به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کسب و کارهای الکترونیکی در سالهای اخیر به یکی از بهترین روشهای خرید و تامین انواع مایحتاج زندگی در سریعترین زمان ممکن تبدیل شده است اما همواره یکی از دغدغههای مشتریان و کسب و کارهای الکترونیکی میزان اعتماد به این این کسب و کارها است البته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب وکارهای اینترنتی را احراز میکند اما این مقوله به تنهایی باعث اطمینان خاطر خریداران و مراجعهکنندگان برای خرید به کسب و کارهای اینترنتی نمیشد زیرا مسئولیت صحت فعالیت کسب و کار اینترنتی و محتوای منتشر شده در وب سایت بر عهده صاحب کسب و کار بود و بنابراین این امکان وجود داشت که برخی کسب و کارهای اینترنتی به تعهدات خود به درستی عمل نکنند و یا در صورت شکایت مشتری از کسب و کار الکترونیکی، شکایت بیپاسخ بماند.
بنابراین در راستای رفع این مشکلات و براساس اعلام قبلی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از روز چهارشنبه 23 بهمن 98، امکان نمایش عمومی اطلاعات سوابق عملکرد کسب و کارها الکترویکی عملیاتی شد.
* هدف از بررسی سوابق عملکرد کسبوکارها چیست؟
علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گفتوگو با خبرنگار فارس هدف اصلی از بررسی سوابق عملکرد کسب و کارها را سنجش کیفیت تعامل کسب و کار با مصرف کننده با استفاده از شاخصهای قابل اندازهگیری عنوان کرد و گفت: براساس این زیر ساخت امکان نمایش تعداد شکایات رسیدگی نشده مشتریان کسبوکارهای الکترونیکی و همچنین مدت زمان تاخیر در پاسخگویی به شکایت ها فراهم شده است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود: از مزایای این ساختار این است که نحوه عملکرد یک کسب و کار توسط مشتری رصد میشود و مشتری می تواند در خصوص خرید از این سایت بر اساس سوابق آن کسب و کار تصمیم بگیرد.
* روی نماد کلیک کنید و سوابق را ببینید
این گزارش میافزاید هماکنون و پس از اقدامات انجام شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای نمایش عمومی اطلاعات سوابق عملکرد کسب و کارها مراجعهکنندگان و مشتریان به سایتهای الکترونیکی میتوانند با کلیک بر روی لوگوی نماد الکترونیکی که اغلب در پایین صفحه سایت قرار دارد اطلاعات سوابق عملکرد کسب و کارهای الکترونیکی را مشاهده و با مشاهده سابقه فعالیت، سوابق پاسخگویی به شکایت آن کسب و کار برای خرید از آن سایت تصمیمگیری کنند.
* نمایش عمومی اطلاعات سوابق عملکرد کسبوکارها چه فایدهای دارد؟
انتشار عمومی این سوابق میتواند عامل موثری در تصمیم گیری مصرف کننده در خصوص انجام معامله با کسب و کار مذکور، با در نظر گرفتن میزان ریسک معامله با وی باشد. همچنین کسب و کارها با آگاهی از تاثیر نمایش عمومی سوابق عملکردشان بر مصرف کنندگان، نسبت به بهبود پاسخگویی، ارتقاء عملکرد و کسب حداکثر رضایت مصرف کنندگان ترغیب خواهند شد.
بنابراین این امر موجب ایجاد یک مکانیزم خود کنترلی و افزایش رقابت در راستای مشتری مداری خواهد شد. نمایش سوابق عملکرد کسب و کارها میتواند یکی از راههای تمایز بخشیدن کسب و کارهای متعهد و قوی در مقایسه با کسب و کارهای ضعیف باشد. بدیهی است کسب و کارهایی که هم اکنون عملکرد خوبی در راستای جلب رضایت مشتریان دارند، پس از نمایش سوابق عملکردشان در شناسنامه اینماد نیز، از دید مصرف کنندگان جایگاه خوبی خواهند داشت.
* چرا رتبهبندی به عبارت سوابق عملکرد تغییر کرد؟
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قصد دارد ابتدا با انتشار عمومی سوابق عملکرد کسب و کارها، سیستمی خود کنترلی و مبتنی بر بازخورد ایجاد کند. بدین ترتیب کسب و کارها با آگاهی از این امر که سابقه عملکردشان برای عمومی مردم نمایش داده میشود، اقدام به بهبود عملکرد خود نموده و مصرفکنندگان نیز پیش از خرید میزان ریسک معامله خود را از طریق اطلاعات ارائه شده در شناسنامه کسب و کارها در سامانه اینماد میسنجند.
در ارتباط با کسب و کارهایی که عملکردی قوی در تعامل با مشتریان و جلب رضایت آنها دارند، پس از انتشار سابقه عملکردشان، از دید مصرفکنندگان جایگاه برتری نسبت به کسب و کارهایی که تعامل ضعیفی با مشتریان دارند پیدا میکنند. پس از مدتی با بهبود فضای رقابت، به منظور تکمیل فرایند ارزیابی کسب و کارها، در رابطهه با رتبهبندی کسب و کارهای الکترونیکی تصمیمگیری خواهد شد.
* شاخصهای اصلی در طرح انتشار عمومی سوابق عملکرد کسب و کار چیست؟
به منظور بررسی کیفیت تعامل کسب و کار با مصرف کننده لازم است از شاخصهایی استفاده شود که قابل سنجش بوده و در عین حال بتوانند میزان پاسخگو بودن کس بو کار و مسئولیتپذیری وی را در مقابل مصرفکنندگان نمایش دهند.
یکی از شاخصهای قابل سنجش در خصوص نحوه تعامل کسب و کار با مصرف کننده نحوه رسیدگی وی به شکایتهای دریافتی از مصرفکنندگان است.
همچنین میزان پایبندی کسب و کار به تعهداتی که در نماد اعتماد الکترونیکی متقبل شده و مدت زمانی که مجوز نماد اعتماد الکترونکی را کسب نموده از دیگر شاخصهایی هستند که قابل ارزیابی بوده و نمایانگر نحوه عملکرد کسب و کار میباشند.
شاخصهای سوابق پاسخگویی به شکایت شامل تعداد شکایات پاسخ داده نشده، تعداد شکایات حل نشده و تعداد تاخیر در پاسخگویی است.
شاخص سابقه فعالیت الکترونیکی هم سابقه فعالیت الکترونیکی یک کسب و کار از زمان دریافت مجوز نماد اعتماد الکترونیکی ، ساماندهی که به معنای تعهد کسب و کار نسبت به رعایت قوانین و مقررات کشور و رعایت حقوق مصرفکنندگان است، محاسبه میشود.
* ثبت سوابق منفی برای کسبوکارها چه شرایطی دارد؟
بهنام امیری معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم در این باره گفت: تعداد و ثبت شکایت امتیاز منفی برای کسب و کارها محسوب نمیشود، اما بدون پاسخ گذاشتن و تاخیر پاسخگویی به شکایات در سوابق عملکرد کسب و کار تاثیر منفی دارد.
وی افزود: برای هر شکایت ۴ روز مهلت پاسخگویی است و برای هر عدم پاسخگویی یک امتیاز منفی در پروفایل کسب و کار درج می شود.
امیری اظهار داشت: شاخص های ارزیابی کسب و کارها با تفاهم و در جلسات متعدد با انجمن ها و تشکل ها و صاحب نظران تدوین شده است .
انتهای پیام/