اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

فاطمه زهرا (س) الگوی مشارکت سیاسی زن مسلمان

غالب متفکران غربی جنس زن را فاقد توانمندی و ویژگی‌های لازم برای ورود به سیاست می‌دانستند، از این منظر شکل‌گیری جنبش‌های فمینیستی در غرب را باید در واکنش به همین نگاه تحقیرآمیز و نقض حقوق زنان در جوامع غربی دانست.

فاطمه زهرا (س) الگوی مشارکت سیاسی زن مسلمان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، امروزه ورود زنان به مسایل سیاسی-اجتماعی کشورها از جمله اموری است که از سوی محافل روشن‏فکری بسیار مورد توجه قرار گرفته و از آن به عنوان یکی ازمهم‏ترین شاخص‏های توسعه یاد می ‏شود و در مقابل، عدم ایفای نقش و مشارکت زنان در این امور، به عنوان یکی از نشانه ‏های توسعه‌نیافتگی و عقب ‏ماندگی کشورها عنوان می ‏شود .

در این رابطه بسیاری از این محافل به اصطلاح روشنفکری با الگو قرار دادن جوامع غربی، دین اسلام و به طور خاص جامعه اسلامی ایران را به نقض حقوق زنان و ممانعت از ورود آنان به مسایل سیاسی-اجتماعی و مشارکت در تعیین سرنوشت خویش متهم می‌سازند.

این در حالی است که بر اساس شواهد متعدد تاریخی، زنان تاقرن‏‌ها در جوامع غربی و اروپایی حتی از بسیاری حقوق طبیعی و اولیه خود مانند حق مالکیت خصوصی و تملک اموال شخصی محروم بودند.

سابقه تاریخی اندیشه برابری زن و مرد و درخواست برای حق مشارکت سیاسی زنان در غرب نیز بسیار کوتاه و از نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به بعد قابل بررسی است.

در انگلستان، جنبش سیاسی زنان برای کسب حقوق سیاسی در سال1856 آغاز شد، اما حق رأی سیاسی زنان تنها در اوایل قرن بیستم در بعضی ازکشورهای اروپایی مورد شناسایی قرارگرفت.

 در حال حاضر نیز میزان مشارکت زنان غربی در امور سیاسی کمتر از مردان است، به عنوان مثال در فرانسه دو سوم کل کسانی که رأی نمی‏ دهند زن هستند، بنابر این با وجود تبلیغات اغواگرانه در خصوص اعطای آزادی و حقوق زنان در غرب، همین الان نیز مشارکت سیاسی زنان در غرب بسیار پایین است.

بسیاری دلیل اصلی این امر را حاکمیت همان دیدگاه تحقیرآمیز گذشته جوامع غربی نسبت به شخصیت زن می‌دانند؛ دیدگاهی که معتقد بود که زنان باید به طور مستقل از دخالت در مسایل مهم علمی، سیاسی و اجتماعی دور بمانند.

غالب متفکران غربی جنس زن را فاقد توانمندی و ویژگی‌های لازم برای ورود به سیاست می‌دانستند، از این منظر شکل‌گیری جنبش‌های فمینیستی در غرب را باید در واکنش به همین نگاه تحقیرآمیز و نقض حقوق زنان در جوامع غربی دانست.

در واقع شورش‌های فمینیستی در برابر این باور رایج در غرب به راه افتاد که زنان را به لحاظ خلقت پست‏تر از مردان تلقی می‌کرد و حاضر نبود حقوق مساوی برای زنان جهت کسب استقلال اقتصادی و دخالت در مسائل سیاسی همانند مردان را به رسمیت بشناسد.

از آن سو، دین مبین اسلام از ابتدای ظهور در جزیره العرب به مقابله با رویکرد جاهلانه و تحقیرآمیز جوامع عربی و سایر جوامع انسانی آن روز نسبت به شخصیت زن برخاست.

یکی از نقش های ویژه زهرای مرضیه  (س) در جامعه آسیب شناسی و آسیب زدایی بود و این که در بیان آسیب های جامعه پس از پیامبر، نفاق برخی از خواص و انحراف آن ها را فریاد زدند.

شهادت مظلومانه ایشان در دفاع از امیرالمومنین (ع) و ولایت نیز ناظر بر اهمیت فعالیت سیاسی در چارچوب حق گرایی و ظلم ستیزی با رویکرد بصیرت افزایی است که برای هر بانوی مسلمان و به طور کلی هر انسان آزاده ای بالاترین الگوست.

==============================

یادداشت: حجت الاسلام دکتر محمد ملک زاده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

==============================

انتهای پیام/2258

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول