اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

امام جمعه اصفهان: دشمن در جدا کردن ملت از حکومت ناکام ماند

امام‌ جمعه اصفهان گفت: حضور مردم در راهپیمایی‌ها و تشییع پیکر شهید سلیمانی دشمن را مأیوس کرد زیرا آن‌ها تمام تلاششان را برای جدا کردن مردم از حکومت به کار بردند ولی با همه این تلاش‌ها ناکام ماندند.

امام جمعه اصفهان:  دشمن در جدا کردن ملت از حکومت ناکام ماند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان پیرامون ذکر و یاد خدا و با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار داشت: مؤمنان فقط کسانی هستند که با یاد خدا قلبشان می‌تپد و از خوف خدا در دلشان لرزش ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: واژه توکل حدود 70 مرتبه با تعبیرات مختلفی در قرآن آمده و در روایات نیز با واژه‌های متفاوت بیان شده است و یکی از صفات مؤمنین توکل بر خدا است.

طباطبائی‌نژاد تصریح‌کرد: امیرالمؤمنین در روایاتی گفته‌اند که ایمان چهار رکن دارد و اولین مورد آن توکل به خدا است، مؤمن کارش را به خدا واگذار می‌کند و به آن‌چه که خداوند مقرر می‌کند راضی است و تسلیم به خدا است.

امام‌جمعه اصفهان گفت: توکل از واژه وکیل گرفته‌شده است و وکیل نیز به معنای واگذار کردن برخی از کارهای خود به دیگری است، توکل به خدا هم یعنی انسان کارهایش را به خداوند واگذار کند.

وی در ادامه بیان داشت: مرحوم سبزواری در پایان کتاب خود درباره توکل می‌گوید که توکل یعنی واگذار کردن امور به خدایی که همه امور به دست اوست، ولی این مسأله به این معنا نیست که شخص هیچ کاری نکرده و دست روی دست گذارد و از خدا روزی‌ طلب کند، چه بسا خداوند کارها را به صورتی مقدر می‌کند که با وسایلی رخ دهد و فرد باید به دنبال آن وسیله بگردد.

طباطبائی‌نژاد افزود: فرد برای توکل کردن باید در ابتدای کار بداند که آن وکیل قدرت انجام این کار را دارد و برای توکل به خدا نیز باید ایمان داشته باشد که خداوند قدرت انجام هر کاری را دارد و هیچ‌کس جلودار این قدرت خداوند نیست.

امام‌جمعه اصفهان در ادامه اظهار داشت: همان‌طور که در آیات قرآن آورده شده، اگر خداوند وکیل شما باشد هیچ‌کس جلودار او نیست و اگر بخواهد کسی را یاری کند یا به زمین زند هیچ‌کسی نمی‌تواند جلوی او ایستادگی کند.

وی با اشاره به احادیثی ابراز کرد: خداوند به پیامبر(ص)فرموده که هیچ‌چیز برای مردم پیش نمی‌آید مگر آن‌که خداوند آن را نوشته و مقدر کرده باشد بنابراین انسان می‌فهمد که در این عالم مؤثری جز خدا وجود ندارد.

طباطبائی‌نژاد گفت: قدم بعد در توکل این است که خداوند مصلحت انسان را می‌داند و هیچ‌وقت به ضرر انسان کار نمی‌کند و اگر از او اطاعت کنیم همواره بر مبنای مصلحت ما کار می‌کند.

امام‌جمعه اصفهان اظهار داشت: توکل سه رکن دارد، رکن اول همان ایمان به توانایی خداوند در انجام هر کاری است، رکن دوم این است که بدانیم خداوند به مصلحت انسان کار می‌کند و رکن آخر هم این مسأله است که مؤمن هر کاری که می‌تواند انجام دهد و نتیجه کار را به خداوند واگذار کند.

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه با اشاره به حضور کم‌نظیر مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن گفت: از همه مردم در سراسر کشور تشکر می‌کنم که حضور بی‌نظیری در راهپیمایی داشتند و حتی در برخی از نقاط کشور مانند استان گیلان با چتر و در زیر بارش برف و به سختی به میدان آمدند.

طباطبائی‌نژاد تصریح کرد: این حضور مردم در راهپیمایی‌ها و تشییع پیکر شهید سلیمانی دشمن را مأیوس کرد زیرا تمام تلاششان را برای جدا کردن مردم از حکومت به کار بردند ولی با همه این تلاش‌ها ناکام ماندند.

امام‌جمعه اصفهان گفت: مسأله مهم این است که مردم بین افراد و حکومت اسلامی فرق می‌گذارند و حکومت را یک دریا می‌بینند که اگر حتی یک قطره از این دریا هم تلخ بود آن را به کل دریا نسبت نمی‌دهند و حساب حکومت را از وزیر، نظامی، رئیس‌جمهور و... فاسد جدا می‌داند.

وی تصریح کرد‌: مردم در راهپیمایی حضور پرقدرتی داشتند و در انتخابات هم به همین شکل شرکت خواهند کرد، بنابراین باید در انتخاب وکیل خود به این‌که آیا آن نامزد قدرت کار دارد و طبق مصلحت جامعه یا به مصلحت خودش کار خواهد کرد، توجه کنند، هرکس وظیفه دارد به دنبال افراد مناسب بگردد و فردی را که مؤمن و خدمت‌گزار به جامعه اسلامی است انتخاب کند.

طباطبائی‌نژاد افزود: انتخابات یکی از امتحانات الهی است و از افراد سؤال خواهد شد که به چه دلیل به این فرد رأی دادی به همین دلیل نباید به فکر رأی دادن به برادر و همشهری و... باشیم و باید فردی را انتخاب کنیم که نمونه جامعه اسلامی باشد و به انتخابات به چشم یک عبادت نگاه کرده و به‌قصد رضایت خداوند رأی بدهیم.

امام‌جمعه اصفهان بیان داشت: گام دوم انقلاب در همان مسیر گام اول است، در زمینه علم و پژوهش جهش، در اخلاق و معنویت پیشرفت و در رویش‌ها بی‌سابقه بوده‌ایم، اگر در حکومت امیرالمؤمنین(ع) یک مالک‌اشتر داشتیم، امروز بسیار افرادی در مسؤولین و نظامیان وجود دارند که جان بر کف هستند و آرزوی شهادت در دل دارند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در کشور و به‌ویژه در میان جوانان ده‌ها سلیمانی و صدها حججی داریم، در زمینه اقتصاد و عدالت اجتماعی نیز این افراد وجود دارند و قضاوت‌ها هم باید تحقیقی و درست باشند و کودکانه نباشند پس با وجود تمام کمبودها و مشکلات قدم‌های خوبی برداشته شده است.

طباطبائی‌نژاد در پایان با توجه به فرارسیدن ایام نوروز و مشکلات برخی از خانواده جهت خرید مایحتاج زندگی گفت: در آستانه ایام نوروز قرار داریم و بسیارند خانواده‌هایی که توانایی مالی برای خرید ندارند لذا اگر هر کس در فامیل خود بگردد و اگر مشکلی وجود داشت آن را حل کند، وضعیت از امروز بهتر می‌شود.

انتهای پیام/63064/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول