اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مفاسد، نتیجه از بین رفتن جایگاه مجلس است

امام جمعه شهرضا گفت: یکی از عواملی که سبب شد در دهه آخر چهل سال انقلاب، مفاسدی در گوشه و کنار پیدا شود، این بود که مجلس جایگاه خود را از دست داد.

مفاسد، نتیجه از بین رفتن جایگاه مجلس است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، حجت‌الاسلام سید نعمت‌الله صالح ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرضا با بیان این‌که خداوند این اختیار را به انسان داده که خودش راه را پیدا کند، اظهار داشت: تاریخ انتخابات به تاریخ خلقت بشر بر می‌گردد، خدا به انسان قدرت انتخاب داد و راه را برای او روشن کرده است.

امام جمعه شهرضا با بیان این‌که مسأله انتخابات و انتخاب‌گری با سرشت انسان آمیخته شده و در زندگی انسان عجین شده است، افزود: مجلس مکان تصمیم‌گیری و قانونگذاری است، امام (ره) فرمودند، مجلس در رأس امور است، از بین افرادی که اعلام آمادگی کردند اول باید جایگاه مجلس را بشناسند، باید بدانیم چه کسی را به کجا می‌فرستیم، شناخت جایگاه مجلس برای ما بسیار مهم است.

وی با انتقاد از این‌که در دهه‌های اخیر جایگاه مجلس آنگونه که باید و شاید به مردم معرفی نشده است، بیان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه مجلس و نمایندگان وضع قانون است، قانون‌هایی که به نفع مردم و به ویژه قشر مستضعف جامعه باشد و استقلال و عظمت این کشور را حفظ کند.

صالح با اشاره به این‌که یکی دیگر از وظایف مجلس، نظارت بر امور کشور در همه امور است، گفت: تصویب عهدنامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی به عهده مجلس است، نماینده باید بتواند در برابر این موضوعات اظهارنظر کند.

امام جمعه شهرضا با بیان این‌که دادن رأی اعتماد به وزرای دولت و طرح سؤال از رئیس‌جمهور و وزرا از دیگر وظایف نمایندگان مجلس است، عنوان کرد: نباید مجلس را فقط در حد یک سری امور شهری خلاصه کنیم، یکی از عواملی که سبب شد در دهه آخر چهل سال انقلاب، مفاسدی در گوشه و کنار پیدا شود، این بود که مجلس جایگاه خود را از دست داد.

وی با بیان این‌که آن مجلسی که باید در رأس امور باشد و بر همه امور نظارت کند، جایگاه خود را از دست داده است، عنوان کرد: مجلس بر این اساس شد که هر نماینده‌ای در شهر خود برای کسب رأی یک قولی بدهد، این شد ملاک انتخاب نماینده، وقتی کسی را بر اساس وعده‌های اجرایی انتخاب کردیم و رفت داخل مجلس، مجبور است با دولت و وزیر مربوطه تعامل داشته باشد، از آن وزیر پول و امکانات برای حوزه انتخابیه خود بخواهد، اینجا است که هر فسادی پیدا شد، نماینده مجبور است، سکوت کند، آن وقت پرونده‌های فساد یکی پس از دیگری پیدا می‌شود.

صالح با بیان این‌که وظیفه دولت است که برای مردم پول و امکانات فراهم کند، اگر یک نماینده وام‌دار دولت و وزیر شد مجبور است در برابر فسادها سکوت کند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 86 در جمع مردم یزد فرمودند، وظیفه نماینده این نیست که وعده عمرانی و فلان پروژه در منطقه انتخابیه خود را به مردم خود بدهد، این‌ها کار اجرایی و وظیفه دولت است.

امام جمعه شهرضا با تأکید بر این‌که نباید جایگاه مجلس را از بین ببریم چون مفاسد بسیاری به دنبال آن می‌آید، بیان کرد: مجلس باید بتواند با دوری از حاشیه‌ها و سرگرم نشدن به مسائل بی‌ارزش، حافظ منافع ملی و عزت این ملت باشد؛ مجلس باید بتواند موقعیت ایران را در سطح ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی با وضع قوانین بالا ببرد.

وی با بیان این‌که مجلس باید قانونی وضع کند که یک مدیر نتواند حقوق 90 میلیون تومانی بگیرد، خاطرنشان کرد: وقتی مجلس یک مجلس کارآمد و قوی و قدرتمند می‌شود که نمایندگانی که انتخاب می‌شوند، انسان‌های قوی، توانمند متعهد و شجاع باشند.

صالح با تأکید بر این‌که انتخابات بسیار مهم است و مشارکت جدی مردم را می‌طلبد که همه آحاد در انتخابات شرکت کنند، افزود: حضور مردم در انتخابات نشانه قدرت و اقتدار ما در مقابل دشمن است و هر چه یک رأی بیشتر باشد ترس و وحشت دشمن بیشتر می‌شود.

امام جمعه شهرضا با بیان این‌که مجلس یازدهم اولین مجلسی است که بعد از بیانیه گام دوم تشکیل می‌شود و این مجلس زیربنای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است، گفت: خداباوری، دین‌داری و ولایت‌مداری از شرایط نمایندگان مجلس باید باشد.

وی با بیان این‌که وقتی فرمایشات رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب است و چون و چرا ندارد و نماینده باید با جان و دل بپذیرد، عنوان کرد: نمایندگان مجلس باید دارای روحیه انقلابی باشند، دشمن هیچ‌گاه از ما غافل نیست و همیشه برای ما نقشه می‌کشد، آن مرکزی که باید در مقابل دشمن بایستد و از تشرهای دشمن نترسد و با خنده‌های دشمن فریب نخورد، مجلس ما است.

صالح با اشاره به این‌که داشتن تخصص و تجربه و تعهد کاری یکی دیگر از شرایط نمایندگان مجلس است تا در مجلس طرح و برنامه ارائه دهند، بیان کرد: بسیاری از مشکلات ما مانده است، چون نتوانسته‌ایم قانون‌های کارآمد برای آن وضع کنیم، بیشتر وقت ما به مسائل حزبی و سیاسی گرفته شد آن وقت مردم ضربه آن را می‌بینند.

امام جمعه شهرضا با بیان این‌که داشتن قدرت تشخیص فتنه‌های دشمن، روحیه استکبارستیزی، از جنس مردم بودن و مردم را باور کردن از دیگر شرایط یک نماینده است، خاطرنشان کرد: مردم باید از نمایندگان خود مطالبه‌گری کنند.

وی با تأکید بر این‌که یک نماینده نباید وام‌دار هیچ شخص و گروه و هیچ حزب و جناحی باشد و مصلحت مردم، نظام و کشور را در نظر بگیرد نه جناح خودش را، این خیانت است، افزود: مردم در این چند روز که داوطلبان ایام تبلیغات است، می‌توانند بسیاری از چیزها را بفهمند، نماینده‌ای که سیاه‌نمایی کند با چه توجیهی می‌خواهد در مجلس بنشیند، نماینده باید اخلاق اسلامی را رعایت کند.

صالح با اشاره به چهلم سردار شهید سلیمانی گفت: وصیت‌نامه شهید سلیمانی منتشر شد، شهید سلیمانی اگر ماندگار شد وصیت‌نامه او هم ماندگار ماند، به همه توصیه می‌کنم آن را مطالعه کنند که ببینند فکر و راه شهید سلیمانی چه بود که این مقام و عظمت را پیدا کرد.

انتهای پیام/63101/م/ر20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول