اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

فیلیپین پیمان نظامی با آمریکا را لغو کرد

طبق اعلام ریاست جمهوری فیلیپین، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور این کشور فرمان لغو پیمان دوجانبه نظامی مانیل با واشنگتن در زمینه حضور نیروهای نظامی آمریکایی را صادر کرد.

فیلیپین پیمان نظامی با آمریکا را لغو کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به موازات تنش‌ها بر سر اقدام آمریکایی‌ها در عدم صدور روادید سفر برای یک سناتور فیلیپینی، مانیل رسما از لغو پیمان دفاعی دوجانبه خود با واشنگتن در زمینه حضور نیروهای نظامی آمریکا خبر داد.

بنا بر گزارش «سی‌ان‌ان»، فیلیپین رسما به توافقنامه حضور نظامی آمریکایی در فیلیپین پایان می‌دهد و رسما با ارسال یک یادداشت واشنگتن را در جریان این موضوع قرار داده است.

طبق مفاد این توافقنامه دوجانبه بین فیلیپین و آمریکا که در سال ۱۹۹۸ به امضای طرفین رسیده بود، در صورت لغو این توافق توسط هر یک از دو طرف، بعد از یک دوره ۱۸۰ روزه رسما این توافق لغو می‌شود.

پیش از این و به دنبال تنش‌ها بین مانیل و واشنگتن بر سر عدم صدور روادید سفر برای «رونالد روزا» سناتور فیلیپینی، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور این کشور برای اولین بار تهدید کرده بود که دولت او این توافق با آمریکا را لغو می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری فیلیپین، امروز سه شنبه رسما تایید کرد، وزارت خارجه این کشور با ارسال یک یادداشت با امضای وزیر خارجه فیلیپین به دولت آمریکا، تصمیم مانیل برای لغو توافقنامه حضور نیروهای نظامی آمریکا در فیلیپین را کتبا به اطلاع واشنگتن رسانده است.

به گفته دفتر ریاست جمهوری فیلیپین، با دستور شب گذشته دوترته به وزیر خارجه این کشور او این یادداشت را امضا و به دولت آمریکا ارسال کرده است.

محتوای این توافق مقررات مربوط به حضور نیروهای نظامی آمریکا در فیلیپین بود؛ توافقی که برخی از محتویات آن جنجال بر انگیز بود.

از جمله مسائل جنجالی توافق، تسهیل صدور روادید حضور نظامیان آمریکایی در فیلیپین بود. یکی مساله دیگر جنجالی این توافق، حق کاپیتولاسیون و دادن اختیار به دولت آمریکا برای پیگرد قضایی و قانونی پرسنل نظامی این کشور در فیلیپین بود بدین معنا که در صورت ارتکاب جرم توسط نظامیان آمریکایی در فیلیپین، واشنگتن اختیار محاکمه آن فرد را دارد و فیلیپین اختیاری نداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول