اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 126 درصدی شاخص کل بورس در 9ماه امسال

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در 9 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل 126.8 درصد برخوردار شد.

رشد 126 درصدی شاخص کل بورس در 9ماه امسال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه ایران که بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نماد آن شناخته می‌شود، در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل طی 9 ماه بازدهی معادل 126 درصد داشته که این ناشی از سرازیر شدن نقدینگی سرگردان در بازار و به ویژه سرمایه‌های خرد مردم به سمت بورس بوده است.

با توجه به اینکه در بازارهای موازی مانند مسکن، املاک، آپارتمان، طلا، جواهر، سکه و ارز امکان سرمایه‌گذاری و بازدهی مناسب وجود ندارد. بنابراین بازار سرمایه که می‌توان با هر میزان از سرمایه به راحتی وارد شد و در موقع مقتضی از آن خارج شد، پذیرش سرمایه‌های سرگردانی مردمی بوده است.

طبق گزارشی که اخیرا بانک مرکزی در مورد بازار سرمایه منتشر کرده است، نشان می‌دهد شاخص کل بازار در پایان سال گذشته به رقم 178 هزار و 659 واحد رسیده بود که این رقم در پایان 9 ماه امسال به رقم 353 هزار و 997 واحد رسیده است.

شاخص کل بازار در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبل خود 16.1 درصد رشد داشته و در آذر ماه نسبت به پایان سال 97 رقم 98 درصد رشد کرده است.

همچنین شاخص مالی در بازار سرمایه در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل 151.7 درصد برخوردار شده، شاخص گروه صنعت در بازار سرمایه در 9 ماه منتهی به آذر 98 نسبت به زمان مشابه سال قبل از رشدی معادل 124.2 درصد برخوردار شده است.

شاخص 50 شرکت فعال‌تر در بورس تهران در 9 ماه 99.4 درصد رشد داشته، شاخص اول بورس در این مدت 121.7 درصد و شاخص بازار دوم بورس در 9ماه از رشدی معادل 134.6 درصد برخوردار شده است.

همچنین گزارش‌ها نشان داده، ارزش معاملات سهام و اوراق مالی در بورس در پایان سال گذشته به 140.7 تریلیون تومان رسیده بود که این رقم در پایان 9 ماه امسال به بیش از 244.9 تریلیون تومان رسیده است که ارزش معاملات سهام نیز در این مدت از رشدی معادل 140.6 درصد برخوردار بوده است.

تعداد سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران در حالی که در پایان سال گذشته به 510.8 میلیارد سهم رسیده بود، این رقم در پایان 9 ماه امسال به 713.3 میلیارد سهم رسیده که آن هم از رشدی معادل 94 درصد برخوردار شده است.

تعداد شرکت‌های درج شده در بورس اوراق بهادار تهران در پایان سال گذشته 328 شرکت بود که این رقم در پایان 9 ماه امسال به 331 شرکت رسیده که 2 و نیم درصد رشد دارد. 

ارزش بازار سهام در پایان سال گذشته به بیش از 682 تریلیون تومان رسیده بود که این رقم در پایان 9 ماه امسال به بیش از 1291 تریلیون تومان رسیده که رشدی معادل 118 درصد داشته است.


شاخص بورس

متن کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا + گزارش بانک مرکزی از بازار سرمایه گزارش بانک مرکزی از بازار سرمایه  + دریافت کنید.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول