اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: معامله قرن، نقشه اشغال است/ مشکل کشمیر از طریق درگیری و ظلم حل نمی‌شود

رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی برای پارلمان و مجلس سنای پاکستان، درباره مسائل مختلفی از جمله طرح موسوم به معامله قرن، مناقشات منطقه کشمیر و تحولات ادلب صحبت کرد.

اردوغان: معامله قرن، نقشه اشغال است/ مشکل کشمیر از طریق درگیری و ظلم حل نمی‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) با انتقاد مجدد از طرح آمریکایی-صیهونیستی موسوم به «معامله قرن»، آن را طرحی اشغالگرانه توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان که به اسلام‌آباد سفر کرده، طی سخنرانی برای کنگره مجمع ملی (پارلمان) و مجلس سنای پاکستان گفت:‌«اقدامی که نتانیاهو و ترامپ درباره بیت‌المقدس برداشتند، یک نقشه است، یک پروژه اشغال است، که آن را به عنوان طرح صلح قرن [رونمایی کرند]».

رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش طی نشست خبری به همراه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از معامله قرن رونمایی کرد. در این طرح، شهر قدس به کلی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به این رژیم واگذار شد و مقرر گردید که تنها بخش‌هایی از شرق این شهر به دولت فلسطین واگذار شود.

وی با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای از لیبی گرفته تا یمن، توضیح داد: «هدف ترکیه، در هر جایی که در آن ویرانی، خون‌ریزی و درگیری است، متوقف کردن ظلم و ستم و اشک است».

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه اتهام‌زنی بی‌اساس به دولت سوریه، مدعی شد: «هدف گام‌هایی که در ادلب برداشتیم، ممانعت از کشته شدن ۴ میلیون انسان زیر بمب‌های بشکه‌ای رژیم است».

خبرگزاری آناتولی روز گذشته گزارش داده بود ارتش ترکیه علاوه بر اعزام یگان‌های تکاور به پست‌های دیدبانی خود در ادلب، چندین فروند موشک‌انداز در مرز سوریه مستقر کرده است. (جزئیات بیشتر)

اردوغان همچنین به موضوع اقدامات تبعیض‌آمیز دولت هند ضد منطقه کشمیر و مسلمانان حاضر در این منطقه پرداخته و گفت: «مشکل کشمیر به اندازه‌ای که برای پاکستان مهم است، برای ترکیه نیز اهمیت دارد. این مشکل را نمی‌توان از طریق درگیری یا ستم حل کرد، بلکه باید بر پایه عدالت و برابری باشد».

وی سپس گریزی نیز به روابط ترکیه و پاکستان زد و تصریح کرد: «ترکیه به حمایت از پاکستان در مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد. ما از پاکستان در برابر فشارهای سیاسی "گروه ویژه اقدام مالی" (FATF) حمایت می‌کند».

از زمان لغو وضعیت خودمختاری منطقه کشمیر در اواسط مرداد ماه توسط دولت هند، کشمیر در وضعیت امنیتی به سر می‌برد و چندین هزار نظامی هندی با حضور در این منطقه با هرگونه اعتراضی برخورد می‌کنند. تلفن‌های همراه و اینترنت هم برای چند هفته در این منطقه قطع بود و شهروندان برای تردد در کشمیر باید از ایست و بازرسی‌های متعدد عبور می‌کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول