اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

کشف بزرگ‌ترین گنج تاریخی با 30 هزار تومان/ همه چیز درباره اتاق فرار «میراث پارس»

این تفریح مهیح جزء سرگرمی‌های فکری‌ای به حساب می‌آید که دارای هیجان زیادی است، شما در بازی اتاق فرار می‌توانید علاوه بر کار گروهی همه جوره ذهن خود را با چالش‌های برنامه‌ریزی‌شده تست کنید.

کشف بزرگ‌ترین گنج تاریخی با 30 هزار تومان/ همه چیز درباره اتاق فرار «میراث پارس»

خبرگزاری فارس؛ سعیده اسدیان: شنیده‌ها حاکی از آن است که بزرگ‌ترین گنج در تمام طول تاریخ، مربوط به تمدن‌های ایران زمین و پنهان شده در همین کشور است.

گفته می‌شود پس از داریوش سوم، آخرین پادشاه هخامنشیان، دیگر هیچ کس خبر از این گنج عظیم و مخفیگاه آن ندارد و در طول قرن‌های مختلف تاریخ، افراد سرشناس بسیاری اقدام به جستجو برای یافتن این گنج عظیم کردند اما هیچ کدام موفق نشدند.

طبق اسناد تاریخی، اسکندر مقدونی، سرداران رومی همچون سزار، مارکوس آنتونیوس، امپراطور رُم و بسیاری دیگر به دنبال بزرگترین گنج جهان گشته‌اند اما به نتیجه‌ای نرسیدند، می‌گویند بر اثر یک رمز و راز باستانی این گنج خود را فقط به پارسیان اصیل نشان می‌دهد.

بنابراین شما می‌توانید در قالب یک بازی هیجان انگیز اطلاعاتی را به دست آورید که مکان تقریبی مخفیگاه گنج را نشان می‌دهد، فقط باید خودتان را به عنوان یک ایرانی واقعی ثابت کنید و با عبور از معماهای تاریخی تمدن‌های ایران، رمز و راز گنج را باطل کرده و میراث ارزشمند نیاکان خود را به دست آورید.

 

بازی از چه قرار است؟

«میراث پارس» یک بازی گروهی، فیزیکی و ماجراجویانه برگرفته از سبک بازی‌های موسوم به اتاق فرار است، در این بازی شما وارد یک فضای واقعی با دکور و فضاسازی تاریخی می‌شوید، هدف شما یافتن گنجی مربوط به تمدن‌های باستانی ایران است.

تا یک ساعت فرصت دارید به همراه تیم خود با دنبال کردن سرنخ‌ها، حل معماها و عبور از چالش‌های بازی، کلید دستیابی به گنج و مخفیگاه آن را پیدا کنید، در جریان این بازی با برخی نکات تاریخی ایران باستان هم آشنا می‌شوید و یک ساعت ماجراجویی جذاب و لذت بخش را تجربه می‌کنید.

این بازی که به درخواست مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با ایده‌پردازی و طراحی تیم مستر اسکیپ اجرا شده است.

یکی از اهداف این بازی، دوری از فضاهای مجازی و آشنایی نوجوانان با سرگرمی‌های متفاوت و سازنده است، افزایش قدرت درک و حل معما، کمک به یادگیری کار گروهی، افزایش نکته سنجی و ریزبینی جزو مزیت‌ها و اهداف دیگر بازی «میراث پارس» است.

محمدحسین کریمی یکی از جوان‌هایی است که لیسانس مدیریت از دانشگاه تهران دارد و به همراه دوست خود محمدهادی رضائیان که او هم فارغ‌التحصیل رشته مدیریت حسابداری از دانشگاه شهید بهشتی است، اقدام به راه‌اندازی بازی «میراث پارس» در موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره ایده ساخت این بازی می‌گوید: حدود 5 سال پیش بازی جدیدی به نام «اتاق فرار» وارد ایران شد که در واقع پیاده سازی شده بازی‌های کامپیوتری و فیلم‌های معمایی و راز آلود بود تا در واقعیت و به جای حضور در فضای مجازی، خودمان به عنوان نقش اصلی یک سناریو وارد بازی شویم.

در واقع اتاق فرار یک بازی گروهی فعالیت محور است که در آن بازیکنان با کشف سرنخ‌ها، حل معماها و پردازش اطلاعاتی که از محیط دریافت می‌کنند در مدت زمانی محدود به سمت هدفی مشخص حرکت می‌کنند، بازی با گفت‌وگوی مدیر اتاق با اعضای گروه آغاز می‌شود که برای آن‌ها قوانین بازی و بخشی از آنچه در ساعات آینده تجربه خواهند کرد را تشریح می‌کند.

در اتاق فرار کار گروهی اهمیت زیادی دارد، در اتاق‌های فراری که به خوبی طراحی شده‌اند معمولاً قسمت‌های مختلف معما در تمامی اتاق‌ها پخش شده‌اند، چیزی که در اکثر تیم‌های شکست خورده می‌بینیم این است که به محض اینکه یکی از افراد سرنخی پیدا می‌کند، بقیه به سمت او هجوم می‌آورند و تمام تمرکز خود را معطوف به همان سرنخ می‌کنند.

 

تاریخچه بازی «اتاق فرار» در ایران

کریمی در خصوص تاریخچه بازی اتاق فرار می‌گوید: همه کسانی که اهل فیلم، سریال یا بازی هستند بارها شاهد فرار نقش‌های اصلی از دست قاتلان، پیدا کردن راهی برای فرار از زندان و گروگان‌گیران بوده‌اند، طراحی این بازی در فضاهای باز یا سر پوشیده‌ای مانند رستوران‌ها، هتل، کلبه های متروکه، مترو، ایستگاه فضایی، سلول‌های زندان و آسایشگاه‌های روانی انجام می‌شود، هر کدام از بازی‌های اتاق فرار دارای سناریوی مختص به خودشان هستند که هدف مشخصی هم دارند.

اولین مجموعه فرار در سال 2007 در ژاپن و توسط شرکت اسکرپ با یک اتاق برای یک گروه 6 نفره افتتاح شد، در سال 2012 تعداد اتاق‌ها جهش قابل توجهی پیدا کرد و مجموعه‌های زیادی در آسیای شرقی و سپس در اروپا با مرکزیت مجارستان، این بازی را راه‌اندازی کردند.

تا پایان سال 2013 این روند رو به رشد در آمریکا، استرالیا و کانادا ادامه پیدا کرد و 56 درصد اتاق‌های فرار توسط افرادی طراحی و راه‌اندازی شد که در مجموعه‌های دیگر این بازی را تجربه کرده بودند. در تابستان سال 94 هم دو تیم اسکیپ روم و اسکیپ می تقریباً به صورت همزمان در ایران شکل گرفتند و به طراحی این بازی مهیج پرداختند.

تا اینکه دربهار سال 95 اولین اتاق فرار در ایران راه‌اندازی شد و رفته رفته اشکال مختلفی از آن در سراسر کشور به وجود آمد که امروز تعداد زیادی از آن‌ها را در شهرهایی همچون اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، چالوس، کرج، کرمان و ... داریم.

این تفریح مهیح جزو سرگرمی‌های فکری به حساب می‌آید که دارای هیجان زیادی است، شما در بازی اتاق فرار می‌توانید علاوه بر کار گروهی همه جوره ذهن خود را با چالش‌های برنامه ریزی شده تست کنید.

 

ایده ساخت اتاق فرار در موزه تاریخ از کجا آمد؟

کریمی تعداد اتاق‌ فرارهای ایران را 300 اتاق عنوان می‌کند و می گوید: تاکنون 220 اتاق فرار را در ایران تجربه کرده‌ام که همه آن‌ها مخصوص بزرگسالان و در ژانر وحشت بود، همین تجربه باعث شکل‌گیری تیم ما و راه‌اندازی صفحه‌ای شد که در آن به نقد و بررسی اتاق‌های فرار در ایران می‌پرداختیم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طریق همین صفحه با ما آشنا شد و طی یک جلسه‌ای این پرسش را مطرح کردند که آیا پتانسیل طراحی این بازی برای کودک و نوجوان وجود دارد یا نه، که با پاسخ مثبت ما طراحی بازی «میراث پارس» آغاز شد.

ما از ابتدا هم به دنبال این بودیم که بازی علاوه بر جنبه سرگرمی، محتوای آموزشی هم داشته باشد چرا که تا پیش از این، هرچه بازی اتاق فرار در ایران بود مخصوص بزرگسالان  و با محتوای معمایی‌، راز آلود و دلهره آور بود.

بعد از سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ساخت بازی «میراث پارس»، تعدادی از مراکز این کانون جهت بررسی در اختیار ما قرار گرفت تا بازی را در آنجا طراحی کنیم که در نهایت موزه تاریخ به دلیل داشتن فضای باستانی و تاریخی انتخاب شد.

چرا میراث پارس؟

از آنجایی که این موزه مربوط به تاریخ بود از ما خواستند تا محتوای بازی هم تاریخی و آموزشی باشد، به همین جهت هم یک داستان واقعی و برگرفته از تاریخ را انتخاب کردیم که با افسانه‌های ما هم آمیخته بود، بر اساس این داستان بزرگترین گنج تاریخ در ایران که خود را تنها به ایرانیان اصیل نشان می‌دهد، نوجوانان در کنار این بازی با  بخشی از موضوعات تاریخی و تمدنی ایران هم آشنا می‌شوند.

 

«میراث پارس» اولین و تنها اتاق فرار ویژه نوجوانان با محتوای آموزشی

متأسفانه این سبک از بازی برای کودک و نوجوان خیلی کم است و میراث پارس اولین و تنها اتاق فرار ویژه نوجوان با محتوای آموزشی محسوب می‌شود، برنامه ما با کانون این است که در مراکز دیگر این مجموعه، بازی اتاق فرار را در ژانرهای مختلف راه‌اندازی کنیم، البته برای حضور کودکان زیر 7 سال طراحی خاص‌تری لازم است و باید حتماً یک متخصص کودک در کنارمان باشد و به ما کمک کند تا محتوای متناسب با این رده سنی را در بازی پیاده کنیم.

سیاست بازی میراث پارس این است که بازنده نداشته باشد و در صورتی که راهنما ببیند بازیکن از بازی جا مانده یا زمانش رو به اتمام است به او کمک می‌کند تا به عنوان برنده اتاق را ترک کند.

 

میزان هزینه و زمان بازی

وی در ادامه گفت: اولین اتاق فرار که توسط ما راه‌اندازی شد اتاق فرار «راز» در محدوده تهرانپارس بود، بعد از آن هم در مشهد اتاق فرار راه‌اندازی کردیم، این استان بزرگترین شهربازی سرپوشیده ایران را دارد که اتاق فرار آن هم به اندازه محیط مجموعه است.

تعداد اتاق فرارها در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر خیلی کم است، چون ما خیلی دیر و متأسفانه بی‌کیفیت این کار را آغاز کردیم اما جزو تفریحات سالمی است که با توجه به استقبال بزرگسالان و طی سال‌های اخیر نوجوانان، به دنبال گسترش آن هستیم.

قیمت این بازی متفاوت است و از 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان برای هر نفر قیمت دارد، «میراث پارس» با قیمت 30 هزار تومان ارزان‌ترین اتاق فرار ایران محسوب می شود، بازی‌ها معمولاً یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد و در طول بازی یک نفر با دوربین یا به صورت حضوری همراه بازیکن است.

بازی «میراث پارس» ژانر تاریخی و معمایی دارد و در مدت زمان یک ساعت و با حداقل 4 نفر و حداکثر 10 نفر اجرایی می‌شود، محدوده سنی برای این بازی 13 تا 19 سال در نظر گرفته شده و در صورتی که تمایل به انجام بازی داشته باشید باید بعد از هماهنگی و رزرو از طریق شماره تماس 09305390562 به موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در میدان شهدا، ابتدای خیابان پیروزی، خیابان افروز، جنب فروشگاه اتکا، پلاک 7 مراجعه کنید.

 

محتوای خشونت آمیز در اتاق فرارهای ایران

متأسفانه هیچ نظارتی روی محتوای اتاق‌فرارهای ایرانی وجود ندارد و مضمون خشونت، دست و سر بریده و خون و خون ریزی در 40 درصد این بازی‌ها به صورت جدی مطرح است، از نظر ساختاری وزارت ورزش و جوانان یک سری شرایط ساختاری تعیین کرده که به آن هم چندان توجهی نمی‌شود، تا یکی دوماه پیش حتی شرایط داشتن مجوز هم تعریف نشده بود و الان هم اگر کسی بخواهد اتاق فرار راه‌اندازی کند و به دنبال مجوز برود چندان توجهی به او نمی‌کنند.

طی صحبتی که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اتاق فرار، یک نوع اسبابِ بازی است و باید زیر نظر شورای نظارت بر اسباب بازی باشد تا از نظر محتوا هدفمند شود اما هنوز اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتاده است.

خوشبختانه تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده اما در صورتی هم که اتفاق ناخوشایندی در اتاق فرارها رخ دهد هیچ کس به عنوان متولی مسئول پاسخگویی نیست، به همین جهت هم در ابتدای ورود به بازی، به هر بازیکن فرم اعلام رضایت می‌دهند که فرد بر اساس آن از محتوای بازی آگاه بوده و با مسئولیت شخصی وارد بازی شده است.

 

تفاوت سافاری وحشت با اتاق فرار 

وی در پاسخ به این سوال که آیا سافاری وحشت هم اتاق فرار محسوب می‌شود یا نه؟ گفت: سافاری‌ها اتاق فرار نیستند و تمام تلاش ما هم این است که تفاوت این دو را جا بیندازیم، پایه و اساس اتاق فرار حل معماست و بر همین اساس هم این سرگرمی معرفی شد، یعنی اگر کسی به دنبال حل معما و ماجراجویی بود باید به سمت اتاق فرار و اگر به دنبال ترس و وحشت بود باید سافاری را انتخاب کند، در واقع سافاری بر خلاف اتاق وحشت، سناریوی خاصی ندارد.

 

هزینه راه‌اندازی اتاق فرار در ایران 

طبق آماری که من دارم هزینه راه‌اندازی اتاق فرار در ایران  از 8 میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به دکور و تجهیزات به 250 میلیون تومان هم می‌رسد.

ناگفته نماند که وضعیت ما در بازی‌های رومیزی هم چندان خوب نیست و اکثر بازی‌ها عیناً کپی بازی‌های رومیزی خارجی است، حتی شکل ظاهری و بسته بندی آن هم تفاوتی با نمونه خارجی ندارد، به عقیده من ضعف اصلی ما در حوزه بازی «طراحی» است، ما تولید محتوای داخلی داریم اما تعداد آن‌ها یک دهم بازی‌های خارجی است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول