اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان به حقوق شهروندی قائلند چون نمی‌خواهند سر مردم کلاه بگذارند

نماینده اصولگرای مجلس نهم در مناظره خود با عضو فراکسیون امید گفت: ما مدعی هستیم که بیشتر از شما اصلاح‌طلبان به حقوق شهروندی قائل هستیم، چرا که نمی‌خواهیم سر مردم کلاه بگذاریم.

اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان به حقوق شهروندی قائلند چون نمی‌خواهند سر مردم کلاه بگذارند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس نهم شامگاه امروز پنجشنبه ۲۴ بهمن در مناظره با محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس که در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی، فرصتی را فراهم کرد که اراده مردم در حاکمیت دخالت داشته باشد و بارها این را به منصه ظهور رسید.

وی ادامه داد: مجلس که نماد مردم‌سالاری دینی است، نقش اساسی ایفا می‌کند، چرا که مطابق قانون بر نهاد قوه مجریه اشراف می‌کند.

نادران با بیان اینکه کارآمدی مجلس، کارآمدی سایر قوا را به‌دنبال دارد، تصریح کرد: ضعیف بودن مجلس در تقنین و نظارت، فرصت جولان را به سایر حوزه‌ها می‌دهد تا احیاناً در مسیر نادرست حرکت کنند.

وی، حوزه انتخابیه تهران را در بین حوزه‌های سراسر کشور، حائز اهمیت ویژه دانست و گفت: نقش نماینده‌های تهران در کارآمدتر کردن یا نکردن مجلس، فوق العاده است.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه راهبری کلی مجلس با نمایندگان تهران است، گفت: نمایندگان تهران از آنجایی که برخلاف نماینده‌های حوزه‌های کوچک، وام‌دار هیچ طایفه و قبیله‌ای نیستند، از آزادی عمل فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.
 
نادران ادامه داد: مجلس زمانی کارآمد است که مشکلات را بشناسد، خلاءها را پر کند و مدیران ضعیف را مواخذه کند و اگر شاخص‌های مدیریتی ضعیف داشتند آن‌ها را از عرصه خدمتگزاری معاف کند.

وی با بیان اینکه سالهاست دچار عارضه‌ای اساسی در عرصه اقتصادی شده‌ایم، گفت: اگر در عرصه اقتصاد کشور خوب عمل می‌شد، وضعیت آسیب‌های اجتماعی اینطور نبود.

نادران، راهبردهای اقتصادی مجلس را فوق‌العاده مهم ارزیابی کرد و گفت: تجربه مجلس هفتم این نکته اساسی را می‌گوید که اگر جمعی از اقتصاددانان به مجلس راه پیدا کنند، می‌توانند در بدو ورود به مجلس، مقدمات اقدامات اساسی را پایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه در حوادث آبان تاسف می‌خورد که چرا مجلس از ظرفیت‌های خودش استفاده نکرد، گفت: وقتی با شیطنت آمریکایی‌ها مواجه شدیم، طبیعتاً راهبردهای اقتصادی باید متناسب با آن  اصلاح می‌شد.

نادران، با انتقاد از مجلس یازدهم، بابت استفاده نکردن از اختیارات و ظرفیت‌های خود گفت: در ماجرای بنزین، وقتی پس از ۳ بار، مجلس نتوانست تصمیم‌گیری کند، به نهادی موازی سپرده شد که همین نهادهای موازی به تضعیف مجلس منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: مجلس و مخصوصاً هیئت رئیسه، باید قبل از سران قوا، نسبت به بحث بنزین تصمیم‌گیری و از شأن خودش دفاع می‌کرد.

نادران در ادامه مناظره با صادقی، با بیان اینکه تحریم‌های کمرشکن در دوره مجالس قبلی هم وجود داشت، خاطرنشان کرد: در آن زمان، مجلس به‌دلیل برخورد فعال با تحریم‌ها، اجازه ایجاد نهاد موازی را نداد.

وی افزود: مجلس در آن زمان، بودجه را اصلاح، اختیارات دولت را تغییر و برای دور زدن تحریم‌ها، اختیاراتی از جمله ایجاد حساب‌هایی در خارج از کشور را به دولت داد.

نادران تصریح کرد: در واقع مجلس وقت، ابزارهایی را در اختیار دولت قرار داد که اصل ایجاد نهاد موازی را منتفی کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه لاریجانی و رفقایش در مجلس، ساختار این نهاد را از پارلمانی به مدیریتی تغییر دادند، گفت: به‌همین دلیل گرایش‌های مختلف، امکان اثرگذاری نداشتند و یکی از نقاط مبارک مجلس بعدی این است که این مانع، از سر راه برداشته شده است.

نادران با بیان اینکه برای برون‌رفت از مشکلات، سال ۸۳ در مجلس پیشنهاد دادیم که دولت، پالایشگاه‌هایی را بسازد که هم خود را از خام‌فروشی رها کند، هم از رسوب ارزش افزوده محصولات آن استفاده کند و کشور نیز از تحریم‌های نفتی تاثیر نپذیرد، گفت: آقای زنگنه، هم آن زمان به این موضوع بی‌اعتنایی کرد، هم اکنون بی‌اعتنایی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت احمدی‌نژاد یک پالایشگاه ایجاد کرد و اگر امروز کشور در این عرصه، نیازمند نیست، به برکت همان پالایشگاه است.

نماینده ادوار مجلس در واکنش به اظهارات صادقی مبنی بر اینکه دلیل ردصلاحیت اصولگرایان، اقتصادی و اصلاح‌طلبان سیاسی است، گفت: یادمان نرفته است که شهرام جزایری، سبیل خیلی‌ها را در مجلس ششم چرب کرده بود!

نادران در پاسخ به سوالی درباره فرایند تهیه فهرست اصول‌گرایان گفت: من در فرایند  تصمیم‌‌گیری‌ هیچ‌کدام از گروه‌ها نبوده‌ام و نماینده هیچ‌کدام از آن‌ها نیز نیستم. البته برخی دوستان محبت دارند و بنده را در لیست خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه مشکل کشور در دو عرصه کنکور و انتخابات مجلس، مسئله ورود است، تصریح کرد: خیلی‌ها برای بعد از ورود به مجلس و مشکلات مردم، برنامه‌ای ندارند.

نادران، افزود: زمانی که در مجلس بودم، بسیاری از شب‌ها خوابم نمی‌برد و مدام به این فکر می‌کردم که سهم من از مشکلات چقدر است و چه کاری می‌توانم انجام دهم.

به گزارش خبرنگار فارس، در بخشی از مناظره، وقتی صادقی گفت «برنامه‌های اقتصادی اصلاح‌طلبان ممکن است مورد توافق سایر جریان‌های سیاسی باشد و فقط در برخی مسائل مثل حقوق شهروندی، تفاوت تفاوت دیدگاه داشته باشیم» نادران گفت: ما مدعی هستیم که بیشتر از شما اصلاح‌طلبان به حقوق شهروندی قائل هستیم، چرا که نمی‌خواهیم سر مردم کلاه بگذاریم.

نادران افزود: تفاوت این دوره انتخابات برای اصلاح‌طلبان با دور قبل، ممکن است این باشد که دیگر تَکرار نکنند!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول