اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

انتخاب سرنوشت‌ساز یا انتخابات سرنوشت‌ساز

خداوند در بین تمام مخلوقات خود نوع بشر را مختار آفرید و به همین دلیل انسان عموما در زندگی ناگزیر به انتخاب است و این وجه تمایز انسان با سایر موجودات است با توجه به اختیاری که خداوند متعال به او عنایت کرده است می‌تواند نوع سرنوشت فردی و اجتماعی خود را انتخاب کند.

انتخاب سرنوشت‌ساز یا انتخابات سرنوشت‌ساز

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با انتخاب است که  سرنوشت خود را تغییر می دهد، در بیان قرآن سوره رعد آیه 11 آمده است: «خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند (و از نیکی به بدی شتابند) و هرگاه خدا اراده کند که قومی را (به بدی اعمالشان) عقاب کند هیچ راه دفاعی نباشد و برای آنان هیچ کس را جز خدا یارای آنکه آن بلا بگرداند نیست.»
انتخاب  در تمامی مراحل زندگی ما ساری و جاری است، انتخاب مکان مناسب، همسر خوب، رشته تحصیلی، شغل مناسب، دوست خوب و ... گاهی تاثیرگذاری روحی و روانی آن تا پایان عمر بر زندگی فردی و اجتماعی ما سایه انداخته است، اما برخی از انتخاب‌ها مستقیما توسط خود انسان و با اراده فردی انتخاب می‌کند و انجام بعضی از کارهای فردی و یا اجتماعی خویش را با انتخاب  فرد اصلح، واگذار می‌کنیم. اما آنچه حائز اهمیت است نتیجه و تاثیرگذاری کار وکیل و تسلط وی نسبت به امورات محوله و منتفع شدن موکل، به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم باید مشهود باشد.

و از سوی دیگر به هر اندازه، وکیل از توانمندی و سلامت نفس و قدرت دانش برتر برخودار باشد  تاثیرگذاری بر مقدرات موکل، به صورت ایجابی رابطه مستقیم دارد، لذا انتخاب فرد شایسته و صالح در رسید به هدف موکل، حائز اهمیت است.

بنا بر این قدرت انتخابی را که خداوند به انسان واگذار کرده بالاترین امتیاز برای حصول به نتیجه مطلوب و دخیل در سرنوشت فردی و اجتماعی است. به عنوان مثال اگر یک میوه و یا مواد خوراکی ضروری با دقت و بررسی کامل انتخاب نگیرد چه بسا مصرف آن باعث بروز ناراحتی جسمی طولانی‌مدت برای خود و خانواده را فراهم آورده و شاید غیرقابل جبران باشد.

لذا انسان‌های موفق در زندگی فردی و اجتماع  افرای هستند که انتخاب دقیق و جامع داشته‌اند و همه انسان‌های موفق معتقد که دو عامل اصلی  در توفیقاتشان بسیار موثر بوده، یکی انتخاب دقیق و با فکر و بررسی شده از نتایج حتمی و احتمالی آن و دوم تلاش و کوشش در راه رسیدن به هدف و نظارت مستمر بر روند سلامت کار است.

بنا بر شرط اول تفکر، تامل و دقت در رسید به توفیق و آینده‌نگری، ثانیا دوراندیشی و پرهیز از احساسات فردی  در تصمیم‌گیری‌های  اثرگذار برای آینده است.

امام علی (ع )  می‌فرمایند: «قبل از تصمیم گرفتن برای انجام کاری، مشورت کن و پیش از انجام کاری فکر کن» ضمن اینکه زمان انتخاب در هر امری طولانی نیست اما  اثرگذاری آن تصمیم بر زندگی فردی و اجتماعی ما طولانی است.

 

اگر بخواهیم شرایط زندگی فردی واجتماعی را به مثابه ضربان منظم قلب فرض کنیم ادامه  و روند سلامت برای یک زندگی فرح‌بخش، مستلزم انتخاب غذای سالم برای ادامه حیات  ضرورت است.

یک غذای ناسالم و آلوده و فاسد نه تنها ضربان منظم  بدن را دچار نوسانات می‌کند بلکه امکان روند زندگی را مختل کرده و کارایی سایر اعضاء بدن را دچار رخوت و رکود کند.  اکنون که چهار سال از بهترین فرصت‌ها برای استقلال سیاسی،اقتصادی در حوزه داخلی و خارجی کشور توسط مجلس دهم سپری گشته، به اذعان بعضی از نمایندگان فعلی مجلس، معتقدند که مجلس دهم نسبت به سایر مجالس بیشتر به روزمرگی افتاده بود و ضعف در نظارت از مسلمات این مجلس است.

این ضعف در نظارت منجر شده بود تا دولت، مجلس را در بسیاری از موارد به حساب نیاورد و یا در تصویب برجام شتابزده و در حد وکیل‌الدوله عمل کند و یا در ماجرای افزایش قیمت بنزین، مجلس را به هیچ انگاشت و اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب نبود چه بسا کشور دچار بحران خانمان‌سوز می‌گشت.

یا در مقابل بی‌برنامه‌گی برخی از وزراء دولت تدبیر مستاصل‌گونه برخورد کرد و علت از هم‌گسیختی بازار ارز و رشد بی‌سابقه نقدینگی کشور و افزایش بی‌رویه قیمت اجناس در بازار بخش عمده آن به دلیل عدم نظارت مجلس در برابر دولت اصلاحات که هنگام رای گرفتن با نشان دادن کلید وعده‌ی 100 روزه اصلاح اقتصادی کشور را داده بود! 

البته باید بپذیریم بخشی از این خسارت‌ها متوجه ما رای‌دهندگان نیز هست به دلیل اینکه در زمان انتخاب فرد اصلح، قوی و پاکدست را انتخاب نکردیم و دچار تصمیمات شتابزده و بعضا گروهی، قومی و قبیله‌ای شدیم و بعد از انتخابات نیز از نمایندگان و دولت مطالبه‌گری نکردیم.

بنابر این انتخابات بسان دو قطب یک میدان مغناطیسی از یک سو مردم و از سوی دیگر عملکرد نمایندگان اثر کنش و واکنش آن کاملا مشهود است لذا یک انتخاب خوب و سرنوشت‌ساز، انتخابات سرنوشت‌ساز را برای کشور و جامعه رقم خواهد زد.

=============

مراد منصوری‌رضی

==============

انتهای بیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول