اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

یک عمر گوشه‌نشینی عاقبت سهل‌انگاری در رانندگی/ معلولان نیازمند حمایت مسوولان

سالانه تعدادی از تصادفات رانندگی منجر به مرگ می‌شوند اما مرگ پایان ماجرا نیست؛ بدتر از مرگ نیز وجود دارد و آن از کارافتادگی همیشگی است و در صورتی که دولت به خانواده‌های این افراد خدمات اجتماعی، درمانی و اقتصادی ارائه ندهد باعث تجربه مرگ تدریجی برای فرد مصدوم و خانواده او می‌شود.

یک عمر گوشه‌نشینی عاقبت سهل‌انگاری در رانندگی/ معلولان نیازمند حمایت مسوولان

  به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، شایدکشته یا مصدوم شدن در اثر تصادف تلخ‌ترین خبری باشد که حتی در شادترین روزهای زندگی یک خانواده می‌تواند بنیان آن را از هم متلاشی کند.

متاسفانه در کشور ما تصادف و مرگ ناشی از آن، یکی از خبرهای روزمره‌ای است که اکثر افراد جامعه از آن صدمه مالی، جانی و روانی دیده‌اند.

 مرگ و میر در اثر تصادف دومین علت فوت افراد در کشور

بر اساس آمارها  مرگ و میر در اثر تصادف دومین علت فوت افراد در کشور بوده این در حالی است که در کشورهای پیشرفته مرگ و میر در اثر تصادف رتبه‌ای حول حوش پنجم یا ششم دارد.

نقش مهم ایمنی پایین خودروهای داخلی، کم توجهی به قوانین و حذف  نقاط حادثه خیز جاده‌ای در آسیب‌های تصادف

شاید بسیاری با دیدن ‌آمار بالا تنها ایمنی پایین خودروهای داخلی را عامل این اتفاق بدانند اما واقعیت این است که کم توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و ایمن نکردن نقاط حادثه خیز جاده‌ای نیز نقشی همانند ایمنی پایین خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای دارند.

بدتر از مرگ  نیز وجود دارد و آن از کارافتادگی همیشگی، قطع نخاع  است

 تعدادی از تصادفات منجر به مرگ می‌شوند و نهاد خانواده را با مشکلاتی مواجه می‌کنند اما مرگ پایان ماجرا نیست؛ بدتر از مرگ نیز وجود دارد و آن از کارافتادگی همیشگی، قطع نخاع و نشستن مادام العمر بر ویلچر است.

حادثه حزن انگیز و سخت معلولیت ناشی از تصادف فرد و خانواده را در مسیر جدیدی قرار می‌دهد که دشواری‌های ناشی از آن در مواردی تحمل ناپذیر است.

مهمترین مشکلات شاید در نحوه نگهداری و عدم آشنایی اعضای خانوار با درمان فرد مصدوم و هزینه‌های سنگین وسایل توانبخشی، تامین دارو و... است.

 

اگر چه معلولیت ناشی از ضایعه نخاعی پایان راه و زندگی نیست و این افراد باید به سطح توانمندسازی و بازیابی روحی روانی دست یابند.

خانواده اولین قربانی اجتماعی تصادف محسوب می‌شود

در غیاب سیستم‌های بیمه کارآمد و نبود بیمه اجباری بازنشستگی در برخی مشاغل نظیر رانندگی خانواده اولین قربانی اجتماعی تصادف محسوب می‌شود و در صورتی که دولت به آن‌ها خدمات اجتماعی، درمانی و اقتصادی ارائه ندهد باعث  تجربه مرگ تدریجی برای فرد مصدوم و خانواده او می‌شود.

 

 دستگاه‌های خدماتی مانند بهزیستی و علوم پزشکی بایستی با استفاده از کارشناسان مشاوره و توان بخشی زندگی این افراد را به سطحی از کیفیت برسانند که نه تنها رضایتمندی و پذیرش وضعیت جدید را برای خود بلکه برای سایر اعضا خانوار و اجتماع پیرامون نیز کم هزینه نماید.

 حمایت‌های اقتصادی و کسب درآمد می‌تواند در انسجام خانواده نقش موثری داشته باشد

همچنین مداخلات کارشناسان حمایت‌های اجتماعی به ویژه اقتصادی و کسب درآمد در کنار خانواده آموزش دیده و حمایتگر می‌تواند در بازگشت موفقیت آمیز و انسجام خانواده نقش موثری داشته باشد.

بنا بر گفته مسئولان بهزیستی کشور، در قانون حمایت از حقوق معلولان به تمام نیازهای معلولان توجه شده است و درحال حاضر نیز برخی بندهای این قانون که نیاز به منابع مالی ندارد، در مرحله اجرا قرار دارد، مابقی بندهای قانون حمایت از حقوق معلولان که به تأمین اعتبار نیاز دارد، بعد از رفع شدن مشکلات مالی اجرایی می‌شود.

 ۹۰۰ معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان هستند

در این گزارش به دنبال این هستیم که آماری از تعداد افرادی که در استان دچار معلولیت هستند به دست آوریم سپس میزان تصادفات جاده‌ای را بررسی کنیم و در پایان با گفت‌وگو با یک جامعه شناس ابعاد اجتماعی این موضوع را تحلیل کنیم.

معاون توان‌بخشی بهزیستی لرستان با عنوان کردن این موضوع که تعداد ۹۰۰ معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان هستند، خاطرنشان کرد: علت عمده معلولیت این افراد تصادف و سقوط از ارتفاع گزارش شده است.

 شیوع معلولیت در استان نسبت به متوسط کشوری بالا است

لیلا طاهری با اشاره به اینکه شیوع معلولیت در استان نسبت به متوسط کشوری بالا است، گفت: بیش از 50 هزار نفر معلول در لرستان وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن‌ها در اثر تصادف معلول شده‌اند.

یش از 17 هزار نفر در  لرستان معلولیت جسمی و حرکتی دارند

وی اظهار داشت: بیش از 17 هزار نفر در  لرستان معلولیت جسمی و حرکتی دارند همچنین سازمان بهزیستی به ۲۷ هزار قطع نخاعی تحت پوشش خود خدمات ارائه می‌کند که ۴۰ درصد این افراد براثر تصادف به این وضعیت دچار شده‌اند.

۲۷ هزار قطع نخاعی تحت پوشش بهزیستی کشور

معاون توان‌بخشی بهزیستی لرستان با بیان اینکه معلولیت ضایعه نخاعی سبب آسیب‌های اجتماعی بسیاری برای خانواده‌ افراد می‌شود، افزود: سازمان بهزیستی خدماتی بسیاری مانند ارائه حق پرستاری، حق معیشت و کمک تسهیلاتی برای خرید مسکن به این افراد ارائه می‌دهد.

طاهری با اشاره به اینکه به افراد قطع عضو شده نیز کمک‌های هزینه‌هایی برای خرید وسایل توان بخشی پرداخت می‌شود، بیان کرد: میزان این کمک هزینه‌ها بر اساس میزان معلولیت و وضعیت مالی فرد معلول مشخص می‌شود.

11 هزار و 868 مورد تصادف  در ابتدای امسال تا به امروز در لرستان رخ داده است 

در ادامه گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا به امروز 11 هزار و 868 مورد تصادف در جاده‌های استان رخ داده است، اظهار داشت: بر اثر این تصادفات بیش از 12 هزار و 500 نفر به بیمارستان‌های استان منتقل شده‌اند.

محمدرضا نیکبخت با بیان اینکه متاسفانه بیش از 6 هزار مورد از تصادفات در شهرهای استان اتفاق افتاده است، افزود:بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی حداکثر سرعت رانندگی در مناطق مسکونی 80 کیلومتر بر ساعت بوده اما با این وجود شاهد این هستیم میزان تصادفات شهری از بین جاده‌ای بیشتر است.

 

سالانه  ۱۷هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را در کشور  از دست می‌دهند

وی بیان کرد: بنا بر آمار رسمی و اعلام شده سالانه ۱۷هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را در کشور  از دست می‌دهند و ۶۵۰ هزار نفر نیز مصدوم می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با عنوان کردن این موضوع که این مصدوم‌ها همان از کار افتاده‌ها و ناتوان‌هایی هستند که برخی همیشه توان کار و زندگی را از دست می‌دهند، تصریح کرد: این مصدومیت‌ها باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی برای خانواده این افراد می‌شود.

محمدرضا نیکبخت تصریح کرد: آسیب‌هایی اجتماعی برای خانوارهایی که بیمار ضایعه نخاعی دارند بسیار بیشتر از خانواده‌های است که عزیزان خود را در اثر تصادف از دست می‌دهند.

تصادفات جاده‌ایی پیامد های اجتماعی فراتر از خسارت مالی دارند 

جامعه شناس لرستان با بیان اینکه تصادفات جاده‌ایی پیامدهای اجتماعی فراتر از خسارت مالی دارند که آثار مخربی بر ساختار و کارکردهای خانواده و اجتماع را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: تصور اینکه مهمترین پیامد تصادف آسیب جسمی، اقتصادی است تنها می‌تواند ناشی از بی‌توجهی مسئولان نسبت به معضلات اجتماعی باشد.

بهنام فروتن با اشاره به اینکه با توجه به اینکه رانندگان وسایل نقلیه به عنوان اعضای فعال جامعه محسوب می‌شوند، گفت: تصادفی که منجر به قطع عضو، فوت، شکستگی، آسیب جدی به امحا و احشا بدن،ضایعه نخاعی شود باعث می‌شود که یک فرد موثر از جامعه خانه نشین شود.

وی اظهار داشت: عمده‌ترین مشکلات ناشی از تصادفات منجر به فوت نیز می‌تواند غیرقابل جبران باشد مسائلی چون از بین رفتن سرپرست خانواده، نداشتن بیمه‌های تامین اجتماعی، بیمه‌های اتومبیل، اطاله دادرسی و در نهایت پرداخت غرامت هیچگاه جایگزین یک فرد موثر و نیروی کار نخواهد شد.

درآمد و شغل مهمترین دغدغه افراد معلول

 جامعه شناس لرستانی با عنوان کردن این موضوع که در مبحث تصادفات منجر به ضایعات نخاعی و نیاز به مراقبت‌های خاص و طولانی مدت پیامدهای زیادی برای خانواده دارد، تصریح کرد: علاوه بر آسیب جسمی و ناتوانی در اداره امور روز مره زندگی و آسیب روحی روانی فرد، اقتصاد (درآمد وشغل)، اجتماعی، می‌تواند موجب از بین رفتن خانواده شود.

بهترین راه کاهش ناملایمات اجتماعی ناشی از  تصادف پیشگیری آگاهانه است

فروتن با بیان اینکه پیامدهای اجتماعی ناشی از تصادف قابل کنترل هستند، خاطرنشان کرد: بدون شک بهترین راه کاهش ناملایمات اجتماعی ناشی از تصادف پیشگیری آگاهانه بوده ودر چنین شرایطی نقش نهادهای حاکمیتی و دولت حائز اهمیت است.

وی گفت: وجود مراکز کارآفرینی مبتنی بر کار در خانه و خلاقیت‌هایی در این زمینه می‌تواند به این منجر شود که حتی فرد آسیب دیده از تصادفات که ویلچر نشین هم شده ایده‌های خلاقانه‌ای ارائه دهد تا مشغول به کاری شود.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی در بخش پایانی صحبت‌های اظهار داشت: احساس مفید بودن و کارایی داشتن معادل احساس عزت نفس است که بنوعی در برگیرنده حمایت اجتماعی از این افراد است که در عین حال می‌تواند درآمدهای مالی هم در پی داشته باشد.

پیشنهاد فارس

از دیدگاه کلان اقتصادی می‌توان به احداث آزادراه،ایمن سازی جاده‌ها تولید اتومبیل‌های استاندارد، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، آموزش همگانی مقررات راهنمایی و رانندگی، برخورد قضایی با قانون گریزان و هنجار شکنان در تردد جاده‌ایی، افزایش مکانیسم‌های کنترل الکترونیکی،کوتاه نمودن زمان رسیدگی قضایی به پرونده‌های تصادفات، تدوین قوانین سخت بازدارنده جرائم رانندگی، نظارت همگانی و آموزش‌های مستمر در سطوح مختلف و بر اساس قشرهای اجتماعی از طرفی تدوین قوانین بیمه‌ایی در حمایت‌های مالی از دوران نقاهت و بیماری معلولین علاوه بر دیه و خسارات معمول از قبیل تامین هزینه نگهداری، وسایل توانبخشی حمایت اجتماعی از آسیب دیدگان می‌تواند در کاهش پیامدهای اجتماعی ناشی از تصادفات سخت و بیماران ضایعه نخاعی موثر باشد.

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول