت می‌کنند

نماینده کارگران در شورای عالی کار در مورد اینکه معاون وزیر اعلام کرده از 430 هزار اشتغال جدید فقط 37 درصد دارای پوشش بیمه بودند، گفت: پس نمایندگان دولت و بازرسان کار کجا هستند.

انتقاد از بیمه‌ نداشتن 63 درصد کارگران جدید/80 درصد کارگران حداقل مزد را دریافت می‌کنند

علی خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه به گفته معاون وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی از تعداد 430 هزار شغل جدید که در سال گذشته ایجاد شده فقط 37 درصد دارای پوشش بیمه‌ای بوده است، گفت: این سؤال را باید از جناب آقای معاون وزیر پرسید. پس شما چه کار می‌کنید. بازرسی وزارت کار چه کاره است که باید مشاغل جدید دارای پوشش بیمه‌ای است.اگر نمی‌توانید بازرسی کار و ادارات عریض و طویلی که از جیب بیت‌المال حقوق می‌گیرند را تعطیل کنید.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود در شرایط رکودی نمی‌توان به بنگاه‌ها برای بیمه کردن کارگر اجبار کرد‌،‌گفت: تنها شرایط رکودی نیست بلکه شرایط تورمی هم هست و معیشت کارگران در این شرایط واقعا با مشکل روبرو است و امکان سوء استفاده و بهره‌کشی از نیروی کار در سایه نبود نظارت فراهم است و این وظیفه نهاد حاکمیتی است که نظارت کند تا قانون اجرا شود و به افراد کارگر آسیبی نرسد اما متاسفانه کارگاه‌ها رها شده، کارگر بیمه نمی‌شود و در بسیاری موارد حتی حداقل حقوق کارگر هم نمی‌دهند و این به خاطر عدم نظارت است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: با این وجود عده‌ای برای منحرف کردن اذهان عمومی از مسئله حداقل مزد کشور یک بحث انحرافی به نام مزد منطقه‌ای مطرح می‌کنند که با این کار می‌خواهند زمینه اجحاف به کارگران را فراهم کنند.

خدایی در مورد اینکه در بسیاری از کارگاه‌های قالیبافی، کارگران قالیباف پوشش بیمه‌آی ندارند و حتی حداقل مزد را هم دریافت نمی‌کنند، گفت: اینها به خاطر این است که نظارتی نمی‌شود. از طرفی قانونی در سال 80 تصویب شد که از سال 85 اجرا شد و کارگاه‌های قالیبافی را از شمول قانون کار خارج کردند و این باعث شد به بسیاری از کارگران قالیبافی اجحاف شود. یعنی قانون حمایت نمی‌کند که حداقل مزد به کارگر داده شود. به خاطر این است که کارگرانی می‌بینید که 40 سال قالیبافی می‌کنند، نور چشم وکمر خود را از دست داده‌اند اما نه پوشش بیمه‌ای دارند و نه حداقل حقوق را می‌گیرند و وقتی پیر شدند باید چشم‌شان به دست این و آن باشد.

وی گفت: آن معاون وزیری که می‌گوید در شرایط رکودی نمی‌توان انتظار داشت تا کارگاه‌ها کارگران را پوشش بیمه‌ای کنند، گفت: اگر اینگونه است و نمی‌توانند نظارت کنند باید استعفا دهند. ما نباید زمینه اجحاف کارفرما به کارگر را فراهم کنیم و اگر هم کارفرما مشکل دارد باید دولت زمینه اتصال محصول کارفرما به بازار را فراهم کند و مشکل کارفرما را هم حل نماید.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت:‌ نباید همه مشکلات کشور را از جیب کارگر حل کرد و تا مشکلی برای کارگاه و یا اقتصاد پیش می‌آید اولین چیزی که به آن تعرض می‌شود دستمزد کارگر است و یا بیمه او را قطع می‌کنند. در حالی که باید کارگر به عنوان رکن مهم تولید حمایت شود.

خدایی در مورد اینکه کارفرما هم ادعا می‌کند که قالی که بافته است توسط دلالان صادر شده و سود اصلی دلال می‌برد و در حد دستمزد و هزینه مواد اولیه به او می‌دهند.

وی در واکنش به این مسئله گفت:‌دولت باید به کمک کارفرماهایی برود که نمی‌توانند محصول خود را صادر کنند و باید آن ها را به بازار داخلی و یا خارجی  متصل کند. نباید اجازه اجحاف دلالان به کارگران و کارفرمایان را بدهد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: این ظلم بزرگی است که دلالان حاصل دسترنج کارگران را ببرند و کارگری که برای تولید یک فرش چشم و سلامتی خود را از دست داده، بهره بسیار ناچیزی از محصول تولیدی ببرد.

خدایی گفت: در حال حاضر حدود 80 درصد از کارگران حداقل مزد را دریافت می‌کنند اما چون آماری نداریم نمی‌دانیم چند درصد از کارگران از این حداقل مزد هم کمتر دریافت می‌کنند. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول