اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سه روز همراه با وزیر امور خارجه ایران در مونیخ

وزیر امور خارجه ایران در سه روز حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ، ضمن گفتگو با نخست‌وزیر کانادا با تعداد زیادی از همتایان خود ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد.

سه روز همراه با وزیر امور خارجه ایران در مونیخ

گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس - اکرم شریفی: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آنگونه که پیش از این سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه خبر داده بود، در پنجاه و ششمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد. بدین منظور ظریف شامگاه پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه وارد مونیخ شد و از روز جمعه رایزنی‌هایش را با برخی مقامات شرکت کننده در این نشست آغاز کرد.

 ظریف (+) پیش از این درباره حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود: بسته به اینکه در کدام جلسات آن حضور یابم، درباره مسائل امنیت منطقه، خطرات اقدامات آمریکا، ترور ناجوانمردانه سپهبد سلیمانی و همراهان ایشان و سیاست آمریکا در خاورمیانه و به اصطلاح معامله قرن، خروج آمریکا از برجام و سیاست‌های آمریکا در این زمینه در جنبه سلبی سخن خواهم گفت. در بخش ایجابی نیز از طرح صلح هرمز صحبت خواهیم کرد و نقشی که منطقه ما می‌تواند برای آینده بهتر ایفا کند.

*رایزنی با ترودو و شامپانی

اولین دیدار ظریف با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا و همچنین «فرانسوا فیلیپ شامپانی» همتای کانادایی بود. ترودو در محل استقرار ظریف حضور یافت و درباره موضوعات مورد علاقه طرفین از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی به گفتگو پرداخت.

 

 

وزرای خارجه ایران و کانادا نیز پس از آن دیداری دوجانبه داشتند. 

 

 

در پی سقوط هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین، ظریف و شامپانی گفتگویی تلفنی داشتند و پس از آن نیز عصر (جمعه) ۲۷ دی ماه در دیداری که به درخواست طرف کانادایی در مسقط برگزار شد، دو وزیر خارجه در خصوص همکاری‌های کنسولی، فنی و حقوقی بین ایران و کشورهایی که اتباع آنها در آن سانحه اخیر جان باختند، گفتگو و تبادل نظر کردند.براساس توافق دو وزیر خارجه، مقرر شده بود که تیم‌های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس‌های خود در این زمینه ادامه دهند و وزرای خارجه نیز همچنین در زمان مناسب در آینده مجددا دیدار و گفتگو کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همچنین در حاشیه نشست مونیخ با «وادیم پریستایکو» وزیر خارجه اوکراین دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که یک روز بعد از دیدار ظریف با مقامات کانادایی انجام شد، وزرای خارجه ایران و اوکراین در خصوص هواپیمای اوکراینی و همچنین همکاری دو کشور در تحقیقات در این خصوص تبادل نظر کردند و تلاش برای التیام آلام بازماندگان این سانحه مورد تاکید طرفین بود.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین روز شنبه ۲۶ بهمن ماه در حاشیه نشست مزبور در جلسه وزرای خارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت و ضمن تبادل نظر درباره چگونگی پیگیری ابعاد حقوقی و فنی موضوع، بر مسئولیت پذیری ایران در این زمینه و همچنین لزوم پرهیز از سیاسی شدن مسئله تأکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل و فصل حقوقی مساله را مجددا اعلام کرد.

گفتنی است وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای که در حاشیه این نشست با ان.بی.سی داشت درباره جعبه سیاه این هواپیما اعلام کرد که ایران نمی‌تواند اطلاعات جعبه سیاه را استخراج کند، اما آن را نیز به هیچ دولت خارجی تحویل نخواهد داد.

ظریف با بیان اینکه ایران برای استخراج اطلاعات از جعبه سیاه به نرم‌افزار، کابل‌ها و تجهیزات تخصصی از آمریکا یا دیگر کشورهای غربی نیاز دارد، افزود: «ما از آنها کمک خواسته‌ایم، چرا آمریکا کمکی به ما نکرد؟ این یک مسئله انسانی است. چرا آنها نرم‌افزار را به ما ندادند؟ چرا تخصص آن را به ما ندادند؟»

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که تا ز مانی که همه طرف‌های ذی‌نفع حضور نداشته باشند، ایران به جعبه سیاه دست نمی‌‌زند. (اینجا بخوانید) 

*ظریف و همتای چینی در مونیخ

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز دیگر مقام شرکت کننده در مونیخ جمعه ۲۵ بهمن ماه با ظریف در حاشیه این نشست دیدار کرد. در این دیدار در خصوص برجام، مسائل منطقه غرب آسیا، شهادت سردار سپهبد سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و هواپیمای اوکراینی گفتگو و تبادل نظر شد.

 

 

ظریف در این دیدار از مدیریت چین در خصوص ویروس کرونا تمجید و از همکاری دولت چین در زمینه کمک به خروج دانشجویان ایرانی از ووهان تشکر کرد. وزیر امور خارجه چین نیز از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه  تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و چین پس از شیوع ویروس کرونا نیز تلفنی گفتگو کرده بودند. ظریف همچنین در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا (سوم بهمن ماه) در پیامی به مناسبت آغاز سال نو چینی عنوان کرد: در مبارزه با  شیوع ویروس «کرونا» در چین، دولت این کشور به موقع و قاطعانه پاسخ داد و مردم چین در سراسر این کشور متحد شدند و مردم این اطمینان را داشتند که چین در پیشگیری و کنترل و‌ مقابله با این ویروس حتما موفق خواهد شد.

وزیر خارجه همچنین اعلام کرد که علیرغم مشکل پیش آمده، ایران همواره در کنار مردم چین بوده است.

* رایزنی برجامی ظریف و ماس

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «هایکو‌ ماس» وزیر خارجه آلمان هم روز شنبه ۲۶ بهمن ماه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات آمریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا، تعهدات اروپا در قبال برجام، واقعیات رابطه اروپا و آمریکا را مورد گفتگو قرار داده و راه‌های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا را بررسی کردند.

 

 

وزارت خارجه آلمان بعد از این دیدار در توئیتر نوشت: «وزیر خارجه ماس در دیدار با همتای خود، ظریف، بار دیگر تأکید کرد که ما خواهان ادامه حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستیم، اما این مستلزم آن است که ایران رفتار سازنده داشته باشد. کاستن از تنش‌ها در منطقه هم به اعتمادسازی کمک می‌کند.»

*رایزنی ظریف و لاوروف درباره برجام و ادلب

محمدجواد ظریف و «سرگئی لاوروف» وزرای خارجه ایران و روسیه نیز عصر شنبه در مونیخ دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار، توسعه روابط دوجانبه، موضوعات مرتبط با برجام و آخرین تحولات صحنه سوریه به خصوص وضعیت ادلب مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

 

 

 

 

*ظریف به لودریان چه گفت؟

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌ها با وزرای خارجه عضو برجام با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی نیز شنبه شب در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفتگو کرد.در این دیدار در خصوص موضوعات دوجانبه و آخرین تحولات منطقه و برجام گفتگو شد.

 

 

ظریف در این دیدار ضمن یادآوری و برشمردن تعهدات انجام نشده اروپا ذیل برجام تاکید کرد: مسیری که اروپا پیش گرفته‌ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و تنها راه درست، بازگشت اروپا به انجام تعهدات ذیل برجام است.

 

 

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران گفت که پاریس از نقض برنامه جامع اقدام مشترک توسط ایران نگران است و اضافه کرد: «به ظریف تصمیم فرانسه درباره ادامه کاهش تنش در منطقه خلیج فارس را ابلاغ کردیم.»(اینجا)

*حاضر به مذاکره دوباره بر سر برجام نیستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین روز شنبه در نشست تنش زدایی در خلیج فارس در کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر تأکید کرد که ایران حاضر به مذاکره دوباره بر سر برجام نیست و گفت: «شما یک اسب را دو بار نمی‌خرید.»(بیشتر بخوانید)

 

 

* رایزنی‌های برجامی بورل در مونیخ

گفتنی است «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه و در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار کرده بود.

بورل بعد از دیدار با لاوروف در توئیترش نوشت: «من همچنان به گوش دادن به تمامی طرف‌ها و زنده نگه داشتن برجام متعهد هستم.» بورل همچنین درباره دیدارش با وانگ یی نیز در توئیت دیگری نوشت که که در این دیدار درباره نقش مهم چین در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز بحث شد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا اعلام کرده بود که جلسه کمیسیون مشترک برجام قرار است در ماه فوریه برگزار شود و برخی خبرنگاران نیز زمان برگزاری این نشست را هفتم اسفند ماه در سطح معاونان و مدیران کل اعلام کرده‌اند. این نشست در حالی برگزار خواهد شد که ایران ۱۵ دی ماه گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد و گفت که دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.(اینجا بخوانید)

*رایزنی‌ها درباره سوریه و ادلب

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از دیگر مقاماتی بود که ظریف در حاشیه پنجاه و ششمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با او دیدار کرد. بررسی راه‌های گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، تحولات سوریه و اقدامات آمریکا در عراق و منطقه از جمله موضوعات مورد گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و ترکیه در حاشیه این نشست بود.

 

 

دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه در حالی انجام شد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه در توئیتر خود از آمادگی ایران برای تسهیل گفتگو بین سوریه و ترکیه خبر داد و نوشت: «ایران بر آمادگی خود برای تسهیل گفت‌وگو بین همسایگان برادر خود، ترکیه و سوریه، تأکید می‌کند. تشدید تنش تنها منافع تروریست‌ها و حامیان آن‌ها را تأمین می‌کند. اجتناب از خونریزی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ضروری است.»

*رایزنی‌های ظریف با برخی همتایان حاضر در مونیخ

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین روز جمعه در مونیخ با «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند و همچنین وزیر خارجه واتیکان به صورت جداگانه دیدار کرد.

 

 

 

دیدار با گروه الدرز (ریش سفیدان - مقامات بلندپایه سابق سازمان ملل متحد ) گروه اقدام بحران، اعضای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا از دیگر برنامه‌های ظریف در مونیخ بود.

محمدجواد ظریف و «توماس پتریک» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک نیز بعدازظهر جمعه در حاشیه پنجاه و ششمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ  با یکدیگر دیدار و در خصوص موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه، برجام و همچنین شرایط منطقه خلیج فارس و غرب آسیا گفتگو و تبادل نظر کردند.

 

 

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران جمعه همچنین در حاشیه پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ با وزرای خارجه عمان و کرواسی دیدار و گفتگو کرد. در دیدار ظریف و «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان روابط دوجانبه و مسائل منطقه مورد گفتگو‌ و تبادل نظر قرار گرفت. ظریف و همتای عمانی پیش از این نیز در تهران و در زمان بازگشت یوسف بن علوی از نشست داووس در تهران دیداری کوتاه داشتند.

 

 

محمدجواد ظریف و «گوردان گرلیچ رادمان» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کرواسی روز جمعه در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و موضوعات مورد علاقه دو کشور را مورد گفتگو قرار دادند.

 

 

 اعضای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه با رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.در این دیدار در خصوص برجام و تعهدات اروپا در این زمینه و همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو شد. «خاویر سولانا» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «کارل بیلدت» نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین سوئد نیز در این دیدار حضور داشتند.

 

 

وزیر امور خارجه ایران روز شنبه همچنین در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با «آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار و گفتگو کرد. بررسی راه‌های گسترش روابط دوجانبه، زمینه‌های تقویت اعتماد  و همکاری بین  ایران و اروپا، کاهش تعهدات برجامی ایران، تعهدات اروپا در برجام، اوضاع منطقه و  واقعیت‌های داخلی آمریکا از جمله محورهای گفتگوی دو وزیر خارجه در این دیدار بود.

 

 

محمدجواد ظریف و «توشی میتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن نیز در مونیخ دیدار و در این ملاقات در خصوص روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به گفتگو پرداختند.

 

 

در دیدار «مانفرد و بر» رئیس گروه مردم در پارلمان اروپایی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز تعهدات اروپا در قبال برجام  و همچنین کاهش تعهدات برجامی ایران و اوضاع منطقه غرب آسیا مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

 

 

«پیتر مائورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز از دیگر مقاماتی بود که در حاشیه این نشست با ظریف دیدار کرد و در این دیدار همکاری‌های بشردوستانه بین ایران و صلیب سرخ در سوریه، یمن و لیبی مورد گفتگو قرار گرفت.

 

 

*رایزنی با همتایان لهستانی و اسلوونیایی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شرکت کننده در نشست امنیتی مونیخ با «یاسک چاپوتوویچ» همتای لهستانی دیدار و گفتگو کرد.

 

 

در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لهستان، دو وزیر در خصوص موضوعات مختلف از جمله برجام، تعهدات اروپا در قبال برجام و اقدامات ایران در این چارچوب و همچنین امنیت منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش فارس، راه‌های گسترش همکار‌ی‌های ایران و اسلوونی، تحولات مربوط به برجام و همچنین موضوعات مرتبط با امنیت منطقه نیز از جمله محورهای گفتگوی ظریف با «میرو سرار»  وزیر خارجه اسلوونی بود.

 

 

*تحولات یمن محور گفتگوی ظریف و همتای کویتی

به گزارش فارس، در دیدار روز یکشنبه ظریف و «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت علاوه بر موضوعات روابط دوجانبه، امنیت منطقه و روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تحولات یمن نیز مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

 

 

*ظریف و محمدعلی الحکیم در مونیخ به گفتگو نشستند

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شرکت کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ با «محمدعلی الحکیم» همتای عراق خود دیدار و به گفتگو پرداخت.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار در خصوص  مسائل عراق و سوریه همچنین  امنیت و مبارزه با  تروریسم  گفتگو و تبادل نظر شد.ظریف و بارزانی در خصوص بازسازی داعش و فعالیت مجدد آن در عراق و افغانستان ابراز نگرانی کردند.

 

 

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف و «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا نیز یکشنبه در حاشیه پنجاه و ششمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار، علاوه بر موضوعات مربوط به روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، دو وزیر خارجه در خصوص تعهدات اروپا در موضوع برجام و راه‌های حفظ برجام گفتگو و تبادل نظر کردند.

 

 

محمدجواد ظریف در پایان این رایزنی‌ها در توئیتی نوشت: «سه روز در مونیخ پایان یافت. جایی که با بسیاری از همتایان از دیگر نقاط جهان و همچنین بسیاری از مقامات، اندیشکده‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و نمایندگان رسانه‌ها در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و ملاقات کردم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: «دلیل این رایزنی‌ها، پیشبرد صلح و تنش زدایی در منطقه ما و فراتر از منطقه است.»

 

 

گزارش از اکرم شریفی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول