اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

مجلس آینده باید سیاست خود را از رانت‌بازی به کارآیی و عملیات تغییر دهد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مجلس آینده پس از نظارت باید سیاست مجلس را از رانت بازی به کارایی و عملیات تغییر دهد.

مجلس آینده باید سیاست خود را از رانت‌بازی به کارآیی و عملیات تغییر دهد

سعید آجرلو، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با بیان اینکه استراتژی اصلاح‌طلبان در این انتخابات به‌نوعی فرار رو به‌ جلو محسوب می‌شود، گفت: اصلاح‌طلبان حاضر نیستند به‌صورت رسمی و تحت عنوان شورای‌عالی یا ائتلاف اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شوند، اما در عین‌ حال انتخابات را در معنای یک رقابت هم تحلیل نمی‌کنند. در حقیقت شعار اصلاح‌طلبان این است که ما در انتخابات هستیم، اما هزینه شکست را نمی‌پذیریم. آن‌ها به‌جای ورود به عرصه انتخابات با یک ائتلاف کلی، به‌صورت حزبی وارد این فرایند می‌شوند و رقابت می‌کنند، اما می‌خواهند هزینه‌ شکست را نپذیرند.

وی به دلایلی که موجب شده اصلاح‌طلبان تمایلی به پرداخت هزینه شکست در انتخابات را نداشته باشند، اشاره‌ و ابراز کرد: این حرکت اصلاح‌طلبان ناشی از وضعیت آشفته آن‌ها در حوزه بدنه اجتماعی است. اکنون اصلاح‌طلبان بحران مشروعیت و هویتی دارند. همچنین توانایی قانع کردن بدنه طرفداران خود را نیز ندارند و به دلیل نزدیکی به دولت دوازدهم و حمایتی که از رئیس‌جمهور فعلی کردند، احساس سرخوردگی می‌کنند. بحران نبود کارآمدی و مقبولیت آن‌ها در سطح مردم نیز بیداد می‌کند.

این فعال سیاسی ادامه داد: علاوه بر این عوامل، اصلاح‌طلبان رادیکال و تندرو قصد دارند که به مشروعیت انتخابات، خدشه وارد کنند. گروه‌های مختلف اصلاح‌طلبان مانند کارگزاران سعی بر رقابت دارند اما بخش تندرو مخالف آن هستند. بر این اساس سناریوی لیست نداشتن اصلاح‌طلبان در قالب ائتلاف، برای این است که در زمان شکست بگویند اصلاح طلبان در رقابت نبودند و اگر هم شکست خوردند به دلیل یک‌طرفه بودن رقابت در فرایند انتخابات بوده است.

آجرلو ضمن اشاره به تخریب‌های اخیر اصلاح‌طلبان علیه جبهه انقلاب، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان در رقابت با جبهه مقابل، تمام نیروی خود را برای تخریب چهره‌های مورد قبول مردم و شناخته‌شده به‌ویژه قالیباف می‌گذارند. او به‌عنوان نیرویی با مقبولیت اجتماعی و چهره جهادی، به‌عنوان سرمایه این جریان در انتخابات قلمداد می‌شود. قالیباف کارنامه‌ بسیار خوبی دارد بنابراین جبهه مقابل تمام نیروی خود را برای تخریب او بسیج کرده است. اکنون نیروی اصلاح‌طلبان در حوزه تخریبی و کمپین منفی، علیه جریان انقلاب فعال‌شده و تخریب قالیباف را به‌صورت ویژه در دستور کار دارد.

وی به اقدامات اصلاح‌طلبان در حوزه تخریب اشاره‌کرده و گفت: اصلاح‌طلبان از سال 76 شروع به تخریب جبهه رقیب خود کردند و این را میراثی در جریان سیاست ایران می‌دانند. آن‌ها این تخریب ها را به‌صورت دامنه‌دار ادامه دادند و امروز سیاست ایران را آسیب‌پذیر کردند. اصلاح‌طلبان در تخریب، دارای کارنامه بلند بالایی هستند، بنابراین تخریب‌های آن‌ها در این انتخابات امری بدیهی است. آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که یک مدیر جهادی، کارآمد و دارای مقبولیت اجتماعی موفق نشود. اما بعید است که بتوانند در این راه توفیقی کسب کنند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: ما با تهدیدهای فوری روبه‌رو هستیم. یک تهدید شکاف بین دولت و ملت است که حاصل ناکارآمدی دولت دوازدهم بوده است. دوم، تهدید مسائل حاشیه‌نشینی و طبقات پایین اجتماعی است که از مشکلات اقتصادی نشات می‌گیرد. تهدید بعدی نیز حاصل از کسری بودجه دولت است که موجب تورم می‌شود و تهدید مهم دیگر دولت دوازدهم و طیف غرب‌گرا است که ممکن است با توجه به تحولات منطقه در سطح کشور تنش ایجاد کنند تا بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند.

*تعامل مجلس آینده در ارتباط با کشورهای دیگر از موضع قدرت است

وی بر اینکه جریان انقلاب باید در مجلس، با توجه به تهدیدهای موجود  به‌صورت فوری بر دولت و نمایندگان نظارت کند، تأکید کرده و به برنامه‌های آینده مجلس اشاره‌کرده و گفت: مجلس آینده پس از نظارت باید سیاست مجلس را از رانت بازی به کارایی و عملیات تغییر دهد. سپس در حوزه تقنین، قوانین زائد را از بین برده و به فضای کسب‌وکار سامان بدهد. در سیاست‌های منطقه، الهام بخشی مردم‌سالاری دینی را تقویت کند. با اصلاح نظام مالیاتی و بانکی، مشکلات اشتغال و تورم در حوزه معیشتی را حل کند.

آجورلو به سیاست‌های پیش روی مجلس انقلابی آینده در تعامل با کشورهای دیگر اشاره ‌کرد و گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت، ایران به‌جز آمریکا و رژیم صهیونیست با تمام کشورها ارتباط خواهد داشت، اما این رابطه هم از موضع قدرت خواهد بود نه از سر چشم دوختن به آن‌ها و باید ظرفیت داخلی را تقویت کنیم. بر این اساس دیپلماسی ما باید بر مبنی مقاومت فعال  باشد و «استراتژی نه جنگ نه مذاکره» در دیپلماسی و اقتصاد ما نمایان باشد.

این کارشناس سیاسی در پایان افزود:‌ تفکر قالیباف نیز بر این اساس است و شعار او این است که سیاست خارجی ما باید مدبرانه، عاقلانه و منطقی باشد و نباید به معیشت ما گره بخورد. در یک جمله سیاست نیروهای انقلابی تعاملی از موضع قدرت و به‌صورت متوازن و ضمن تأکید بر قدرت منطقه‌ای است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول