اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

نمکی: ریل‌های ورود به پرونده الکترونیک سلامت ساماندهی شده است

وزیر بهداشت گفت: زمانی که بنده وارد وزارت بهداشت شدم با همراهی نهادهای ذیربط توانستم ریل‌های اصلی ورود به پرونده الکترونیک سلامت را ساماندهی کنم.

نمکی: ریل‌های ورود به پرونده الکترونیک سلامت ساماندهی شده است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم افتتاح پایگاه برخط بیمه‌شدگان با اشاره به دستاوردهای حوزه سلامت در سال‌های پس از انقلاب گفت: وقتی بنده به وزارت بهداشت وارد شدم با همراهی نهادهای ذیربط توانستم ریل‌های اصلی ورود به پرونده الکترونیک سلامت را ساماندهی کنم؛ چراکه اگر بخواهیم سیستم ارجاع داشته باشیم نیاز به این ریل‌گذاری است.

وی با بیان اینکه نوستالژی‌هایی که اوایل انقلاب داشتیم با زمان اکنون تفاوت‌هایی دارد افزود: اوایل انقلاب مردم با همدیگر مهربان‌تر بودند و سیاست زدگی در جامعه کمتر بود.

وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در سال‌های پس از انقلاب، خاطرنشان کرد: کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت، استفاده مناسب از بهورزان به عنوان سربازان خط اول نظام سلامت و پیشرفت در پوشش واکسیناسیون که از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد رسید از اقداماتی است که انجام داده‌ایم و امیدواریم روند ارایه خدمت به گونه‌ای باشد که موجب دلگرمی مردم شود.

نمکی خاطرنشان کرد : هنگامی که می‌خواستیم نظام شبکه را ایجاد کنیم همه با تردید به آن نگاه می‌کردند، اما دو شاخص در این زمینه به ما کمک کرد؛ اول آنکه جامعه محور به موضوعات سلامت نگاه کردیم و دوم آنکه سیستم ثبت داده‌هایمان را به شکل جامع سر و سامان دادیم.

وی گفت: به یاد دارم زمانی در شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده با مرکز آمار و فناوری اطلاعات به اختلاف خوردیم؛ چرا که اعداد ارائه شده توسط ما و توسط این مرکز با یکدیگر تفاوت می‌کرد. آن زمان من پای اطلاعات ارائه شده از سوی بهورزان خود ایستادم و گفتم اطلاعاتی که آنها در زمینه مرگ و میر کودکان زیر یک سال ارائه می‌کنند بسیار دقیق‌تر از اطلاعات مرکز آمار خواهد بود.

به گفته نمکی، برخی از مردم آمار مرگ و میرهای صورت گرفته را به برخی علل از جمله ترس حذف شدن کوپن‌هایشان، به ثبت احوال اعلام نمی‌کردند، اما بهورز ما در جریان آن بود.

وی در ادامه افزود: البته دیگر نمی‌توان تنها به ثبت داده از سوی بهورزان تاکید کرد. بلکه نیازهای روز ما را به سمت دگرگونی در سیستم ثبت آمارها سوق می‌دهد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: زمانی که بنده به وزارت بهداشت وارد شدم با همراهی نهادهای ذیربط توانستم ریل‌های اصلی ورود به پرونده الکترونیک سلامت را ساماندهی کنم. این نکته مهم است که اگر بخواهیم سیستم ارجاع داشته باشیم نیاز به این ریل‌گذاری است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه موضوع نسخه نویسی الکترونیک را هم در دست اجرا داریم، اما نهایی شدن منوط به اجرای نسخه پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها بود که امروز در حدود ۱۰ هزار داروخانه نسخه پیچی الکترونیک اتفاق می‌افتد توضیح داد: نباید با نامهربانی با همکاران پزشک‌مان صحبت کنیم. سوال من این است که آیا مگر فقط پزشکان هستند که فرار مالیاتی دارند. این نکته را می‌پذیرم که فرد خاطی در هر دسته‌ای از مشاغل می‌تواند حضور داشته باشد، اما درصد خطاکاری در پزشکان بسیار پایین است. بنده تمام تلاشم را می‌کنم تا نسخه نویسی الکترونیکی پزشکان را با زبان مهربانی و همدلی نهایی کنند.

وزیر بهداشت افزود: به قول بقراط هیچ دارویی بهتر از مهربانی نمی‌تواند در حل مشکلات موثر باشد. در زمینه‌ نهایی شدن نسخه نویسی الکترونیکی پزشکان در مطب‌ها سازمان نظام پزشکی نیز می‌تواند به کمک ما آید. دستاوردهایی که در بخش خصوصی در حال به دست آوردن هستیم بیش از پیش افزایش می‌یابد و امیدواریم تا پایان سال در زمینه نسخه نویسی به دستاوردهای مناسبی برسیم.

وی با اشاره به لزوم تقویت خدمات از راه دور گفت:  تا کی می‌توان یک بیمار مزمن را به مطب‌ها یا کلینیک‌ها کشاند. باید در این زمینه خدمات راه دور را قوی کنیم. البته با شرایطی که تعرفه پزشک نیز در آن لحاظ شود. ارائه آموزش در خدمات از راه دور با پیام‌هایی که برای پیشگیری از گسترش بیشتر ویروس آنفلوانزا در مدت اخیر داشتیم، یکی از این کارهایی بود که به مراتب راحت‌تر از چاپ بروشور و غیره است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: البته نباید ذهنیت به سمتی برود که اول خدمات  را الکترونیکی کنیم و بعد به سمت تربیت نیروی متخصص برویم. نمی‌توان چرتکه را از فرد بی سواد گرفت و کامپیوتر به دست او داد. پس باید تمرکزمان بر تربیت نیروی انسانی دوره دیده باشد.

نمکی تصریح کرد:  با بیان این که در سال جاری مشکلاتی زیادی متوجه حوزه سلامت بود خاطر نشان کرد: سال خود را با بدهی‌هایی آغاز کردیم که قابل توجه بود. اما خوشبختانه حتی با این که ۲۵ استان کشور درگیر سیل بودند و ما نیز پولی نداشتیم، توانستیم اوضاع را به خوبی مدیریت کنیم به شکلی که سازمان بهداشت جهانی از خدمات ارائه شده توسط ما هنگام بروز سیل تقدیر کرد.

*۳۶ مبدا ورودی کشور مجهز به اسکنر هستند

نمکی در جمع خبرنگاران گفت: اکنون ۳۶ مبداء ورودی به کشور مجهز به اسکنر شدند و ورود و خروج مسافران را کنترل می‌کنیم. پروازها از چین نیز به امروز صورت نگرفته است.

وزیر بهداشت درباره محل قرنطینه دانشجویان ایرانی بازگشته از چین و چگونگی ضدعفونی این محل نیز گفت: تمام زباله‌هایی که از مرکز قرنطینه دانشجویان جمع آوری می‌شود به روشی کاملا علمی معدوم سازی می‌شود.

*۴ هزار میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت داریم

در ادامه این مراسم، مصطفی سالاری در مراسم آغاز بهره برداری از پایگاه برخط اطلاعات بیمه شدگان درمان کشور که با حضور وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت برگزار شد، ضمن ابراز آمادگی برای مشارکت هر چه بیشتر در پیشبرد اهداف این پایگاه گفت: در زمینه پرونده الکترونیک سلامت نیز زمانی که تامین اجتماعی کار را آغاز کرد پیشگام بود اما اکنون از وضعیت اطلاع ندارم.

وی با بیان این که در قبال پرداخت‌های به موقع به جامعه درمانی تعهداتی متوجه این سازمان بیمه گر است گفت: در گذشته هم گفته‌اند که ما می‌خواهیم بدهی‌های خود را به موقع پرداخت کنیم تا به روز باشیم امروز خوشحال هستم که بخش عمده از تعهدات انجام شده و در حال حاضر حدود ۴ هزار میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت داریم که ۳۲۰۰ میلیارد تومان آن طی هفته آینده از دولت به صورت اسناد خزانه دریافت خواهد شد و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند مطالبات خود را از هفته آینده دریافت کند. این موضوع در شرایط اقتصادی فعلی فراتر از تصور ما بوده است. البته امیدوار هستیم بتوانیم سال آینده را بدون بدهی به مراکز درمانی کشور آغاز کنیم.

وی در پایان به موضوع سطح بندی خدمات و مراکز درمانی اشاره کرد و اظهار کرد: امروز این آمادگی را داریم در صورتی که وزارت بهداشت آماده بود با علی الحساب‌ها کار را آغاز کنیم به طور مثال اگر در حوزه درمان سرپایی و بستری شهرستانی که دارای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و اکنون به جای ۳۰۰ تخت بیمارستانی ۲۵۰ تخت دارد ما بتوانیم ۵۰ تخت دیگر را به این مرکز اضافه کنیم تا بیمارستان‌های کوچک و فاقد بازده ساخته نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول