اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

ورود بزرگترین هلدینگ گردشگری به بورس/ هتل‌هایی که بیمارستان می‌شوند

مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی گفت: بزودی کل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) به بورس ارائه می‌شود.

ورود بزرگترین هلدینگ گردشگری به بورس/ هتل‌هایی که بیمارستان می‌شوند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس؛ صنعت گردشگری هم اکنون به رتبه سوم اقتصاد جهانی دست یافته و ضروری است در راستای ارتقا آن در کشور گام‌هایی برداشته شود.

ایران جزو 10 کشور پرجاذبه گردشگری در دنیا محسوب می شود ولی سهم کمتری را از اقتصاد صنعت گردشگری برداشته و بودجه کشور تنها به پول نفت متکی شده است در صورتی که هر گردشگری به اندازه 40 بشکه نفت درآمد دارد و در سال های اخیر به دلیل تحریم های نفتی صورت گرفته به این سمت پیش رفته ایم.

چند روز گذشته هم در راستای ارتقاء صنعت گردشگری در کشور، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری برگزار شد و از کشورهای مختلفی از جمله، چین، مالزی، ویتنام، سوییس و دیگر کشورها به ایران آمدند تا با طرفیت های گردشگری کشور بیشتر آشنا شوند در همین راستا هم هزار شرکت داخلی و خارجی ظرفیت های گردشگری خود را محک زدند.

سازمان تأمین اجتماعی با حدود 43 میلیون نفر بیمه شده چند سالی است که در حوزه گردشگری ورود پیدا کرده و بزرگترین هلدینگ گردشگری کشور به نام «هگتا» را راه اندازی کرده است.

هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) در سال 1394 با هدف هماهنگی، هم افزایی و ایجاد زنجیره عرضه صنعت گردشگری بین شرکتهای مرتبط با استفاده از پوسته یکی از شرکتهای غیرفعال در مجموعه سازمان تأمین اجتماعی تأسیس شد. این هلدینگ هفت شرکت را تحت پوشش خود دارد که عبارتند از: شرکت گروه هتل­‌های هما، شرکت حمل و نقل ریلی رجا ، شرکت سرمایه‌­گذاری ایرانگردی و جهانگردی، شرکت رفاه گستر تأمین اجتماعی، شرکت مجتمع‌­های توریستی و رفاهی آبادگران، شرکت دهکده ساحلی و شرکت بین‏ المللی خدمات مسافرتی و جهانگردی تأمین.

هدف اصلی افزایش ثروت و منزلت سازمان تأمین اجتماعی از طریق توسعه صنعت گردشگری و با ایجاد هماهنگی و هم افزایی با رویکردهای جدید بین شرکت‌های تابعه سازمان است. 

پیشرانی سازمان تأمین اجتماعی در امر توسعه صنعت گردشگری کشور، حفظ کرامت و منزلت خدمات گیرندگان، کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از طریق ارزش آفرینی، ارائه محصولات متمایز مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی و نوآوری، برنامه ­ریزی برای ساخت مجتمع‌های اقامتی و گردشگری، اجرای ابر طرح­های گردشگری و دیگر خدمات مرتبط و ارائه خدمات اختصاصی گردشگری مبتنی بر تورگردانی از جمله دیگر اهدافی است که هگتا به عنوان بزرگترین هلدینگ گردشگری کشور پیگیری می‌کند. 

در همین راستا علی رحیم‌پور، مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) به گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس پرداخت که مشروح آن به شرح زیر است:

چه برنامه هایی برای توسعه صنعت گردشگری کشور دارید؟

بازار گردشگری 43 میلیون نفری برای تأمین

در بخش گردشگری کشور هلدینگ هگتا در حوزه تورهای ورودی و خروجی و همینطور گردشگری داخلی فعالیت دارد و 5 شاخص را در حوزه برنامه‌های سفر تعریف کرده‌ایم.

در حوزه اقامت، پذیرایی، حمل و نقل، تورگردانی و خرید اقداماتی از سوی هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی اتفاق افتاده است و در این حوزه بخش‌های مختلفی زیرمجموعه این هلدینگ فعالیت می‌کنند.

بر اساس ماموریت‌ها و استراتژی‌های مشخص شده در تلاش هستیم تا بتوانیم در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری توانمندی حوزه گردشگری تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه را به نمایش بگذاریم و بتوانیم زمینه برگزاری تورهای مناسب برای شهروندان و همکاران را در سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اجرا کنیم.

ما در حوزه گردشگری داخلی جامعه آماری بسیار بزرگی به وسعت 43 میلیون نفر از مردم بیمه شده تأمین اجتماعی را داریم که 6 میلیون نفر از آنها بازنشستگان و مستمری بگیران و74 هزار نفر آن پرسنل سازمان تأمین اجتماعی هستند. و این بازار بزرگ در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است که باید خدمات آن را افزایش دهیم.

هگتا در مجموع حدود 90 هتل شامل 5 هتل 5 ستاره، 65 مهمانسرای ایرانگردی و جهانگردی، 12 هتل در حوزه رفاه گستر و آژانس‌های تأمین داریم و همینطور هتل‌های هما و رجا در اختیار این هلدینگ گردشگری است.

 7 شرکت سرمایه‌گذاری در زیرمجموعه هلدینگ‌های گردشگری تأمین اجتماعی فعالیت می‌کنند که با توجه به منابع موجود اقدام به تعریف برنامه‌های ویژه‌تر کرده‌ایم. 

اولویت نخست هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی ارائه خدمات بهتر به این جامعه آماری است و در کنار حمایت از بخش خصوصی در تلاشیم برنامه‌های سفر را تعریف کنیم و از فرصت‌های گردشگری کشور نیز بیشتر استفاده کنیم تا مردم و گردشگران بتوانند از این امکانات به نحو احسن استفاده کنند.

آغاز پیش فروش قطارهای رجا برای نوروز

شرکت قطارهای رجا نیز زیرمجموعه هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی است که از یک هفته پیش، پیش فروش قطارهای رجا را برای ایام نوروز آغاز کردیم.

ژئوتوریسم و اکوتوریسم هم در حوزه هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی تعریف شده است و در حوزه سفرهای ریلی و زمینی در تلاش هستیم که بتوانیم جاذبه‌های گردشگری کشور را بهتر به نمایش بگذاریم. 

ما به دنبال این هستیم با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نقاط گردشگری در کشور را به علاقمندان نشان بدهیم و از آنها دعوت کنیم به ایران برای بازدید از مناطق گردشگری سفر کنند.

توریسم درمانی در هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی 900 بیمارستان و درمانگاه را در سراسر کشور در اختیار دارد که دارای مزیت‌های ویژه و رقابتی برای تورهای درمانی و سلامت است و می‌تواند از این فرصت استفاده کرد تا کشورهای همسایه به عنوان توریسم درمانی به کشور ما بیایند و با توجه به اینکه در کشور امکانات خوب درمانی و نرخ پایین دارو و درمان وجود دارد از این ویژگی استفاده کند. و نقش بیشتری را در منطقه در حوزه توریسم درمانی داشته باشیم.

ساخت هتل بیمارستان در کشور

ما به دنبال ایجاد هتل بیمارستان‌هایی در کشور هستیم تا بتوانیم از این بخش سود بیشتری را به دست آوریم و این خدمات را به همسایگان خودمان در مرحله اول ارائه دهیم و بعد بتوانیم از سراسر جهان توریسم درمانی داشته باشیم.

در حال حاضر از کشورهای آسیای مرکزی مانند عراق، قفقاز و چند کشور دیگر توریسم سلامت داریم و باید این بازار را توسعه و گسترش دهیم.

چه برنامه‌ای برای توسعه شرکت رجا و نوسازی واگن‌ها دارید؟

1143 واگن قطار نوسازی می شود

در حوزه داخلی با حمایت‌ها و کمک‌های دولت از محل تبصره 18 اقداماتی صورت گرفته است  و برنامه‌ای تعریف کرده‌ایم که تا 5 سال آینده 1143 واگن را بازسازی و نوسازی کنیم.

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مسافران ما در بخش ریلی افراد آسیب‌پذیر جامعه هستند بنابر این باید به این بخش کمک کنیم و به دنبال این هستیم که شرایط مساعدتر شود و از سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش استفاده کنیم.در نهایت توسعه ناوگان ریلی یکی از برنامه‌های مهم هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی است که در این حوزه ورود جدی خواهیم داشت.

تاکنون با بعضی از کشورها از جمله چین، مذاکراتی برای نوسازی و بازسازی قطارهای رجا داشته‌ایم.هگتا به دنبال این است که وضعیت مالی شرکت‌های زیرمجموعه را مشخص و مشکلات مالی آنها را برطرف کند. 

ورود هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی به بورس

به زودی کل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) به بورس ارائه می‌شود و قطعا در این حوزه اتفاق‌های خوبی رخ خواهد داد.

چه برنامه‌ای برای احداث هتل بیمارستان در کشور دارید؟

هتل‌هایی که بیمارستان می شوند

ما در حوزه توریسم درمانی امکانات متنوعی را داریم و باید بخشی از ظرفیت بیمارستان‌ها را به گردشگری اختصاص دهیم. به عنوان مثال ما در کنار بیمارستان میلاد هتل هما،  را داریم که می‌توانیم از امکانات پذیرایی آن هتل برای همراهان بیمار استفاده کنیم. 

ولی در حال حاضر تقاضای داخلی برای درمان در بیمارستان‌ها خیلی زیاد است و بعضی مواقع بیماران چند ماه در نوبت قرار می‌گیرند و حالا بخواهیم به توریست‌های خارجی هم خدمات بدهیم با مشکلاتی مواجه می‌شویم گرچه از این بخش درآمدهای زیادی داریم ولی اولویت نخست ما شهروندان داخل کشور است و شاید چند طبقه از هتل‌های موجود را با تجهیز امکانات به هتل بیمارستان تبدیل کنیم و آن را در اختیار گردشگران درمانی قرار دهیم.

طرح 100 هتل 100 کسب و کار که چند سال گذشته اجرایی شد، به کجا رسید؟

این طرح مطالعات جامع و کافی نداشت و فرصت‌هایی که شناسایی شده بود طرح توجیهی و فنی لازمی نداشته است. و می‌توان گفت تنها یک کار ژورنالیستی در این خصوص صورت گرفته بود و ابعاد آن ابتر باقی ماند.

ما در مرحله نخست بازسازی و نوسازی هتل‌ها را در برنامه داریم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی را در این حوزه پیگیری می‌کنیم.

طرح 100 هتل 100 کسب و کار شکست خورد

قطعا بازسازی و نوسازی هتل‌های موجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی را شناسایی می‌کند و مشخص می‌شود که کدام پروژه قابلیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را دارد. در مجموع طرح 100 هتل 100 کسب و کار غیرقابل دفاع و غیرواقعی بود و متاسفانه به سرانجام نرسید و باید از فردی که آن را ابداع کرده بود اطلاعات لازم اخذ شود.

در کل طرح 100 هتل 100 کسب و کار در هگتا کارنامه قابل دفاعی را نداشت و ادامه آن هم اتفاق نیفتاد.

چه برنامه‌ای برای بازسازی و نوسازی هتل‌های تحت پوشش دارید؟

هتل‌های هما برند ملی گردشگری ایران هستند که از سال 53 شروع به بهره‌برداری شده است. هتل همای احمد آباد 13 سال است که تاسیس شده بود و توانستیم آن را در سال 93 بازگشایی کنیم و اقدامات بازسازی آنجا به اتمام رسید و در اوایل سال 97 به بهره‌برداری کامل رسید و می‌توان گفت یکی از بهترین هتل‌های هگتا است.

سایر هتل‌های هما در بندرعباس و تهران نیز بازسازی شده است. در شیراز تاسیسات و لابی هتل هما مورد بازسازی قرار گرفته و در برنامه توسعه هلدینگ هگتا هم بازسازی و نوسازی هتل‌ها در دستور کار قرار گرفته و در صنعت گردشگری شعار هر روز بهتر از دیروز وجود دارد و نباید ما از بازار در این خصوص عقب بمانیم و بازسازی‌های لازم هر چند وقت یک بار باید اتفاق بیفتد.

هلدینگ هگتا 65 هتل ایرانگردی و جهانگردی دارد که یک از برنامه‌های اصلی ما ارتقاء کیفیت خدمات و تجهیزات و همینطور به روز کردن این هتل‌ها است تا به سوددهی لازم برسد و با ورود این هتل‌ها به بازار بورس مطمئن هستیم به نتیجه لازم خواهیم رسید. 

چه اقدامی برای گردشگری بازنشستگان ومستمری بگیران در نظر دارید؟

تسهیلات ویپه برای سفر بازنشستگان و مستمری بگیران

طرح کرامت رضوی برای بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی به صورت رایگان اجرایی شده و هر سال یک صد هزار نفر به مشهد مقدس اعزام می‌شوند و هر ساله تعداد قابل توجهی از بازنشستگان را به سفر اعزام می‌کنیم. 

اگر گردشگری را برای بازنشستگان و مستمری بگیران اجرایی کنیم بازنشسته ما منتظر آخر برج نمی‌ماند که تنها حقوقی را دریافت کند که برای دارو و درمان هزینه شود. باید با سفر روح گردشگران را سالم نگه داریم تا نیازی به درمان جسم‌شان نباشد. و اگر شور و نشاط داشته باشند جسم‌شان مریض نمی‌شود. 

درخواست ما این است که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و سازمان تأمین اجتماعی در حوزه گردشگری بازنشستگان دست به دست هم بدهد و برنامه سفر ویژه‌ای را برای این افراد تعریف کند. در دنیا بازنشستگان به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و دولت نیز تسهیلات لازم را به آنها ارائه می‌کند تا در خانه  نماند و منتظر دارو و درمان باشد حتی تا سن 90 سالگی هم به سفر می‌رود.

تورهای گردشگری بازنشستگان با 70 درصد تخفیف

ما به دنبال آن هستیم تورهای تفریحی را برای بازنشستگان با 70 درصد تخفیف در نظر بگیرم که بتواند بدون نوبت به سفرهای مورد نظر خود بروند و هزینه کمتری هم داشته باشند.

 آیا به عرصه هتل‌سازی در کشور وارد می‌شوید؟

بوم گردی‌های لاکچری/ هتل 5 ستاره نمی‌سازیم

در هتل سازی طرح‌های هتل‌های هما، تبریز و همدان در دست بررسی است و قطعا وارد حوزه ساخت هتل 5 ستاره نمی‌شویم بلکه به دنبال بومگردی‌های لاکچری هستیم و به این حوزه ورود پیدا کردیم و قطعا با ورود به بازار بورس هم اتفاق‌های بهتری شکل خواهد گرفت.

به گزارش فارس، براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری ایران در سال گذشته دومین کشور در رشد گردشگر در دنیا را داشته است و در سال جاری هم بیش از 8 میلیون نفر علی رغم تحریم ها و شیوع بیماری کرونا به ایران سفر کرده اند که پیش بینی می شود برای سال آینده میزان گردشگران خارجی در ایران از مرز 10 میلیون نفر هم می گذرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول