اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

از ایمن سازی و ضرورت توجه به معیشت مردم تا شایعاتی مبنی بر تهاتر پاساژ پروانه

در حالی از ضرورت ایمن سازی پاساژ پروانه به لحاظ تردد روزانه 20 هزار نفر در آن سخن گفته می شود که توجه به معیشت کاسبان آن نیز از اهمیت برخوردار بوده و در همین اثنا حرف و حدیث‌هایی از تهاتر این پارکینگ با بنیاد مستضعفان شنیده می شود.

از ایمن سازی و ضرورت توجه به معیشت مردم تا شایعاتی مبنی بر تهاتر پاساژ پروانه

گروه شهری خبرگزاری فارس - سید اسد رجبی: صبح جمعه 25 بهمن ماه سال 1398 وعده دیدار خیابان جمهوری کمی بعد از ساختمان سابق پلاسکو پاساژ و پارکینگ پروانه. روز گذشته بود که از طریق روابط عمومی شورای شهر تهران از بازدید دو عضو شورا از مجتمع پروانه و به طور مشخص جمعه بازار پارکینگ پروانه با خبر شدم. جمعه بازاری که حالا بیش از دو دهه قدمت دارد.

پس از اندکی تأمل  خبرنگاران جمع می‌شوند دو عضو شورای اسلامی شهر تهران یعنی علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز به جمع خبرنگاران می‌پیوندند.

بازاری با 23 سال قدمت

با ورود به رمپ طبقه اول پارکینگ یکی از اعضا هیأت مدیره جمعه بازار در خصوص قدمت این بازار توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: این جمعه بازار از سال 1375 و پس از ساخت پاساژ پروانه شکل گرفته است.

می گوید: کسبه یا همان دستفروشانی که سابق در خیابان ناصرخسرو روزهای جمعه اقدام به پهن کردن بساط خود می کردند ابتدا در طبقه اول ساکن بودند و بعدها تعدادشان بیشتر شد و به طبقات بالایی نیز رفت و آمد کردند.

قرارداد 6 میلیاردی پیمانکار با شهرداری تهران

امامی پیمانکار و بهره بردار جمعه بازار پروانه که قراردادی دو ساله با شهرداری تهران داشته است می‌گوید: قراردادش تا روز 29 بهمن ماه امسال اعتبار دارد و بعد از آن قرارداده دو ساله اش به پایان می رسد.

وی ادامه می دهد: دو سال قبل قراردادی را به ارزش 6 میلیارد تومان با شهرداری تهران به امضا رسانده است و در سالهای اول ماهانه کمتر از 200 میلیون تومان و ماه های بعدی حدود 340 میلیون تومان می پرداخته است.

غرفه های 40 تا 60 هزار تومانی

امامی می گوید: بیش از 110 نفر از شهروندان در این پارکینگ 12 هزار متری بساط خود را پهن می‌کنند و بر اساس یک شناسنامه هویتی در طبقه اول برای متراژ مشخصی از غرفه 60 هزار تومان و در طبقات بالاتر هزینه متفاوتی می پردازند.

پیمانکار جمعه بازار ادامه می دهد: در طبقات آخر غرفه داران روزانه از ساعت 8 صبح تا ساعت 17 تنها 40 هزار تومان برای اجاره غرفه پول می پردازند.

8 شب پنجشنبه غرفه به غرفه داران تحویل داده میشود

وی در خصوص زمان بساط گستری و پایان کار غرفه داران هم می گوید: روزهای پنجشنبه از ساعت 20 غرفه به غرفه داران تحویل داده می شود و این عزیزان فرصت دارند تا ساعت 8 صبح جمعه غرفه خود را تجهیز کنند.

پیمانکار جمعه بازار می گوید: از ساعت 8 صبح روز جمعه تا ساعت 17 هموطنان برای استفاده از جمعه بازار به پاساژ پروانه می آیند.

امامی ادامه می‌دهد: از ساعت 17 روز جمعه و با تخلیه شهروندان از پارکینگ کار جمع اوری غرفه ها آغاز می شود و تا ساعت 12 شب پارکینگ از حضور غرفه ها خالی شده و تا ساعت 6 صبح روز جمعه نظافت پارکینگ انجام می‌شود.

 امکاناتی که باید باشد اما نیست

چرخی در جمعه بازار می‌زنیم همهمه و ازدحام زیاد شهروندان بی داد می‌کند بی اختیار یاد آتش سوزی پاساژ پلاسکو می‌افتم از امام می‌پرسیم اینجا امکاناتی برای اطفای حریق در نظر گرفته شده است یا خیر می گوید هر روز 4 مأمور آتش نشانی شهر تهران به این پاساژ آمده و هر یک در یکی از طبقات پاساژ مستقر می‌شود.

وی می گوید: اینجا سیستم اطفای حریق ندارد و از لوله کشی آب سقفی برای خاموش کردن موضعی آتش هم خبری نیست و همین امر باعث شده است که در طول سالیان گذشته و حتی امروز سازمان آتش نشانی اخطار عدم ایمنی بدهد.

وضعیت سرقت و بزهکاری چگونه است؟

در راهروهای جمعه بازار که قدم میزنی هر آیینه نگران آن هستی که مبادا کسی دست داخل جیبت کند و پول و موبایل سایر وسایل قیمتی ات را بدزد.

پیمانکار جمعه بازار می گوید: امروز 13 نفر از مأموران نیروی انتظامی روزهای جمعه به پارکینگ می آیند و با حضور در طبقات مختلف پارکینگ کار برقراری نظم و امنیت را برعهده دارند.

امامی می گوید: حتی با وجود این مأموران زحمت کش ناجا باز هم سرقت رخ می دهد و هر روز مواردی از وقوع سرقت و کیف قاپی شاهد هستیم.

باند موبایل قاپی که متلاشی شد

خاطره ای تعریف می کند و می گوید سالهای قبل یک باند 10 نفره ای از سارقان در این پاساژ شناسایی و دستگیر شدند.

وی ادامه می دهد این باند موبایل قاپی کرده و با شبکه ای که از همکارانشان ایجاد کرده بودند موبایل را در کمترین زمان به دم در پاساژ می رساندند و موتور سوارانی که با آنها همکاری داشتند موبایل را از پاساژ می بردند تا صاحب گوشی نتواند آن را پیدا کند.

9 چمشه سرویس بهداشتی برای 20 هزار مشتری

سرما و برودت هوا باعث می شود تا پس از ساعتی گشت و گذار در پاساژ و راه رفتن میان غرفه هایی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد می‌فروشند به سرویس بهداشتی نیاز پیدا کنم.

از چند غرفه دار می پرسم اما هر کدام آدرسی می دهند که خیلی سر راست نیست و خیلی نمی تواند کمک کند قیدش را می‌زنم اما از پیمانکار می پرسم اینجا وضعیت سرویس بهداشتی چگونه است.

امامی توضیح می دهد اینجا از ابتدا تنها 9 سرویس بهداشتی تعبیه شده است زیرا در ابتدا قرار نبوده است جمعه بازاری باشد و صرفا یک پارکینگ با تعداد کمی از مراجعه کنندگان بوده است.

یکی از اعضای شورای شهر تهران می پرسد روزانه چند نفر در این فضا تردد می کنند که وی می گوید براساس آماری که ما به دست آورده ایم روزانه به طور معمول 20 هزار نفر از این پاساژ بازدید می کنند.

کسبه را از این پاساژ ببرند بهتر است

گشتی با اعضای شورای شهر بین غرفه ها می زنیم به سراغ یکی از کسبه می رویم که از بندر ترکمن به تهران می آید و اجناسش را روزهای جمعه در غرفه ای کمتر از 4 متر به فروش می‌رساند.

اعطا به او می گوید شنیده اید قرار است محل پاساژ تغییر کند می گوید بله شنیده ایم و من موافق این تغییر مکان هستم.

 

 

به او می گوییم نگران قدمت و از دست رفتن فضای شغلی خود نیستی که پاسخ می دهد سالهاست فضای این پاساژ از آن کیفیت همیشگی خود جدا شده است.

وقتی تعجب همگان را می بیند می گوید یک روزی دنبال هرچه وسیله آنتیک و عتیقه می گشتی با یک چرخ در پاساژ آن را پیدا می کردی و با کمی چک و چانه می خریدی.

آرام آرام صنایع دستی به این جمعه بازار اضافه شد و با کمی چرخیدن این بار می توانستی از ظروف مس و گلیم و گبه تا گیوه و چارق و حصیربافی در آن پیدا کنی.

اما حالا کافی است سرت را بچرخانی تا در گوشه و کنار بازار غرفه فروش لباس زیر و جوراب و گلس موبایل پیدا کنی که باعث شده است ارزش بازار عتیقه و آنتیک فروشی پروانه پایین بیاید.

 دو پسر و دخترم با درآمدم از پاساژ فوق لیسانس گرفتند

خانم میانسالی است که می گوید پانزده سال است در این پاساژ غرفه دارد و بدون آنکه یک روز تعطیل باشد همه جمعه ها به سر کار آمده و اقدام به فروش اجناسش کرده است.

می گوید دو فرزندش یعنی یک دختر و یک پسرش از پولی که در این غرفه به دست آورده توانسته اند در دانشگاه آزاد فوق لیسانس بگیرد و حتی توانسته ماشین بخرد.

این زن میانسال ادامه می‌دهد: دخترش طراحی لباس می کند و پسرش برایش از بازار پارچه می خرد و خودش و دو خیاط هم لباس ها را می فروشند و به این ترتیب 5 نفر از این غرفه نان می خورند.

دو عضو شورای شهر را قسم می دهد که هر تصمیمی که می خواهند بگیرند فرک اقتصاد و معیشت این خانواده ها را هم بکنند و تصمیمشان خدا و پیغمبری باشد.

تحت پوشش های بهزیستی و کمیته امداد از کرایه غرفه معافند

زن جوانی است که می‌گوید: سرپرست خانوار است و 7 سال است در این جمعه بازار غرفه دارد و لباس می فروشد و خرج خانواده اش را از این راه به دست می آورد.

وی خطاب به اعضای شورای شهر می گوید به خدا اگر از اینجا ما را بیرون کنید زندگی ام از هم می پاشد و دیگر مفری برای زندگی نخواهم داشت.

یکی از اعضای شورا می پرسد چقدر در اینجا پول غرفه اجاره می دهی که می گوید: ریالی نمی پردازم.

امامی به بحث ورود می کند و می گوید: 200 نفر از کسبه بازار کسانی هستند که از طرف کمیته امداد و بهزیستی به پیمانکار معرفی شده اند که پولی برای اجاره غرفه نمی پردازند.

جمعه بازار پروانه را به اسم عتیقه فروشی می شناسند

علی اعطا عضو شورای شهر تهران در بازدید خود از پاساژ پروانه و جمعه بازار آن در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه فعالیت جمعه بازار پروانه، گفت: جمعه بازار پروانه بیش از دو دهه در حال فعالیت است که در این بازه زمانی به هویتی دست یافته که مردم آن را به بازار صنایع دستی و عتیقه می‌شناسند.

عضو شورای شهر تهران ادامه می دهد: چندی است شهرداری تهران درگیر تأمین پارکینگ ساختمان پلاسکوست و به دلیل آنکه پاساژ پروانه در شعاع ۲۵۰ متری ساختمان پلاسکو است، مورد توجه جهت تأمین پارکینگ ساختمان پلاسکو قرار گرفته است و قرار است مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی آن انجام شود.

نباید حوادث نظیر پلاسکو فراموش شود

اعطا با تأکید بر این نکته که ایمنی مهم است، می گوید: ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی پاساژ پروانه باید زودتر مورد توجه مدیریت شهری قرار می‌گرفت، زیرا پس از تجربه ساختمان پلاسکو، شعار کمیته پلاسکو این بود که پلاسکو و حوادث نظیر آن را فراموش نکنیم.

وی ادامه می‌دهد: میزان حضور شهروندان در جمعه بازار پاساژ پروانه، جمعه‌ها بالغ به ۲۰ هزار نفر می‌شود که این امر ایمن‌سازی آن را بیش از پیش مهم می‌کند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که باید تصمیمی درست در این زمینه گرفته شود تا در این شرایط اقتصادی به گونه‌ای عمل نشود که ارتزاق هزار خانوار مشغول به فعالیت در پاساژ پروانه با خطر مواجه شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که پاساژ پروانه دارای ۳ بعد است، ادامه می دهد: بعد ایمنی، اقتصاد و هویت از ویژگی‌های مهم پاساژ پروانه است و باید بدانیم هویت این پاساژ مطعلق به شهر است و هر تصمیم مدیریت شهری باید در مسیر حفظ این ۳ بعد باشد.

حقوق مکتسبه ای برای غرفه داران ایجاد نشده است

اعطا در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا اجاره هر هفته ای غرفه به غرفه داران برای آنها حقوق مکتسبه ای ایجاد می‌کند و شهرداری در قبال آنها مسئولیتی دارد می گوید: اینگونه اجاره در قبال جا آن هم برای یک روز حق مکتسبه ای را ایجاد نمی‌کند.

وی می گوید: شهرداری شهرداری مالک ملکی بوده است و روزانه این غرفه ها را اجاره می داده است و اتفاقا قرارداد شهرداری هم با پیمانکار بوده است و لذا حق مکتسبه ای در این حوزه ایجاد نمی‌شود.

 

 

ایمنی مهمتر از هر چیزی است

اعطا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درخصوص اینکه در اینجا موضوع ایمنی و عدم رعایت الزامات ایمنی مطرح شده است از طرفی هم موضوع اتقاصدی و معیشت مردم مطرح است کدام وجهه اهمیت بالایی دارد می گوید: به طور قطع ایمنی شهروندان و تلاش برای عدم بروز حادثه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: البته باید این ایمنی و رعایت مسائل مرتبط با آن به گونه ای برقرار شود که به کسب و کار مردم هم ضربه ای وارد نکند و معیشت آنها را هم به زحمت نیندازد.

باید برای ایمن سازی جمعه بازار همه جوانب در نظر گرفته شود

الهام فخاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بازدید از این جمعه بازار در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص اینکه بالاخره شهروندان احساسی با موضوع ایمنی برخورد می کنند و امروز می گویند ایمنی برای ما اهمیتی ندارد و معیشت‌مان مهمتر است آیا می شود با موضوع ایمنی مردم احساسی برخورد کرد و آن را فراموش کرد؟ می گوید: در مدیریت شهری و شورا باید به همه جوانب موضوع توجه کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ضمن اینکه باید عقلانی تصمیم بگیریم و منفعت عموم را مورد توجه قرار دهیم باید به نگرش و عواطف مردم هم توجه کنیم زیرا فضای زندگی مردم قابل تفکیک نیست و نمی شود گفت شما عواطفتان را کنار بگذارید و فقط منطقی تصمیم بگیرید.

وی می گوید: امروز در تمام دنیا به این نتیجه رسیده اند که اگر محیطی ساخته می شود برای استفاده مردم ساخته می شود آن هم مردمی که عواطفی دارند و اگر امروز حرف از ایمن سازی این جمعه بازار می زنیم باید به این فکر کنیم که مشتری این جمعه بازار همان مردمی هستند که دارای عواطف هستند.

فخاری توضیح می دهد: که اینجا خاطره جمعی بسیار مهمی دارد که آن را از حضور مردمی گرفته که دارای عاطفه هستند و اتفاقا ما برای همین مردم قصد ایمن سازی این جمعه بازار را داریم.

کار مدیریت شهری صرفا براساس قوانین نیست و تفاوت مدیریت شهری این است که باید بتواند راه حل های بدیع و جایگزین را به درستی تشخیص بدهد و آنها را انتخاب کرده و اجرا کند.

وی ادامه می دهد: حتما می توان راه حلی پیدا کرد که ضمن اجرای مقررات و قوانین به مردم به عنوان کاربران این فضا هم توجه کند.

پیش از این باید به ایمن سازی جمعه بازار مبادرت می کردیم

فخاری می گوید: اینکه باید جمعه بازار ایمن سازی بشود برکسی پوشیده نیست و اصلا باید پیش از این و سالها قبل برای آن اقدام می شده است و اینکه حالا امروز که صحبت از تامین پارکینگ پلاسکو به میان آمده این حرفها را بزنیم باعث نگرانی مردم می شود.

وی ادامه می‌دهد: مردم به مدیریت شهری اعتماد دارند و نباید تصمیمی گرفته شود که اعتماد آنها از بین برود زیرا غرفه داران در سخنانشان اعتماد دارند و باید شهرداری در اقداماتش به این اعتماد وفادار باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران می گوید نباید به گونه ای عمل کنیم که مردم فکر کنند منافع اقتصادی آنها مواجه با یک بنگاه اقتصادی نظیر بنیاد مستظعفان تهاتر شده است و آنها نادیده گرفته شده اند.

 

 

پاساژ پروانه به لحاظ سازه و تجهیزات ایمنی مشکل دارد

پیش از این علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، درخصوص تعطیلی جمعه بازار پاساژ پروانه که سالهای سال است برگزار می‌شود ولی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است گفته بود: پارکینگ پروانه متعلق به شهرداری تهران است.

وی گفته بود که متاسفانه بارها از سوی سازمان آتش نشانی و همچنین براساس بررسی های صورت گرفته موضوع ناامنی و عدم ایمنی کافی این مجتمع تجاری تذکراتی داده شده است و این پاساژ هم به لحاظ سازه و هم به لحاظ حریق مشکلاتی دارد که باید به ایمن سازی آن اقدام می‌کردیم تا پیش از وقوع هرگونه حادثه ای علاج آن را انجام داده باشیم.

شهردار منطقه 12 توضیح داده بود که موضوع این پاساژ دو بخش است اولا مغازه ها و دوما بحث پارکینگ‌ها که بارها ما اخطار گرفته ایم و حتی به دسترسی های خروج آن هم در مواقع وقوع حادثه ایراداتی وارد است.

وی ادامه داده بود آن چیزی که امروز برای ما مهم است این است که در کنار اینکه دغدغه کسب و کار مردم را دارم دغدغه جان آن ها را هم دارم و نمی توانم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشم.

سعادتی گفت: ما نباید در یک شهر و در یک منطقه و در یک خیابان از یک سوراخ دو بار گزیده بشویم. اگر یک بار در پلاسکو به خاطر مسائل احساسی کوتاهی و اهمال داشته ایم از مالک و کسبه گرفته تا شهرداری و همه موثران دیگر نباید حادثه مشابهی رخ بدهد.

شهردار منطقه 12 افزود: حادثه برای پاساژ پروانه در کمین است و اصلا نمی توان اتفاق افتادن آن را منکر شد و از همین رو باید قبل از وقوع آن علاج واقعه کرد.

ادامه فعالیت جمعه بازار پروانه تا پایان سال

وی در پاسخ به این سوال که آیا این هفته و به طور کلی تا پایان سال جمعه بازار برگزار خواهد شد یا خیر گفت: قرارداد فروشندگان و افرادی که در جمعه بازار بساط می کنند تا پایان بهمن ماه اعتبار دارد.

سعادتی گفته بود البته شاید بتوان با تمهیداتی که در حال برنامه ریزی داریم تا پایان سال شاهد برگزاری جمعه بازار باشیم یعنی دو هفته تا پایان بهمن و یک ماه اسفند را.

شهردار منطقه 12 افزود: به صورت موازی موقعیت جدید را هم تجهیز خواهیم کرد و روزهای پنجشنبه در روزهای جدید و روزهای جمعه هم تا پایان سال در موقعیت فعلی جمعه بازار فعال خواهد بود.

وی ادامه داد: البته به طور قطع از ابتدای سال دیگر در موقعیت فعلی اجازه فعالیت جمعه بازار را نخواهیم داد و همه باید به موقعیت جدید در نظر گرفته شده بروند.

 

 

ملک برازجان جایگزین جمعه بازار پروانه می شود

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه 12 در خلال بازدید اعضای شورای اسلامی شهر تهران از پاساژ پروانه می گوید ما ملکی در منطقه 12 شهر تهران داریم به اسم منطقه برازجان.

وی می گوید این ملک 12 هزار متر مربع وسط دارد و دقیقا ابعادی معادل پاساژ پروانه داشته و می توان همه کسبه این پاساژ را در آن اسکان داد و به آنها غرفه داد.

 

وی ادامه می دهد ما یان ملک را ارزیابی دقیق کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که می توان خیلی سریع آن را تجهیز کرد و تا پایان سال در روزهای پنجشنبه در آن محل جمعه بازار موازی با پاساژ پروانه برگزار شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: پس از آن به طور کل جمعه بازار در روزهای پنجشنبه و جمعه در آن محل برگزار شده و در مدتی حدود 6 تا 8 ماه پاساژ پروانه مقاوم سازی و ایمن سازی خواهد شد.

آیا چیزی پشت پرده تعطیلی جمعه بازار است؟

هرچند که توضیحات مسؤولان شهرداری تهران و همچنین اعضای شورای شهر تهران منطقی به نظر می رسد و نمی توان این موضوعات نظیر نبود ایمنی و فقدان مسائل امنیتی را نادیده گرفت اما برخی شاعبه های ایجاد شده باعث می شود نسبت به برخی مسائل پشت پرده حساسیت به وجود آید.

گوشه و کنار برخی اخبار به گوش می رسد که گویا شهرداری تهران ملک پاساژ پروانه را با بنیاد مستضعفان تهاتر کرده است تا به این ترتیب بنیاد آن را بعد از مقاوم سازی و ایمن سازی به عنوان پارکینگ پاساژ پلاسکو در نظر بگیرد.

این شایعه آن جایی قوت میگیرد که براساس قانون بنیاد مستضعفان می تواند در شعاع 250 متری پلاسکو برای تامین پارکینگ اقدام کند و تنها پارکینگ نزدید همین ملک پاساژ پروانه است.

از سوی دیگر برخلاف اصرار اعضای شورای شهر و همچنین کسبه پاساژ پروانه مسؤولان شهرداری تهران هیچ قولی برای بازگشت کسبه بعد از ایمن سازی به پاساژ پروانه نمی دهند و در این موضوع سکوت اختیار می کنند که همین امر باعث تقویت این شایعه می شود.

سخن پایانی!

ضرورت مقاوم سازی پاساژ پروانه و ایمن سازی آن با روزانه 20 هزار بازدید کننده امری ضروری است. از آن سو فکر معیشت مردم و 1500 خانواری هم که از آن ارتزاق می کنند باید در نظر گرفته شود اما امید است موضوعاتی نظیر تهاتر این ملک با بنیاد مستضعفان و فراموشی مردمی که در آن به کسب و کار مشغولند صحت نداشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول