اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

امیدواریم خرید تضمینی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را تا پایان امسال اجرایی کنیم

زنگنه با اشاره به موضوع خرید تضمینی کالاهای صنعتی مورد نیاز صنعت نفت گفت: مدتی است این ایده را می‌پرورانیم و امیدواریم تا پایان امسال تا حدودی آن را نهایی و وارد فاز اجرایی کنیم.

امیدواریم خرید تضمینی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را تا پایان امسال اجرایی کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی(ره) شازند با گرامیداشت یاد شهدا و به‌ویژه شهید تندگویان و شهدای نفت اظهار کرد: تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند از آن دست کارهایی است که با سرعت از سوی دوستان وزارت صنایع در ایمیدرو و همچنین همکاران ما در این دو پالایشگاه و ستاد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به نتیجه رسیده است.

وی به نقش علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در امضای این تفاهمنامه اشاره کرد و یادآور شد: بحث کک نفتی از سال ۸۱ یا ۸۲ مطرح بوده است، اما در آن مقطع بحث لایسنس مطرح بود و عنوان می‌شد نمی‌توانیم به لایسنس آن دست یابیم.

وزیر نفت با بیان اینکه در این سال‌ها موفق شدیم با همکاری بین دستگاه‌ها با محوریت پژوهشگاه صنعت نفت توانایی تولید کک سوزنی و کک اسفنجی را به‌دست آوریم، تصریح کرد: معتقدم کار مهمی در این زمینه صورت گرفته است.  

*افزایش کیفیت خروجی فرآورده‌های نفتی

زنگنه با یادآوری اینکه یکی از اهداف وزارت نفت افزایش کیفیت خروجی فرآورده‌های نفتی از جمله نفت کوره در پالایشگاه‌هاست، افزود: اجرای این تفاهم‌نامه یکی از روش‌ها برای کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه‌هاست، اما همه نفت کوره به کک تبدیل نمی‌شود و بخشی از آن نیز به فرآورده‌های میان‌تقطیر تبدیل می‌شود.

به گفته وی، با اجرای این تفاهم‌نامه خروجی مازوت (نفت کوره) از واحدهای پالایشی ظرف سال‌های آینده کاهش و تولید فرآورده‌های میان‌تقطیر و سبک افزایش می‌یابد.

وزیر نفت سرمایه‌ مورد نیاز اجرای این طرح را یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: بخشی از این تامین مالی از طریق پیش‌خرید و با همت شرکت‌های فولادی و آلومینیوم خواهد بود. مطمئنم اگر همکاران ما مطمئن شوند این پول به‌موقع به دست آنها خواهد رسید به اجرای کار سرعت می‌بخشند.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ایمیدرو  هر چه سریع‌تر این تفاهم‌نامه را به قرارداد نهایی برسانند، گفت: با مهیا شدن شرایط، این طرح‌ها زودتر از زمان تعیین‌شده به پایان خواهد رسید، به‌ویژه در پالایشگاه اراک.

*ضرورت تکمیل زنجیره پایین‌دست پتروشیمی

وزیر نفت با تاکید بر همکاری بین‌بخشی برای رونق تولید یکی از این بخش‌ها را توسعه صنایع پایین‌دستی و میان‌دستی پتروشیمی عنوان کرد و گفت: اگرچه هم اکنون ۵.۵ میلیارد دلار خوراک به کارخانه‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از طریق صنایع پایه و بالادست اختصاص می‌یابد، اما این زنجیره هنوز کامل نیست.  

وی رقم تولید کنونی محصولات پتروشیمی را ۱۷ میلیارد دلار دانست و با بیان اینکه این رقم در دو سال آینده به ۲۵ میلیارد دلار و پنج سال آینده به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد، تاکید کرد: باید هر چقدر می‌توانیم به تکمیل زنجیره پایین‌دست پتروشیمی توجه داشته داشته و آن را تکمیل کنیم.

زنگنه به موضوع پتروپالایشگاه هم اشاره کرد و گفت: فرآیند ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاه‌ها طبق آیین نامه مصوب آغاز شده‌ است و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده متقاضیان باید درخواست خود را ارسال کنند.

*خرید تضمینی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت

زنگنه به خرید تضمینی کالاهای صنعتی مورد نیاز صنعت نفت اشاره کرد و با بیان اینکه مدتی است این ایده را می‌پرورانیم و امیدواریم تا پایان امسال تا حدودی آن را نهایی و وارد فاز اجرایی کنیم، توضیح داد: هر سازنده‌ای که بتواند کالا را البته به شرط آنکه آن کالا مورد نیاز صنعت نفت باشد بسازد و استانداردهای آن را از انجمن نفت که متولی این موضوع است دریافت کند، خرید از او را تضمین می‌کنیم و آن شرکت می‌تواند با اتکا به این تضمین، از بانک تسهیلات دریافت کند؛ کاری که سال‌هاست در بخش کشاورزی نیز در حال انجام است.

وی به‌طور نمونه به پمپ‌های درون‌چاهی، سرچاهی، لوله‌های بدون درز به‌عنوان کالاهای مورد نیاز صنعت نفت اشاره کرد و ادامه داد: در صورت تحقق ساخت چنین کالاهای کیفی، هم‌زمان خرید خارجی آن کالاها را ممنوع خواهیم کرد و همچنین پیمانکاران موظف‌اند از این شرکت‌ها خریداری کنند که کار مهمی است.

وزیر نفت به تاسیس صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: این صندوق به‌زودی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شود.

زنگنه در پایان دوباره تاکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر شاهد شنیدن اخبار امضای این قراردادها و فعال شدن این دو طرح عظیم ملی و مفید باشیم.

تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی(ره) شازند امروز با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمـان توسعـه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از طرف وزارت صمت امضا شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول