اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه افزایش می‌یابد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به اینکه خرید برق از نیروگاه‌ها به صورت مناقصه‌ای بر اساس قانون برنامه ششم است و باعث افزایش رقابت برای سرمایه‌گذاری خواهد شد، گفت: در حال حاضر 60 درصد تولید برق توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه افزایش می‌یابد

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا خرید برق از نیروگاه‌ها به صورت مناقصه‌ای قانون است یا اینکه وزارت نیرو برای افزایش سرمایه‌گذاری این بخشنامه را صادر کرده است،‌گفت: بر اساس بند «ت» ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه برای اینکه از بخش خصوصی و سازندگان داخلی حمایت شود خرید برق از نیروگاه‌ها قرار است به صورت مناقصه‌ای برگزار شود که این اقدام توسط شرکت برق حرارتی پیگیری خواهد شد.

وی تأکید کرد: سرمایه‌گذاران از این طریق بیشتر راغب می‌شوند تا اقدام به ساخت نیروگاه کنند چرا که با این اقدام خرید برق رقابتی خواهد شد و برای سرمایه‌گذاران به صرفه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت خرید برق در حال حاضر به صورت تکلیفی است بنابراین با این اقدام که بر اساس قانون برنامه ششم به آن تأکید شده خرید برق رقابتی خواهد شد و سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای احداث نیروگاه از خود نشان می‌دهند. 

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گفت:طبق برنامه پیش‌بینی شده در این بخش باید دولت تنها 20 درصد ظرفیت نیروگاهی را در اختیار داشته باشد و سهم خود را در این حوزه کاهش دهد. 

به گفته وی، صنعت برق در حال حاضر حدود 40 هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان، سازندگان تجهیزات و پیمانکاران برق بدهکار است که البته در سال گذشته وزارت نیرو موفق شد با استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون بودجه 10 هزار میلیارد تومان از مطالبات خود را تسویه کند.

به گزارش فارس‌، در حال حاضر وزارت نیرو نیز 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و معتقد است قیمت‌های تکلیفی و عدم پرداخت مابهالتفاوت باعث شده تا وزارت نیرو بدهکارتر شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول