اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بازار سرمایه تا هفته دولت سال آینده هوشمند می‌شود/ تعداد اعضای فعال در بازار بورس به 1.4 میلیون نفر رسید

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه‌های جدید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بازار بورس تهران تا هفته دولت در سال آینده هوشمند می‌شود.

بازار سرمایه تا هفته دولت سال آینده هوشمند می‌شود/ تعداد اعضای فعال در بازار بورس به 1.4 میلیون نفر رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در مراسم رونمایی از سامانه‌های جدید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اعلام کرد: تعداد اعضای فعال در بازار بورس تهران از 1.4 میلیون نفر عبور کرده است، به گونه‌ای که در آخرین عرضه اولیه در این بازار 1.3 میلیون نفر شرکت کردند.

وی گفت: روزانه بین 6 تا 9 هزار میلیارد تومان منابع در بازار سرمایه می‌چرخد که اگر این منابع از بازار سرمایه به بازارهای دیگر کوچک کند باعث تورم می‌شود و اگر حتی 25 درصد از این رقم به بازار کالایی برود، باعث عدم تعادل بازارهای دیگر می‌شود. 

وی تأکید کرد: باید تمام هم و غم ما این باشد که بازار سرمایه به سمت مدرنیزاسیون و یکپارچه سازی سامانه‌های الکترونیکی پیش برود و همین جا قول می‌دهیم بازار سرمایه کشور را تا هفته دولت در سال آینده یعنی شهریور 99 به بازار سرمایه هوشمند تبدیل کنیم. 

دژپسند این را هم گفت که در بازار سرمایه از ظرفیت بالایی برخوردار است و امکان حضور همه افراد جامعه از کودکان خردسال تا افراد سالمند وجود دارد. 

وزیر اقتصاد همچنین گفت: حجم معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه که براساس هوش مصنوعی انجام می‌شود، طی سال‌های گذشته یک و نیم برابر شده و از 11.1 درصد به 18.7 درصد طی شش سال گذشته افزایش یافته است. 

وزیر اقتصاد همچنین ادامه داد: با رونمایی از سامانه‌های نوین در بازار سرمایه باید به سمت بازار سرمایه تمام الکترونیکی و بدون اسناد کاغذی برویم و انسان‌ها در این بازار نقش مغزافزاری داشته باشند و نرخ خلاقیت در این بازار بالا برود و اگر از این جریان عقب بیفتیم دچار خسران می‌شویم. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: جلسات هیأت پذیرش قبلاً هفته‌ای یکبار برگزار می‌شد، الان هفته‌ای دو بار برگزار می‌شود و هدف، دفاع از حقوق سهامداران است که باید به گونه‌ای سامانه‌ها طراحی شود که مردم با خیال راحت سهام خریداری کنند و بنگاه‌ها با آسودگی اقدام به تأمین مالی از بازار سرمایه بنمایند. 

دژپسند همچنین گفت: ما کم کم از اقتصاد نفتی فاصله می‌گیریم و نفت کارکرد اصلی در رشد اقتصادی را از دست می‌دهد و تأمین مالی از طریق بانک و بورس انجام می‌شود و بازار سرمایه باید با یک سرعت بالایی در تأمین مالی کلان مشارکت کند.

وی گفت: این امر مستلزم این است که بازار سرمایه عمق پیدا کند و با فناوری‌های جدید مجهز شود و تنوع ابزارها در آن بیشتر شود. 

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی در حال حاضر همه ابزارهای نوین دنیا در بازار سرمایه ایران به کار گرفته می‌شود، همچنین ابزارهای مالی اسلامی نیز در این بازار گسترش پیدا کرده است.

وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه طبق قاعده تسلط و اینکه الناس مسلطون علی اموالهم؛ یعنی مردم بر اموال خود مسلط هستند و تا جایی که این کار موجب ضرر رساندن به دیگران نشود، باید بر اموال خود مسلط باشند و ما باید از دارایی‌های مردم در بازار سرمایه به نحو احسن محافظت کنیم. 

دژپسند گفت:‌باید تلاش صورت گیرد تا نگاه تحقق حداکثری و مشارکت مردمی در بازار سرمایه انجام شود و در بحث مالکیت، امکان گسترش مالکیت عمومی و مشارکت در اقتصاد فراهم شود. 

دژپسند با بیان اینکه قانون تجارت باید در سال 80 تا 84 مورد بازنگری قرار می‌گرفت، گفت: در این قانون باید این دغدغه را رفع کنیم که هم سهامداران و مدیران شرکت‌های بورسی بتوانند در بازار سرمایه مشارکت کنند و همچنین امکان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها به صورت الکترونیک فراهم شود. این امر مستلزم استفاده از اطلاعات بزرگ و اطلاعات شفاف است. 

به گزارش فارس، در این مراسم رونمایی از نرم‌افزارهای گواهینامه اوراق بهادار، همچنین نرم‌افزار درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول