اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

«ایران 2020» | پخش مستند «من زن ایرانی‌ام»؛ نقش زنان در قبل و بعد انقلاب قابل مقایسه نیست

شبکه خبری المیادین لبنان، علاوه بر پخش مستندی در خصوص نقش زنان در قبل و بعد از انقلاب به نام «أنا ایرانیة»، در میزگردی مطرح کرد که نقش زن در دوره قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست.

«ایران 2020» | پخش مستند «من زن ایرانی‌ام»؛ نقش زنان در قبل و بعد انقلاب قابل مقایسه نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین که از تهران ویژه‌برنامه‌های ایام انتخاباتی در چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب را پخش می‌کند، روز پنجشنبه (۲۴ بهمن) به موضوع «زنان و جوانان در جمهوری اسلامی ایران» پرداخت.

قبل از این میزگرد، چهارشنبه شب نیز شبکه المیادین مستندی ۴۵ دقیقه‌ای از نقش زنان در جامعه ایران پخش کرد به نام «أنا إیرانیة» (من [زن] ایرانی‌ام). المیادین این مستند را با تصاویری از استقبال مردم از بازگشت امام خمینی به ایران در سال ۱۳۵۷ آغاز کرد و گفت، در تصاویر، آنچه به چشم می‌آمد، حضور پررنگ زنان بود. سپس سخنانی از امام پخش کرد که در آن گفت، رژیم پهلوی ادعای «آزاد مردان و آزاد زنان» داشت اما بگوید که زنان چه فعالیت آزادی داشتند، چه آزادی به زنان اعطا کردند و آن آزادی، چیزی بود که از غرب دیکته شده بود.

در ادامه، این مستند داستان از جایی روایت می‌شود که در دوره رضاخان حجاب زنان ممنوع شد و پهلوی شاید حدود پنجاه سال برای این کار تلاش کرد اما موفق نشد. بعد از آنکه محمد رضا پهلوی به قدرت رسید، دوره جدیدی از تاریخ سیاسی ایران شروع شد. در زمانی که شاه ادعا می‌کرد به زنان آزادی داده، منتقدان معتقد بودند که این اقدامات، استفاده ابزاری از زنان است. در دهه هشتاد میلادی کالاهایی به ارزش هجده میلیارد دلار خریداری و ایران به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کالاهای آمریکایی تبدیل شد که با فرهنگ ایران تطابق نداشت و اختلاف طبقاتی در ایران شدت گرفت و تبلیغ امور مبتذل در تلویزیون موجب برانگیخته شده خشم مردم بخصوص مردم مذهبی شد.


تصویری از مستند «انا ایرانیه» خانواده سلطنتی رضاشاه

در ادامه این مستند با اشاره به مراسم‌ها و جشن‌های پرخرج و مبتذل، آمده است که هر چند حکومت پهلوی سال‌ها برای ترویج ارزش‌های غربی تلاش کرد اما مردم ایران هرگز هزینه‌کرد ششصد میلیون دلار برای تغییر فرهنگ و آداب ایرانی و اسلامی را نپذیرفتند اما این کار حکومت شاه تا جایی پیش رفت که به برهنگی کامل در برخی فیلم‌ها، نمایش‌ها و مراسم‌ها رسید.

به گفته مستند المیادین، با پیروزی انقلاب، زنان در مقاطع مهم حضور داشتند. در تظاهرات‌های ایام انقلاب، هنگام استقبال از امام و پیروزی انقلاب و دختران دانشجو هنگام ورود به سفارت آمریکا و کشف لانه جاسوسی و هنگام جنگ تحمیلی حضور آشکار داشتند. هنگامی که جنگ شروع شد، زنان ایرانی هر آنچه داشتند فدا کردند، از لقمه نانشان تا همسران و فرزندانشان را که به جبهه نبرد فرستادند. بعد از دوره جنگ که دوره سازندگی آغاز شد، زنان بیش از پیش وارد عرصه شدند. در این گزارش به حضور زنان ایرانی در حوزه‌های علمی، ورزشی و سیاسی در طول سال‌های بعد از انقلاب اشاره شده است. (مستند را در اینجــا مشاهد کنید).


تصاویری از مستند و حضور زنان در عرصه‌های مختلف

در ویژه برنامه روز پنجشنبه، ملحم ریا مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران در این خصوص گفت، زنان و جوانان در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس دو رکن جمهوریت و اسلامیت انقلاب ایران، نقشی مهم داشته و دارند. رهبر انقلاب ایران آیت الله علی خامنه‌ای بسیار بر این نقش تأکید کرده است.

حضور و نقش زنان در قبل و بعد انقلاب قابل مقایسه نیست

او در این برنامه میزبان «نیره قوی» کارشناس و استاد دانشگاه تهران و «امین شهاب» دبیر کل «جامعه جوانان متحد اسلامی» بود. مدیر المیادین ابتدا از نقش زنان در جامعه اسلامی ایران پرسید و خانم «قوی» گفت، انقلاب در ایران، اسلام را در کل جامعه و امت اسلامی احیا کرد و نقش و جایگاهی مهم و برجسته به زنان داد. قبل از انقلاب هر چند انتخاباتهای اندک و محدودی برگزار می‌‌شد اما در ابتدا هم زنان حق رأی نداشتند و بعدا این اجازه به آنان داده شد و این امر بیشتر صوری بود و زنان عادی بر خلاف زنان دربار هیچ نقشی در مراکز مؤثر نداشتند... زن از دید رژیم قبل جایگاهی نداشت. نگاه به زن در آن دوره، نگاهی سخیف بود و اجازه حضور در انتخابات به او داده نمی‌شد.

امین شهاب نیز در پاسخ به سوال المیادین درباره مقایسه میان نقش جوانان در قبل و بعد از انقلاب گفت، نمی‌توان میان این دو زمان مقایسه کرد زیرا جوانان در دوره شاه نقشی نداشتند. اما همین جوانان در پیروزی انقلاب نقشی بسزا داشتند. آنها امام خمینی را حمایت کردند و انقلاب به پیروزی رسید سپس همین جوانان در جبهه‌های نبرد هشت ساله حضور یافتند. در انقلاب و بعد از آن جوانان نقشی محوری پیدا کردند اما در زمان شاه اینگونه نبود و فعالیت‌هایشان بیشتر در تبعیت و تقلید از غرب بود. در آن دوره اصلا اعتمادی به جوانان نمی‌شد.

خانم قوی در پاسخ به این سوال که آیا اصلا نقش زنان الان در جامعه ایران مهم است، گفت، امام خمینی نقش زنان را پیشرو می‌دانستند. او حضور زنان را در استمرار انقلاب لازم می‌دیدند... در حکومت شاه، درصد آموزش زنان کمتر از سی درصد بود اما در چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب امروز این میزان ۹۵ درصد است. در حوزه سلامت هم وضع زنان بعد از انقلاب بسیار بهبود داشته است. در حقیقت زنان با التزام به معیارهای اسلامی موفق شدند که وارد میادین علمی و پزشکی و میادین دیگر بشوند. المیادین گفت، برخی از محدودیت و قید و بندها برای زنان سخن می‌گویند، آیا این قید و بندها وجود دارد؟ و خانم قوی گفت، یک موقع موانعی هست و یک موقع ضوابطی هست. باید میان مانع و ضابطه تفاوت قائل شد. بر اساس قانون اساسی و فرمایشات امام و رهبری، ما قائل به موانع برای زنان نیستیم و زن و مرد طبق قانون مساوی هستند و در ماده 21 قانون اساسی شاهدیم که نقشی مهم دارد.

مجری المیادین پرسید، برخی می‌گویند که نسل‌های بعد از انقلاب به‌عکس نسل انقلاب به اصول انقلاب متمسک نیستند. آیا اینطور است؟ و فرید شهاب گفت، اگر بخواهیم این مسئله را در حوزه‌های مختلف بررسی کنیم، نگاهی به حوزه‌های علمی، سیاسی و ... پاسخ را روشن می‌کند. قشر جوان امروز ایام انقلاب و دفاع مقدس را ندیده اما این نسل در عرصه‌های مختلف مذهبی و سیاسی مثل شب‌های قدر، ایام اعتکاف، انتخابات، راهپیمایی‌های ملی و همین روزهای اخیر در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی حضور دارد. جوانانی که در مراسم حاج قاسم شرکت کردند روزهای انقلاب را ندیده‌اند. این جوان‌ها در راهپیمایی‌ها، انتخابات و مساجد حضور پررنگ دارند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول