اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

فتحعلی: رژیم صهیونیستی در مثلث غزه، سوریه و لبنان گیر کرده است

سفیر سابق ایران در لبنان گفت: رژیم صهیونیستی زمانی به دنبال توسعه‌بخشی سرزمینی بود، اما اینک در مثلث غزه، سوریه و لبنان گیر کرده و امروز محور مقاومت در سطوح مختلف موفق است.

فتحعلی: رژیم صهیونیستی در مثلث غزه، سوریه و لبنان گیر کرده است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست جهان اسلام و معامله قرن عصر دیروز (یکشنبه) در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد. «محمد فتحعلی» سفیر سابق ایران در لبنان طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه باید دید طرح معامله قرن در چه شرایطی ارائه شده؟ اظهار داشت: رونمایی از طرح معامله قرن نتیجه یک حرکت چند ساله است. آنچه اهمیت دارد این است که ایران با توجهی که به حوزه فلسطین دارد، نسبت به این طرح چگونه می‌خواهد برخورد کند.

وی ادامه داد: ترامپ در سال ۲۰۱۷ قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناسایی و در سال ۲۰۱۸ سفارتخانه این کشور را به قدس منتقل کرد. در سال ۲۰۱۹ هم الحاق بلندی‌های جولان را به رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و در این مدت فاصله خود را با رژیم صهیونیستی تنظیم کرد.

فتحعلی درباره شرایط و زمینه‌های اعلان این طرح اظهار داشت: در چنین شرایطی برخی معتقدند این طرح زمانی ارائه شده که جهان اسلام در ضعف بر سرمی‌برد و ارتش‌های مطرح غرب آسیا در ضعف هستند. در این چارچوب شرایط ارتش عراق، سوریه، لبنان و مصر را مطرح می‌کنند. عده‌ای هم می‌گویند اگر ترامپ و رژیم صهیونیستی تعجیل در ارائه طرح دارند به این خاطر است که جبهه مقاومت پس از سال ۲۰۰۶ حلقه امنیتی رژیم صهیونیستی را تنگ کرده است.

* ویژگی‌های معامله قرن

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در تشریح ویژگی‌های طرح معامله قرن اظهار داشت: لایه اول معامله قرن، ترامپ، کوشنر، فریدمن و نتانیاهو است. هدف این طرح، مشروعیت‌بخشی به رژیم صهیونیستی است. نکته دیگر، عمق‌بخشی به اسرائیل است. نکته بعدی حل مسئله بیت‌المقدس به نفع رژیم صیهونیستی است. از همه مهم‌تر می‌خواهند نقشه‌ای از ترتیبات امنیتی را ارائه دهند.

*واکنش مقاومت به طرح معامله قرن

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه ارتش‌های منطقه‌ مانند سوریه و عراق در اوج ناامیدی، امیدساز بوده‌اند، خاطرنشان کرد: اسرائیل زمانی به دنبال توسعه‌بخشی سرزمینی بود، اما اینک در مثلث غزه، سوریه و لبنان گیر کرده و امروز محور مقاومت در سطوح مختلف موفق است.

فتحعلی با بیان اینکه مقاومت هم در سطح لجستیکی و هم نهادی موفق بوده است، افزود: موفقیت نهادی یعنی مقاومت در ساختارهای سیاسی کشورها حضور دارد. امروز مقاومت توانسته گفتمانی ارائه دهد که همه معتقد باشند این گفتمان بهتر از سایر گفتمان‌ها از بحران‌ها عبور می‌کند. گفتمان مقاومت در جاهایی رشد کرده که تهدید سرزمینی وجود داشته است؛ یعنی در لبنان علیه اسرائیل و در سوریه علیه داعش.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه مقاومت به سطحی رسیده است که حزب‌الله در تصمیم‌سازی حرف اول را می‌زند، اما در تصمیم‌گیری حرف آخر، عنوان کرد: رژیم صیهونیستی در تنگنا قرار گرفته و طرح معامله قرن سقف انتظارات رژیم صهیونیستی است.

* تبعات و چالش‌های معامله قرن

فتحعلی درباره تبعات و چالش‌های طرح معامله قرن بیان کرد: تمام توجه آمریکا و رژیم صهیونیستی آن است که مسئله فلسطین را به موضوعی اقتصادی، اجتماعی و رفاهی تبدیل و آن را از اولویت‌های حیاتی منطقه خارج کنند تا محور مقاومت را هدف قرار دهند. مسئله دیگر این است که هر چه بیشتر کرانه باختری و غزه را به رژیم صهیونیستی وابسته کنند و از مهم‌تر، به دنبال شکل‌گیری نظم جدید و همگرایی بین اسرائیل و اعراب هستند.
این دیپلمات ارشد یادآور شد: جبهه مقاومت در حوزه منطقه‌ای توانسته در تمامی بازی‌ها تأثیرگذار باشد و هر بازیگری به‌ناچار باید به نقش و جایگاه مقاومت توجه داشته باشد، چرا که مقاومت در ساختارهای سیاسی قرار گرفته است.

* چشم‌انداز طرح معامله قرن

فتحعلی با تأکید بر اینکه پس از جنگ سرد برخی بازیگرانی در منطقه وارد شده‌اند که مانند داعش آشوب‌زا هستند، خاطرنشان کرد: امروز کنشگران متنوع شده‌اند. اگر بخواهیم هر گونه ترتیبات امنیتی در منطقه را ترسیم کنیم، باید متوجه وسیع شدن سطح کنشگران باشیم، چرا که علاوه بر دولت‌ها بازیگران غیردولتی هم در صحنه هم مؤثر هستند. در حالی که قبل از جنگ سرد فقط آمریکا و شوروی تأثیرگذار بودند. در محیط کنش هم امروز محیط کاملا سیاسی و امنیتی است.

وی اضافه کرد: امروز محمود عباس به پشتوانه مقاومت معامله قرن را سیلی قرن می‌نامد. این حرف به پشتوانه منابع مادی مقاومت در عرصه لجستیکی است. امروز حزب‌الله به دلیل قدرت بالای بازدارندگی خود، توانسته است در مقابل رژیمی که جنگ ۱۹۶۷ را خلق کرد، ایستادگی کند.

*ضرورت مقابله ایران و مقاومت با طرح معامله قرن

سفیر سابق ایران در لبنان در خصوص راهبرد ایران و مقاومت برای مقابله با معامله قرن اظهار داشت: نگاه ایران به فلسطین یک نگاه راهبردی است. با این حال باید منطق قدرت در منطقه را درک کرد و نگاه هوشمندانه را در راهبردهای خود به کار بگیریم. آنچه بیش از همه در مقابله با اجرای طرح معامله قرن ضرورت دارد، در حوزه مقاومت است، چرا که تاریخ نشان داده اساسا مذاکرات درباره موضوع فلسطین نتیجه‌بخش نیست، بلکه ناشی از همان منطق قدرت است.

وی افزود: در این میان لازم است شرایط گروه‌های مقاومت نیز در شرایط کنونی درک شود و باید از آن‌ها حمایت شود، به‌ ویژه آنکه آن‌ها امروز متوجه شده‌اند که به‌ جز ایران حامی واقعی دیگری ندارند؛ بنابراین برای شکست این طرح باید از حوزه‌های مختلف رسانه‌ای و لجستیکی استفاده شود و با کشورهای غیر عرب مخالف این طرح نیز همکاری کرد؛ همچنان که می‌توان از شکاف موجود در بین کشورهای عربی خلیج فارس نیز استفاده کرد. در مجموع می‌توان گفت که امروز سطح مقاومت راهبردی منطقه همچنان که در موضوع داعش مشاهده کردیم به حدی رسیده است که باعث شکست معامله قرن خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول