اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

بانکداران کانادایی: شکل دهنده سیاست های این کشور در آمریکای لاتین

با وجود چندین درخواست از سوی جامعه شیلیایی های کانادا، دولت جاستین ترودو در واکنش به شدیدترین سرکوب ها در شیلی از زمان دیکتاتوری آگوستو پینوشه ساکت مانده است.

بانکداران کانادایی: شکل دهنده سیاست های این کشور در آمریکای لاتین

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: چه چیزی بیشتر احتمال دارد شکل دهنده سیاست کانادا در نیمکره غربی باشد: حقوق بشر و دمکراسی یا اهداف تجاری بانکداران؟
هفته گذشته خوآن گوآیدو سیاستمدار ونزوئلایی مهمان اوتاوا بود. این رئیس جمهور خودخوانده با نخست وزیر، وزیر توسعه بین الملل و وزیر امور خارجه کانادا دیدار کرد. ترودو در این دیدار گفت: «من رئیس جمهور موقت گوآیدو را به خاطر شجاعت و رهبری که در تلاش های خود برای بازگرداندن دمکراسی به ونزوئلا از خود نشان داده ستودم و بر ادامه حمایت کانادا از وی تاکید کردم.»
ماه گذشته گوآیدو از رهبری مجلس ملی ونزوئلا کنار گذاشته شد. اگرچه بر سر چند و چون این رای گیری اختلافاتی وجود دارد، اما این آرا ضربه شدیدی بر ادعای یک ساله گوآیدو مبنی بر اینکه وی رئیس جمهور مشروع ونزوئلاست محسوب می شد. گوآیدو برای تقویت موضع خود به عنوان رهبراپوزیسیون به پایتخت چند کشور دیگر و نیز کنفرانس اقتصادی داووس در سوئیس سفر کرد و در نطق سالانه رئیس جمهور آمریکا در کنگره این کشور مهمان وی بود.
در تور خرید مشروعیت گوآیدو، ایستگاه اوتاوا تازه ترین بخش از اقدامات چندین مرحله ای دولت ترودو برای سرنگون کردن دولت نیکولاس مادورو به شمار می رفت. اوتاوا در جهت اجرای سیاست غیرقانونی «تغییر رژیم» این کشور، برای منزوی کردن کاراکاس تلاش کرده، تحریم هایی غیرقانونی را علیه این کشور وضع کرده، دولت این کشور را به دیوان کیفری بین المللی کشانده، از یک اپوزیسیون بی طرفدار حمایت مالی کرده و یک سیاستمدار اپوزیسیون حاشیه ای را رئیس جمهور مشروع این کشور اعلام کرده است.

در همان روزی که گوآیدو مهمان اوتاوا بود، برایان پورتر مدیر عامل اسکاتیابانک در نشنال پست یک «فراخون اقدام در مورد ونزوئلا» را منتشر کرد. او در این مطلب دولت ها را به «ضبط دارایی های مقامات فاسد رژیم این کشور» و استفاده از رویه هایی برای «حمایت از دولت دمکراتیک در ونزوئلا» تشویق کرد. پورتر همچنین «شفافیت اخلاقی لیبرال ها را در محکوم کردن بدون ابهام سوء استفاده های رژیم مادورو» ستوده و «شجاعت و رهبری ستودنی آنها در نیمکره غربی و در صحنه جهانی» تحسین کرده است.
اسکاتیابانک مدت ها روابط سردی با دولت بولیوی داشت. چند سال بعد از مرگ هوگو چاوز در سال 2013  «گزارش تجاری گلوب اند میل» گزارشی در صفحه اول درباره منافع اسکاتیابانک در ونزوئلا را منتشر کرد که درست پیش از به قدرت رسیدن او به دست آورده بود. در این گزارش آمده بود: «بانک نوا اسکاتیا(اسکاتیابانک) که غالبا به خاطر بسط متهورانه حوزه فعالیت هایش در آمریکای لاتین مورد تحسین قرار می گیرد، خریدهای بزرگی را در کلمبیا و پرو به انجام رسانده است. اما وقتی پای ونزوئلا به میان می آید، معلوم می شود که این بانک طی 15 سال کار اندکی انجام داده؛ آن هم در اصل به دلیل خصومتی که دولت پرزیدنت هوگو چاوز با سرمایه گذاری خارجی دراز مدت داشته است.»
دورنماهای اقتصادی این چهلمین بانک بزرگ جهان، شکل دهنده مواضع اوتاوا نسبت به کاراکاس بوده است. در طرف دیگر این قاره، منافع این بانک در حمایت دولت ترودو از رئیس جمهور میلیاردر و گرفتار مشکل سباستین پینرا نقش داشته است.
چندین گزارش وجود دارد که نگرانی های اسکاتیابانک در مورد اعتراضات اخیر علیه نابرابری در شیلی را نشان داده اند. فایننشال تایمز اشاره کرده است که «تاخت و تاز راهبردی اسکاتیابانک در آمریکای لاتین با ناآرامی ها در شیلی به مشکل برخورده است » و «شورش ها و بروز وضعیت اضطراری در شیلی، اسکاتیابانک را مجبور کرد تا مراسم روز سرمایه گذار را به تعویق بیندازد.» هفته گذشته مدیر عامل اسکاتیابانک یک «رخنه اطلاعاتی» با افراد خارج از شیلی را مقصر اعتراضاتی دانست که در ماه اکتبر آغاز شده، معترضانی که «به نیت وارد آوردن خرابی به خیابان ها آمده بودند.» در گزارش دیگری با عنوان «چرا برایان پاتر گسترش اسکاتیابانک در آمریکای لاتین را دوبرابر می کند» او به فایننشال پست گفت که حساب های کاربری توئیتر مرتبط با روسیه عامل به راه افتادن ناآرامی ها بوده اند!
پس از دو هفته تظاهرات گسترده علیه دولت پینرا، ترودو مکالمه ای تلفنی با رئیس جمهور شیلی داشت که نرخ مقبولیتی 14 درصدی دارد. به گفته عفو بین الملل در اعتراضاتی که علیه افزایش نرخ کرایه ها آغاز شد و شکل چالشی گسترده تر نسبت به نابرابری اقتصادی به خود گرفت، تاکنون 19 نفر جان خود را از دست داده اند و ده ها نفر دیگر به شدت مجروح شده اند. دولت تاکنون دو هزار نفر را نیز دستگیر کرده و با اعلام وضعیت فوق العاده، ارتش را به خیابان ها فرستاده است.
بر اساس گزارش منتشر شده در مورد این مکالمه، ترودو و پینرا در مورد کارزار مشترک خود برای کنار زدن رئیس جمهور ونزوئلا گفتگو کرده اند و نخست وزیر از «بی قانونی های انتخاباتی در بولیوی» انتقاد کرده که برای توجیه برکنار کردن رئیس جمهور مشروع و چپگرا اوا مورالز مورد استفاده قرار گرفته بود. در گزارش یک نشریه کانادایی به «خلاصه ای از مکالمه دفتر نخست وزیر ترودو با پینرا اشاره کرده که هیچ اشاره مستقیمی در آن به آشوب های جاری در شیلی نشده، کشور پر رونقی که کانادا برای یک توافق تجارت آزاد با آن مذاکره کرده است.»
با وجود چندین درخواست از سوی جامعه شیلیایی های کانادا، دولت ترودو در واکنش به شدیدترین سرکوب ها در شیلی از زمان دیکتاتوری آگوستو پینوشه ساکت مانده است. هیئتی از اعضای پارلمان کبک، اساتید دانشگاه ها و رهبران اتحادیه ها که در اواخر ژانویه به شیلی سفر کرده بودند، اخیرا از اوتاوا خواسته اند تا در مورد سوء استفاده ها و تخلفات به عمل آمده اعلام موضع کند (هفته گذشته چهار نفر دیگر در اعتراضات جان باختند). در اعلامیه دیدبان معادن اشاره شده که بیش از 50 درصد از صنعت بزرگ معادن شیلی در مالکیت کانادا قرار دارد. شرکت های کانادایی همچنین بازیگران بزرگی در بخش زیرساخت های این کشور به شمار می روند و اسکاتیابانک یکی از بزرگ ترین بانک های این کشور است. شیلی با بیش از 20 میلیارد دلار از مقاصد اصلی سرمایه های کانادایی در آمریکای لاتین محسوب می شود.
همانطور که در کتاب در دست انتشارم «خانه آینه ها: سیاست خارجی جاستین ترودو» نوشته ام، لیبرال ها از صدها کشته به دست رژیم های هائیتی، هندوراس، بولیوی، شیلی و کلمبیا حرف زیادی نزده اند. از سوی دیگر آنها  به شدت تخلفات از حقوق بشر در ونزوئلا و نیکاراگونه را محکوم کرده اند. بسیاری در جناح چپ می گویند دلیل این شکل از موضع گیری ها این است که دولت های مذکور با واشنگتن همسو هستند که درست هم هست. اما این طرز برخورد به این دلیل نیز هست که آنها با کانادای شرکتی دوست هستند. اگر می خواهید مواضع اوتاوا در مورد آمریکای لاتین را درک کنید، نگاه کنید ببینید بانکداران کانادایی چه می گویند.
نویسنده: یووس انگلر (Yves Engler) روزنامه نگار
منبع: https://b2n.ir/565738

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول