اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

به وضع مطلوب هم اعتراض‌ داریم!

اصلاح‌طلبان در یک ماه گذشته اعتراضات زیادی به نتایج احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان داشتند اما از لابه‌لای روزنامه‌های دوم خردادی 20 سال پیش نکات جالبی درباره رد صلاحیت‌ها می‎توان برداشت کرد.

به وضع مطلوب هم اعتراض‌ داریم!

خبرگزاری فارس؛ یادداشت میهمان ـ رضا آزاد: اصلاح‌طلبان در یک ماه گذشته اعتراضات زیادی به نتایج احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان داشتند. آنها مدعی بودند که بسیاری از کاندیداهای اصلی اصلاح‎طلب تأیید صلاحیت نشده و امکان رقابت انتخاباتی برای آنها در انتخابات مجلس یازدهم وجود ندارد.

من هم مثل شما این اخبار را دنبال می‎‌کردم تا اینکه نکته‎ای به ذهنم رسید. اگر به یاد داشته باشید، مجلس ششم با پیروزی اکثریت اصلاح‎طلبان تشکیل شد. مهدی کروبی به ریاست رسید و محمدرضا خاتمی و بهزاد نبوی نواب رئیس پرنفوذ این مجلس بودند. در این مجلس اصلاح‌طلبان آنقدر با اصولگرایان مشکل داشتند که به قول حداد عادل، ایشان را پنج ماه یک لنگه پا در هوا نگه داشتند و نگذاشتند اعتبارنامه ایشان تصویب شود.

روزنامه‌های این جریان بعد از انتخابات 29 بهمن 1378 همگی تیترهای پیروزمندانه برای در دست گرفتن اکثریت مجلس زدند. عصر آزادگان یک روز پس از انتخابات نوشت: «اصلاح‌طلبان مجلس را فتح کردند».

با تمام این تفاصیلی که گفته شد، فکر نمی‌کنم هیچکس شکی داشته باشد که مجلس ششم با اکثریت اصلاح‎طلبی تشکیل شد.

اما سوال اصلی من درباره انتخابات مجلس ششم نیست. بگذارید به حدود یک ماه قبل از انتخابات مجلس ششم و زمان اعلام صلاحیت‎های کاندیداهای این انتخابات برگردیم. در دی‌ماه 1378 و پس از اعلام صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، وزیر کشور دولت اصلاحات، حزب مشارکت و حتی رئیس جمهور نسبت به عدم احراز صلاحیت‎ کاندیداهای اصلاح‌طلب به اعتراض پرداختند. مثلا موسوی لاری، وزیر کشور وقت دولت خاتمی، گفته بود: من خود شخصا افرادی را می‎شناسم که هیچ مستندی برای رد صلاحیت آنان وجود ندارد.

اما از لابه‌لای روزنامه‌های دوم خردادی 20 سال پیش نکات جالبی درباره رد صلاحیت‌ها می‎توان برداشت کرد. مثلا، در همان روزهای اول اعلام صلاحیت‌ها، یعنی 21 دی 1378 جبهه مشارکت با صدور بیانیه‎ای نوشته بود: «در تهران علاوه بر رد صلاحیت پنج نفر از نامزدهای جبهه مشارکت، طیفی از نیروهای سیاسی که با وفاداری به قانون اساسی خود را آماده حضور در عرصه انتخابات نموده و موجب شده بودند که شور و شوق شرکت در انتخابات، دامنه گسترده‎تری بیابد نیز رد صلاحیت شده‌اند.»

اما در همان روز و بر اساس اعلام معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری تهران 71 نفر توسط هیئت نظارت و 41 نفر توسط هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند و در مجموع 112 نفر در تهران رد صلاحیت شده بودند و بنده جمع و تفریق 5 نفر از مجموع رد صلاحیت‌شدگان را به خوانندگان گرامی واگذار می‎کنم!

 به نظر می‎رسد اصلاح‌طلبان انتظار دارند هیچیک از کاندیداهای آنان رد صلاحیت نشده و به نوعی معصومیت در گفتمان اصلاح‌طلبی قائل هستند که حتی رد صلاحیت پنج کاندیدا را نیز برنمی‌تابند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول