اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

طالبی: سپاهان آبروداری کرد/ باید به پرچمدار تیم ملی احترام بگذاریم

مدافع اسبق تیم فوتبال سپاهان گفت: قلعه‌نویی در این بازی نشان داد نگاه و تفکرش روی تیم سپاهان نشسته است.

طالبی: سپاهان آبروداری کرد/ باید به پرچمدار تیم ملی احترام بگذاریم

محمد سجاد بهی- فرشید طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص برد قاطعانه سپاهان مقابل العین امارات اظهار داشت: یک شروع موفق در این گونه تورنمنت‌ها می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد. امیر قلعه‌نویی نشان داد تفکرات تاکتیکی‌اش که در فوتبال ایران جواب داده در مسابقاتی مثل لیگ قهرمانان آسیا هم می‌تواند کارگشا باشد و دیدیم که وقتی شما یک تفکر و تاکتیک را با قدرت ارائه بدهید حتی تیم‌های آسیایی هم مغلوب می‌شوند. ضمن اینکه با احترام به همه تیم‌های ایرانی حاضر در این رقابت‌ها باز هم دیدیم که یک تیم شهرستانی در شروع تورنمنت آبروداری کرد و این اتفاق خوشایندی بود.

طالبی در مورد کیفیت فنی سپاهان در بازی اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا عنوان کرد:‌سپاهان با ترکیبی مشابه ترکیب لیگ برتر ایران به این مسابقات پا گذاشت اتفاق خیلی خوبی که شاهد آن بودیم استفاده خوب امیر قلعه‌نویی از مهره‌های تیمش بود. شاید کسی باور نمی‌کرد از شایان مصلح در پست دفاع وسط استفاده شود اما او فوتبال بازی خوبی را در این پست ارائه داد و این بینش سرمربی تیم بود که در مسابقات لیگ قهرمانان از یک دفاع چپ در قلب دفاع کمک گرفت.

وی افزود:‌ از طرفی دیگر سپاهان یک فوتبال مالکانه را با حضور بازیکنانی مثل سورش رفیعی پیاده کرد به نظرم امیر قلعه‌نویی در استفاده از بازیکنانی که به نظر می‌رسد عمر فوتبالی آنها تمام شده تبحر دارد. او از مهره‌‌هایی مانند سروش رفیعی، شایان مصلح، کی‌روش استنلی و حتی سعید آقایی در قالب تاکتیکی خودش به نحو احسن استفاده کرد. به ثمر رسیدن چهار گل توسط چهار بازیکن مختلف اتفاق خوبی است که نشان می‌دهد تاکتیک سرمربی سپاهان روبه جلو بوده و همچنین همه بازیکنان او به لحاظ فنی از تبحر گلزنی بهره می‌برند.

مدافع اسبق تیم فوتبال سپاهان اظهار داشت: شاهکار امیر قلعه‌نویی استفاده از شایان مصلح در قطع دفاع بود که شاید خیلی‌ها می‌گفتند نباید این کار را کند اما دیدید که تصمیم او چقدر خوب جواب داد و تیم با یک نتیجه شگفت‌انگیز توانست تیم اماراتی را در خانه خودش مغلوب کند. قلعه‌نویی در این بازی نشان داد نگاه و تفکرش روی تیم سپاهان نشسته است.

طالبی در مورد اینکه گفته می‌شود تیم العین روزهای ضعیفی را پشت‌سر می‌گذارد، عنوان کرد: به عنوان کسی که در 8-9 دوره در آسیا بازی کرده می‌گویم هیچ تیمی نمی‌تواند در این رقابت‌ها ضعیف باشد. ضعیف‌ترین‌ تیم‌ها هم در خانه خودشان قدرت می‌گیرند. مخصوصاً اگر لیگ قهرمانان آسیا باشد اصلاً نمی‌توانیم بگویم العین ضعیف بوده و این برد قشنگ را کمرنگ جلوه دهیم.

وی افزود:‌ تا قبل از گل اول سپاهان العین هم فوتبال خوبی ارائه داد. در این بازی سطح فیزیکی و برخوردهای تن به تن زیاد بود و فوتبال مهارتی امیر قلعه‌نویی که بالا بازی می‌کند و به ارسال توپ‌ها علاقه دارد غالب بود، العین توان تقابل با این روند تاکتیکی را نداشت. سپاهان باید ترفندهای زیادی برای مقابله با تیم‌های مختلف داشته باشد اما با این حال نمی‌شود گفت العین تیم ضعیفی بوده و این سپاهان بود که به آنها اجازه کار نداد.

این بازیکن سابق فوتبال تاکید کرد: سپاهان قطعاً روزهای سختی را با تیم‌های قوی‌تر دارد اما به هر حال در این تقابل سپاهان قوی‌تر بود و توانست نتیجه بگیرد ضمن اینکه اگر به تیم‌های عربی رو بدهید انرژی و توان آنها دو برابر می‌شود حتی اگر ضعیف‌تر باشند، من این را با چشمان خودم دیده‌ام.

مدافع اسبق تیم ملی در مورد نتایج دیگر تیم‌های ایرانی در روز اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا گفت: امیدوارم اتفاق خوبی برای تیم‌های ایرانی بیفتد اما ما می‌بینیم که تیم‌های عربی و حوزه خلیج فارس چطور کار می‌کنند. همین تیم الدحیل در 25 دقیقه کار خودش را انجام داد و بعد از آن مقابل پرسپولیس به اداره بازی پرداخت. تا زمانی که ما از نگاه معجزه‌آسا در فوتبال دست بر نداریم کماکان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا فقط یک حضور داریم و با این روند پیش‌بینی می‌کنم که نمی‌ توانیم در این رقابت‌ها موفق باشیم.

وی اضافه کرد: شاید امسال سپاهان نتیجه خوبی بگیرد چون تجربه بیشتری دارد. هیچ نگاه و تفکر حرفه‌ای و بلندمدت در فوتبال ما وجود ندارد. وقتی به لیگ داخلی و فدراسیون نگاه می‌کنیم همه چیز روی هوا است و فقط باید به اتفاقاتی که تیم‌ها در مسابقات رقم می‌زنند دلخوش کنیم. اگر از اصل نگاه کنیم هیچ روند روبه رشدی در فوتبال داخلی خودمان هم نداشته‌ایم چه برسد به فوتبال لیگ قهرمانان آسیا. 

طالبی ادامه داد: اگر امسال نتوانیم نتایج خوبی در این مسابقات بگیریم شک نکنید سهمیه‌مان در سال‌های بعد کمتر می‌شود. مانژوکیچ را می‌بینید که برای 2 سال 10 میلیون یورو به او داده‌اند و این سوای پولی است که برای آزاد کردنش به باشگاه یوونتوس پرداخت شده و ما باید با این مسائل تقابل کنیم. فوتبال حرفه‌ای به شدت با هزینه و پول تعریف می‌شود. این پولی که به مانژوکیچ داده‌اند پول 6-7 باشگاه ما است دیگر دوره معجزه گذاشته فوتبال در عمل حرفه‌ای شده و تا زمانی که تفکرات و هزینه‌ها براساس ضوابط حرفه‌ای نباشد هیچ موفقیتی نخواهیم داشت و اگر هم اتفاقی بیفتد شادی لحظه‌‌ای و زودگذر است.

وی در مورد انتخاب اسکوچیچ برای سرمربیگری تیم ملی ایران اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم به کسی که پرچم تیم ملی ما را در دست می گیرد باید احترام بگذاریم و برایش آرزوی موفقیت کنیم. اما ما در فوتبال‌مان ثباتی نداریم. اتفاق بدی که در فوتبال می‌افتد این است که تیم‌های پایه‌ای مثل تیم المپیک و جوانان پیشرفتی ندارند و لیگ‌مان هم اینطور پیش می‌رود. فقط می‌بینیم که تغییرات در تیم‌ها ایجاد می‌شود اما روی صندلی‌ها اتفاقی نمی‌افتد.

طالبی افزود: افراد روی صندلی‌ها می‌مانند و این اتفاق خوشایندی نیست. اگر قرار است سرمربی عوض شود باید ببینیم چه نقطه نظری او را به عنوان سرمربی انتخاب کرده ما غریبه‌نواز خودگداز شده‌ایم. اگر قرار بود این همه بچرخیم و به اسکوچیچ که البته گزینه قابل احترامی است، برسیم عزیزان دیگری را داشتیم که بتوانند به فوتبال ما کمک کنند و اتفاقاً روی پرچم ما هم غیرت دارند. ما علی‌دایی‌هایی را داریم که شناسنامه فوتبال ما هستند و دارای اعتبار در فیفا هستند شک نکنید مسائل دیگری در این انتخاب دخیل هستند.

مدافع اسبق تیم فوتبال سپاهان افزود:‌ امیدواریم تیم ملی ما موفق شود و به جام جهانی برود اما اگر این اتفاق نیفتد امیدوارم این بار تغییر در کسانی که این انتخاب را انجام داده‌اند به وجود بیاید. همه بدبختی‌های ما حاصل تفکرات غلط این عده‌ است. من روزهای قشنگی را نمی‌بینم اگر هم اتفاقی بیفتد فقط شادی‌های لحظه‌ای و معجزه‌ای است. هر کسی پرچمدار نام ایران است باید همه جوره پشتش باشیم اما باید یک روزی این تفکرات درست شود اگر کمیته و اتاق فکری وجود دارد و این انتخاب حاصل فکر این کمیته و اتاق فکر است که باز هم می‌گویم به این انتخاب احترام می‌گذارم باید به این اتاق فکر شک کنیم.

طالبی تصریح کرد: آنها می‌توانستند این انتخاب را زودتر انجام دهند نه اینکه وقتی در همه جا به بن‌بست خوردند به سراغ او بروند. موضع باشگاه سپاهان خیلی زود مشخص شد اما چرا برای انتخاب سرمربی تیم ملی 2 ماه باید معطل شوند؟ این برای تیم ملی ما زشت است که بخواهند برای انتخاب سرمربی به دنبال باشگاه‌ها بیفتند.  الان تیم صنعت نفت نابود شده و کسی جوابگو نیست. سپاهان هم نابود می‌شد چه کسی جوابگو بود؟ زشت است که بخواهند برای انتخاب سرمربی تیم ملی دست روی باشگاه‌ها بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: فوتبال ملی باید تفکرات ملی داشته باشد. این همه سرمربی داریم اما چرا روی باشگاه‌ها دست می‌گذارند؟ در همان زمانی که روی سرمربی سپاهان دست گذاشته بودند این تیم از سه بازی 5 امتیاز گرفت و از کورس عقب افتاد چون تمرکز آن گرفته شده بود. این اشتباه است با چه بینشی کی‌روش را بیرون کردند، با چه بینشی ویلموتس را آوردند و با چه بینشی او را هم بیرون کردند و اسکوچیچ را آوردند. متأسفانه آدم‌های روی صندلی‌ها می‌مانند و فقط مربیان تغییر می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول