اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

در مصاحبه با العهد| روایت سردار دهقان از روزهای ابتدایی حزب‌الله تا شهادت سردار سلیمانی

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی در مصاحبه‌ای به روابط خود با رهبران مقاومت لبنان، تهدیدات غرب علیه ایران و سلوک سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخت.

در مصاحبه با العهد| روایت سردار دهقان از روزهای ابتدایی حزب‌الله تا شهادت سردار سلیمانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سردار «حسین دهقان» مشاور دفاعی مقام معظم رهبری و وزیر دفاع سابق ایران در گفت‌و‌گو با وبگاه العهد در خصوص تحولات اخیر منطقه و همچنین فرماندهان شهید مقاومت و سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی سخن گفت.

او در پاسخ به سؤالی درباره شهید «سید عباس موسوی» دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان و اینکه آیا از وی خاطره‌ای دارد؛ گفت: «هیچ کس نمی‌تواند همانند او باشد؛ وقتی در بعلبک بود، در کنار او بودیم. ویژگی‌های خاصی داشت که او را از دیگران متمایز می‌کرد؛ اول اینکه فرزند ولایت بود و تعلقش در این باره نظیر نداشت. دلیلش هم فقط علاقه به امام خمینی (ره) و التزام به مسیر ایشان نبود؛ بلکه از لحاظ فکری و فرهنگی و عملی پایبند ولایت بود و به هیچ وجه تزلزلی در این باور رخ نمی‌داد. اما صفت دوم شهید عباس موسوی این بود که هر اقدام یا تصمیمی می‌گرفت طبق اسلام بود؛ دائما تلاش داشت تا چهره اسلام را در اقدام و گفتارش منعکس کند. سومین ویژگی نیز این بود که  سعه صدر داشت و از این مجرا می‌توانست خیلی‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و بسیار متواضع بودند؛ بعنوان مثال زمانی که جوانان سپاه برای آموزش نیروهای حزب‌الله به لبنان رفتند، سید عباس و سید حسن نصرالله با تمام تواضع به آموزش‌ها التزام داشتند.»

سردار دهقان در این باره به ذکر خاطره‌ای از روزهای ابتدایی تأسیس حزب‌الله پرداخت و گفت: «در شمال لبنان شیخ "سعید شعبان" جنبش "التوحید الاسلامی"  [اهل سنت] را در طرابلس رهبری می‌کرد. در ابتدای کار شیخ سعید شعبان از ظهور حزب‌الله و و اینکه سرنوشت اهل سنت چه خواهد شد، ابراز نگرانی می‌کرد. او یک فرد انقلابی و هوادار انقلاب اسلامی بود و همگی در معیت سید شهید پیش او رفتیم و ایشان با شیخ صحبت کرد و با کلام نافذ و تأثیرگذارش موجب شد تا فضا تغییر کند.»

همراه با شهید عماد مغنیه

مشاور دفاعی مقام معظم رهبری در خصوص شهید عماد مغنیه گفت که حتی نزدیک‌ترین افراد به ایشان نیز قادر به توصیف کامل شخصیت او نیستند.

او در این خصوص افزود: «اولین ویژگی‌اش این بود که همواره سکوت می‌کرد. حاج رضوان بیش از هر کسی در حزب‌الله ساکت بود و هرچیزی را به زبان می‌آورد؛ اما کارش بر روی زمین واقعا بزرگ بود. مزیت دوم وی این بود که کاملا به نصرت الهی متکی بود و هنگامی که در مورد یک مسأله استراتژیک صحبت می‌شد؛ فقط یک چیز می‌گفت و آن هم اینکه "توکل بر خدا" و اینگونه کارش را بدون هرگونه تردیدی شروع می‌کرد.»

سردار حسین دهقان درباره شهید «حسان اللقیس» نیز گفت که او یک نابغه بزرگ و بسیار نترس بود و افزود: «اگر بخواهم در یک جمله شهید حسان را تعبیر کنم می‌گویم که او جوانی بود که ذهنش را از هرچیزی که بخواهد آن را به کنترل خود در آورد، آزاد کرده بود. بنابراین ذهن مولدی داشت و همواره تلاش می‌کرد چیز جدیدی را ارائه دهد و اسیر شرایط سخت نمی‌شد.»

می‌خواهند میان مردم و حزب‌الله تقابل ایجاد کنند

خبرنگار در ادامه به تهدیدات نماینده آمریکا در شورای امنیت در خصوص ادامه اعتراضات در کشورهای منطقه در صورت عدم تسلیم ایران اشاره کرد و پرسید که آیا نسبت به محور مقاومت در سایه تحولات جدید نگران نیست و سردار دهقان نیز در پاسخ گفت: «باید به سال ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه باز گردیم. موضوع این بود که جبهه‌ای در مقابل اسرائیل شکل گرفته بود و آن‌ها فکر کردند و چنین تحلیل کردند که باید این رشته مقاومت را تضعیف کنند و اینکه حزب‌الله نقطه ضعف این رشته است؛ بنابراین تصمیم گرفتند که حزب‌الله را با هدف نابودی جبهه مقاومت هدف قرار دهند و جنگ 33 روزه را به راه انداختند. اما در این جنگ چه اتفاقی رخ داد؟ آیا ارتش اشغالگر در برابر حزب الله شکست نخورد؟ آن‌ها معتقد بودند که حزب‌الله حلقه ضعیف جبهه مقاومت است و هنگامی که حمله کردند و هیچ اتفاقی نیفتاد، فهمیدند که در بررسی‌های خود اشتباه کرده‌اند.»

مشاور دفاعی رهبر انقلاب افزود: «آیا امروز در منطقه تشکلی وجود دارد که امکانات حزب الله را داشته باشد؟ و چنین اراده‌ای همراهش باشد؟ حزب‌الله قدرت مقاومت ملی لبنان است. بنابراین می‌خواهند چهره آن را در نزد مردم مشوش کنند و مردم لبنان را با هدف تقابل با حزب‌الله تحت فشار قرار می‌دهند.»

او در ادامه گفت که برخی در لبنان طرح خلع سلاح حزب‌الله را مطرح می‌کنند و می‌پندارند که قدرت حزب‌الله در سلاحش محدود شده؛ در حالیکه چنین نیست و قدرت و جایگاه حزب‌الله در مردم لبنان و مقاومت مردم نهفته است و سلاح حزب‌الله نیز برای دفاع از تمامی چیزی که در طول این سال‌ها بنا کرده، ضروری است.

سردار دهقان از سیاسیون لبنان نیز خواست تا به این ادعا که منبع اعتراضات عراق الحشد الشعبی و در لبنان نیز حزب‌الله است، گوش ندهند.

رابطه ایران و حزب‌الله در صورت جنگ وسیع

 

مشاور دفاعی مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به نوع ارتباط ایران و حزب‌الله در صورت وقوع یک جنگ فراگیر علیه جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت: «مسأله دیگری نیز مطرح است و اینکه ایران نیازی به هیچ ارتباط نظامی با حزب‌الله یا دیگران ندارد و قدرت ایران برایش کافی است. در صورت وقوع هرگونه جنگ وسیعی علیه مقاومت در منطقه، حزب‌الله مستقلا به وظیفه خود عمل می‌کند و ابدا نیازی به دخالت ما نیست که بگوییم که چه کار کند یا نکند. همچنان که حزب‌الله نیز به کشور و دفاع از آن پایبند است و این چیزی است که همه لبنانی‌ها باید چنین باشند.»

سردار حسین دهقان تأکید کرد: «کشورهای سعودی، امارات و آمریکا و رژیم اسرائیل و حتی اروپایی‌ها خوشنامی حزب‌الله را هدف گرفته‌اند. لبنان در طول تاریخ محل حضور و کشمکش در جهت نفوذ نیروهای خارجی بود و حزب‌الله آمده است تا از این‌گونه دخالت‌ها جلوگیری کرده و آن را به حضور ملی و مشارکت مردمی در منطقه تبدیل کند و اکنون همه از این موضوع عصبانی هستند.»

خشونت جنگ اقتصادی بیش از جنگ نظامی است

او در پاسخ به سؤال دیگری به جنگ اقتصادی غرب و میزان مقاومت ایران در برابر این جنگ پرداخت و گفت که آن‌ها از ابتدا دشمن ایران بودند و صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز مدام ایران را تهدید می‌کنند.

او در خصوص تهدیدات نظامی گفت: «کسی که می‌خواهد حمله کند؛ نیتش را بازگو نمی‌کند اما چیزی که می‌بینیم این است که فقط جار و جنجال می‌کنند؛ بدون اینکه کاری انجام دهند؛ بنابراین این تهدیدها با هدف تحقق دستاوردهای سیاسی است؛ از سوی دیگر ما هیچ وقت وقوع حمله نظامی را بعید نمی‌دانیم. مدام ما را تهدید نظامی می‌کنند. دشمن، دشمن است و می‌خواهد نیت خود را عملی کند اما سؤال اصلی این است که چه زمانی می‌تواند وارد این جنگ شود؟ هنگامی که تضمین دهد که پیروز می‌شود؛ هیچ کسی وارد جنگ نمی‌شود مگر اینکه به پیروزی مطمئن باشد.»

 

 

مشاور رهبر انقلاب در ادامه گفت که چون دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند در هر جنگ نظامی دستاوردی داشته باشند؛ بنابراین هر سلاحی را علیه ایران استفاده می‌کنند و در این راستا وارد فاز جنگی دیگری شده و جنگ اقتصادی را به راه انداخته‌اند که خشونت نهفته در آن بیش از جنگ نظامی است.

سردار دهقان هدف از فشارهای اقتصادی را ایجاد شکاف میان مردم و دولت و القای ناکارآمدی حکومت و ایجاد آشوب در کشور دانست.

مشاور دفاعی رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنان خود به سردار سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت و گفت که این شهید عالیقدر نه تنها به مردم ایران بلکه به تمامی آزادگان جهان تعلق داشت و تمامی نقشه‌های استکبار را خنثی کرد.

سردار دهقان، نبود شهید سلیمانی را آغاز نهضت جدیدی در جبهه مقاومت برای مقابله با اسکتبار و صهیونیسم و اخراج اشغالگران آمریکایی از منطقه دانست.

او افزود: «شهید سلیمانی به دنبال شهادت می‌گشت و همواره امید داشت که در نهایت به جرگه دوستان شهیدش بپیوندد. او سعه صدر داشت و ترس و خوف را در دل دشمنان می‌افکند و در مواجهه با مردم و خانواده شهدا رئوف بود.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول